{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
977 visninger | Oprettet:

Mavesår? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har forstand på mavesår hos heste og om hvordan og hvorledes det helbredes?
Annas pony som står hos os er blevet mat i pelsen, sløv, ømme ben og har tabt sig meget. Vi har givet ormekur og kan ingen orm finde i hestepærerne..
Læste mig til at disse symptomer kunne være for mavesår?

De ville bestille dyrlæge imorgen.. Men jeg har ingen forstand på mavesår, da jeg ikke engang vidste heste kunne få det .. smiley

Nogen der har haft heste med det, og hva gjorde i?

Hun får foder både morgen og aften + meget hø både morgen og aften..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mavesår?
  • #1   3. jan 2010 Det er særdeles vigtigt med tilgang til foder/stråfoder hele dagen - for lange pauser uden noget at tygge i - kan fremkalde mavesår smiley Så hvis maden kunne fordeles over mange flere måltider hele døgnet ville det være optimalt

• #2   3. jan 2010 Har læst engang at - mener jeg - op mod 80 eller 90% af alle rideheste faktisk har mavesår!

Dette produkt er lavet til netop mavesår - har du tjekket det ?
    http://shop.optihorse.dk/product.asp?product=19

• #3   3. jan 2010 Hun får dette foder : (link fjernet)

Morgen + aften + hø 2 gange dagligt ..

Vi er en familie der både arbejder og går i skole, så vi har kun tiden til at fodre morgen og aften .. Somme gange til middag.. men det ville jo give hende ubalancen i fodringen hvis det kun var NOGENGANGE til middag hun fik smiley

• #4   3. jan 2010 Sørg for at den hele døgnet har adgang til stråfoder, og foderet skal helst ikke indeholde stivelse og sukker. I hvert fald i meget små mængder hvis det ikke kan undgåes.
    Roepiller er også godt som foder mod mavesår =)

Min vallak med mavesår får hø ad libitum, roepiller, vitaminer og light lucerne.
    Men det er nok bedst at finde et specialfoder som er lavet specielt til heste med mavesår.
    Og så er det også en god idé lige at drøfte det med dyrlægen =)

• #5   3. jan 2010 nårh ja hellere en masse små portioner foder frem for få store. Og det er rigtig godt at give lidt stråfoder inden de bliver fodret, det sætter nemlig gang i spytproduktionen, så det er lettere for maven at fordøje det

• #6   3. jan 2010 Simone T:

Kan mavesår ikke helbredes? og er din vallak ridelig?

• #7   3. jan 2010 Ved faktisk ikke om det kan helbredes 100%.. men jo min vallak kan godt rides, men det bliver han kun en sjælden gang imellem alligevel =)
    Har faktisk også hørt noget om at motion kan hjælpe på det, men ved ikke om det passer =)

• #8   3. jan 2010 Min part ultimatum har også døjet noget med det han har fået fiberplex som er linket til hvilket har virket super og kunne sagtens ride imens (efter han ikke var så øm over maven mere )

• #9   3. jan 2010 For at konstaterer mavesår, skal der en gastroskopisk undersøgelse til, hvor der føres en lang kikkert ned i mavesækken på hesten. Ikke alle dyrlæge har disse gastroskoper.

Sørg for at undgå stivelse og sukker i foderet, og sørg for at hesten har konstant adgang til stråfoder.

Mavesår kan skyldes for meget mavesyre, hvilket spyt reducerer. For at få spytproduktionen op, skal hesten have masser af stråfoder.

Jo længere tyggetid, jo mere spyt.
    1 kg. havre tager 10 min. at tygge, mens 1 kg. hø tager 50 min. at tygge. Så kan I selv regne ud hvad der giver mest spyt smiley

• #10   3. jan 2010 *Promise og Caroline* smiley .

Okay, det har jeg faktisk slet ikke hørt om smiley Jeg skriver eksamens opgave om det i øjeblikket, kan du fortælle lidt mere om denne nye metode? smiley

• #11   3. jan 2010 Findus har overproduktion af mavesyre og i forbindelse med smerter sætter han tænder på krybben eller vandkoppen og bøvser, da det er hans form for smertelindring. Nu hvor vi har flyttet ham til et sted hvor han kan stå på piller, få hø og eget foder, er det blevet meget bedre. Men smerterne i spisesituationen kommer han nok aldrig helt af med, ligesom hvis vi mennesker får slemme sure opstød i forbindelse med fødeindtagelse.
    Han får stor portion opblødte roepiller med lidt lucerne x 2, 100% dækket ind med vitaminer og mineraler. Masser af hø i finmasket hønet blandet med lidt byghalm, så det tager længere tid af sortere - på den måde har han til hele natten. Han er super ridelig, smuk i pelsen og virker gladere efter vi flyttede sted og kunne tilbyde ham det han har brug for.
    Så må vi leve med de små bøvser, der kommer indimellem -det er jo ikke andet end en lyd, som ingen betydning har i det daglige arbejde med ham.

Lizet smiley

• #12   3. jan 2010 hvis i vil fordele høet over længere tid, uden at i skal i stalden flere gange, så hæng et hønet ind morgen og aften når i er der smiley

et stort et med små huller...

Gero får 1½-2 skiver i hønet, og han har hø til hele døgnet... fra jeg går til jeg kommer igen et døgnstid senere. i den tid er de ude fra kl ca 9-14 på denne tid af året...

Kommentér på:
Mavesår?

Annonce