{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

hjælp til pleje af hovbyld {{forumTopicSubject}}

jeg har været så super heldig at finde en dejlig hest til låns, men jeg står med et stort problem, jeg hentede denne smukke hoppe som var stok halt og som viste sig at have en hov byld. min smed har fået hul på den og en uge efter var hun stadig meget halt og hævet, jeg fik dyrelæge ud som sagde at den var gået ud i hoven og jeg skulle bade den med sæbespåner og jod, hun skulle stå med pose om hoven om natten med jod, men NU er hun dobbelt så hævet i benet hvad skal jeg gøre???? det er lidt over 14 dage siden nu

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til pleje af hovbyld
  • #1   1. nov 2011 Uh, ville nok tilkalde dyrlægen igen, det lyder da ikke rart!

• #2   1. nov 2011 Det lyder som om den har spredet sig, at i ikke har fået det hele med ud.
    Har du husket at bade hende med sæbevand efter smeden fik hul?

• #4   1. nov 2011 da smeden fik hul stod hun i sæbespåner vand i 15 min og hele den uge stod hun i sæbe vand, tørrede godt og stoppede til med vat og en sokke på så der ikke kunne skidt op i det, jeg fik dyrelægen ud i torsdags hvor hun så siger at den var trukket ud i hoven og at vi skulle blive ved med at bade den i sæbe vand 1 gang om dagen og til aften skulle jeg sætte pose på med jod vand, min hoppe fik smærtestillende fra torsdag til mandag morgen, men hun er ikke halt bare mega hævet og lidt varm

• #5   1. nov 2011 Jeg vil mene at du skal have smed og dyrlæge ud igen. Der skal laves hul igen, så betændelsen kan komme ud, du skal bade to gange dagligt, og derefter skal du holde holde helt rent. Du sætter et stykke vat i hullet, og derefter en selvklæbendebandage om hoven. Derefter gaffatape uden om bandagen, så der ikke kan slides hul. Gaffatapen må ikke komme over kronranden, da hoven ikke kan ånde. Bandagen må gerne komme op over, da denne er åndbar. På denne måde holder du hoven helt ren, så der ikke kan komme skidt deri. Hullet lukker nemlig til igen, hvis der kommer skidt i.

• #6   1. nov 2011 Her er den behandling vi giver:
    1. Dyrlæge som skærer den ud, og laver et kæmpe hul
    2. Sæbevand hver eneste dag, gerne 2xDgl. Det er ikke nok bare at bade det. Tag en engangssprøjte, og sprøjt alt skidt ud. Først rent vand, så sæbevand og derefter rent vand igen. Skyl efter, og lad også hoven stå og blive blødt lidt op i sæbevandet.
    3. Put en vattot ned i noget jod, og gør den godt gennemvåd
    4. Put vattotten ind i hovens hul
    5. Forbind med vetflex, så der IKKE kan komme skidt i såret.
    6. Få eventuelt dyrlægen ud igen, hvis ikke det bliver bedre (det måtte vi ved begge heste)
    7. Start behandlingen forfra.
    Vi fik også pencilin og til den ene også smertestillende.

- Held og lykke (:

• #7   1. nov 2011 Og, så længe der er hul i hoven (altså indtil den skal have smed igen) så pak hoven ind. Det er besværligt, men det eneste der hjælper (:
    -Og en anden ting, dyrlægen må ikke henvise til smeden for at grave ud hvis det er helt rigtigt, og det er også dobbelregning for dig. Så det skal dyrlægen klare selv.

• #8   1. nov 2011 Kirstine L

det var da faktisk smart det med gaffa, det har jeg alfrig tænkt på...

at det så nok er temmelig besværligt, når det skal tages af, og vaskes det må man jo tage med, problemet er jo ofte at hvis man endelig får noget på, så blir der slidt hul, eller det falder af..

tak for tippet

• #9   1. nov 2011 Så lidt da - når jeg skriver selvklæbende bandage - mener jeg også vetflex, kunne ikke lige komme på navnet smiley I øvrigt også godt tip med engangsprøjten! Godt man kan lære lidt af hinanden..

• #10   2. nov 2011 Få dyrlægen ud igen! Det lyder til, at den skal have penicillin.

• #11   2. nov 2011 Det virkede for os ihvertfald (:

• #12   2. nov 2011 vil sige rigtig mange gange tak for alle jeres gode råd smiley har nemlig aldrig haft en hest med hovbyld før så er helt grøn på det område, så har bare gjort hvad smed og dyrelæge har fortalt mig.

• #13   2. nov 2011 Nogle gange får man simpelthen bare ikke vejledning nok (: Men godt vi kan hjælpe hinanden!

Kommentér på:
hjælp til pleje af hovbyld

Annonce