{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Andet jeg kunne have haft gjort? (Gjordkramper) {{forumTopicSubject}}

Dette indlæg omhandler en hest fra mine teenage år af, som havde et meget stort problem med massive gjordkramper. Jeg rider ikke hesten mere, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der var noget andet jeg kunne have haft gjort end det jeg gjorde.Mest af alt fordi, jeg ikke ved om jeg vil få en lignende hest mellem hænderne på et eller andet tidspunkt.

Da jeg var 17 år, lånte jeg en hest af min mors veninde som jeg fik til låns, i håbet om jeg kunne hjælpe hesten på en eller anden måde.Hesten var angst for at blive sadlet op, og få en rytter på ryggen, på grund af den led under meget intense og kraftige gjordkramper. Det var noget der var opstået efter den havde været forsøgt solgt til nogen mennesker der desværre ikke fattede hvad det ville sige at bruge hovedet i deres omgang omkring hesten! Den blev sendt hjem næste dag, efter at have bragt manden og datteren på intensiv afdeling. Hesten som jeg har kendt siden den kom ud af sin mors mave, havde førhen ALDRIG gjordkramper af nogen art, og den var ligeså godmodig, kærlig og rolig som dagen var lang. Den blev forsøgt solgt, og fik som sagt sendt både far og datter på intensiv afdeling da de havde forsøgt at ride den dagen efter dens hjemkomst, og hesten blev sendt tilbage samme dag. Familien mente det var hesten der var sindsyg oven i rugen, men nægtede samtidigt at fortælle noget som helst om hvad præcist det var der egentlig skete og hvad det egentlig var de havde lavet med hesten.

Hesten kom tilbage som en hest der lige pludseligt ikke kunne rides, og som man ikke kunne sadle op heller. Forsøgte man, vendte den det hvide ud af øjnene og gik decideret talt i panik. Efter et halvt års tid, blev det så bestemt at jeg skulle prøve og arbejde mig ind i dens sind og se om jeg ikke kunne afhjælpe den dens problem.

Jeg arbejdede i 4 måneder fra jorden af, med bare at komme ind på psyken af den, ved at pusle om den, strigle den, nusse om den, snakke med den og almen longering i ridehuset og på banen. De første 3 måneder, var det et problem at få den til at spise. Den nægtede at æde noget som helst andet end gulerødder, og blev noget udmagret. Den opførte sig faktisk som en hest med anoreksi, skønt hendes totale mangel på lyst til at spise skyldtes psykisk stress. Det var takket være ridecenterets ejere, og deres geniale idé om hvordan man MÅSKE kunne få hende til at æde sit foder, der gjorde at hun begyndte at spise igen. (Skære 3 kg gulerødder ud i små stykker og blande dem op i foderet, sammen med en håndfuld smuldret klidmelasse.)

Efter 4 måneder, forsøgte jeg så stille og roligt at lægge sadlen op på den igen, og spænde gjord. Havde i løbet af de fire måneder trænet den i, atter at være okay med bare at have sadlen liggende på ryggen, uden at have sin gjord spændt. Den fik som resultat af jeg forsøgte at spænde gjorden, gjordkramper og gik så meget i panik at den fløj i luften med et knald, hamrede ned på jorden, rejste sig og løb ad helvede til ud af spiltover, hvor den knak de to jernkæder der holdt den inklusiv sin nylongrime. Jeg fandt så ud af, jeg nok måtte gøre det arbejde med hesten ENDNU MERE stille og roligt. Jeg begyndte så at lægge sadlen på ryggen ude i spiltovet, men først begynde at spænde gjorde inde i ridehuset, og lade hende gå rundt imens. Det var lidt besværligt at gøre tingene på den måde, men der var ikke så mange andre måder at gøre tingene på.

At komme op og ride på hesten, var samme problem. Blev hun bedt om at stå stille på jorden som en hest normalt bliver bedt om når man skal op på ryggen af den, fik den OGSÅ gjordkramper og gik i panik. Så for at komme op på ryggen af den hest, måtte man lege cowboy og springe op på ryggen af den imens den enten skridtede eller travede rundt, og så bare holde sig fast på ryggen af den til den lige havde var faldet ned på jorden igen.

Jeg havde hesten i godt og vel 1½ år, og jeg nåede rigtig langt med den på rigtig mange punkter. Men med opsadlingen og få en rytter op på ryggen, det kunne jeg ikke hjælpe den af med. Det fortsatte med at foregå ved at spænde gjord i ridehuset mens den skridtede rundt, og springe op på ryggen af den mens den skridtede eller travede, på grund af de gjordkramper der gjorde at dyret gik i direkte panik.

