{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.295 visninger | Oprettet:

Hvad burde man gøre med en ubrugelig (ride)hest? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Hvis man har en hest som fx gentagne gange bliver halt ved let ridning (ca. 20-30 min skridt, 15 min trav og 5 min. galop - genoptræning).
Han har været halt 4-5 gange på 8 måneder hvor skaden har stået på. Det er startet med en seneskade på VB første gang hvor han så også har været halt på begge forben.
De andre gange fandt vi så ud af at der er noget omkring kodeleddet på VF som ikke kan lokaliseres.
Vi blev enige om at efter 4. gang med genoptræning og efterfølgende halthed at nu kan vi ikke gøre mere for ham.
Nu er han så en lille smule halt på forben igen, dyrlægen anbefalede at han fik lidt ro og jeg så gik et trin tilbage i genoptræningen her en uges tid.

Hvis han ikke kal holde til det nu hvad skal jeg så gøre?

Ville i sælge/give ham væk som fold/hyggehest (kan evt. rides i skoven en gang imellem) ?

eller ville I få ham aflivet når han er så ''svag'' i sine ben?

Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre smiley
Egebtlig er jeg ikke meget for at sælge en hest som ikke er ok.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad burde man gøre med en ubrugelig (ride)hest?
  • #1   27. mar 2012 Det kommer meget an på hvordan du har det med hesten..
    Jeg kan godt se din pointe i at sælge ham til hyggehest, men som du nok også selv tænker, hvad sker der så når han er solgt? Måske ender han på en fold med en masse børn som elsker ham, men det kan jo også ske at han bliver til ridehest, og det er jo ikke helt optimalt.

Aflivning er også en mulighed, men den er bare rigtig hård. Har selv været der, og ved hvor svært det er, så forstår godt du ikke kan vælge..

Jeg har også lidt svært ved at se hvad der er bedst (:

• #2   27. mar 2012 Pyyh.. Ja den er bestemt ikke sjov smiley
    Men hvis du ikke kan beholde ham selv, så ville jeg endten give ham væk til selvskab eller tur hvis han IKKE har ondt.
    Hvis han har ondt, så ville jeg helt klart give ham fred. Det er jo benene, og dem bruger han jo døgnet rundt.

• #3   27. mar 2012 Hej Camilla smiley
    Har du ikke mulighed for at lade ham stå et helt år et sted?
    Charlottes hest stod jo også næsten lidt over et år, før den kunne tages igang, og indtil videre går det jo godt smiley

• #4   27. mar 2012 har du overvejet at give hesten helt en pause fra genoptræningen? nu ved jeg ikke hvad din dyrlæge har sagt, men det lyder som om skaden kommer igen mens du genoptræner. Så det kunne jo være din hest ikke har fået nok tid til at komme sig helt?

jeg håber du finder på en god løsning! (:
    held og lykke

• #8   27. mar 2012 Det med at det er benene det er galt med synes jeg er en ''alvorlig'' sag for de kan jo ikke fungere uden dem selvfølgelig. Han har også presteret at blive halt af at lave ingen ting/gå på fold :S
    Dyrlægen som har været med hele forløbet siger at det er op til mig men han ville personligt få den aflivet når den ikke kan holde til mere arbejde end nu og i nogle perioder mindre.
    Det er bare svært for nu har han fået pauser og er blevet genoptrænet on/off i 8 måneder og det bliver bare ikke bedre

• #10   27. mar 2012 der er også nogen som har erfaring med meget lang tids ro? (op til et år)
    Pt. har han fået 2 måneders pause hvor det så er godt igen men bryder op så snart jeg kommer til at galopere i genoptræningen hvis ikke før.
    Er der andre som har haft gavn af dette?

