Tanker om mit hestehold - langt! Tanker om mit hestehold - langt!
Der var engang.....hvor jeg kun havde 2 heste og de stod opstaldet på fuldpas.
Tiden med min fjorddreng dengang var fantastisk og vi havde så mange gode og skønne oplevelser sammen og han var mit et og alt i hesteregi.
Så opstod muligheden for endelig, at få dem hjem igen (har altid haft hestene hjemme)
og langsomt men sikkert blev bestanden af heste øget t. 5 stk.
Min fjorddreng trives ikke mere, han er frustreret, meget dominerende overfor de andre heste og har fået et meget trist udtryk i hans skønne øjne.
Vores gode forhold til hinanden er gået fløjten, han afviser mig, ønsker ikke kontakt og her forleden kom han med pivende vrinsk som skar lige i hjertet....
( Da han stod opstaldet var jeg syg en overgang og kom kun forbi og hilste på ham i en periode på ca 1 md - her begyndte han at sparke i boksen, så sig gal på de andre heste og staldejer havde problemer med, at tage ham ud og ind.....da jeg blev rask og gik igang med ham igen, forsvandt alle problemer og han var igen glad )
Jeg solgte ham i foråret da jeg mente han var bedre tjent med et nyt hjem, hvor ridningen var mere seriøs og hvor ejer brugte al sin tid på ham og kun ham.
Det gik desværre helt i hårdknude på trods af, at den nye ejer var perfekt for ham både mentalt og ridemæssigt.
Han accepterede hende simpelthen ikke og blev voldsom overfor hende fra jorden af og ved ridning begyndte han til sidst, at smide hende af.
Jeg tog derned for at hjælpe hende og det endte med masser af tåre, da han vendte på en 25 øre da han så mig og var som han plejede, at være.
Den nye ejer mente, at der ikke var andet for end, at jeg skulle have ham med hjem igen og sådan blev det.
Men nu står han og jeg virkelig i suppedasen og jeg har tænkt MANGE tanker i mange dage - for noget må gøres.
Jeg ordner stald - muger ud, fylder wrap i hønet, giver rent vand, gør foder klar mv hver dag og jeg nyder det....men når dagen er gået og hestene er kommet ind, så er det tid til datteren og alt det huslige.
Og så er jeg træt!
Har ingen ridebane/hal - har skoven i baghaven....men der rider jeg ikke ind i mørke.
Lige nu står der 4 heste i stalden, da datterens pony døde i sommers.
Men selv 4 heste er for meget, når jeg står for det hele selv - de bliver passet i hoved og røv, men kvalitetstiden er væk.
Får slet ikke brugt tid nok på dem.....og allerede blot ved tanken om, at gå i stalden....der er 4 der gerne vil ordnes....4....
Var der kun 2.....sikke en lettelse det ville være - det ville være til, at overskue - det ville være hyggeligt og ikke så stressende....
Men som sagt så har tankerne været mange....for hvem skal blive og hvem skal væk? Er jo så pokkers glad for dem alle 4!
Og hvad vil jeg? Vil jeg bare have en hest som jeg kan tage en tur i skoven på i ny og næ eller vil jeg gerne igang igen?
Igår tog jeg så kontakt til en clairvoyant som jeg har brugt en hel del og som har behandlet min fjorddreng tidligere (healing mm).
Hun gav mig nogle hårde, men velmenende spark bagi og fortalte mig, at det jeg så i min fjord var spejlbilledet af mig selv - vi fik sat mange ting på plads under samtalen og nogle timer senere mærkede jeg lettelsen ved, at vide hvad jeg ville og skulle for, at få balance i livet sammen med hestene igen.
Brugte så et par timer på min fjorddreng i aftes og ingen tvivl om, at han mærkede hvordan jeg havde fundet ro omkring alle mine tidligere vaklende tanker - havde fundet den vej jeg ville gå.