Hesten, ja den kender jeg endnu og har stadigt kontakt med. Men jeg tænker lidt på, om der mon var bare et eller andet ekstra jeg kunne have gjort for den end det jeg gjorde. Mit største ønske for den hest var, at jeg kunne afhjælpe den dens lidelser med gjordkramper og panikanfaldende derved, for altid.

Denne hest, med hende er der desværre tale om en helt og aldeles almindelig og normal hest der på blot et enkelt døgn blev smadret for livstid, og min veninde har aldrig nogensinde kunnet få ud af dem der købte hende dengang, hvad i alverden det var de havde foretaget sig med hesten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Andet jeg kunne have haft gjort? (Gjordkramper)
  • #1   21. aug 2011 massage og kiropraktik kan hjælpe på gjordkramper

• #2   21. aug 2011 desuden syntes jeg der lyder meget underligt at det er sket på et døgn, gjordkramper plejer ikke bare at komme så voldsomme så pludseligt

• #3   21. aug 2011 Jeg har godt nok også vanskeligt at forestille mig en hest blive ødelagt på under 1 døgn pga. en oplevelse.

Kan ikke lige forholde mig til det - men dyrlæge udredning på fysiske tilstand, massør, tandlæge og kiropraktor for at få en helhedsvurdering af hesten.

• #4   21. aug 2011 Jeg synes også det er uhyggeligt, og som sagt anes det ikke hvad i alverden det var de mennesker lavede med den hest Men, da hun blev solgt, da var hun en hest man sagtens kunne sadle op ude på en staldgang og springe op på mens hun stod stille, uden nogen som helst problemer. Da hun kom hjem, var alt ændret og hun led af gjordkramper og var som jeg skriver, angst for at få sadel på og angst for at have en rytter på ryggen. En ændring fra den ene dag til den anden.

Hesten er hjemme hos min veninde nu her, og er en 22årig gammel dame. Hun vil aldrig blive forsøgt solgt, eller lejet ud eller noget som helst. Hun har været forsøgt at være i andre ejeres hænder senere hen, men de kunne ikke håndtere hendes psykiske problemer og gjordkramper, og hun gik tilbage til min veninde igen. Det var så der hun tog beslutningen om, at hesten skulle aldrig videre i systemet.

• #5   21. aug 2011 Det lyder meget mystisk...

Tror ikke det er gjordkrampe, men decideret angst og panik den stakkels hest har følt..

• #6   21. aug 2011 Dyrlæge var der på hende, men han kunne ikke se noget, andet end hun led af gjordkramper.

• #7   21. aug 2011 Kan panik og angst, godt udvise sig som gjordkrampe problemer? Panikken startede jo, når sadlen skulle på og gjorden skulle spændes.

• #8   21. aug 2011 Ja, hvis hun har haft en dårlig oplevelse med den...

Ligesom heste der har haft sadelproblemer, altså en sadel der trykker, der så viser konflikt/angst adfærd lige så snart de kan høre eller se sadlen..

Nogen bider i luften, ryster på hovedet, sparker huller i luften vil ikke stå, stejler når man skal op osv osv osv, alt dette kan stamme fra ubehagelige oplevelser med sadlen...

Hun må så virkelig have haft noget der har sat sig dybt..
    Og da du så, kun med de bedste intentioner og får at hjælpe, har spændt hende fast og ville lægge det på, har hun ikke set nogen anden udvej end at løbe for livet så at sige..
    Derfor hun sprængte alt, hvad der kunne sprænges og løb.. Hun havde ikke andre muligheder..

• #9   21. aug 2011 Jeg er enig med dig MLC, i at din konklusion af hvorfor hun sprang i luften dengang jeg forsøgte at sadle hende op i spiltovet.

Hvad de mennesker gjorde ved eller med hende som har smadret hende så meget som det altså har, det finder vi aldrig ud af. Jeg vil også sige, der skal saft suseme noget til at få en hest til at flegne så meget ud, at hesten sender både far og datter af sted på intensiv afdeling på skadestuen!! Så er der altså et eller andet der lugter grimt i min fornemmelse!!

Hun har det kanon godt i dag skal det lige siges. Hun render rundt hjemme hos min veninde og hygger med de andre heste ude på folden. Hun bliver ikke redet eller noget, hun får bare lov til at rende rundt og hygge sig, og bliver nusset og pusset om dagligt, og kysset på.

Men jeg tænker bare ind imellem på, om der var andet jeg kunne have gjort for hende. Skønt jeg gjorde alt for hende der overhovedet stod i min magt at gøre for hende, for at hjælpe hende over på den anden side. Men jeg tænker også på det, i henhold til, hvis jeg en dag skulle få en anden hest med lignende problemer i hænderne, skønt jeg håber jeg aldrig vil få det. Angst, panik-anfald, psykisk stress. Al sådan noget. Så jeg tænker på det af mange forskellige årsager. Jeg tænker på hende, hesten, jeg tænker på det jeg lærte da jeg havde hende i mine hænder, og jeg tænker på hvordan jeg kan bruge de ting jeg lærte, samt om der var ting jeg kunne gøre bedre næste gang, hvis der nogen sinde skulle blive en næste gang med en anden hest som har et eller andet.