• #11   27. mar 2012 Hvis det var min og jeg havde muligheden for at den bare kunne gå hjemme hos os selv, ja så ville jeg beholde den. Hvis ikke det var en mulighed, ja så ville jeg aflive den. Så ved jeg hvor den er kommet hen, og den skal ikke igennem en masse flytninger osv. som Stald landlyst skriver...... Puha

• #12   27. mar 2012 Måske er du gået lidt for hurtigt i gang med genoptræning???

For alt i verden, så lad hver med at sælge den, afliv hvis du endelig skal gøre det bedste for hesten!

• #13   27. mar 2012 nej jeg har fulgt ALT til punkt og prikke (genoptræningsplan fra dyrlæge, har købt div tilskudsprodukter fx) kunne aldrig finde på at gå for hurtigt frem..

• #14   27. mar 2012 Jeg har det sådan, at har man ikke muligheden for at beholde hesten, og at den er så halt som du skriver, så ville jeg få den aflivet.. Ville ALDRIG sælge en hest som er halt on/off. Den kan ikke holde til genoptræningen, hvorfor så ikke sige stop? smiley Du vil til enhver tid få mest ro i sindet ved at aflive en skadet hest, fremfor at sælge den..

• #15   27. mar 2012 Camilla T:

Måske har dyrlægen lavet en genoptræningsplan der går for hurtigt frem.? Dyrlæger har ikke altid ret...

• #16   27. mar 2012 det kan jo godt være.. men jeg er ikke eksperten så jeg stoler jo selvfølgelig på hvad dyrlægen siger smiley

• #17   27. mar 2012 Få evt. en anden dyrlæges vurdering på det?

• #18   27. mar 2012 Jeg tænker ligesom <b>Simone og Stachus </b> skriver; kan du ikke lade den stå længe?
    Og så efter et måske et år eller mindre så gå i gang meget stille og roligt.

• #19   27. mar 2012 Jeg vil ikke sælge hesten, evt låne den ud som selvskab til nogle jeg kendte.

kunne jeg ikke finde det, vil jeg aflive ham, hvis jeg ikke havde råd til at have ham gående ved siden af at jeg skulle have en ny ride hest.

sådan en hest vil ofte blive misforstået og ende i uheldige handler.

• #20   27. mar 2012 vi har en hest, der ikke kan holde til ridning, så han er hyggehest og han nyder livet. vi går små ture med ham, strgler ham osv og så går han i løsdrift og han nyder livet og er glad.
    synes ikke man skal aflive, hvis der er andre muligheder, vores dreng nyder liver som hyggehest og tror ikke han vil bytte liv med en hårdt arbejdende dressurhest- smiler

• #21   27. mar 2012
    - Men hvis man ikke har mulighed for at lade hesten stå, så synes jeg man bør aflive. Det er noget fjol at sælge en skadet hest, medmindre man selvfølgelig kender nogle der mangler lige sådan en hyggehest. Men at sælge til fremmede ville heg ikke bryde mig om. Man ved aldrig hvordan det ender.

• #22   27. mar 2012 Min veninde's hest har også haft sene skade, hun kørte den på højgård dyre hospital. Må indrømme det er det bedste hun har gjort med ham... De ved virkelig hvad de laver og er top proff, desuden har de en smed som er rigtig dygtig, hun køre til odense hver 5 uge for og få lagt nye sko på og det har hjulpet helt vild...
    Jeg vil hvis jeg var dig køre den til højgård og lade dem vudere hvordan og hvorledes....

• #23   27. mar 2012 Først vil jeg tager den en tur til højgård og lader dem genmentjekke ham.

Et forsøg er at lader den står et halvt år til en år i løsdrift.

Ellers vil jeg overvejer at lader ham aflive selvom det er hårdt.

Vi har en 6 års Willemoes som blev skadet. Dyrlægen (højgård) sagde han skulle står stille i boksen op til 6 uger - han fik 3 (han blev sindsyg) og så skulle han trækkes små tur med i 2 uger eller på lille fold, hvor han ikke måtte løbe.

