{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boks eller løsdrift
  • #2   9. sep 2011 løsdrift. har en islænder og den kan ikke stå inde.
    hesten er født til at være ude.

• #3   9. sep 2011 De bliver trukket mere med?

Og altså vores får da hver sit foder i løsdriften.. Vi binder dem op og de har hver sin krybbe og eget foder.

• #4   9. sep 2011 løsdrift.
    Han trives bedst ude 24/7, der ligger ikke lige så meget abejde i det, og jeg kan med lidt bedre samvittighed, skippe en dag ude ved ham.
    Jeg står altid et sted uden ridehus, så får ikke redet meget om vinteren, så en boks kan næsten ikke betale sig.
    og så har jeg valgt løsdrift, fordi han sætter en god vinterpels, og kan holde til det.. smiley

• #5   9. sep 2011 Og så bliver han så tyk af at stå i boks, uanset om han er på spåner eller halm smiley
    i løsdriften får han kun vitaminer og mineraler og hø/halm smiley

• #6   9. sep 2011 Løsdrift - mine heste trives ikke i en boks.

Jeg syntes en hest skal kunne bevæge sig frit hele døgnet rundt, for mig at se er det langt det bedste for deres fysiske, psykiske og sociale tilstand.
    Her tænker jeg bla. på deres flok, foder og flugt instinkt.

Det godt for deres muskler, led, sener, fordøjelse, hove, de har mere plads.

• #7   9. sep 2011 Min halvpart står i boks, da der ikke er løsdrift på den gård hun står opstaldet.
    Hun står i en såkaldt "udeboks" altså, en boks som er lavet af en gammel togvogn, så hun får ekstra meget luft. Dette hjælper på hendes støvallergi og hoste.

• #9   9. sep 2011 Boks - fordi det er det der er der..

Men ville faktisk helst have min i løsdrift med et godt læskur...
    Det ville være bedst for hesten i mit hoved..

• #10   9. sep 2011 Boks, fordi jeg skal kunne holde øje med hvor meget hø han får. Han kan ikke tåle hø ad libitum, med mindre det er med meget lavt sukkerindhold - han har EMS og er kronisk forfangen.

Derudover er der ikke nogen løsdrift i nærheden, som jeg ville stille ham i.

Ellers er jeg enig i at det klart er sundest for enhver hest - også konkurrenceheste! smiley

• #12   9. sep 2011 --underligt med en løsdrift til en konkurrence hest q-: ser det meget som en hyggepony/islænder ting.--
    ha ha, god joke.

• #14   9. sep 2011 Boks! Min hest trives bedst med at komme ind om natten

• #15   9. sep 2011 så du har prøvet løsdrift?

• #16   9. sep 2011 Tiller: Prisen på hesten er da ret ligemeget! Den er et udedyr, og får skrammer, sådan er det og have hest.

Islændere er heller ikke helt billige.
    Og selvom jeg ikke er konkurrencerytter osv propper jeg da lige så mange penge i min hest som du gør på din. Så det synes jeg ikke du kan bruge som argument.

Selvom din købspris var højere. Det har intet og sige, den er stadig en hest=UDEdyr, medmindre der er en anden årsag til den ikke kan stå ude, end ejerens overbevisning om at det gider den ikke. For det er en kæmpe misfroståelse.

• #17   9. sep 2011 Nu er vores i løsdrift både føl, plage, ungheste, ældre heste og gamle heste.
    Så det er heste på alle niveauer, også konkurrence heste smiley
    Desuden er alle ved os varmblodsheste - de har så absolut ikke taget skade, tvært imod smiley

Nu er det heller ikke kun billige heste vi har gående -
    faktisk kom 2 af dem fra stalde hvor de kun måtte komme ud 2 timer om dagen på enefold, med bandager, dækken og hele pivtøjet. Sæt nu de kære puds tog skade.
    Da vi havde købt dem røg de direkte i løsdrift uden noget pakken ind og tænk sig, efter 14 dage gik de bedre på deres ben ogt var mere afbalancerede.

• #18   9. sep 2011 Har stået i Løsdrift, og ville rigtig gerne igen. Det giver en hel anden frihed for både hest og menneske.

