{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

Træk vejret roligt og tæl til 10 {{forumTopicSubject}}

Det der med at tælle til ti og trække vejret roligt er som regel noget jeg siger til min kæreste når han er sur, men lige idag skulle jeg selv gøre det.

I kender vel det når hesten og en selv ikke rigtig kan enes - det virker som om hesten vil et og ikke vil adlyde det andet du vil.

Mit temperament har ligget på is i de sidste 2-3 år da Maja aldrig kunne få mig til at koge over, blive irriteret eller frusteret. Jeg tog alting som det kom og havde den tid det nu tog.
Så skidt da med at hun ikke satte i galop med det samme eller kun travede 10 meter.
Jeg kendte hende vældig godt og vi løb derfor aldrig ind i uenigheder om signaler, hvilken vej man skal på tur osv.

Men nu med Zolo jeg kun har kendt i 2 måneder så opstår der de der problemer. I dag på tur ville han som sidst meget meget gerne ned i et bestemt hjørne ( hvor der går en sti fra hjemmad, dog ikke den jeg kommer af ), så han trak der hen imod, stivede sig fuldstændigt i galop og trak der ned imod, efter spring dykkede han ned af og styrtede der ud af osv.
Også løb mine frustationer af med mig og ja, det burde det jo ikke.

Frustrationerne og måden jeg fik dem ud på via. signaler osv. til ham hjalp ikke vitterligt på problemet.
Så var det ned i skridt og så lagde jeg strategien om.
Blev istedet helt rolig, hidsede mig ikke op, øvede stop hele tiden i trav, roste ham når det var rigtigt, var vældig blid i signaler osv og i det hele taget meget rolig.

Og tænk - pludselig ændrede det sig og han blev medgørlig og vi forstod hinanden igen.
Så det var muligt at det var ham der ville hjemmad, men det var stadig ved mig fejlen lå..

Måske i kender til det - det med at det ikke hjælper sig at hidse sig op, være voldsom, hård og sur?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træk vejret roligt og tæl til 10
  • #1   22. okt 2011 Jeps. Jeg kender udemærket til det. Underligt nok, kender jeg dog kun mest til det på tur.

Jeg må dog indrømme, det sidste jeg vil gøre er netop at stoppe op og tælle til ti, for det kan virkelig pisse mig. I stedet eraser jeg det dårlige med at snakke. Jeg har en underviser som kan se på mig når jeg bare er ved at koge lidt op og kan skrue mig ned og det hele.

• #2   22. okt 2011 Jeg kender det udemærket. Prins slår helt fra og vil ikke lytte til noget som helst hvis jeg hidser mig bare det mindste op, så det gør jeg bare slet ikke. Det er ikke ret tit jeg skal hæve min stemme når jeg er sammen med ham for han ved godt når jeg mener det. Har så også haft ham i lidt over 4 måneder nu

• #3   22. okt 2011 Kender det skam godt .. Desværre !
    Men så skynder jeg mig bare at komme i skridt, slippe tøjlerne og sidde og nulre i Mary's man mens jeg liige trækker vejret smiley For langt oftest er man jo 'selv uden om det', og efter en lille skridtpause går det hele også meget bedre smiley

• #4   22. okt 2011 Det er jo desværre noget der ofte ligger til "os kvinder"... Vi er gode til at lade vores temprement løbe af med os og bare blive irriterede og få pulsen op istedet for at give tydelige signaler og gentage dem.

Noget jeg både har undervist i, og selv arbejdet meget på siden jeg havde en træner der pointerede det da jeg var 13 år og en dum i hovedet ponyrytter smiley

• #5   22. okt 2011 alt for godt.Röskva er ligesådan. Jeg skal clear hovedet når jeg skal på tur alene med hende da det er en udfordring der kan gør jeg bliver frusteret, men jeg gør som om det rager mig en papand.

Men jeg taler meget til rös og hvis hun virker lidt for nervøs begynder jeg at synge, det beroligere mig selv og hende.

• #6   22. okt 2011 Jeg har aldrig været voldsom overfor en hest, fordi jeg bliver sur/fusrteret. For som du siger - det kommer man ingen vejne med. Jeg synes bare tit at folk glor mærkeligt på en, hvis man ikke flipper ud på sin hest, hvis den f.eks. udfører en øvelse forkert... sygt! smiley

• #7   22. okt 2011 Især med Sietse måtte jeg gemme mine frustrationer, for han er en meget sensitiv hest og det gjorde bare det hele tusind gange værre.
    - Også derfor jeg snakkede meget med ham, både for at berolige ham og få mig selv til at trække vejret.

Med Coda synes jeg ikke rigtig jeg har det problem, han er meget behagesyg og hvis vi misforstår hinanden laver han ofte bare et tudefjæs jeg ikke kan andet end at grine af smiley

• #8   22. okt 2011 Ja, helt ærligt. Min ryg gør knuder, og alt , jeg ønsker er to heste, der opfører sig ordentligt.

Men min 13-års går for tiden sidelæns, helst i trav, når hun skal ind. Det duer ikke, så på med hingstekæden. Jeg er rigtig ærgerlig over, jeg ikke har trænet hende i HMS , for hendes datter er meget mere skikkelig, og fatter, at hun skal blive ved siden af mig eller bag ved, ikke løbe foran..

Så ja, jeg skal tælle til 10 for tiden.. Især når den ene er træls, har jeg kortere lunte overfor den anden. Desværre. Skal dog sige, de ikke just lider nogen nød. smiley

Kommentér på:
Træk vejret roligt og tæl til 10

Annonce