31. okt 2004 Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Priser på parter - er folk blevet vanvittige??? {{forumTopicSubject}}
Jeg sad lige og kiggede Part-annoncer igennem for at se om der var en interessant rytter til min hoppe-loppe og så bliver man naturligvis også nysgerrig efter hvad andre har af heste på markedet...
Men jeg må indrømme jeg er noget chokeret over hvad ejere mener de kan tillade sig at forlange for en part...
Jeg kan godt forstå de ejere, som ønsker at parten skal betale for at låne deres hest, når det handler om en ridehest parten kan lære noget af og udvikle sig med...
Jeg er med på at pengene går til at parten får en hest som er passet og plejet efter alle kunstens regler og det er svarende til hvad man betaler, hvis man rider på rideskolehest... (Også selvom jeg selv er af typen som blot er glad for en hjælpende hånd til hesten og ikke skal have penge for det - til gengæld er jeg ekstremt selektiv mht rytter)...
Men når vi snakker om plage og ungheste der endnu ikke er tilredet, hvor ejer forlanger lige så meget som andre forlanger ved rideheste... Så står jeg simpelthen af!
Hvordan kan man drømme om at tage flere hundrede kroner i måneden for at en hestepige kan komme at klappe og opdrage på ens plag??
Eller for den sags skyld for en gammel halvfærdig skovturshest, som ikke kan holde til andet end en skridttur i skoven?
Jeg forstår simpelthen ikke den indstilling - det virker på mig som en ejer, som ikke har råd til sin hest og derfor skal prakke en del af udgifterne på en anden... :o(
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 357
Jeg har en part annonce, Og det skal bestemt ikke koste noget at ride mine da det er en fornøjelse for mig at min hest hygger sig og kommer mere ud de dage jeg ikke har tid o.lign
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 314
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 357
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
jul 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 1 Svar: 101
okt 2004
Følger: 76 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 241 Svar: 1.021
Jeg har selv i sin tid betalt mellem 650 og 1000 kr for hhv halv- og helpart på hest og det passede mig fint :o) Men der havde jeg altså også en "ready-to-go" konkurrencehest, som kunne lære mig helt ekstremt meget og hvor jeg fik noget for pengene :o)
Aldrig i livet om jeg ville acceptere at skulle betale for at "passe" en hest, som jeg ikke engang kunne svinge mig på ryggen af...
Den ene annonce jeg stødte på ville ejer have 800 kr i måneden, "men så har du også hesten som din egen" - for en 1 ÅRS PLAG. Så tænker jeg - fed fidus, som forhåbentligt ingen hopper på! Dermed tager man jo penge for at en anden skal komme at strigle og opdrage ens hest.... Det synes jeg simpelthen er frækt!
Jeg har selv længe ledt efter en rytter til min, hvor det handler om en gratis part. Grunden til at jeg vælger det skal være en gratis part er ganske simpelt at jeg ikke gider diskutere hvor vidt det er rimeligt at det er mig der "opstiller" reglerne og jeg vil ikke gå på kompromis på nogen måde... Min hest er lidt speciel i temperamentet og jeg ved hvad hun har behov for, for at fungere - derfor vil jeg blandt andet ikke have at parten får undervisning ved andre end min træner og jeg - når jeg stiller den slags krav mener jeg ikke jeg også kan tillade mig at tage penge for parten... Jeg er på ingen måder urimelig, men jeg har krav til en rytter - til gengæld må de ride gratis og indenfor de rammer jeg stiller op nyde hesten lige så tosset de vil ;o)
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 601
Men jeg synes det er utroligt som folk overvurderer deres egne evner til at uddanne andre folks heste. Er der ingen der tænker på at hvis man har en god stabil dressurhest, så komme en ny rytter måske til at forringe denne hest? Der er ingen veluddannede heste som bliver "beriget" af en LB-rytter, alene af den grund at en veluddannet hest er så lydhør for hjælpen, at det ødelægges ved en anden rytter, da ingen ryttere rider ens...
Vil man ride seriøst og have gode faciliteter, så må man indse at det kommer til at koste nogen penge. Alene opstaldning og smed kan hurtigt løbe op i 3000,- kr om måneden for hesteejeren. Er det så ikke fair nok at parten skal betale halvdelen?
Dertil kommer dyrlæge og forsikring, som direkte "driftsomkostninger" og ikke at forglemme at hesteejeren har været ude og foretage en investering som nu sandsynligvis bliver forringet...
