{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  når hesten skummer
  • #1   25. jan 2012 hov glemte lige at skrive
    (er det godt hun gør det)?

• #2   25. jan 2012
    Tjae, der er ingen der ved hvorfor heste gør det :o)
    Nogle mener det er pga. bid i munden og hesten så tror den skal spise og derfor producere spyt, men heste gør det også bidløs og bare på tur...

Så ... Tjae.. Bedøm selv :o)

• #3   25. jan 2012 Det gør den pga at at når hesten for noget i munden siger dens hjerne at den skal spise det og laver derfor mere spyt til at sluge det med. Det den skal spise er jo så bidet som den ikke kan spise... Så når hesten skummer er det fordi dem har lavet så meget spyt, som den ikke kan sluge pga biddet, at det kommer ud af munden, og heste som skummer rigtig meget er faktisk næsten ved at blive kvalt i det...

• #4   25. jan 2012 Selvom jeg red i grime på min gamle hest, skummede hun helt ekstremt.. Aner ikke hvorfor de gør det..

• #5   25. jan 2012
    |Pinocchio Star&Cecilie Jacobsen| < 3 - Så når hesten gør det bidløs og derfor ikke har noget i munden?.....

• #6   25. jan 2012 Det er fordi, at hesten suger på biddet og nyder arbejdet.
    Det er skam LANGT fra alle heste der skummer.
    Tilde, min hest skummer helt vild og ELSKER og lave noget, og har altid et godt syg på tøjlen.
    Goya skummer kun når vi virkelig arbejder på noget, han virkelig elsker.

Derudover ridder jeg også en hest, der ALDRIG skummer. Den har dig et godt syg på biddet og tøjlen, men den skummer bare ikke. Sådan er det med flere herude.

Nogen skummer meget, andre ikke og nogen lidt

• #7   25. jan 2012 |Pinocchio Star&Cecilie Jacobsen| < 3

Det var dog den mest ukorekte beskrivelse jeg nogen sinde har hørt :'D

Heste du ridder bidløst skummer sågar også mange gange. Den har da intet i munden ?

Hvis jeg smider et hackamore på min hest tilde, skummer hun lige så meget, som med bid. Det er fordi hesten elsker og lave, det den laver.
    Min hest skummer også i mundvigene og læberne bare hun løsspringer, fordi hun elsker det.

Det er nøjagtig det samme, som når hunde savler, når de bliver glade. Og en hund har da aldrig bid i munden ??

• #8   25. jan 2012 Har altid fået at vide, at det er en god ting smiley

• #9   25. jan 2012 Hesten kn ikke blive kvalt i sit eget spyt?:-) har ihvertifald aldrig hørt om heste der er død fordi de er blevet kvalt i deres eget spyt?;D syntes det noget vullapyt;)

Men min pony skummer også meget selvom jeg skridter med lange tøjler smiley men det aldrig noget jeg lægger mærke til;-)

• #10   25. jan 2012 Det er fint at hesten skummer en lille smule, så der kommer et lille lag på læberne. Men hvis det bliver helt overdrevet og det sprøjter ned på ben og bringe er det for meget og der skal gøres noget, da hesten kan have svært ved at få vejret.
    Skummet viser at hesten suger på bidet og har støtte på det.

Sådan opfatter jeg det smiley

• #11   25. jan 2012 Ja det er et rigtig godt spørgsmål og trods rigtig mange forskellige teorier om netop dette emne er det en endeløs gåde.
    Men nogle af de grunde der kan være til det er følgende

1) hesten vil forsøge at spise biddet, men da det ikke er muligt dannes der flere spytpartikler i munden på hesten, som reagere med luft og dermed bliver til skum. I virkeligheden lidt ligesom hvis vi tygger meget tyggegummi, bare at vi langt fra danner den samme mængde.

2) At hesten nyder sit arbejde og bliver overstemt deraf.

osv.
    MEN lige meget hvilken teori der er korrekt har man fundet frem til at spyttet IKKE er farligt for hesten, og at hesten IKKE kan blive kvalt heraf, da hesten let kan komme af med sit spyt, og automatisk ikke danner mere end den selv er i stand til at styrre precis som vi mennsker heller ikke bliver kvalt hvis vi har mundvand. OG nogle af jer kender det måskefra hunde for må de holder noget stort i munden og vi har mundvand, ja så savler vi.

• #12   25. jan 2012 Det jeg har fået at vide af en tidligere dyrlæge var at hesten skummer fordi den har sværere ved at synke med bid i munden, og det kan jeg egentlig godt se det logiske i!! Og nogen er selvfølgelig bedre til det end andre og omvendt!

• #13   25. jan 2012 Jeg har faktisk engang redet en oldenborg som allerede begyndte at skumme når den så hovedtøjet, og når den så stod på staldgangen med bid i munden, så løb det bare ud af den smiley Har aldrig i mit liv oplevet en hest der skummede så meget, og den tyggede ikke engang på bidet. Så her tror jeg faktisk på at den havde lidt svært ved at styre de smiley

• #14   25. jan 2012 Derfor "skummer" heste:
    Når heste har et bid i munden (der behøver ikke at være pres på tøjlen), så kan den ikke sluge alt sit spyt. En del af hestens spyt indeholder enzymer, der bliver hvide, når de kommer i kontakt med oxygen, altså luft.

Et tyndt lag spyt (eller "skum") på læberne er okay, men hvis det vælter ud af hestens mund er det fordi den tror, at den har mad i munden (pga. bid og træk i tøjlen) = den producerer mere spyt, den ikke kan synke noget af det pga. tøjletrækket. Derfor skummer nogle heste helt ekstremt. De undgår at blive kvalt af deres eget spyt ved at spytte det ud.

***JEG ER 100% SIKKER PÅ DENNE FORKLARING, DET ER IKKE BARE NOGET, JEG SELV HAR FUNDET PÅ***

Jeg har ikke læst alle indlægene, så jeg svarede bare på TS's første spørgsmål smiley

• #15   25. jan 2012 Jeg opfatter det som at hesten sveder gennem munden, fordi der bliver sat krav til den smiley Coco skummer KUN når han er koncentreret og medgørlig smiley Ellers er han knas tør smiley Og han skummer KUN når han er ved at være lidt træt i det smiley

• #16   26. jan 2012 Shannie;
    Ja, det er den "professionelle" forklaring smiley
    Jeg har den fra flere forskellige bøger..

• #17   26. jan 2012
    Skum kommer ikke altid af at hesten luller rundt i dressur - det kan også sagtens komme efter at man rider en tur for køse tøjler...

Så den der forklaring med at hesten går korrekt, ja.... Den duer ikke altid :o)

Der er intet endegyldigt svar på det endnu..

• #18   27. jan 2012 Jeg kendte en hest der skummede under halen, mellem bagbenene... Der kan den lisson ikke suge på biddet?

• #19   27. jan 2012 Naja: Det er fordi den sveder ekstremt meget ;o)

• #20   28. jan 2012 Nej , jeg tror ikke det var så meget det, eller det kan jo egentlig godt være, men så snart man begyndte at trave lidt på ham skummede han.

• #21   28. jan 2012 Jo, når der er skum mellem hestens baglår, er det fordi den sveder :o)

• #22   28. jan 2012 har aldrig hørt om hest der er blivet kvalt i sit eget skum?

Kommentér på:
når hesten skummer

Annonce