{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest og graviditet??
  • #1   26. jan 2012 Lad være med at falde af, eller blive sparket i mave. Lyt til din krop den siger fra når det er for meget.

Under min første graviditet fik jeg lidt problemer med bækkenet, da musklerne arbejde i mod at ledbåndene løsnede sig. Men en godt skridttur gjorde underværker. Jeg red 2 gange i ugen og frem til dagen før jeg fødte.

Under min anden graviditet havde jeg ingen problemer og red ture 2 gange i ugen i skridt og galop let sæde frem til dagen før jeg fødte.

Har termin her midt i maj, rider en 3 - 4 gange i ugen på hhv en hest og en pony, og kan mærke på kroppen, at trav ikker er super fint mere på hesten, men ingen problemer med ponyen, så vi går over til gode ture i skridt og galop.

Jeg har ikke min egen hest men part...

• #2   26. jan 2012 du skal nok regne med at blive frarådet at ride af de fleste... tjah og så er alting bare tungere og hårdere, jo tykkere du bliver, og dine ridstøvler kan nok heller ikke lukkes til sidst... du skal passe godt på stød og slag mod maven... jeg har kun håndteret mine egne i en arms afstand, og jeg blev så forsigtig at jeg slet ikke kunne styre mandens hingst da den var lille... så den måtte han selv ordne... med barn nr. 3 fik jeg bækkenløsning, så kan man knapt bære en spand vand, og den lille motion, som mine ellers havde fået med longering gik også i stå... jeg kunne dårligt kravle imellem trådene elhegnet... det har taget 4 mdr at komme i galop igen efter fødslen, uden at have ondt i bækkenet, men nu er det heldigvis væk. jeg bryder mig ikke om at ride når jeg er gravid... - jeg havde i øvrigt rideforbud, så jeg prøvede bare en lille bitte smule... men det var rigeligt.

• #3   26. jan 2012 Jeg red helt normalt indtil jeg var 6-7 måneder henne..
    -har været oppe for hyggens skyld men det er på ingen måde rart længere (8,5 måned henne) xD

• #4   26. jan 2012 Red igennem hele min graviditet, dog kun på min egen hest som jeg dengang havde haft i 4 år.
    Få gange måtte jeg lige holde en skridtpause og vente til min skønne dreng lige havde vendt sig lidt anerledes, eller var det faktisk først den sidste dag jeg havde problemer og kunne ikke ride så meget.

Red LA/Mb dressur på hende og droppede alt hvad der hed ture og spring da hun kunne være lidt tosset der (o:

• #5   26. jan 2012 ridning er godt, men du kan ikke tillade dig at falde af =) så rid de stabile og lad vær med t rode dig ud i at ride en masse fremmede.. og ellers skal din krop nok fortælle dig hvad du kan og ik kan

• #6   26. jan 2012 er gravid, og rider lidt smiley

Min jordemor og min læge anbefalede mig at holde ridningen ved lige, mærke efter hvad kroppen siger. Og så på en fornuftig hest. Ikke noget bevidst rodeo-eventyr smiley

Red dressur indtil uge 15 ca. Fik så problemer med bækken/lænd/hofter. Smerter ved for meget arbejde med sæde og ben. Så stoppede og fik hesten hjem til mig selv.

Efter en måneds pause ca. begyndte jeg så småt at skridte igen, og nu skridt/traver jeg 2-3 ture om ugen sammen med min part som jeg har fået til at hjælpe med hestene. Det er så dejligt. Min store knabstruppers skridt er ren massage. Når bare jeg ikke skal "arbejde" men blot bæres afsted på afslappet tur smiley

Er blevet sygemeldt pga. begyndende diskusprolaps (noget med at hormonerne i forbindelse med graviditet gjorde mit væv endnu løsere). Har i forvejen hypermobile led. Arbejdede i landbrug med hårdt fysisk arbejde. Men nu kan jeg holde hverdagen ud og har overskud til hyggeridning.

Kender flere der har redet helt indtil nogle uger før termin, og som var igang igen en måned efter, med stævneridning. Men man skal lytte til sin krop. Bækkenet skal have ro og ikke belastes, men det er jo godt nok at holde sig lidt i bevægelse. Har haft en del bøvl med min iskiasnerve også. Sådan et smæk nærmest, fra lænden, ned i balle og ben, og fod når jeg virkelig har belastet. Det hjælper rolig ridning på. Og fys + akupunktur.
    Jeg ved at min krop nok skal have en del tid efter fødslen til at hele sammen , nu hvor jeg i forvejen også er rimelig hypermobil. Vil nødigt lave permanente skader. Men så snart det føles behageligt, vil jeg da sidde i sadlen igen.

Min kæreste og min far hjælper med den daglige pasning af hestene. Vi har heldigvis bobcat til udmugning i stalden, så der er ikke noget tungt arbejde lige med det.
    Nogle uger går det bedre end andre. Men føler virkelig bedring nu efter at have holdt mig i ro og så stille og roligt holder bevægelse ved lige.

