{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

Købelov.?? {{forumTopicSubject}}

Jeg købte en pony i marts måned, på 7 år. Jeg skulle bruge ham til min kusine`s datter på 11 år- men efter nogen få rideture, begynder ponyèn at halte, så han får en pause, kunne jo være han var kommet for hårdt igen, efter lang vinter pause hos sælger. Men han bliver ikke ren igen og vi vælger at får dyrlægen ud, da jeg måske mener det sidder i hoften (vores dyrlæge kan også akupunktur og kiropraktik) Men hun siger han er smidig og fin, så vi skal vej af røgten, hvor det så viser sig at han har "medfødt" spat i begge bagben, det ene ben er det sammengroet, men det ben han halter på er "alm" spat! Dyrlægen mener så at vi kan være heldige at det gro sammen på det ben os, så han kan blive brugelig, men kan jo ikke love noget!! I hele forløbet har jeg haft kontakt med tidligere ejer, så påstår at den aldrig har været halt hos hende Og det skal siges hun har tilredet ham.
Så nu er spørgsmålet, hvordan står jeg stillet nu- jeg fik desværre ikke lavet handel undersøgelse på ham og heller ikke nogen kontrakt, andet end at vi begge skrev under på at jeg havde betalt ham!!!
Vil hører om jeg har nogen mulighed for at krave noget fra tidligere ejer eller det bare er ærgeligt??

Alle kommentar omkring hvor dumt det er ikke at få lavet kontrakt og handelsundersøgelse, frabedes- da det jo er for sent nu!!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købelov.??
  • #1   2. aug 2011 Hej. Hvis du kan bevise at ponyen har haft spat før du købte ham har du en god sag der ikke kan tabes. Du skal have f.eks. dyrelæge til at udtale/nedskrive at det er en gammel"skade" fra før i købte ponyen. Held og lykke

• #2   2. aug 2011 Nu ved jeg godt dyrlæger er til syge heste, men kunne jo være rart at de vidste de mest basale ting, når de kommer ud. Så man kunne få infoen fra dem. For der er noget omkring, hvis fejlen, var der og det kan bevises at den var der inden købet, så ja kan du gøre noget!
    Og dog da du ikke kan bevise du købte hesten som ridehest foldbums eller hyggehest, så jeg i tvivl.For så i måske ude i noget med ord mod ord osv smiley
    Og stakkels hest oveni lyder som om det bliver et hårdt hesteliv for den.

• #3   2. aug 2011 jeg tror desværre ikke du kan gøre noget. men den er svær.

• #4   2. aug 2011 Der er faktisk 2 års reklamationsret -også på heste! Så du har absolut en god sag. Du behøver slet ikke handelsundersøgelse, den er faktisk kun i sælgers interesse. At sælger ikke kendte til skaden er ligegyldigt, hvis den er opstået før køb, så har du fuld returret.

• #5   2. aug 2011 Som køber skal du vide, at du har pligt til at undersøge og afprøve hesten grundigt forud for købet. Tilsidesætter du din pligt, kan skjulte fejl og mangler, som kunne have været opdaget ved en sådan undersøgelse, ikke gøres gældende overfor sælger. Eneste undtagelse herfra er, hvis sælger har handlet svigagtig. Har du rekvireret og betalt dyrlægen, som godkendte hesten, og det efterfølgende viser sig, at dyrlægen har overset en skjul fejl eller mangel eller på anden måde har handlet ansvarspådragende, har du mulighed for at rette et erstatningskrav mod dyrlægen. Som undersøgelsespligtig identificeres du med dyrlægen, og et eventuelt krav må derfor rettes mod dyrlægen. Dog er der særlige regler, når det drejer sig om et forbrugerkøb: Hvis du som privat person køber en hest af en erhvervsdrivende, der handler med heste, så har du ikke denne undersøgelsespligt.

• #6   2. aug 2011 Jeg vil mene at når der ikke er lavet nogen handelsundersøgelse på hesten, så kan du ikke bevise at der er "fejl" ved hesten før du købte den. Derfor tror jeg desværre ikke at der er så meget at gøre ved det smiley

• #7   2. aug 2011 Der er altså ikke undersøgelsespligt. Det anbefales i allerhøjeste grad, og fejl, der kunne have været opdaget her, vil ikke dækkes - men er det fejl, der var fra før køb er der stadig 2 års reklamationsret. Der har netop været en stor sag i dk, hvor sælger måtte tage hest tilbage, betale køber godtgørelse + sagsomkostninger. Har været beskrevet på hn, kan nok stadig læses der, hvis det har interesse.

• #8   2. aug 2011 det kan godt være der ikke er lavet en handelsundersøgelse, hvor man måske kunne have opdaget spatten... Men når dyrlægen fastslår at der er tale om juvenil spat- altså medfødt, kan det jo ikke modargumenteres at det ikke har været der før køb???

