23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Finde rytter til hest under graviditet - muligt? {{forumTopicSubject}}
Nu står jeg i den situation, at jeg er blevet gravid, og sandsynligheden for at jeg kan ride i min graviditet er måske lidt lille. Lige nu tør jeg godt skridte lidt på hende i ridehuset, og håber jeg kan blive ved med det. Men egentlig træning bliver det ikke til.
Hun er ung, og kan ikke rigtig noget. Gå frem og stoppe. Trave kan hun også. Men har aldrig galoperet endnu.
Jeg har ikke råd til at få min underviser til at ride hende indtil jeg selv er klar.
Og jeg har derfor leget med tanken om en part. Men kan ikk finde ud af om det overhovedet er muligt at finde en, der vil ride en 5-års der faktisk ikke kan noget. Det ville ikke komme til at koste noget til mig, men jeg ville nok forvente at man var villig til at modtage lidt undervisning. Derudover forventer jeg heller ikke at man rider højt plan, men ligeledes er en nybegynder nok heller ikke smart.
Kan man overhovedet det, eller skal jeg bare give hende fri vinteren over?
Jeg har ikke travlt med hende. Så kan snildt vente med at gøre hende mere stabil /videreuddanne hende til jeg er klar igen. Men omvendt ville det også være fint at få hende holdt lidt i gang - bare en anelse.
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Jeg var så der, at ind til hun er mere stabil, så kan der ikke rides andet end skridt. Jeg kan trave på hende, men jeg vil ikke lade andre trave endnu. Skridt er ikke noget problem.
Så det burde du godt kunne. Om ikke andet så prøv? Du siger selv du ikke har travlt med hende, og finder du ikke en, så har hesten jo bare fri :).
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
så ja jeg tror sagtens du kan finde en der vil ride den når man kun skal betale for undervisning også en der kan lidt
men ja prøv der er ikke andet for end at give det en chance
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 245
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Anne derimod, havde parten på Tinka, og trænede med hende 2 gange om ugen. Hun nåede også lige op og skridte :). Desværre måtte hun stoppe grundet tid og transport. Så jeg søger part på Tinks igen.
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Lige nu kommer jeg et sted med shirer, 2 af dem kan jeg ride ture på skridt og trav, det er dog min plan at der skal en hel del mere på
Andre af dem kan jeg ikke engang løfte ben på eller trække med dem.
Jeg betaler ikke en krone, og det har jeg heller ingen intentioner om at gøre, til gen gæld så lærer jeg deres heste en hel del og hjælper til i stalden
jan 2010
Følger: 10 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 640
mar 2011
Mvh TT
okt 2006
Men er det er fremad rettet part, også når du har født )og btw. tillykke! ) så ville jeg ikke se noget problem i det.
Men skal man ligge en hel masse i en hest, som man måske kun kan ride i et halvt år, så tror jeg der er mange der takker nej.
Jeg har forresten også selv betalt undervisning og sko, hvad enten det har været dressur hesten der gik M, eller den 9 årige der skulle tilrides.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Hvor længe parten ville vare, kan jeg ikke svare på. Faktisk havde jeg lovet mig selv aldrig at få en part igen, efter jeg prøvede at have en til min gamle pony for mange år siden.
Men jeg kan jo blive overrasket, og måske ville beholde en part alligevel.
Mht betaling. Fordi hun ingenting kan vil jeg ikke forlange noget, da vedkommende egentlig videreuddanner hende - også selvom de måske kun skridter og traver. Men hun bliver mere rutineret i det jo.
Stald arbejde har jeg uniddelbart ikke tænkt de skulle, da jeg alligevel skal i stalden og ordne ved Ponyen. Men igen. Klapper det hele bare ville jeg måske også give mig lidt mere.
Men lige præcis fordi jeg er så kræsen, og så sippet. Ingen kan passe min hest så godt som jeg. Så ved jeg ikke om det bare bliver noget hø.
Vi har også faciliteterne i orden. Udendørs bane, ridehus og gode ridestier nede af markvejen.
mar 2011
Mvh TT
jan 2007
Min Pony havde som sagt en part, og det var på ingen måde en succes. Omvendt er det jo også to forskellige heste. Han var ikke til flere ryttere. Ved jeg ikke om den unge dame er...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis man ikke har tillid til andre mennesker skal man lade være, det er træls, træls, træls og være part på en hest hvor man føler ejer kigger en over skulderen ( især hvis de samtidig er i stalden ) og bliver mistænkeliggjort eller får små hints om at man har ikke gjort det og det rigtigt.
