{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.622 visninger | Oprettet:

Grund til tarmslyng? {{forumTopicSubject}}

En hest fik fra den ene nat til den anden tarmslyng og måtte aflives samme morgen

dagen forinden var den frisk og red rigtig godt, spiste sin mad osv..

men lige pludselig blev den møg syg rigtig hurtig.

Hvad kan grunden være, at den er blevet syg så hurtigt, og så alvorligt at den skulle aflives?

Rettere: Mit spørgsmål er, hvad forsager tarmslyng?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grund til tarmslyng?
  • #1   9. sep 2011 Tarmslyng kan foresages af mange ting, men en ting kunne være en forstoppelse i tarmen

• #2   9. sep 2011 Tarmslyng kan opstå som en følgetilstand til forstoppelse med foder eller sand. Ligeledes kan optagelse af stærkt forgærende fodermidler som græs, lucerne eller for meget korn være årsagen. Nedsat funktion af et tarmafsnit som følge af ormeinfektion kan også være en udløsende faktor.

• #3   9. sep 2011 Kan en hest ikke også få det, hvis den er uheldig, hvis den bare ruller sig?

• #4   9. sep 2011 her er en rigtig god tråd til dem som vil læse om det :(link fjernet)

• #6   9. sep 2011 Jeg har desværre mistet min hest til tarmslyng;O( han havde haft det to gange.. Første gang stod han på rideskole der havde han spist sand og dyrlægen mente han ikke fik ordenlig og tilstrækkelig foder og hø så tarmene kunne holdes ordenlig igang.det udløste sig ved at han rullede sig på folden hvor der også var minimum af græs;O( . anden gang ca 10 år senere var tyktarmen gået op i bughulen... det kan desværre ske for alle heste;O(.. Der havde den siddet fast og det sker bare,- det er mega uheldigt men fik afvide der, at en stor faktor her var at hvis de først havde haft tarmslyng en gang, så var risikoen for det kom igen større... Og da min basse hest var blevet oppereret og det var gået godt 1. gang ville der være et større hul ved bughulen;O(
    Jeg er dog glad for jeg gav ham alle chancer for livet men hold op det en grim sygdom...

• #7   9. sep 2011 Det er noget fandens noget ! Han var indækket med alt der ellers skulle forbygge mod det.

• #8   9. sep 2011 tarmslyng kan også opstå ved for lidt stråfoder i løbet af dagen . så kan der ophober lufthuller mellem det der så er i tarmene , det er også derfor at man som hoved regl siger at heste spiser ca 20 timer i døgnet , og at de har bedst af at have stråfoder tilgængeligt hele døgnet .

• #9   10. sep 2011 Min basse var også dækket ind fulsdtændigt fik afvide jeg intet kunne gøre anderledes... det gør så ondt på en når man virkelig passer sin hest efter alle opskrifterne og at sådan noget så sker alligevel;O( i valgte ikke at få opereret???

Kommentér på:
Grund til tarmslyng?

Annonce