11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Vi hestemennesker {{forumTopicSubject}}
Læste et svar til et indlæg på HN, som jeg bare må poste her, syntes simpelthen det rammer super godt.
Indlægget stammer her fra;
http://www.heste-nettet.dk/forum/1/2215487/2215487/
" Jeg har gjort mig nogle tanker omkring emnet på det sidste. Langt de fleste hestefolk jeg kender, er mennesker der er meget styrede af deres følelser og intuition, både på godt og ondt. Kombineret med det faktum at de fleste er kvinder...
Vi kvinder kan godt lide at snakke om andre, kloge os på hvad alle andre gør galt og bekræfte hinanden i hvor "gode" vi selv er. Sådan er det.
Vi er samtidigt meget analyserende og overfortolker gerne på alt hvad andre siger og gør i vores nærvær (fordi vi selv tror, at vi er så pokkers interessante, at alle andre gider bruge tid på at tale om os). Dette bliver så kombineret med perfektionisme og tårnhøje ambitioner (for nogle).
Vi er generelt ret individuelt orienteret, det er de færreste hestepiger der også er pjattede med holdsport eller andre aktiviteter der involverer for meget samarbejde med andre.
Derudover er der selvfølgelig med de her kære levende væsner, vores krikker. Dem behander vi som vores børn, beskytter og forsvarer dem med hud og hård. Vi tåler ikke kritik af vores ridning, pasning, fodring etc. af de kære små, da det går for tæt på os selv. Kritik af min hest, er kritik af min person.
Det at have hest er jo mere end bare en hobby, som at samle modeltog eller gå til håndbold, det er en livsstil. De fleste af os bruger en stor del af vores vågne tid, på at identificerer os med hele heste-menageriet. Tog man dette fra os, ville vi miste en stor del af vores identitet og personlighed.
Min egen lille filosofi omkring folk der vælger et liv med heste, er at de gør det fordi de søger et bånd og en samhørighed som de ikke kan få fra noget andet menneske. Her mener jeg ikke alle teenagepigerne, der dropper hesten når der kommer drenge og fester ind i billedet, men de mennesker der vælger at bruge hele deres voksne liv (i større eller mindre grad) sammen med heste.
Kort sagt, vi er følsomme, intuitive indivudualister og ikke altid de mest rationelle væsner(kvinder), derfor tror jeg mængden af plidder-pladder i stalde er så udbredt som den er. Problemet er nemlig, at der desværre også er rigtig mange af os, der mangler selvindsigt, og evnen til at leve os ind i andres følelser og syn på tingene . "
Passer det? Burde vi spænde livremmen, fjerne skyklapperne og se ud over vores egen næsetip?
Burde vi blive mere mindet om det?
For det er jo ikke kun i forbindelse med heste at vi er sådan, det er sådan cirka altid - også når det kommer til veninde snak fx.
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 78 Svar: 313
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Black & White - nu er det jo også en generalisering
Jeg har fx. intet imod kritik og debbattere gerne. Har lært ikke at tage ting personligt osv.
Ang. det med korrekt - jamen hvordan ved du at netop DET er korrekt, der er jo 117 former for korrekt, så hvorfor har du ene ret på at det du siger er korrekt?
Hvis du læser tråden, så tror jeg du nemmere forstår hvad personen skriver
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
fordi vi selv tror, at vi er så pokkers interessante, at alle andre gider bruge tid på at tale om os.
For de fleste steder arbejder folk altså på at skabe et godt miljø og så ville det da være sært hvis de tilbragte alle deres vågne timer med at bagtale en
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 374
Plidder plader mængden hvor kvinder i det hele taget er samlet i store grupper er generelt enorm det er vidst ikke kun i hestestalden
"Min egen lille filosofi omkring folk der vælger et liv med heste, er at de gør det fordi de søger et bånd og en samhørighed som de ikke kan få fra noget andet menneske."
-altså jeg gør det af en simpel kærlighed til dyret og ikke fordi jeg ikke føler en vis samhørighed blandt mine egne artsfæller. Hvad så med båndet mellem hund og ejer? - Det er ofte langt stærkere end båndet mellem hest og rytter.
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Se lige hvor mange som flipper, hvis de får lav eller middel..
Men sådan tror jeg også at jeg har det.. Min hest er en del af mig, så hvis nogen ville sige noget negativt om ham, ville jeg da nok tage det personligt.. Og hvis det er den måde han går på, så er det direkte kritik af rytteren...
Holdsport er bare slet heller ikk mig.. Elsker det med at være et makkerpar med sin hest..
Kan godt være at man søger et bånd - men synes ikke det er pga. manglende bånd til andre mennesker.. Synes det er forskellige forhold man har til kæreste, familie, venner, hunden der hjemme og hestene..
Står heldigvis et sted hvor der absolut ingen snak er i krogene og ingen fnidder Vi er så også voksne mennesker allesammen..
Tror man har problemet med snakkeri, alle steder hvor der er samlet så mange piger på samme sted.. Specielt i teenage årene skal der jo bare snakkes om alt og alle..
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Den vil jeg vove at påstå, er rigtigt i de tilfælde hvor hestene er en stor del af livet. Jeg har været uden hest og der manglede virkelig en stor ting i mit liv.. Jeg kunne ikk finde ud af hvem jeg var og hvad jeg egentlig ville.. Har aldrig været gladere efter jeg fik hest igen.. Det har bare været så stor en del af mig altid og ville aldrig kunne undvære det..
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
sep 2007
Tror også folk her netop tager det for personligt - det er jo slet ikke et angreb på nogen men mere noget .. filosofi over tingene
Tingene passer da heller ikke alle på mig, men finder tankespindet intressant og kan sagtens kende andre folk i det.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
sep 2007
Noget jeg bemærkede i denne tråd og i forbindelse med noget andet er... Vi heste mennesker føler straks en trang til at forsvare os og forklare om hvorfor vi gør sådan her og hvorfor det nu er rigtigt osv.
Et indlæg som dette føles som et angreb på nogen. Og det at man erklære sig uenig med folk, det er også et angreb. Det er ikke bare et " når okay, fair nok vi ikke er enige ".
Hvis man så forsætter med at agumentere/debbatere om ens mening med en person, så bliver det tit lavet om også får man pludselig afvide at man mener at personen er et ondt menneske og at man skal lukke munden hvis man kun rider skovtur.
Når... Sidespring, det måtte lige ned når det kom til mig
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
maj 2009
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 89
Hvorfor er det også lige vi har en trang til at skulle være så perfekt at kritik er uacceptabelt ? Jeg elsker at få konstruktiv kritik, det giver stof til selvudvikling, men er selv utrolig varsom med hvem jeg giver min mening til.
Godt skrevet, spændende tankegang.
Vi hestemennesker