{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Muligvis mavesår? {{forumTopicSubject}}

Hej :o)

Jeg ville høre om I måske kunne hjælpe mig lidt. Jeg står med en pony der konstant har dårlig mave og det startede allerede en uges tid efter jeg fik hende. Jeg har selvfølgelig søgt råd fra dyrlæger af igennem tiden da jeg ikke kunne forstå at hvorfor hun blev ved med at døje med maven. Der blev så lavet en håndprøve i 09 hvor dyrlægen mente at årsagen til hendes dårlig mave skyldtes at tidligere ejer ikke havde passet hende med ormekur og at hun derfor havde gået alt for længe med ubehandlede orm, at de havde ædt noget af hendes tarmvæv og derfor ødelagt mavens balance. Hun sagde dog at det ikke generede hende, og rådede mig til at prøve forskellige foderproduktier osv. for at finde ud af hvad der virkede bedst på hendes mave.

Dette har jeg så troede var rigtig, og har efterfølgende haft andre dyrlæger, hvor de bare har giver mig nogle produkter som jeg kunne forsøge mig med, men det har desværre ikke virket. I nogle perioder er maven bedre end andre, men generelt og konstant har hun dårlig mave i mere eller mindre grad.

Nu er hun så begyndt at have ondt i maven (hun står og spænder i maven under strigling og ejer af stalden har foresprugt hendes dyrlæge om hvad jeg kunne prøve for at afhjælpe hendes maveproblem og det første vedkommende sagde, det var at tidligere dyrlæges dianose ikke var korrekt, da hun ellers ville have lagt død efter at have fået orme behandling, hvilket hun ofte har fået.

Der skal selvfølgelig gøres noget og derfor vil jeg nu have en dyrlæge ud for at tage blodprøve og se om der evt. kunne være tegn på mavesår og derefter tage hende ind til ydeligere undersøgelse, hvis det viser sig at være noget.

Men jeg ville høre om I har prøvet noget ligende og evt. har bud på hvad det ellers kan være og om jeg kan undersøge hende for andre ting der kan foreårsager disse symtomer?

Jeg har selvfølgelig fået lavet en udvidet sygeforsikring på hende i sin tid, i tilfælde af at der skulle komme noget, men jeg kan ikke finde ud af at læse i mine papire om de dække sådan nogle undersøgelser og evt. behandling af mavesår hvis det er det, hun døjer med. Jeg har hende forsikret ved Dansk hesteforsikring og ved de dækker op til 80% men har mine tvivl om, hvilke undersøgelser de reelt understøtter. Håber I evt. kan være lidt behjælpelige :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muligvis mavesår?
  • #1   25. dec 2011 stakkels din hest men gå allerede igang med at hjælpe din hest,med ormekur 2 gange årligt,også skal en hest som har mavesår have fri adgang til støelse 24 timer i døgnet da det er derfor den har fået mavesår pga af at den har stået for længe uden strøelse som holder maven igang.en hest mave skal holdes igang det vil sige den skal spise 14 timer af døgnet som i naturen ellers for de mave sår.

• #2   25. dec 2011 Hun har aldrig stået uden at hun hverken har haft adgang hø eller halm. Og nu er det 3 år siden at jeg fik hende og hun efterfølgende selvfølgelig fået ormekur flere gange årligt, men nu var det med ormene jo en dyrlæges dianose efter en håndprøve, men dette er ikke muligt da hun ville have lagt død efter at have fået ormekur, så derfor vil jeg nu forsøge med et nyt dyrlæge besøg og så få foretaget blodprøver for at få konstateret hvad silvan det er, der ødelægger hendes mave og giver hende mave smerter.

• #3   25. dec 2011 Bare rolig, ville bestemt også få dyrlæge ud, men det kunne være rart hvis folk havde andre erfaringer med sygdomme som kunne give ligende symtomer. Det kunne være dejligt at kunne få undersøgt hende så grundigt som muligt og forhåbelig kunne udelukke nogle ting undervejs og komme frem til en "ordentlig" daignose :o)

• #5   25. dec 2011 Altså hun har adgang til hø og/eller halm døgnets 24 timer, derudover så rides hun ikke pt. da hun skal tilrides (har opgivet det selv efter hun begyndte og stejle og bukke, hver gang jeg satte mig op og forlangte det mindste af hende, i dette tilfælde bare at skridte) og jeg synes ikke det er fair at sætte hende i tilridning, så længe hun har ondt.
    Hun har en rigtig fin pels, god appetit og er en anelse for tyk og hendes energiniveau fejler bestemt ingenting, hun er som regel den der styre flokken ude på folden og sætter gang i det hele derude.
    Men hun døjer med konstant tyndskide og har tildens til at have ondt i maven, men hvad dette skyldtes vides ikke, men jeg vil ringe til en dyrlæge, så snart de kommer tilbage fra ferie af for nu vil jeg til bunds i det her, så hun kan få det optimalt og vi kan begynde at lave noget sammen og forhåbelig få noget undervisning med tiden. Det er hvertfald drømmen at vi skal det, så snart det er gået i orden :o)

• #7   25. dec 2011 Altså der render vand ud af hende, men det er ikke hver dag og det er langfra hver gang at det stikner, det er yderst sjædent vil jeg faktisk sige. Også derfor jeg gerne vil høre fra andre, der måske har prøvet noget ligende, så jeg kan foreslå dyrlæge flere forskellige ting. Nu har jeg haft tre på hende og kun ÉN har lavet en håndprøve og hun mente at det var pga. ikke behandlede orm,men i stedet har jeg fået en masse forskelligt pulver halløj som jeg skulle prøve, men det har desværre ingen effekt haft. Og nu er hun så begyndt at have ondt i maven, så nu vil jeg endnu engang prøve med en anden dyrlæge og så krydser jeg fingre for at vi kan finde ud af hvad det skyldtes.

• #8   25. dec 2011 Jeg havde en pony som jeg troede havde mavesår sidste vinter, da han havde alle symptomer på sygdommen. Det viste sig dog at det var fordi han ikke kunne tåle wrap. Så mit bud er at der måske er noget foder den ikke kan tåle, mavesår eller måske pga stress. Hvor er den opstaldet ?

• #9   25. dec 2011 Hun har fået meget forskelligt foder i de 3 år jeg har haft hende, da jeg har eksipermeteret med hvad hendes mave fungerede bedst på og der har da været nogle der var bedre end andre, men det har aldrig været forsvundet helt. Nogle perioder er det dog værre end andre og der kan også gå 14 dage med god mave, hvor der ingen ændringer har været, og derefter starter det igen med tyndskide. Hun står ved Eskilstrup, men hvad stedet hedder kan jeg ikke huske :o)

• #11   25. dec 2011 Er det ikke muligt at få konstateret det via blodprøve, evt. for at kunne udelukke forskellige ting inden man tager hende med ind til en ydeligere undersøgelse?

Kommentér på:
Muligvis mavesår?

Annonce