Muligvis mavesår? {{forumTopicSubject}}
Hej :o)
Jeg ville høre om I måske kunne hjælpe mig lidt. Jeg står med en pony der konstant har dårlig mave og det startede allerede en uges tid efter jeg fik hende. Jeg har selvfølgelig søgt råd fra dyrlæger af igennem tiden da jeg ikke kunne forstå at hvorfor hun blev ved med at døje med maven. Der blev så lavet en håndprøve i 09 hvor dyrlægen mente at årsagen til hendes dårlig mave skyldtes at tidligere ejer ikke havde passet hende med ormekur og at hun derfor havde gået alt for længe med ubehandlede orm, at de havde ædt noget af hendes tarmvæv og derfor ødelagt mavens balance. Hun sagde dog at det ikke generede hende, og rådede mig til at prøve forskellige foderproduktier osv. for at finde ud af hvad der virkede bedst på hendes mave.
Dette har jeg så troede var rigtig, og har efterfølgende haft andre dyrlæger, hvor de bare har giver mig nogle produkter som jeg kunne forsøge mig med, men det har desværre ikke virket. I nogle perioder er maven bedre end andre, men generelt og konstant har hun dårlig mave i mere eller mindre grad.
Nu er hun så begyndt at have ondt i maven (hun står og spænder i maven under strigling og ejer af stalden har foresprugt hendes dyrlæge om hvad jeg kunne prøve for at afhjælpe hendes maveproblem og det første vedkommende sagde, det var at tidligere dyrlæges dianose ikke var korrekt, da hun ellers ville have lagt død efter at have fået orme behandling, hvilket hun ofte har fået.
Der skal selvfølgelig gøres noget og derfor vil jeg nu have en dyrlæge ud for at tage blodprøve og se om der evt. kunne være tegn på mavesår og derefter tage hende ind til ydeligere undersøgelse, hvis det viser sig at være noget.
Men jeg ville høre om I har prøvet noget ligende og evt. har bud på hvad det ellers kan være og om jeg kan undersøge hende for andre ting der kan foreårsager disse symtomer?
Jeg har selvfølgelig fået lavet en udvidet sygeforsikring på hende i sin tid, i tilfælde af at der skulle komme noget, men jeg kan ikke finde ud af at læse i mine papire om de dække sådan nogle undersøgelser og evt. behandling af mavesår hvis det er det, hun døjer med. Jeg har hende forsikret ved Dansk hesteforsikring og ved de dækker op til 80% men har mine tvivl om, hvilke undersøgelser de reelt understøtter. Håber I evt. kan være lidt behjælpelige :o)
jan 2008
Følger: 83 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 178
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 420 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 946
sep 2007
sep 2007
Hun har en rigtig fin pels, god appetit og er en anelse for tyk og hendes energiniveau fejler bestemt ingenting, hun er som regel den der styre flokken ude på folden og sætter gang i det hele derude.
Men hun døjer med konstant tyndskide og har tildens til at have ondt i maven, men hvad dette skyldtes vides ikke, men jeg vil ringe til en dyrlæge, så snart de kommer tilbage fra ferie af for nu vil jeg til bunds i det her, så hun kan få det optimalt og vi kan begynde at lave noget sammen og forhåbelig få noget undervisning med tiden. Det er hvertfald drømmen at vi skal det, så snart det er gået i orden :o)
sep 2007
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
sep 2007
sep 2007
Muligvis mavesår?