Jeg fortalte ham også hvad der skulle ske indenfor den nærmeste fremtid og gik herefter igang med, at gøre ham fin, klippe hans man helt ned og ja...klargøre ham.....vi skal nemlig igang igen ham og jeg.
Det gav ham ro i sindet - igen så jeg gnisten i øjnene, jeg blev nusset og slikket til den store guldmedalje, fik kindkys og han viste mig af sig selv, at han ikke havde glemt de tricks vi i sin tid har leget med.
Det er ham jeg har haft min fortid med og nu skal nuet og fremtiden også indeholde ham - min usikkerhed omkring hvorvidt jeg ville beholde ham eller ej, har påvirket både ham og jeg rigtig meget, men nu ved vi begge hvad der skal ske og en mørk dyne er vitterligt lettet....!
Han skal lige gåes igennem af en kiro inden vi går igang, da min behandler kunne fortælle, at han har fået smerter omkring krydset - men det skal vi nok få styr på.
Men men men....hvordan gør man sig så hård og finder et nyt hjem til en af de andre som simpelhen er så skøn og dejlig? Og hvordan får man sig selv til, at skulle give en ældre vallak fred fordi han for alt i verden ikke skal ud i nyt hjem (astma, stress, væver, agressiv - men ellers dejlig skovturshest)
?????????
Føj hvor er det svært - ville ønske det bare var overstået.
Andre der stået i samme situation? At måtte skære ned fordi det efterhånden går op for en, at det at have hest skal være mere end bare pasning?
Og at man står med en hest som virkelig kræver man er der og giver udfordringer - ikke bare kan gå som foldbums og nøjes med en skovtur på gode dage?
Håber i kom igennem mit efterhånden lange indlæg...
maj 2010
Følger: 33 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 56 Svar: 470
Hvis du får noget hjælp og noget aflastning får du måske også mere overskud, mere ro i sindet og bedre samvittighed.
Hvis det slet ikke er en mulighed og du skal sælge må du bare tage det sure valg, og så tænk på hvilken af dine heste der har de bedste chancer for at udvikle sig positivt hos en anden.
Håber du løser dit problem, det er virkelig ikke sjovt at stå i.
Og når ja, jeg kedner også følelsen af ikke at havde tid. Selvom hestene ikke er mine egne tænker jeg også altid "der er 4 heste der skal ordnes" når jeg kommer ud i stalden, og man skal sørge for ikke at stresse for meget over det, for det er allerede ved tanken at man kan miste motivationen...(:
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 883
Jeg tumler med lidt tanker ang min hest og om jeg får brugt ham som jeg ønsker, eller om det hele som dig "bare" går op i pasning..
Jeg ville vælge at fokusere på hvad du helt selv ønsker og det virker til dig og din fjord har noget helt specielt sammen og bør man så ikke satse på det ?
sep 2004
Følger: 28 Følgere: 30 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 614
Jeg har aldrig selv stået i situationen om at skulle af med en hest, men jeg tror det handler om at finde den HELT rette køber. At give sig tiden til det. Man får ikke ro i sindet hvis man foretager sig en hurtig handel, og jeg tror det vil plage en.
Ang. hesten som skal aflives pga. alder osv. vil jeg mene at man må sige til sig selv at det er bedst for hesten. Mere kan jeg ikke sige til dét, da jeg ikke har indsigt i jeres "historie" sammen.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.629
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.921
Den ene har jeg nu fået lånt ud - og regner med at den bliver solgt til låner, og ellers bliver den solgt til anden. Den skal have føl til maj, så der skal den hjem, når føllet er vænnet fra sælges den så.
Så har jeg en anden som er ved at blive redet op, og som også skal sælges.
En tredje venter også føl til maj og måske vil jeg få den aflivet/solgt (skadet avlshoppe). Men det ender nok med at den bliver. Men tror at der bliver luft med bare de to der kommer væk i hvert fald. og så to føl i stalden i stedet der kan "passe sig selv" lidt mere.
Drømmen er at komme ned på 2 heste igen også. Men tager små delmål og nyder jo også den daglige pasning og den smule avl.