Ikke fordi jeg håber på nogen næste gang, for det gør jeg BESTEMT IKKE!! Men HVIS der imod al forventning SKULLE komme en næste gang, ville det være rart at være lidt mere "lærd" i hvad jeg kan gøre for dyret.

• #10   21. aug 2011 Frøken Nitouche .

Tja, altså det er jo ikke nemt,når man står som teenager og har en hest med "gjordkramper" som den har fået på et døgn, du kunne ikke have gjort så meget der, uden hjælp fra en der havde forstand på panik heste smiley

Gjordkrampe kan komme af mange forskelige ting...
    Nogen simpelthen fra ubehagelige oplevelser og så kalder man det bare gjordkarmaper, ligesom man også kan kalde en hest tøjlehalt, selvom der måske i virkeligheden er noget andet galt..

Så er der dem, hvor nogle nerver kan sidde i klemme..
    Her kan mange blive nødt til at alliere sig med kiropraktor/massør og spænde gjorden meget løs på staldgangen og spænde den over flere omgange, nogle bliver endda nødt til at longere før de kan sætte sig op...

I tilfældet med de nervøse/panik heste, kan det være en god ide, simpelthen at starte forfra og meget forsigtigt.. Gerne med en god og erfaren træner smiley

Og dejligt at høre at hun har det godt, det kunne jeg også fornemme udfra det du skrev tidligere smiley

• #11   21. aug 2011 Jeg havde ikke nogen til at hjælpe mig sådan set. Folk havde en aller helvedes respekt for hendes anfald og turde ikke have noget videre med hende at gøre. En kvinde, mente hesten var en uopdragen galning, og skubbede en dag mig ret hårdt væk fra hesten da jeg stod og snakkede med den midt inde på i ridehuset, som jeg plejede for lige at få starten til at få hende til at køle ned. Kvinden skubbede mig væk, RET HÅRDT, greb fat i tøjlerne og svarede mig "Det er altså SÅDAN HER du en hest skal opdrages!!!" Hun rev hårdt ned i tøjlerne, satte foden i stigbøglen og svang op, og VUPTI så lå hun på den anden side af end hvorfra hun var kommet op, med en forstuvet arm og hesten løbet ad helvede til.

Jeg morede mig rent faktisk, for KORS hvor hun bare GODT af den RØVTUR!!! Så forresten også skide skægt ud!! HAHAHAHA!! Og så er det OP... OG NED!! Kolbøtte tværs hen over hesteryggen. Så gad hun ikke hjælpe mig med den hest mere. FINT med mig, jeg havde sgu heller aldrig bedt om hendes indblanding. Jeg blev heller ikke videre populær hos hende, da jeg begyndte at grine af hende, mens jeg gik ned for at hente hesten der stod i den anden ende af ridehuset.

Min ridelærer, han kunne godt lide hende sådan set. Han kunne godt lide hendes sindelag og mentalitet egentlig, men han turde ikke sætte sig op på ryggen af hende eller sætte en fod i stigbøjlen.

Dem jeg HAVDE til at hjælpe mig, var stedets ejere der godt kunne se hvad det var for et problem hesten rendte rundt med. De var enormt søde til at komme med idéer og fif og give en hånd i ny og næ. De kunne godt se hvad hun var for en støbning. Men det var faktisk de eneste jeg rigtig havde.

Men ellers så gik det på min fornemmelse for hesten og dens humør.

• #12   21. aug 2011 man kunne også prøve at give sådan hest smertestillende et par dage så man kan se om det er reelle fysiske gjordkramper eller det er mentalt den er gal

• #13   21. aug 2011 Tror bestemt hun kunne være blevet "kurreret", men du har jo bare manglet lige det sidste smiley

Uanset hvad, så er det jo ligemeget nu og hun hygger sig jo som "pensionist" smiley

Og ja man høster som som man sår smiley

• #14   21. aug 2011 Ja det er lige meget nu, da den er pensioneret og ikke skal bruges til noget andet end at blive kysset på og nusset med. Ville som sagt bare ønske jeg kunne have gjort noget mere for hende, MEN som du også siger og som er korrekt, jeg manglede lige det sidste! Erfaring, og en hjælpende hånd der ikke var bange for at arbejde med hende. Jeg var jo selv bare en stor unge dengang! smiley Sådan ser jeg det i al fald, når jeg kigger tilbage på mig selv dengang. smiley

Kommentér på:
Andet jeg kunne have haft gjort? (Gjordkramper)

Annonce