Og hvad hvis hesten får en kodeledsforvridning og skal stå i 3 mdr? Så er der vist ingen part der gider at betale i de mdr. selvom hesten stadig koster penge for ejer...
Alligevel forventer folk at kunne have andres heste som deres egne (om ikke andet, så på partsdagene), kunne gøre hvad de vil og at kunne starte stævner, helt uden omkostninger???!!! Come on....
Vil man ride seriøst og starte stævner, må man altså forvente at betale for det, eller købe sin egen hest. Alt andet er urealistisk!
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Vi har haft part i en elevpony på rideskolen. Der betalte vi 500 om måneden og forpligtede os til en undervisningstime om ugen på hesten (som man skal betale ved siden af) og havde fuld rådighed over hesten i weekender og ferier.
Ved ikke hvad priserne ligger på. Vi vil ikke have penge for hende som rider Fareed, for hun hjælper os! Vi havde sidste sommer en hest man ikke kunne ride, nu har vi en som har den smukkeste gang og samling og kan så meget mere! Han er steget 5-10.000 i værdi mens hun har redet ham, så vil ikke være bekendt at tage penge for det, for jeg får mest ud af det
okt 2008
Følger: 70 Følgere: 76 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.271
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nix - forstår det heller ikke.
Fair nok at tage noget for en konkurrence hest der kan noget.
Men at tage 500kr + for at man skal ride på en 3-4 års som ikke er helt færdig tilredet og som stadig er ung = man lære den en masse.
Og at man skal give penge for at ride på en hest der har stået stille eller "bare" kan gå dressur til husbehov - for det kan alle heste hives igennem.
okt 2004
Jeg betalte gerne 1000 kr i måneden + undervisning (800 kr i måneden) da jeg i sin tid havde en fuldpart på en konkurrencehest og havde ham som min egen :o) Og i bund og grund ville jeg også selv forlange en pris for parten, hvis min hest stod et sted med gode faciliteter og muligheder for parten, hvor denne kun skulle ride min hest de dage vedkommende havde den og ikke skulle så meget som løfte en finger ud over det :o)
Jeg mener ikke det er urimeligt at en ejer tager penge for en part, for der ER mange udgifter ved at holde hest og parten slider i lige så høj grad på udstyr, sko osv. som ejer gør :o) Jeg mener absolut ikke priser på +650kr er urimelige (pris afhængig af geografisk område, priser i området, faciliteter samt hestens kvalitet). Her i området hedder taksten ca. 200-250 kr pr. fast ugentlig dag parten får, hvilket jeg synes en meget rimeligt :o)
At sammenligne det at være part på en hest (og skulle have penge for det) med en berider mener jeg også er ude på et overdrev :o) Hvis jeg skulle betale nogen for at ride min hest ville jeg sende den i ridning ved min træner - IKKE en tilfældig part-rytter der mener de kan noget!
Som Gitte har jeg også oplevet LB-ryttere der tror de kan en masse og derfor ikke mener de påvirker ens hest negativt - og det gør de :o/ Derfor er minimumskravet her da også en LA-rytter, som har styr på sine hjælpere og teknikkerne i grundridningen.
Men jeg synes der er en markant forskel på hvilken hest man stiller til rådighed og hvad man kan tillade sig at forlange :o) Og det jeg stejler over når jeg kigger annoncer er det store antal plage, ungheste eller heste med skader, som ikke kan holde til mere end skovtursridning, hvor parter skal betale lige så meget eller mere end man skal på en fuldt funktionsdygtig ridehest - der har folk altså ikke åbnet øjnene for hvad der er rimeligt!
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 104 Heste: 23 Emner: 126 Svar: 1.175
alle de parter jeg har haft har jeg aldrig skulle betale noget medmindre det var undervisning eller ekstra udstyr og deslige...!
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 31 Svar: 134
- lige pt rider jeg en islænder hvis ejer kun har det krav at jeg os skal ride sammen med hende nogengange, da hun savner en rideveninde, og jeg må ride ham 5-6 dage om ugen, og jeg giver intet for det! jeg fodre bare når jeg er der.(-:
!
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
Grunden til at der skal betales for den ene er at hesten så bliver rykket ud til parten og opstaldningen derfor bliver lidt dyrer for mig, men så har parten også hesten helt for sig selv og kan ride den lige så meget som hun vil.
Den anden er gratis fordi hesten bliver hos mig
sep 2005
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 86 Svar: 796
Har for nogle år siden haft part på min hest (Donna) og hun betalte ikke noget for at ride den. Hun valgte så at tage undervisning, hvilket hun selv betalte.
