{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

At køre langt med hesten {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg kommer måske til at skulle flytte min hest ret langt her om et halvt års tid.

Mere præcist fra Hadsten til dronningmølle (A-la Århus til København, bare lidt længere.)

Rejsetiden bliver uundgåeligt meget lang med en hestetrailer, og denne rejse afholder mig faktisk ret meget for at tage afsted, selvom jeg meget gerne vil.

HVIS man nu skulle afsted, hvad ville så være mest praktisk? Skal man køre hele vejen over broerne, eller ville det være bedst at tage færger? Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med heste på færgen?
Hvordan kan man gøre det mest komfortabelt for hesten? Det er jo mange timer den skal stå op, kan den overhovedet holde til det?
Og hvilke forbehold skal man tage? Hvilken slags trailer ville det være bedst at transportere hesten i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At køre langt med hesten
  • #1   10. aug 2011 Hejsa.
    Jeg ville være meget sikker på vejrudsigten lovede godt vejr og bestemt minimal vind. Jeg ville til en hver tid tage broen istedet for færgen. Ellers ville jeg bare sørge for at der er godt med hø osv. i traileren til hesten og køre der ud af. Heste er jo blevet kørt meget længere før.

• #2   10. aug 2011 Nu står hesten jo alligevel op de fleste af døgnets timer, så det er ihvertfald ikke det der bliver et problem. smiley
    Jeg har ikke erfaring med netop dette, men mange heste bliver urolige hvis traileren står stiller - derfor ville jeg umiddelbart vælge broen.

• #3   10. aug 2011 Jeg ville også vælge broen - og kunne ikke forestille mig, at det, at den skal stå op, bliver et problem smiley

Men ja, tager man broen - eller en færge or den sags skyld - kunne det være rart, at det ikke blæste voldsomt smiley

• #4   10. aug 2011 * for

• #5   10. aug 2011 Havde min hest med til Sjælland i 3 uger i sommerferien.
    Det var en køretur på små 5 timer fra Århus til Hørsholm (nord for kbh).
    Vi tog den over broerne og på trods af slem blæst på tilbagevejen gik det helt problemfrit. Hesten svedte ikke engang smiley

• #6   10. aug 2011 ville vælge broen.

må lige høre jer, hvad ville i gøre hvis vejret lover dårligt men man er tvunget til at køre 220 km? (fra storkøbehavn til NV fyn ?)

• #7   10. aug 2011 det rusker ret godt i en færge også - så de står aldrig rigtig stille.. men det er billigere med broen og der er ikke kø tid ligesom der er foran færgen inden man bliver læsset på..

og nej det er ikke synd den skal stå op.. tænk på alle de konkurrance heste der køres rundt med i verden..

og ellers kan du jo se lovgivningen på køretider ved hestetransport.. der må de køres væsentlig længere tid end det din hest kommer til uden at skulle ud og strække ben

• #8   10. aug 2011 ok, det er måske ikke så stort et problem som jeg gør det til. Men åh, får det bare så dårligt på hestens vejne smiley
    Har ikke haft problemer med at få ham i trailer, men den tid jeg har haft ham har jeg kun kørt med ham ialt 3 gange, så han er jo ikke så vant til det. Tror nok også det er bedst med broen, det larmer jo på en færge og der er meget ventetid.

• #9   10. aug 2011 Det kommer lidt an på hvad dårligt vejr er. Jeg har hentet hest sidste vinter mellem jul og nytår. Der var totalt meget sne og sneglatte veje alle steder. Det krævede en meget tålmodig og forudseende chauffør, men det gik stille og roligt. Dog måtte vi trække de sidste meget, idet bilen ikke kunne trække både trailer og hest op i vores indkørsel (for glat). Det eneste jeg ville være betænkelig ved, ud over sne, er faktisk blæst. (pga. trailerens højde). Blæst, høje køretøjer og broer er ikke lige verdens bedste kombination.

• #10   10. aug 2011 Da jeg flyttet mine heste til Sjælland fra jylland og tilbage igen tog vi færgen så hestene kunne slappe af i bene på den tur da de jo os skal koncentre sig om at holde balansen under hele køre turen og det fungeret fint og vi fik adgang til bil dækket under hele turen så vi kunne holde øje med dem og sørget for at holde bagerest på færgen i teldfælde af panik så det var muligt at kunne få hestene ud af traileren

• #11   10. aug 2011 nej hård blæst+trailer+bro er somregl meget spændende smiley

• #12   10. aug 2011 Jeg ville vælge færgen. Hvis dine heste ikke er vant til at køre mere end 20 km af gangen, ville jeg nok vælge at holde en lille pause på Fyn, lige trække dem lidt rundt, så de kan få strakt benene.

