{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Mavesår hos heste {{forumTopicSubject}}

Det kan komme af mange årsager. Har du eller har haft hest med mavesår??
Hvad var årsagen??
Jeg tænker på at det kan skyldes havre, men der er havre i de fleste foderblandinger. Så hvor ofte er det havren der er skyld i mavesår??
Jeg mistede nemlig min lille dreng for 1 mdr siden, det var muligvis mavesår, men vi fandt aldrig ud af det, da det også kunne have været en medfødt fejl. Han fik en foderblanding med havre, så nu ved jeg ikke om jeg tør fodre med foder der indeholder korn.
Jeg håber jeres svar kan hjælpe mig.

På forhånd tak og undskyld længden af indlæget.
KH Anita

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mavesår hos heste
  • #1   5. jul 2011 hvis hest har en lidt sart mave kan det godt være havre, men ofte sker det hvis de bliver fodret næsten kun med havre.
    Har du prøvet at snakke med din dyrlæge om hvilket foder du kan bruge?
    Det kan også være stress.

• #2   5. jul 2011 Jeg har overvejet kun at fodre med wrap til vinter tør næsten ikke at give dem kraftfoder.

• #3   5. jul 2011 den hest jeg kender der havde det kunne godt forsætte med normalt foder, men den skulle have 'rigtig' hø i et stykke tid efter vi plejer at fodre med wrap

• #4   5. jul 2011 mavesår kommer ( normalt ) af for lange pauser mellem fodring ( stråfoder ) ..
    hestens mave er designet til at fordøje nærmest nonstop, så hvis hesten står 3 - 4 timer uden hø/wrap/græs så stiger syre niveauet i maven og det giver mave sår..
    når mavesåret så er der, så er havre ikke det bedste..

der er lavet en del undersøgelser på mavesår, men den mest brug bare er den som Nanna Luthersson har lavet da hun har taget vores hobby heste med..

men gå endelig ikke i panik smiley .. bare sørg for at hestene har rigeligt stråfoder tilgængeligt..

• #5   5. jul 2011 hvor mange gange i døgnet fodre du og hvor meget stråfoder giver du pr måltid??

• #7   5. jul 2011 hvad koster det i hø at fodre en hest a libitum pr mdr??

• #8   5. jul 2011 hvor mange baller bruger man pr mdr af hø eller wraphø til en hest af libitum??
    Store som små baller

• #9   5. jul 2011 vi plejer at køre en big balle ud på marken og den holder ca 14 dage ( har koldblod ) ..

de små kan jeg slet ikke overskue at regne med *GG* ikke til vores grovædere..

men kommer også an på om du har mulighed for at give hø flere gange om dagen, hvor mange timer de er på fold om vinteren osv..

det nemmeste er at smide en big balle ud, eller fordele nogle af de små i hø net eller slow feeders.. så holder det længere med de spiser stadig hele tiden smiley

den første tid hvor de har ab libitum kan de virke som om de aldrig har fået mad før smiley .. det går over, og når de har vænnet sig til konstant at ha stråfoder vil de gå mere til og fra..

• #10   5. jul 2011 hov glemte da at svare på dit spørgsmål.. vi fodrer 2 gg, morgen og aften..
    og vi regner med ca 20 kg stråfoder pr hest pr døgn, mere hvis det er koldt.. men aner ikke hvad vi nøjagtigt gir dem, da det bare bliver fyldt op når det er ved at være tomt.. smiley

• #11   5. jul 2011 Giv kraft grov 90, fra dangrønt.

Mvh Az

• #12   5. jul 2011 Kan wrap gives ad libitum eller når det at blive dårligt inden de får den spist??

• #13   5. jul 2011 det når ikke at blive dårligt her smiley .. bare husk at tage plastik af.. det ude i kanterne kan nå at blive en smule tørt men det er det smiley ..

• #14   5. jul 2011 er det kraft eller grovfoder??

• #15   5. jul 2011 skal alt plastiken af eller skårer man det bare af i toppen?? Hvor længe kan wrappen holde sig når den er åben??

• #16   5. jul 2011 hvis du smider hele pakken på marken ville jeg fjerne al plastik, så det ikke begynder at rådne i bunden ( afhængig af hvor våd den er ) .. så er du også sikker på at en af hestene ikke får sig filtret ind i det..
    en bigballe holder ca 14 dage til 2 belgier..

• #17   5. jul 2011 Min gamle hoppe havde det(Baby)

Hun kom fra et sted hvor hun stod inde hele tiden! ikke havde noget at tygge på i løbet af dagen og oveni var hun stressvæver:-/

Jeg fik noget af dyrlægen der hed Pronutrin® hun fik i en måned sat hun blev smidt på ALT det HØ hun kunne spise og Havren blev fjernet helt og skiftet ud med Valset byg, da hun havde tabt sig meget... Efter 1 måned var der stor forbedring og det vendte aldrig retur. Hun døde for 3 uger siden...

• #18   7. jul 2011 elin:
    Hvad fordre du mere med??
    Kraftfoder, hvilken slags og hvor meget pr dag??

Kommentér på:
Mavesår hos heste

Annonce