Det er derimod fedt og have part på en hest hvor tøjlerne er relativt frie - frihed under ansvar og at man føler at der er tillid til en og det man laver, samt at der bliver sat pris på det.
mar 2011
Mvh TT
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Egentlig holder jeg pause fra ungheste, men jeg må indrømme at jeg bliver måske snart desperat efter en god mulighed
Men jeg ville ikke hvis jeg skulle betale for andet end undervisning eller hvis der blev krævet en bestemt underviser som koster kassen. Jeg er nok lidt mindre large med økonomi når det er ungheste, fordi jeg trænger til en periode uden unghesteridning
okt 2016
Følger: 1 Svar: 1
okt 2006
jeg har sådan set måtte gøre med langt de fleste hvad jeg ville, om det galt ridemetode, ridediciplin, uger væk med hesten, stævner, optømringer ovs.
Dog syntes jeg også altid at jeg har været god til at melde tilbage til ejer, spørge, eller hvad der nu måtte være. jeg har haft part på samme hest i mellem 2 og 6 år, men det skyldes jo også at jeg har redet hos nogle knaldhamrende søde ejere, som har haft tilliden til mig.
Men som krikken så fint skriver så er det FEDT at være partrytter med rimelig frie tøjler, eller i hvert fald bare at der ikke står en og kigger en i nakken.
det gør oftest også at parten bliver stabil og ærlig.
Men prøv da at søg, rammer kemien nogenlunde, kan du jo altid hjælpe vedkommende i gang og se det an.
Selvom jeg ikke har haft part hos flere af damerne i flere år, så kommer jeg stadig og besøger dem af og til, eller passer heste når de skal på weekend, ferie eller hvis de bare er afsted en aften.
Der er mange kedelige historier ja, men jeg kender flere (inkl. mig selv, hvis jeg selv skal sige det ) som er nogle rigtig gode part ryttere, hvor ikke bare partrytteren men også partejeren for rigtig meget ud af det
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
Mine heste har fri her mens jeg går gravid, og hverken de eller jeg har problemer med det.
Jeg tør ikke ride, da min graviditet er skrøbelig. Og så har jeg ovenikøbet fået bækkenløsning meget tidligt.
Jeg kan knapt selv passe mine heste, og da slet ikke ride. Så de går bare og hygger
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
Jeg er også gravid, og rider ikke pga bækkensmerter, til trods for at jeg har den sødeste hest. Men i stedet for at have en ung hest, der ikke kan noget, har jeg i stedet en hest der mere eller mindre kun kan bruges til hygge pga sygdom, men hun må ikke stå stille, da det så bliver værre.
Jeg har været heldig at finde en, der vil hygge, samt betale for det. Jeg har et barn i forvejen og jeg synes tiden er knap, så jeg håber på at kunne beholde parten, så jeg har tid til det hele, så længe min børn er små og kræver så meget. Jeg var ved at sælge, men det kunne jeg ikke få mig selv til alligevel. hvis den kan tåle at stå stille og du ikke er fan af parter, ville jeg bare lade den stå.
jan 2007
Nej, jeg er ikke helt fan af parter, og ville især have svært ved at give frie tøjler. Og det kan jeg se måske bliver problematisk.
Altså hun ville have godt af at blive brugt et par gange om ugen. Det ville gøre hende meget mere rutineret, men hun er ikke en sprængfarlig bombe.
Har ikke selv mega bækkensmerter - endnu i hvert fald. Så kan godt hoppe op lidt endnu. Det er mere når hun ikke er mere rutineret end hun er, at jeg tænker det potentielt kan blive farligt. Selvom hun ikke er åndssvag, så er hun jo ung
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
Nu er min hest en ældre dame, som startede med at stå stille da jeg ca var 20-24 uger henne. Men kunne mærke på hende, at hun skulle bruges.
Da jeg ikke selv MÅ(tanken har været der/er der) pga bækkenløsning, har jeg fået en ung pige til at ride hende lidt under opsyn af mig. Da min hoppe er lidt speciel ride mæssigt, kan ikke alle kravle på ryggen af hende.
Jeg kræver kun at der bliver hjulpet med at muge i stalden, da jeg på dårlige dage næsten ikke kan gå.
Finde rytter til hest under graviditet - muligt?