Ja nu må vi se hvordan det går. Har forberedt mig i et par år på at få solgt ud. Nu er jeg også gravid og skal have barn i maj.
Kan godt forstå og følge dine tanker omkring det hele. Men ja, stille og roligt "ud fase" hestene, vil klart være det rareste for samvittigheden.
Jeg har gjort noget rigtig godt for mig og mit hestehold. Dels det at have lånt den ene hest ud (og mit æsel også), vel vidende at den vil være solgt indenfor det næste års tid. Og så har jeg lige fået en part i stalden som rider 2 af hestene og bringer liv og motivation. Det er guld værd for mig. Jeg er sygemeldt pga bækkenløsning/begyndende diskusprolaps i lænden, så ridningen er kun i stille skridt. Det får jeg aldrig taget mig selv sammen til, men nu hvor der er en mere i stalden + at der kommer en opstalder mere fra februar (en som tidl. har været her), så får jeg motivation og dermed bedre samvittighed.
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.921
har 5 heste + 1 æsel ^^
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Ja det har været en længere kamp, at nå til den selverkendelse, at jeg ikke kan slå til på den måde jeg gerne vil med det antal heste jeg har.
Og kan mærke, at jeg lige nu ville ønske der kun stod 2 derude - det vil give en lettelse uden lige rent følelsesmæssigt.
Kan jo knap se den gamle vallak i øjnene, når jeg går med de tanker jeg gør nu - er alt for følsom på det område, så det er virkelig svært.
Jeg har Bastian som er min fjorddreng og ja han skal blive her.
Og så har jeg 2 hingsteplage på 2 år: Tali som er en welsh sec B og Trigger som er en welsh sec A - Trigger blev indkøbt som legekammerat til Tali.
Tali skal blive her og så må Trigger sælges på et tidspunkt, men deres alder taget i betragtning, så har de jo absolut godt af hinandens selskab rent legemæssigt, så det haster ikke...
Med de to drenge kan jeg også med god samvittighed bruge min tid på Bastian som værende mit ridedyr.
Og så er der chili som er en ældre lånepony - han har et svært sind, væver og stresser over den mindste uro i stalden, han har brug for meget plads (åben plads) omkring sig, ydermere har han astma og kan ikke stå på halm eller tåle hø. Han er gammel konkurrencepony på ret højt plan og da han ankom her, ville han angribe hvis man gik på folden med hans grime for, at hente ham. Han kan fortsat blive vred hvis han er usikker, men vi kender hinanden nu og han er blevet glad for skovturene, så han kommer nu med ørerne fremme, når jeg kommer for at hente ham.
Men at byde ham en ny rytter det vil jeg ikke og har lovet ejer, at skal han herfra, så skal han have fred.
At få en pige eller 2 i stalden dur ikke rigtigt med chili, da det vil stresse ham yderligere og med 2 hingsteplage på 2 år, er der ikke rigtig noget, at lave ud over pasning og opdragelse og der er jeg vist typen der har svært ved, at overlade den slags til andre
Så nej jeg må tage tyren ved hornene og gå igang med nedskæringen...
Jeg har brugt en clairvoyant der hedder Inge Elmholt - hun har hjulpet mig med flere heste tidligere og alt fysisk som hun har fundet, har stemt overens med dyrlæge, samt kiro. Hestene har også reageret enormt positivt på hendes behandling og vi er efterhånden en del der bruger hende - og jeg er så også selv begyndt at bruge hende, hvis der er noget der begynder at brænde på....som f.eks i dette tilfælde.
Og så er hun så skøn, at jeg bare kan ringe som igår og det kommer der ingen regning på.
Men det er jo ikke lutter lagkage for der kommer også nogle sandheder på bordet, som man måske ikke ligefrem synes om og jeg har da haft perioder hvor jeg har været rigtig vred på hende, men det er jo blot fordi hun er kommet for tæt på og har ramt plet....
Tanker om mit hestehold - langt!