Synes det virker lidt vildt dem der forlanger halvdelen af opstaldingen for at man kan klappe en hest på Fks, 2 år.
Man ville jo stadig have udgifterne hvis du ikke havde en der kom ud og klappede din hest et par gange i ugen.
nov 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 46
Jeg forlange penge (600 kr) af en princip-sag. Man får mere seriøse parter som ikke "brænder" en af på de aftalte dage. Jeg vil ikke generalisere men taler blot af erfaring.
Jeg har tilbudt en hest, uddannet og redet på MB-plan i dressur til C-stævner. Han er passet fuldt ud med diverse ting. Part måtte have ham 2-4 gange om ugen. Bruge ham som sin egen, bare man passede på ham. Tage ham med til stævner mm. Forlangte ikke at man skulle ride undervisning på ham.
Trods det syntes folk at det var alt for dyrt. Nogen skrev endda til mig at de syntes han skulle være gratis fordi de kunne videre-uddanne ham, og så syntes de ikke det var fair at han kostede noget.
Dem kunne jeg faktisk ikke tage seriøs. 1. og fremmest fordi hvis jeg ville have haft videreuddannet så havde jeg nok valgt at sætte ham i ridning. 2. Når man kiggede på deres profiler og google deres navn så viste ingen af delene nogen form for rytterene kunne videreuddanne.
Men det er en svær tid. Tendens i Danmark er at det ikke må koste noget.
Tilgengæld synes jeg det er nogen vanvittige priser folk vil have for parter hvor parten skal passe en unghest, sågar tilride. Hvis jeg var partsøger selv - så gik jeg langt uden om dem, medmindre man blot søger en "klappe-hest"
apr 2008
Følger: 30 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 27 Svar: 544
Jeg har set en part på min hest, der giver 600 kr om måneden for at komme 2 gange om ugen, og derudover have ham de dage hvor jeg er på universitetet (min skoles lokaler er ved at blive udbygget, og derfor har vi ikke plads til at lave noget der ligner forsøg. Det gør vi på uni), er på studierejser eller andet, hvilket efterhånden er blevet til en del. Men nu står jeg så også med en fuldt brugbar ridehest (Der godt nok lige pt er skadet, men udover det). De penge går direkte til smed og opstaldning. Det er ikke fordi jeg ikke har råd til at hun skulle komme og passe ham gratis, men så ville min økonomi blive utroligt presset, da jeg kun er på SU.
Jeg har også selv givet 600 kr for de to parter jeg havde, også når de har været syge. Så den pris har jeg adopteret.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 25
og i min travle hverdag er det måske ikke lige altid nemt og nå ham.
men er super glad for at jeg har fundet en sød pige der er så glad for ham og gider tage sig af ham,
og det skal hun slet ikke tænke på at skulle betale noget for.
jeg er bare glad for at hun gider gøre det .
jul 2008
Følger: 85 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 7 Svar: 38
Hvad mener I er en rimelig pris for halv-part på en hest, som har stået stille i det meste af det sidste halve år (pga. manglende tid), som skal rides op, men som efter 2-3 mdr. kan være klar til at starte de laveste dressurklasser med gode procenter? Hesten har været klar til LA dressur niveau og kan nemt komme det igen. Den er 11 år.
I spring har hesten super kapacitet, men er usikker, så det skulle være på interessebasis, hvis det bliver aktuelt.
Jeg håber I kan hjælpe mig!
sep 2007
Ingenting - den skal genoptrænes og rides op igen, det vil parten jo hjælpe med
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Alt med heste koster penge. Og igen, ønsker folk ikke at betale så har i jo ret, så kan de jo vælge at tage ud på gårdene rundt om, hvor folk har opstaldingen næsten gratis fordi de bor der. Så der kan man jo godt forstå de ikke kan tage disse beløb.
Syntes altid der to sider af sagen, og ja folk hidser sig nogle gange op, uden lige at reflektere over det. Og ikke mindst vil folk ikke betale! Så la da vær.
sep 2007
Normalt betaler man sig fra at få hesten tilredet og redet " op " - men i følge nogle annoncer skal man så BETALE ejer for at gøre det ;o)
Det er fejt..
feb 2005
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 539
Det er måske lidt dyrt når man tænker på at han ikke var meget mere end ryttervant da jeg startede med at ride på ham, men tilgengæld har jeg en super kvalitets hest til rådighed som jeg må gøre lige hvad jeg vil med. Jeg rider military på ham, og det er der altså ikke mange parter man kan få lov til at gøre det med.
