{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Ting til at pleje udstyr? {{forumTopicSubject}}

Okay.
Der må altså ikke grines vel?
Men jeg aner hat og briller om ting der skal bruges til at pleje udstyr med, selvom jeg har haft med heste at gøre i mere end 13 år. Jeg har nemlig været så underligt heldig at min søster har ordnet alt der har med pleje af mit udstyr i de år jeg har haft egen hest.

Nu står jeg så og skal pleje mit eget udstyr for første gang - Men hvad bruger man til det? Lædersæbe, læderolie, læderfedt? Er der noget specielt jeg skal bruge nu hvor mit udstyr er brunt? Hvordan gør man, hvor lang tid skal man bruge, og hvor ofte skal man gøre det?

Hjælp mig mange tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ting til at pleje udstyr?
  • #1   1. okt 2017 Du starter med at rense læderet igennem med lædersæbe, efterfølgende smører du det med læderfedt. Læderolie er kun til gammelt og stift læder, som trænger til en ordentlig omgang. Der er ingen forskel på om du har brunt eller sort udstyr smiley

• #2   1. okt 2017 Jeg vasker altid med lædersæbe hvor jeg lader det tørre og eller tørre det af, derefter læderfedt og lader tørre en times tid og fjerner det overskydende fedt.
    Nu hvor jeg har sort udstyr bruger jeg også sværte som holder den sorte farve på udstyret, det lader jeg bare tørre helt ind uden at fjerne overskydende før dagen efter. smiley
    Jeg pudser udstyr én gang om måneden, hvis nødvendigt flere gange og eller hvis det er op til stævne. smiley

• #3   1. okt 2017 Jeg bruger sadelsæbe til sadlen. Hvis den er virkelig udtørret får den læderbalsam/dressing, men som regel er sadelsæbe nok.

Trense og andre ting vaskes af i lunkent sæbespånevand og smøres med en god læderbalsam. Er ikke så vild med læderfedt og olie, da jeg syntes det fedter voldsomt.

Der findes også en masse alt-i-et produkter og nogle af dem er faktisk ganske fine.

• #4   1. okt 2017 Til glat læder:
    Tag en af de gule rengøring svampe beregnet til køkkenet.
    Gør den våd, klem vand af.
    Åben bøtte med lædersæbe, gnub fugtig svamp mod sæbe.
    Åben alle spænder mv og gnub sæbeindfedtet svamp over læder.
    Er der smuds vil der dannes små sæbebobler, gnid videre til det går væk.

Når du er færdig, tør evt rest af fugt af med klud.
    Lad sadel mv tørre et sted med god udluftning, men ikke op ad brændeovn eller andet direkte varme.

Tag læderfedt, balsam, olie whatever på en ikke fnuggende klud. Puds som var det skopudsning.
    Lad det tørre lidt ind, tør efter med en ren klud.

Hæng på plads.

• #5   1. okt 2017 Fedt, balsam, olie er mest et spørgsmål om smag og behag.
    Og overdriv ikke, det kan altid gentages

• #6   1. okt 2017 Først børste til at fjerne evt. jord/mudder/sand. Evt. vådserviet til det sidste. Så bruger jeg Blue Hors sadelsæbe med svamp og tandbørste. Lader det sidde lidt. Tørrer efter med viskestykke/klud. Så læderfedt, (bruger den fra Passier, super god), og husk det skal masseres godt ind, da det skal varmes op smiley Lader det sidde. Tørrer overskydende af med klud.

Lige ridestøvler bruger jeg skosværte på ydersiden og så lidt læderfedt og sadelsæbe på indersiden. Nok ikke helt korrekt, men jeg sidder så meget bedre fast med lidt fedt på indersiden smiley

• #7   1. okt 2017 Hvor er det bare fedt med så meget respons!
    Hvor ofte gør i det? en gang i måneden, hver anden, eller sådan noget? Og hvor lang tid ligger i af til at pleje udstyr? smiley

• #8   1. okt 2017 Jeg forsøger at (som minimum) tørre min gjord af hver gang, jeg har redet - lædergjord, en xpand, så den bliver ordnet hver gang. Sadel, trense og støvler 1 gang om ugen ca - hihi, ordner det dagen før, vi skal ride undervisning smiley

• #9   1. okt 2017 Super! smiley
    Er der nogen forskel på kvalitet og pris når man køber de ting? Eller kan de billige fra Horze også bruges?

• #10   1. okt 2017 Jeg går altid efter læderbalsam der indeholder naturlige ingredienser. Tror på det er sundest for læderet. Prisen er ikke afgørende, for der findes også nogle af de dyre mærker, der primært indeholder mineralske olier.

Jeg pudser ikke udstyr ret tit. Sadlen måske 2-3 gange om året og det andet lidt oftere.

• #11   1. okt 2017 Vores absolutte yndlings sadelsæbe er den fra Stübben men eller Bluehors. Fedt: Carr Day & Martin Belvoir læderbalsam. Og til hurtig glans og pleje Bluehors Effect også god hvis støvlerne skal shines og tiden er knap smiley
    Smør sadlen jævnligt og du sidder godt fast smiley

Kommentér på:
Ting til at pleje udstyr?

Annonce