Når hesten skummer på biddet {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Man kan læse sig til at hvis din hest skummer lidt på biddet er det godt, men for meget er skidt.
Hvor meget er så FOR meget??
Er i opstart med min unge islænder. Har vel reddet ca. 4 uger nu. En tur på banen eller som idag, han først tur i skoven med rytter på ryggen, så skummer han på biddet. Faktisk kan man se det allerede efter 5 minutter, at han læber bliver dækket af et tyndt lag skum. Når vi så er færdige med ridningen er hans mundvig dækket af et tykt(fast) lag skum. Havde egentlig taget et billede så I kunne se, men det kan jeg jo ikke lægge ind i indlægget(?) Ser lige om jeg kan finde ud af at finde en løsning.
Men, hvad er godt og hvad er skidt?
Selvfølgelig er der en vis irritation, da han jo ikke er vant til biddet. (han har haft bid i munden flere gange inden vi startede ridning og har også lavet lidt jordarbejde hvor han blev styret delvis via bid, men alligevel er det jo forholdsvis nyt.) Ridder med et HS Dynamic RS. Var meget opmærksom på, da jeg valgte bid, at der var plads i hans mund og at det ikke trykkede eller gnavede hans ladder. Forsøgte i hvert fald at gøre mit bedste.
Alt er jo relativt, men hvad er jeres tanker?
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 87
En lille test!
http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=299034
feb 2007
Følger: 69 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 28
Der er kommet så megen ny viden om hestens anatomi og hvad forskellige ridemetoder betyder for hesten at det snart ikke er til at vide om skum er godt el. skidt.
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 87
Formoder du har reti forhold til Aurigan, da det iflg. tekst, skulle øge spytproduktionen hos de fleste heste.
Mht. holdning, er det begrænset da vi er helt nystartet, og han derfor mest muligt selv vælger sin holdning.
Men, han arbejder og gumler en del på biddet. Ikke sådan konstant, men bare små gumle/sutte bevægelser.
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
Syntes slet ikke du skal bekymre dig om din fine lille pruhhest (-:
Men hvad mener du med et 'fast' lag skum? :o)
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.787
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Men hvis hesten tvinges bag lod og tungen trækkes op og lukker for luftvejene/svælget, kan der opstå den voldsomme skummen fordi hesten ikke kan få savlet væk på anden vis end ud af munden.
Sådan har jeg ihvertfald forstået det, men det er nogle år siden jeg sidst har læst om det, så det kan være jeg tager fejl,
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Maja skummer alt efter hvor meget man har fat i hende.
Hvis man ikke rør tøjlen på en tur er der intet skum, rør man den så er der massere af skum
Det er også ligemeget om hun er bidløs eller ej. Holder jeg hende meget tilbage og har derfor meget fat = massere af skum.
Eller den overgang hvor jeg arbejde med bidet og savede - der skummede hun også.
Så ved hende har det intet og gøre med korrekt.
Når hesten skummer på biddet