Men ja, prøv dig frem. Husk at leve smiley du behøver ikke at være pakket ind i vat. Men undgå dumdristige situationer og spørg hellere om hjælp hvis du er i tvivl eller lad være med at ride hvis det føles forkert.

Du er meget velkommen til at skrive pb hvis der er andet omkring hestehold og graviditet du vil vide.

min graviditet var ikke planlagt, og lige netop i år havde jeg valgt at to af mine hopper skulle have føl. Det er jo bare typisk. Efter 2 år uden.

Freja har termin d. 9. maj
    Angel har termind d. 15. maj
    Jeg har termin d. 19. maj

Så det skal nok blive spændende. Men jeg har familie og venner til at hjælpe, så vi skal nok klare os igennem det. Glæder mig til alt det nye liv på gården smiley

• #7   26. jan 2012 Er pt. gravid, halvgående imorgen faktisk.

Kan ikke ride mere, pga kraftig bækkenløsning og så giver det helt sig selv at man ikke kan kravle derop.

Ved mit første barn havde jeg også bækkenløsning så der red jeg kun de første 3 mdr og så var det slut.

Men undgå spark, voldsom puffen og så fald ikke af. Ta ikke chancer oppe på hesten.

• #8   26. jan 2012 nåh ja, lad være med at teste om der er stød i hegnet med fingrene, jeg tror Sejer fik et gigantisk stød da jeg kom til at tage ved hegnet, mens det var tændt, og min mand skældte mig helt vild meget ud for min uforsigtighed, han var sikker på at baby også fik stød... det kunne han nok have ret i

• #9   27. jan 2012 Jeg havde bækken-løsning under begge mine graviditeter, så det gav helt sig selv. Jeg kunne ride til jeg var ca. 3 mdr. henne, så var det slut. Men ellers vil jeg sige som de fleste andre: rid så længe, du føler, din krop er ok med det - og selvfølgelig kun på en rolig hest. Pas på dig selv :o)

• #10   27. jan 2012 Til jer med eller der har haft bækkenløsning. Hvor præcist har man ondt og hvor ondt gør det?
    Er selv gravid - for anden gang, og jeg har valgt slet ikke, at ride imens jeg er gravid. Ville ikke kunne tilgive mig selv, hvis jeg faldt af og der skete noget med barnet.

• #11   27. jan 2012 For mit vedkommende gjorde det mest ondt i skambenet - og det gjorde RET ondt ! Men der er stor forskel på, hvor slemt, det er. Nogen oplever at have det i let grad, mens andre har det i svær grad. Jeg gik med et specielt støtte-bælte, der sidder direkte på huden, men synes ikke, det havde den store virkning.

• #12   27. jan 2012 Tænkte slet ikke ridning som sådan, nærmere udmuening med bakterier osv.

• #13   27. jan 2012 alt andet "skidt" arbejde, laver jeg som jeg plejer. Udmugning hjælper kæresten dog med da vores bobcat oser meget og lige netop den ene ting tror jeg kan være rigelig skadeligt i forvejen, så det tager han sig af. Men ellers er der ingen forholdsregler her. Lever. smiley

• #14   27. jan 2012 Okay super smiley Tænkte bare at når katte urin er så giftigt, kan heste urin vel kie være bedre smiley Men det aner jeg intet om .. Så ville lige høre alle jer kloger herinde smiley

• #15   27. jan 2012 Ja kan godt forstå dig. Tror at det er alt med måde. Men selvfølgelig kan man passe lidt ekstra på med hygiejne de første 3mdr.

Kæresten herhjemme ordner også kattebakkerne for mig, og sker det at jeg selv skal, så havde jeg i starten nitrilhandsker på og vaskede hænder bagefter.

Mener dog at det med katte er fordi der er et eller andet meget giftigt for gravide i det. Der er i hvert fald ikke nævnt andre dyr alle de steder jeg har læst. Og oplyste min jordemoder og min læge om at jeg havde mange dyr og at jeg arbejdede i kvægstald (Smurt ind i lort hver dag bogstavlig talt), og det skulle der ikke være noget ved. Jeg skulle bare passe på stød osv osv. som er indlysende. Men ellers bare gøre som jeg plejede

• #16   28. jan 2012 Okay, super tak! Min mand har dog sagt at han vil hjælpe mig med det tunge beskidte arbejde. Han er slet ikke til heste - men en fantastisk mand smiley især fordi jeg også venter føl til juni. Men når ikke der er noget farligt i urin dampene vil jeg da gøre alt det jeg kan smiley

• #17   28. jan 2012 Jeg er gravid med nr 2 nu og ejg rider nogen gange. Jeg muger dog ikke. HAr ikke haft givet halm selv heller før nu (er 17 uger) og det har været smart nok. Jeg har selv bækkenløsning og det kan gøre ondt men de dage hvor det gør "meste" ondt rider jeg ikke. Man skal lægge det i det som ens krop siger ok til. Jeg red til jeg var 7 mdr henne med den første.

• #18   28. jan 2012 gør som de andre siger

Kommentér på:
Hest og graviditet??

Annonce