Tror ikke det bliver noget problem at de skal stå op så længe, heste tilbringer det meste af deres døgn på at stå op smiley

• #13   10. aug 2011 Også godt med hø/wrap og masser af vand pauser og evt gulerøder/æbler

• #14   10. aug 2011 Jeg ville måske finde en lasbil til ture

• #15   10. aug 2011 jeg har lige fået min hest til Horsens fra Læsø og det var ingen problemer! Køreturen tog 4 timer og 1½ med færge. Ville for dig vælge at tage broerne, for det ikke altid at færgerne tager hest med, hvis vindretningen vender bestemt. Heste kan blive søsyge, men kan ikke kaste op, så det er en risiko. Køreturen skal den nok klare, på med nogle transportgamacher og en halebeskytter, og så giv den et godt hønet og hav mulighed for at give den vand og evt. lidt mad på halvvejen smiley

• #16   10. aug 2011 Træk for Guds skyld aldri heste ud under en køre tur da heste hurtig kan blive bange på en reste plads da du ikk ved hvad der kommer også kan du ende at hesten lige med et løber på en moter vej vis den stikker af

• #17   10. aug 2011 altså min hoppe blev kørt med horstravel for 2000 kroner og det var billigere end det jeg selv kunne ha gjort det for.. så det skulle i måske os lige undersøge.

plus hestene står bedere i en lastbil end de gør i en trailer - hende af min kom fra sjælland til silkeborg og turen tog ca 5 timer og det meste af vejen der havde hun jo selvskab af andre heste smiley

• #18   10. aug 2011 Der er altså heste der bliver fragtet med lastbil fra portugal / spanien og til DK.. De har det fint smiley

• #19   10. aug 2011 Diana, kunne heller aldrig drømme om at tage hesten ud af traileren før vi har nået destinationen. Men tænker at man godt kan tage et pit-stop og fylde hø-nettet og give vand inde i traileren?

Hvad har I af erfaringer med dækner? Hvad er bedst at give på? Er klar over, at det ikke skal være for varmt, men hvad med fx. et ulddækken? Eller er fleece bedre?

• #20   10. aug 2011 Pit stop er nødvendigt da du skal tjek hø og give vand samt om alt er som det skal være samt så har den os mulighed for at slap af i bene

et sved dækken vil være best men du kan os bruge et fleece dækken eller andet tynd dækken der er godt til at suge sved

• #21   10. aug 2011 Men vis du bruger fleece vil det være godt at ha 2 vis den sveder dækkenet helt til så den kan få et tørt på under turen

• #22   10. aug 2011 Men prøv at undersøge priser for at få den flyttet med en transporter da det i nogen tilfælde kan være billiger samt så det mere behagligt for hesten da der er mindre bevægelser i

• #23   10. aug 2011 Hvis du/I ikke er vant til lange ture og din hest bliver utålmodig ville jeg bestemt IKKE vælge færgen de færreste heste bryder sig om en tur på færgen, det er lidt ligesom ala en flyvetur for dem. At skulle holde i kø først derefter guides ind og holde imellem en masse andre biler og der ved kan de godt blive urolige/utålmodige.
    Det bedste er altid at tage turen i et hug hvis det kan lade sig gøre, måske lige med et enkelt stop for at give den lidt and og se til den smiley
    Tro mig, jeg har kørt lange ture på flere timer med min hest smiley

• #24   10. aug 2011 hov mente *vand* smiley

• #25   10. aug 2011 Altså afsted med jer smiley Vi tog turen fra KBH til Vilhelmsborg for og ride stævne torsdag og hjem igen søndag. Godt med wrap og stop evt. på Fyn og fyld mere wrap i nettet. Der kan du tilbyde den vand men ikke sikkert den vil have noget smiley Og helt klart broen. Dog hold dig informeret om vejr forholdene i dagene op til. De kan lukke broen for vindfølsomme køretøjer, det gjorde de sidste år til JBK, så en del holdt og ventede i flere timer før de fik lov og køre over. Kør efter forholdene på broen. Vi kom over med 40 km i timen til JBK.

• #26   10. aug 2011 Alt efter vejret har Axel intet eller et netdækken med fleece over ryggen på (+ transportgamacher).

De sidste 2 stævner har ligget hhv 3 og 3½ times kørsel væk. Det har ikke været et problem.
    Vi kigger til ham når der tankes, men ellers har vi kørt i et stræk uden ophold.

Axel har hønet med i traileren og klarer turen i fin stil:o)

• #27   10. aug 2011 Nogen heste lever praktisk talt på vejen, og det er konkurrene heste. Vi har ofte kørt fra Østjylland til Fredensborg. Ingen problemer og du behøver sådan set hellere ikke stoppe for vand osv for den vil sikkert ikke drikke og de 4-5 timer dør den ikke af.

• #28   10. aug 2011 vi kører snildt 5 timer uden problemer.. Bare sørg for at gå lidt med den ved ankomst smiley

• #29   11. aug 2011 jeg vil også mene det nare er at læsse og kører og få en lang men rolig tur, i en jævnt tempo. ingen stop undervejs are afsted og få det over stået, og nej der er ingen grud til dækken, den bliver rigelig varm. vand og foder er det de færreste der vil tage til sig undervejs. så bare afsted og få turen overstået....

ville dog nok overveje et firma med god stor lastbil, da den er mere stabil end trailer

• #30   11. aug 2011 Jeg flyttede begge mine heste fra vestsjælland til midtjylland..
    den ene havde ikke kørt i trailer i 4 år, og den anden var virkelig ikke god til det, men tog chancen.
    Vi kørte over broen, netop for at undgå den stille stående trailer det ville give på færgen, som netop kunne skabe uro. vi tjekkede hestene i middelfart, der havde de begge tømt deres hønet, så det blev fyldt og de fik vand, vi tjekkede igen i odense, fredericia og skanderborg, alle gange blev der tilbudt vand og hønettet blev fyldt.
    Det har nok været min islænderhoppes bedste køretur, hun var så rolig og afslappet da hun blev læsset af ved ankomststedet.
    Det var en tur på 4-5 timer..

Jeg tror at en lang tur uden konstant start/stop er meget behageligere for hesten end en kort tur med en masse masse sving og kryds og start stop..

Kommentér på:
At køre langt med hesten

Annonce