• #19   9. sep 2011 Jeg har haft heste både i løsdrift og boks om natten med fold om dagen. Må indrømme at JEG foretrækker boks til en hest i brug. Min heste Islænder og shetlænder trives faktisk med begge dele, tror faktisk at den ene islænder heller vil stå i boks om natten, han gider ikke rigtig ud. Min irish cob har jeg kun haft i boks om natten og ude på fold om dagen. Jeg synes det er nemmere at kontrollere hvad foder de får- min shetter bliver fed selv af hø når det er frit- derfor dejligt at kunne kontrollere precis hvad han får. Synes også det er godt hvis man har en meget bestemmende hest og en der er bange for de andre, da man virkelig ikke aner hvad hvad hest får. Kan selvfølgelig løses ved opbinding af hestene under fodring.
    tror det er forskelligt hvad behov folk har til deres heste, ,men tror også at heste kan trives og mistrives under begge slags opstaldning.

• #20   9. sep 2011 Løsdrift, fordi det er det naturligste for hesten, og jeg vil gøre det hele så naturligt for min hest som muligt smiley

• #21   9. sep 2011 Min part så i løssdrift. smiley
    Selv hader jeg det når der er mudret, men når jeg så tænker mig om igen. Så er det jo det mest naturlige for hesten..
    Vi har fanget hesten, gjort den til en maskine for os.. smiley Hvorfor så ikke lade den få bare den frihed at gå i løssdrift?
    Tænk på det som du skulle være i din seng på dit værelse. Med noget at spise og når du kom ud skulle du rides eller bare ude 2-4 timer om dagen på en fold.. smiley

• #23   9. sep 2011 Boks, uden tvivl :-).
    Har haft hest i løsdrift, og det var helt fantastisk. De havde stalden at gå ind, altså en kæmpe hal med massere af plads til at stå indenfor - og stadig kunne få masser af frisk luft, fordi det var en kæmpe port vi åbnede. smiley
    Sådan ville jeg helst have løsdrift. Ville aldrig byde min hest et skur!

• #24   9. sep 2011 Når hestene skulle fodres der, hvor jeg var i løsdrift, lukkede vi hestene ind i deres bokse, og så fik de foder, og så stod de lidt, og så ud igen :-),

• #25   9. sep 2011 Boks, med fold hele dagen. Fordi der ikke er mulighed for løsdrift med hal i området.

• #27   9. sep 2011 den jeg rider står i boks på en ridested. ungheste og pensionist pony står i løsdrift.

• #28   9. sep 2011 Tiller: Syntes da det er en underlig kommentar at det kun er for hygge-dyr at gå i løsdrift.
    Min er kommet i løsdrift, og han ahr aldrig haft det bedre. Han er blevet meget bedre gående efter han kan bevæe sig hele dagen, og han er meget mere afslappet at have med nogle steder. Og han har faktisk færre skader nu, end da han stod i sin boks og fik hæves ben og ømme muskler.

Jeg siger ikke det er forkert sådan du har din hest. Men måske den ikke bryder sig om andre heste fordi den aldrig har fået muligheden for at lære dem at kende??

Jeg kender flere der mener deres heste ikke kan gå sammen fordi de har hylet af hinanden efter at have næserne sammen. Men de skal jo også lige have lov at snakke sammen.

• #29   9. sep 2011 mine står i løsdrift men indendørs... hvilken vil sige at de kommer ud hver morgen og ind hver aften... de for hver deres mad i deres egen krybbe, de kender deres plads og lære hurtigt at de ikke skal gå hen og spise de andres mad... Dette er en super god løsning end til vi for lavet stald med bokse.

• #31   9. sep 2011 Tiller, jeg tror bare folk stejler fordi du siger det kun er billige heste mv der går i løsdrift. Nu kan jeg kun tale for mig selv, men min hest har kostet en god slat mere end 20.000 og han går i løsdrift. Min hest er avlet til ar være konkurrencehest, men jeg ikke har lyst til konkurrencer og fred være med det da, det betyder ikke at vi er useriøse. Jeg betaler ca 3000 kr til min træner hver måned for undervisning samt at hun rider min hest en gang om ugen, det altså ikke useriøst smiley

Nå men når det er sagt, så er min i løsdrift. Og det er han for bla at undgå skader, da det styrker sener og så tosser de ikke rundt som en hest der lige er blevet lukket på fold. Personligt er jeg mest til boks, men når jeg ser på hvor glad min hest er og hvordan flokken byder ham velkommen med vrinsk når jeg har været ude at træne, så nænner jeg bare ikke at putte ham i boks..

