797 visninger
|
Oprettet:
Ting til at pleje udstyr? {{forumTopicSubject}}
Okay.
Der må altså ikke grines vel?
Men jeg aner hat og briller om ting der skal bruges til at pleje udstyr med, selvom jeg har haft med heste at gøre i mere end 13 år. Jeg har nemlig været så underligt heldig at min søster har ordnet alt der har med pleje af mit udstyr i de år jeg har haft egen hest.
Nu står jeg så og skal pleje mit eget udstyr for første gang - Men hvad bruger man til det? Lædersæbe, læderolie, læderfedt? Er der noget specielt jeg skal bruge nu hvor mit udstyr er brunt? Hvordan gør man, hvor lang tid skal man bruge, og hvor ofte skal man gøre det?
Hjælp mig mange tak!
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.349
nov 2010
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 8
Nu hvor jeg har sort udstyr bruger jeg også sværte som holder den sorte farve på udstyret, det lader jeg bare tørre helt ind uden at fjerne overskydende før dagen efter.
Jeg pudser udstyr én gang om måneden, hvis nødvendigt flere gange og eller hvis det er op til stævne.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Trense og andre ting vaskes af i lunkent sæbespånevand og smøres med en god læderbalsam. Er ikke så vild med læderfedt og olie, da jeg syntes det fedter voldsomt.
Der findes også en masse alt-i-et produkter og nogle af dem er faktisk ganske fine.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Tag en af de gule rengøring svampe beregnet til køkkenet.
Gør den våd, klem vand af.
Åben bøtte med lædersæbe, gnub fugtig svamp mod sæbe.
Åben alle spænder mv og gnub sæbeindfedtet svamp over læder.
Er der smuds vil der dannes små sæbebobler, gnid videre til det går væk.
Når du er færdig, tør evt rest af fugt af med klud.
Lad sadel mv tørre et sted med god udluftning, men ikke op ad brændeovn eller andet direkte varme.
Tag læderfedt, balsam, olie whatever på en ikke fnuggende klud. Puds som var det skopudsning.
Lad det tørre lidt ind, tør efter med en ren klud.
Hæng på plads.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Og overdriv ikke, det kan altid gentages
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Lige ridestøvler bruger jeg skosværte på ydersiden og så lidt læderfedt og sadelsæbe på indersiden. Nok ikke helt korrekt, men jeg sidder så meget bedre fast med lidt fedt på indersiden
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 257 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Hvor ofte gør i det? en gang i måneden, hver anden, eller sådan noget? Og hvor lang tid ligger i af til at pleje udstyr?
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 257 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Er der nogen forskel på kvalitet og pris når man køber de ting? Eller kan de billige fra Horze også bruges?
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Jeg pudser ikke udstyr ret tit. Sadlen måske 2-3 gange om året og det andet lidt oftere.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
Smør sadlen jævnligt og du sidder godt fast
Ting til at pleje udstyr?