Pludselig ændring i adfærd :( {{forumTopicSubject}}
Det korte af det lange er, at min hest for små 3 uger siden kom til skade med sit ben. Efter undersøgelser og røntgen kom dyrlægerne frem til, at det er en ledbåndsskade, og at det skal have ro.
Da min hest (normalt) er meget afhængig af de andre, kan hun ikke stå i boksen alene. Det ville gøre alt værre, da hun vandrer rundt og vrider rundt på benet i boksen.
Hun går derfor på marken med de andre. Stille og roligt.
Så for ca. 1 uge siden ændrede hun pludselig adfærd. Hun er ikke længere interesseret i de to andre heste, og det værste af det hele er, at ingen kan komme i nærheden af hende.
Hun går nu derfor på fold døgnet rundt. Hun har skur, vand og får selvfølgelig sit mad, så hun lider ingen nød!
Men hun er helt ligeglad med, at de andre bliver taget ind på stald, og hun nærmer sig først sin mad, når jeg har forladt marken.
Det er så frustrerende at se hende sådan, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre
Er der nogen, der har oplevet noget lignende?
aug 2008
Følger: 46 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.213
Hun har stået mere eller mindre stille siden oktober, og den dag hun blev skadet, skulle vi have genoptaget træningen.
Så nej, hun er faktisk bare vant til at blive trukket ind og ud fra fold og så en ridetur i ny og næ.
Så snart hun kan se, at jeg nærmer mig marken går hun væk til det fjerneste hjørne.
feb 2004
Følger: 190 Følgere: 194 Heste: 14 Emner: 314 Svar: 2.557
Dog kunne jeg ikke finde på, at sætte en hest med ledbåndsskade ud på fold. Det plejer desværre ikke, at føre til noget positivt.
Og tænk på, at hver skridt hun tager, gør det ondt. Hun har konstant smerte.
Mit bedste råd er, lad hende stå inde på en god madres. Godt med halm, wrap osv. som hun kan hygge sig med. Så må de andre heste stå inde med hende på skift, så hun ikke føler sig alt for alene.
Det gjorde vi for ca 1½ år siden. Vi havde en hest, der måtte en tur på Ansager. Da den kom hjem måtte den ikke komme ud og stod med forbindinger osv. Så stod de på skift og holdte den med selvskab da den heller ikke kunne stå selv. Den splittede hele boksen ad, hvis den var alene. Så vi skiftede bare så der altid var en inde ved den, og de andre stadig kom ud.
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 384
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Udover behandling og evt. genoptræning, så er det vigtigt at bevare kontakten til hesten. Hvordan kan du ellers kontrollere, at det går den rigtige vej?
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 565 Svar: 1.985
Da min hest havde kolik, så når hun havde det værst trak hun sig væk fra førerhesten og jeg kunne ikke nærme mig hende på folden uden hun lagde ører og ville sparke.. simpelthen pga smerter :s
Pludselig ændring i adfærd :(