1.896 visninger
|
Oprettet:
Hest og graviditet?? {{forumTopicSubject}}
Halløjsa!
Jeg er endnu ikke gravid, men har planer om at der ikke går længe før vi prøver
Men men men.. Så tænker jeg, hvilke forholdsregler skal man tage sig i forhold til at være gravid og have heste?!
Pfh tak
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
Under min første graviditet fik jeg lidt problemer med bækkenet, da musklerne arbejde i mod at ledbåndene løsnede sig. Men en godt skridttur gjorde underværker. Jeg red 2 gange i ugen og frem til dagen før jeg fødte.
Under min anden graviditet havde jeg ingen problemer og red ture 2 gange i ugen i skridt og galop let sæde frem til dagen før jeg fødte.
Har termin her midt i maj, rider en 3 - 4 gange i ugen på hhv en hest og en pony, og kan mærke på kroppen, at trav ikker er super fint mere på hesten, men ingen problemer med ponyen, så vi går over til gode ture i skridt og galop.
Jeg har ikke min egen hest men part...
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
okt 2008
Følger: 101 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 75 Svar: 371
-har været oppe for hyggens skyld men det er på ingen måde rart længere (8,5 måned henne) xD
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 608 Svar: 5.404
Få gange måtte jeg lige holde en skridtpause og vente til min skønne dreng lige havde vendt sig lidt anerledes, eller var det faktisk først den sidste dag jeg havde problemer og kunne ikke ride så meget.
Red LA/Mb dressur på hende og droppede alt hvad der hed ture og spring da hun kunne være lidt tosset der (o:
jan 2005
Følger: 157 Følgere: 145 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 498
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.921
Min jordemor og min læge anbefalede mig at holde ridningen ved lige, mærke efter hvad kroppen siger. Og så på en fornuftig hest. Ikke noget bevidst rodeo-eventyr
Red dressur indtil uge 15 ca. Fik så problemer med bækken/lænd/hofter. Smerter ved for meget arbejde med sæde og ben. Så stoppede og fik hesten hjem til mig selv.
Efter en måneds pause ca. begyndte jeg så småt at skridte igen, og nu skridt/traver jeg 2-3 ture om ugen sammen med min part som jeg har fået til at hjælpe med hestene. Det er så dejligt. Min store knabstruppers skridt er ren massage. Når bare jeg ikke skal "arbejde" men blot bæres afsted på afslappet tur
Er blevet sygemeldt pga. begyndende diskusprolaps (noget med at hormonerne i forbindelse med graviditet gjorde mit væv endnu løsere). Har i forvejen hypermobile led. Arbejdede i landbrug med hårdt fysisk arbejde. Men nu kan jeg holde hverdagen ud og har overskud til hyggeridning.
Kender flere der har redet helt indtil nogle uger før termin, og som var igang igen en måned efter, med stævneridning. Men man skal lytte til sin krop. Bækkenet skal have ro og ikke belastes, men det er jo godt nok at holde sig lidt i bevægelse. Har haft en del bøvl med min iskiasnerve også. Sådan et smæk nærmest, fra lænden, ned i balle og ben, og fod når jeg virkelig har belastet. Det hjælper rolig ridning på. Og fys + akupunktur.
Jeg ved at min krop nok skal have en del tid efter fødslen til at hele sammen , nu hvor jeg i forvejen også er rimelig hypermobil. Vil nødigt lave permanente skader. Men så snart det føles behageligt, vil jeg da sidde i sadlen igen.
Min kæreste og min far hjælper med den daglige pasning af hestene. Vi har heldigvis bobcat til udmugning i stalden, så der er ikke noget tungt arbejde lige med det.
Nogle uger går det bedre end andre. Men føler virkelig bedring nu efter at have holdt mig i ro og så stille og roligt holder bevægelse ved lige.
Men ja, prøv dig frem. Husk at leve du behøver ikke at være pakket ind i vat. Men undgå dumdristige situationer og spørg hellere om hjælp hvis du er i tvivl eller lad være med at ride hvis det føles forkert.
Du er meget velkommen til at skrive pb hvis der er andet omkring hestehold og graviditet du vil vide.
min graviditet var ikke planlagt, og lige netop i år havde jeg valgt at to af mine hopper skulle have føl. Det er jo bare typisk. Efter 2 år uden.
Freja har termin d. 9. maj
Angel har termind d. 15. maj
Jeg har termin d. 19. maj
Så det skal nok blive spændende. Men jeg har familie og venner til at hjælpe, så vi skal nok klare os igennem det. Glæder mig til alt det nye liv på gården
nov 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 46
Kan ikke ride mere, pga kraftig bækkenløsning og så giver det helt sig selv at man ikke kan kravle derop.
Ved mit første barn havde jeg også bækkenløsning så der red jeg kun de første 3 mdr og så var det slut.
Men undgå spark, voldsom puffen og så fald ikke af. Ta ikke chancer oppe på hesten.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
dec 2006
Følger: 83 Følgere: 87 Heste: 10 Emner: 95 Svar: 1.588
Er selv gravid - for anden gang, og jeg har valgt slet ikke, at ride imens jeg er gravid. Ville ikke kunne tilgive mig selv, hvis jeg faldt af og der skete noget med barnet.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 294
aug 2005
jun 2011
aug 2005
Kæresten herhjemme ordner også kattebakkerne for mig, og sker det at jeg selv skal, så havde jeg i starten nitrilhandsker på og vaskede hænder bagefter.
Mener dog at det med katte er fordi der er et eller andet meget giftigt for gravide i det. Der er i hvert fald ikke nævnt andre dyr alle de steder jeg har læst. Og oplyste min jordemoder og min læge om at jeg havde mange dyr og at jeg arbejdede i kvægstald (Smurt ind i lort hver dag bogstavlig talt), og det skulle der ikke være noget ved. Jeg skulle bare passe på stød osv osv. som er indlysende. Men ellers bare gøre som jeg plejede
jun 2011
mar 2008
Følger: 125 Følgere: 129 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 829
jun 2009
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 475
Hest og graviditet??