Han blev dog rimelig farlig til sidst, så vi lukkede ham på sommergræs og krydsede finger. Han blev haltfri til sidst og har ikke været halt siden smiley

• #24   27. mar 2012 jeg synes der er alt for mange som bare afliver deres hest i stedet for at give den en chance.. hvis vi selvv får en sene skade, hvor lang tid tager det så lige for os at komme ovenpå ?? ikke 2 mdr.. jeg synes din dyrlæge er gået alt for hurtigt frem med din hest. de fleste sene skader tager lang tid at komme over. og dem der har succes med seneskader de lader tit deres hest gå helt op til et år før de er klar.. de fleste dyrlæger vil ikke have der går så lang tid.. men engang imellem må vi søge vores viden et andet sted end hos dyrlægen, for de har ikke de samme erfaringer som os der har hestene. tålmodighed tålmodighed tålmodighed.. og hvis ikke man har den så synes jeg man skal finde en ny ejer til hesten som har den. om ikk andet er der tit nogen som søger en foldbums/ foldkammerat til deres egen hest. så kunne man jo låne ham ud til det i et års tid og stadig komme og se til ham mens han ikke bor hjemme. bare min mening. håber ikke der er nogen som tager denne besked som grov, det er den absolut ikke..

• #26   27. mar 2012 Det kommer helt an på om hesten har ondt når den bare står (går på fold osv. men ikke bliver redet).
    Hvis den har, vil det være klart det bedste at få den aflivet, men hvis ikke ville jeg mene det bedste ville være at give den væk (evt. sælge den meget billigt) som du siger selskabshest

• #27   28. mar 2012 Sidse
    Jeg kan sagtens se din pointe med seneskade hest vs mennesker, dsådan har jeg aldrig tænkt på det..
    Men jeg tror bare desværre ikke det fungerer sådan i hesteverdenen. Heste er også rigtig gode til at helbrede sig selv, så det burde jo ikke tage et år (: Jeg tror det er svært at se hvor meget tid en hest skal have, og spørgsmålet er også, hvor længe vil vi have at vores hest lider? Vi ved jo ikke om den har brug for en panodil (som jeg godt ved de ikke kan få (; ) som vi jo selv kan mærke på os selv.. (:

• #28   28. mar 2012 Nu skal I lige forstå at jeg har prøve med ro og genoptræningt i 8 måneder så vil ikke sige at jeg ikke har prøvet nok...
    Ja de sidste muligheder er at lade ham stå eller aflive..
    Han blev på ettidspunkt halt i en hvile periode på 2 måneder, så dét er også en faktor der spiller ind i at lade ham stå i så lang tid, ville han kunne holde til det?

Han skal til dyrlæge igen igen i morgen og så må vi se om der er noget specifikt eller om det stadig er ''det er ca. her det er galt''.

• #29   28. mar 2012 Hvordan har dit genoptræningsprogram set ud?
    Min hest er lige blevet genoptrænet efter en hegnsskade, hvor 25 % af senen var skåret over. Mit genoptræningsprogram varede 10 uger.

• #30   28. mar 2012 puha mit har taget lang tid.. smiley
    6 ugers ro, 5 uger skridt, 3 uger m. skridt og trav, 3 uger m. skridt trav og galop. ingen samling eller sidebevægelser..

• #31   28. mar 2012 Så lyder vores genoptrænings-programmer ret ens. Min tanke var, at det måske var et noget kortere (og dermed hårdere) program, men det er jo ikke tilfældet.

• #32   28. mar 2012 men undervejs har vi været til kontrol mellem trinene og der har intet været bare hver gang vi skal galopere så går der en lille uges tid og bum så er han halt igen og en hest skulle jo gerne holde til at galopere.

• #33   28. mar 2012 Ja, det er virkelig øv smiley

Kommentér på:
Hvad burde man gøre med en ubrugelig (ride)hest?

Annonce