• #9   2. aug 2011 helt enige med jer, men der kører andre sager end de store de skriver om på hn, og kender til flere hvor der ikke er vundet ved meget lign. tilfælde..

• #10   2. aug 2011 altså når den nuværende dyrlæge fastslår den juvenile spat ved røntgen, kan det så godt passe at der slet ingenting at gøre? Selvom der ingen handelsundersøgelse er... For som sagt kan den røngtenundersøgelse jo fastslå at det er medfødt- ergo har det også været der før køb...

• #11   2. aug 2011 det afhænger meget at den dommer man kommer til, samt hvor dygtig ens advokat er. nu ved jeg ikke hvad ponyen har kostet, men er det under 20.000-30.000kr så ville jeg personligt ikke til at bruge penge på det, ddu kan selvfølgelig være heldig, men du kan også være meget uheldig og så har det pludselig været en dyr sag.

• #12   2. aug 2011 der er som regel gratis advokatbistand (mener det er hos politiet) der kan man ringe ind og hører hvor god en sag man har.

• #13   2. aug 2011 nu bliver jeg simpelthen nød til at spørge jer til råds her inde når emnet alligevel er oppe...
    jeg solgte tilbage i maj måned min hoppe hende jeg havde købt den af sagde at den havde en bule på toppen af fortappen ringede derfor til diverse dyrlæger for at få af vide hva det havde af betydning for hesten og de var færdige af grin de havde aldrig hørt om fortappe på en hest men der imod torntappe og jeg så aldrig papir på det fra hende jeg købte hesten af. vælger derfor ikke at sige nogen til dem jeg solgte hesten til omkring dette da jeg jo havde fået afvide af dyrlægerne at der ikke var noget der hed det.. hesten var i handelsundersøgelse uden røngten hvor den gik igennem uden en eneste anmærkning men nu har jeg alligevel fået en stævning på det da de mener hesten har dårlig ryg og står og skal i retten men hvor mener i at jeg står... hesten har aldrig været halt ved mig

• #14   2. aug 2011 der står du nok lidt dårligt, du har jo vidst der var noget, men holdt det hemmeligt, det er ikke tilladt, det er klart de skal kunne bevise at du har tilbageholdt vigtige oplysninger, men går de nu tilbage til tidligere ejere, så vil de finde ud af at du ikke har handlet reelt, og så taber du.

• #15   2. aug 2011 dyrlægerne har aldrig hørt om det og siger der ikke er noget der hedder fortappe og den eneste måde man kan konstatere det på er ved at hesten kommer igennem røngten..

da jeg solgte den gik den som sagt rent igennem handelsundersøgelsen..

så jeg vil ikke mene jeg har holdt noget hemmeligt vil jo ikke stå og sige men hest fejler noget når der ikke er noget der hedder det...

• #16   2. aug 2011 Hvis du ikke har haft den i røgten inden du købte den, eller har underskrevet et rigtigt køberkontrakt har du ingen mulighed for at påvise at skaden var der inden du købte hesten.
    I øvrigt gælder købeloven også kun 24 mdr, derefter kan du hverken klage, sagsøge eller have ønske om at handlen går tilbage.

Jeg har selv stået i samme situation een gang, og det kostede dyrt på en i forvejen dyr pony.

• #17   2. aug 2011 hesten jeg solgte har aldrig været i røngten

• #18   2. aug 2011 Der er altså 2 års reklamationsret, også på heste. Dette gælder dog kun ved forbrugerkøb. For civilkøb gælder en frist der hedder "uden ugrundet ophold". Så en medfødt fejl og med løbende opdatering og kontakt til sælger burde stille dig i en god situation.

• #19   2. aug 2011 tidligere ejer har sikkert bare sagt forkert, som dyrlægen også påpeger at det er torntappe, ergo var du blevet oplyst om det (bare ved en talefejl eller uvidenhed) og da dyrlægen netop retter dig, så burde du ha undersøgt det nærmere om den har en fejl der, eller ha oplyst det til køber, så de har haft en mulighed for at vælge røntgen af ryggen.

• #20   2. aug 2011 Beskeden var møntet på Stine b's sp. Da det jo er hendes tråd smiley

• #21   3. aug 2011 Tak for de mange svar.... smiley

• #22   3. aug 2011 Ring til en god hesteadvokat og snak med ham, han ved jo loven. Hvis han ikke mener at du står godt, så får du det af vide. Sofus bøgeskov skulle være rigtig god.

• #23   3. aug 2011 Carina: Okay tak for det, er nok nød til at gå den vej, da der er mange delte meninger herinde... smiley

• #24   3. aug 2011 Stine: Ja der er mange fortolkninger af købeloven. Så hellere være sikker inden man gør en helt masse der måske bare er spildt.

Kommentér på:
Købelov.??

Annonce