• #32   9. sep 2011 løsdrift. Både fordi han aldrig har stået i boks, men også fordi det (synes jeg) uden tvivl er det bedste for hesten og mennesket.
    personligt tror jeg alle heste kan gå i løsdrift, de skal bare vænnes til det smiley

• #33   9. sep 2011 Løsdrift, så længe forholdene er iorden... Har haft hest i løsdrift et par år nu og vil aldrig tilbage til at have boksheste...

Jeg har god samvittighed HVER dag året rundt, for mine elskede drenge, kan selv vælge om de vil stå ude eller inde, de har valget... Uanset om det stormer med sne eller solen skinner, så kan de selv vælge og nogen gange overrasker de en og vælger det man som "hyggeligt med stald gumlen ejer" ikke ville have valgt....

Mine 2 plage har ikke været tilnærmelsesvis forkølede eller syge, det er faktisk ikke super smart at de er så stærke, for en forkølelse som føl/plag giver dem et bedre immunsystem der vil huske sygdommen til senere i livet og nemmere bekæmpe den, men ak.. Jeg satser bare på mine 2 plage vil forblive sunde og raske resten af deres liv i løsdrift OG som kommende konkurrenceheste =)

Jeg ville ALDRIG nøjes med at min hest gik på fold 2-4 timer om dagen.. I min verden vil 99% af alle heste ELSKE at være på fold hele dagen med artsfæller, hvis den bliver tilbudt de optimale forhold for lige dén hest.. Det gælder bare om at afprøve de forskellige former for fold miljøer og sammensætninger af foldkammerater...

• #34   9. sep 2011 Boks -det er en hel del nemmere når man har heste der bruges dagligt, heraf en som skal begrænses en del i sit græsindtag i sommerhalvåret, og som i øvrigt bestemt ikke har set det fantastiske i masser af foldtid (han "tvinges" så alligevel til at stå ude det meste af døgnets lyse timer;o))

Derudover har vi ikke forholdende til at lave hvad jeg mener er tilfredsstillende løsdrift.
    En løsdrift kræver jo at markerne ligger sådan at der kan skiftes folde, uden at de skal undvære skuret/huset, eller at man har flere skure/huse.
    Ellers bliver det hurtigt bare mudder og nedgnavet fold, og det synes jeg ikke hesten kan være tjent med

• #36   10. sep 2011 Løsdrift - mere motion og mere frisk luft til hestene. Jeg havde min ene hest opstald i tre forskellige løsdrifte, som gik rigtigt fint. Nu har vi lavet en egen stald for to heste hjemme. Jeg vælgte to udebokse med en fleksibel væg i mitten. Så bruger jeg de to boks som en stor løsdrift stald, men jeg har muligheden til at lukke en hest ind i en boks efter behov. Hestene har deres frostfrit vandtrug udenfor et andet sted, så at de bliver nødt til at bevæge sig derhen. Så har de en høautomat igen et andet sted, som kan programmeres hvornår og hvorlænge den skal åbne sig. Så får hestene om vinteren oppe til 16 måltider døgnet rundt også om natten. Min ene hest kan ikke tåle hø eller wrap ad libitum på grund af kronisk forfangenhed. Derfor går hestene heller ikke helt på sommergræs, kun nogle timer. Ellers gå det på en lille sandfold foran stalden og har en vej til at går ned på en stor sandfold som også kan bruges som ridebane. Så går hestene meget rundt på hele arealet, fordi de elsker at kigge rundt i "hele verden". Sandpladserne er drainet, så at hestene ikke står i modder. Ja, mine heste er nogle gange beskidt i forhold til heste, som står i en boks, og de har tyk vinterpels, hvor jeg skal tage hensyn til, men da jeg bruger mine heste til hyggeridning, er det det bedste for dem.

Men ikke alle løsdrift er automatisk bedre en bokse. Der er dårlige løsdrifte hvad jeg ikke ville tilbyde mine heste. Og nogle boksestalde gøre meget oppe i, hvordan heste har det. Store bokes, sociale kontakt til de andre heste, fornuftigt vandtrug, åbne vinduer for frisk luft og masse af foldtid. Det kunne være bedre for nogle heste, i stedet for at går i en beskidt lille løsdrift og står i modder.

Kommentér på:
Boks eller løsdrift

Annonce