Hvis jeg selv skulle ud og købe hest, ville jeg ikke have råd til at købe en hest af Lemilios kaliber.
okt 2004
Og jeg kan på ingen måder se det er i orden at tage penge for at en pige skal komme at passe en plag... På ingen måde... Og da slet ikke når man snakker priser som er i samme leje som ridehestene...
JA det koster mange penge at have hest - men det kommer vel ikke som en overraskelse når man har valgt denne sport? Jo jeg kan godt forstå at en ejer af en ridehest som står på ridecenter og med udstyret i orden, sko osv. tager penge for en part - det mener jeg skam er fuldt forståeligt. Både pga slid på udstyret og hesten men også fordi man stiller en hest til rådighed som er redet, fuld ridbar og ofte med en eller anden form for kapacitet til at møde det niveau en rytter ønsker...
Jeg nyder skam også alt det andet der ligger i at have hest :o) Men det betyder da ikke at jeg ville forlange at andre skulle betale penge for at have med en hest at gøre de reelt ikke kunne andet end trække med, klappe på og strigle... Nixen!
Og lige netop med plagene mener jeg ikke man kan forsvare det med de daglige udgifter - sådan er det at være hesteejer! Har man ikke råd til det, så må man være partrytter i stedet :o) Men den dag hesten når et punkt, hvor der kræves special udstyr, skoning, ridehal osv - jo, så kan jeg godt følge at en ejer gerne vil have lidt for at "låne" sin hest ud :o) Ikke før...
sep 2007
Følger: 128 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 81 Svar: 396
Synes ikke man skal have en part til sin plag, det er jo for latterligt.. Der står mange små ponyer rundt omkring i DK, som man kan komme og strigle på .. GRATIS!
nov 2005
Følger: 143 Følgere: 253 Heste: 8 Emner: 7 Svar: 159
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Min pony har part, og hun får det ganske gratis, da hun jo gør mig en tjeneste ved at ride ham når jeg er for stor. Og så hjælper hun jo også med tilridningen.
nov 2009
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 531
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 8 Emner: 5 Svar: 110
sep 2007
Følger: 128 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 81 Svar: 396
Jeg vil acceptere lidt LB til stævner og selvfølgelig alle de øvelser rytteren er klar til herhjemme, han har lært rigtig mange ryttere at changere...
Han er synd og rask, 168 cm høj, og trafiksikker.
Jeg har valgt at søge en part, da jeg har endnu en hest og studier + arbejde.
Så kunne en eller anden dygtig dame jo få glæde af ham.
Jeg forlanger ikke så meget synes jeg, de skulle jo i teorien betale det halve af udgifterne hvis de vil have ham 4 dage om ugen?!
Jeg har også kigget på elevskolens priser og tilpasset den derefter, hvorfor skulle en uddannet part være billigere end en bovlam og uuddannet elevpony?
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Der er dog en der har kommenteret det :-O(
det jo sygt altså...
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 420 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 946
Jeg forstår ikke at de tager penge for det. Det er jo dem der får noget ud af det, fordi de vel ikke selv har tid (men hvorfor så anskaffe sig en plag som der skal bruges tid på mht. opdragelse osv?)
Altså min unghest, har taget røven på mig for mange gange, så jeg tør ikke rigtig at ride hende selv mere og det er en skam, for hun trænger til at blive arbejdet med, mere end bare strigling, løslongering og bomtræning, som er det eneste er jeg egentlig laver med hende, pga. hendes lunefulde humør.
Nu har jeg så fået en pige på 14 til at ride hende, hvilket går okay. Min pony laver selvfølgelig numre med hende, men hun har lidt mere ben i næsen og tør at sige fra, irettesætte hende og ellers er hun ligeglad med hendes buk og stejl, hun synes det er sjovt :o)
Så derfor har jeg lavet en aftale om at hun rider hende når hun har tid og lyst og det betaler jeg hende så for. Hun har en pony til rådighed som hun kan tage når hun har lyst og jeg får en træt pony der forhåbelig lære en masse :o)
En win-win situation i min verden. Aldrig om jeg ville tage penge for det, så ville jeg jo tage røven på folk, fordi jeg ved at man pt. ikke kan det vilde med hende.
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
Priser på parter - er folk blevet vanvittige???