Blevet bange for at ride :( {{forumTopicSubject}}
Øv hvor er det bare skide surt! I november fik jeg min nye dejlige hest hjem. En lækker frieser hingst, som lige er fyldt 4. Han var ikke tilredet, så det har jeg selv gjort. Vi mangler stadig lidt mere gallop træning.
Men her efter 2 ret voldsomme fald er jeg blevet små bange for at ride ham. Sidst blev han bange for en stor traktor med vogn bagpå der var helt ude i rabatten, og min hest blev bange og løb.
Normalt er han den sødeste og nemmeste hest. Men jeg kan tydelig mærke, at han kan mærke at jeg er bange når vi rider.
Sidst jeg faldt af tog det næsten 4 mdr før jeg var tryg på ham igen.
På stald og fold er han den dejligste hest. Der er jeg 100% tryg ved ham.
Hvordan skal jeg komme videre?
Jeg planlægger på at finde en låne pony, som jeg kan ride. En der kan lidt mere end min egen, håber det kan give lidt selvtillid tilbage....
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Desværre er der ikke flere pladser tilbage her;
(link fjernet)
Men har ellers hørt super meget godt om det, nertop fordi der arbejds over mere end 1 undervisningstime.
Nu det ikke er muligt ville jeg enten finde en til at gøre han stabil og ikke nær så sensibel. Måske holde mig på jorden og træne plastic, paraplyer, ture osv.
Eller finde en anden hest der ikke er så sensibel, når du ikke er tryg ved eller god til at håndtere en sådan hest.
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
sep 2007
Hesten er vel ikke farlig, men opfatter bare meget hurtigt signaler fra rytteren Og fordi du har fået en tanke kæde der gør du er nervøs fra du sætter dig op og tænker "hvad nu hvis " så reagere hesten på det.
Men andre ryttere der ikke er bange, reagere den ikke på.
Så den skal "desensibiliseres" eller hvordan man siger det.
En hest som Maja reagere slet ikke på der sidder en bange rytter, eller er en bange rytter i nærheden.
Derfor blev min kæreste placeret på hende - han er rædselslagen for heste, men hun reagere ikke.
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
Syntes også du skal prøve at ride en erfaren hest, da din oplevelser højst sandsynlig er noget du skal arbejde med, også når du rider andre heste.
Jeg taler er erfaring efter bl.a. nogle styrt i spring. arbejdt med din hest fra jorden i de farlige siturationer, lad en anden ride ham og prøv at ride andre heste og få din selvtillid tilbage
mar 2010
Annie: Jeg tror også jeg vil føle mig lidt mere tryk ved at jeg ser en anden ride ham. Og på den måde kan jeg se at alt er som det plejer. Det var lige begyndt at gå super inden jeg faldt af. Og nu er det hele gået i stå igen. Jeg trænger til at ride en lidt mere erfaren hest, som kan lære mig lidt
sep 2007
Susanne S - Lige netop. Så enten skal du have en til at vænne ham af med at tage tingene så "tungt" - hvordan de gøres er jeg dog usikker på, ellers skal du have en til at hjælpe når du rider ham.
Dvs. en der fx. går med jer i et tov i jorden, så lære du han ikke er farlig og er han, så behøves du ikke begynde på " han løber sin vej osv. "
En der er der til at guide jer inde på banen, huske dig på at trække vejret osv.
Ellers så skal du simpelthen bare ikke have en så sensibel hest.
For hvad hvis han ved et uheld smider dig af en anden gang, hvor du er blevet tryg ved ham? Skal i så begynde forfra?
mar 2010
Jeg plejer faktisk at have min far med når jeg rider ( hesten står opstaldet hos dem ) og han er en god hjælp. Han har sådan en skøn ro over sig. Han har endda været oppe og prøve Zep inden han var helt ryttervant.
Jeg har også fundet en pige som skal ud og hjælpe mig med ham, give lidt undervisning og rette lidt på mine fejl
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Men er det ikke en mulighed for dig, har hun en lejlighed man kan overnatte i, og så få undervisning 3-4 gange over et par dage.
Men hvis jeg var dig, ville jeg ligge hesten lidt til side og fokusere på hvordan du kan arbejde med din angst. Når du har kontrol over den, er det hele mere overskueligt.
Det tager tid og en del selv indsigt og mod, men det er FANTASTISK når man kommer ud på den anden side!
Mit råd er: Tag ned til Susan på kurset "giv angsten et los" uden hest og oplev 3 dage, hvor du kommer til at arbejde med dig selv som person og rytter på en helt ny måde, med en gruppe mennesker der har det som dig.
Jeg var på det første kursus af denne art i Januar og vi har alle dagligt kontakt stadig.
(link fjernet)
Held og lykke, og FLOT at du tør stå frem med din angst, der ellers desværre er et stort tabu i hesteverdenen
mar 2010
Amalie: Var inde og læse om Blue Berry Hill og det lyder da vild fantastisk! Hvorfor har man ikke høre mere om sådan noget? Det burde da være en kæmpe succes. Det kunne være rigtig godt at komme dertil. Men det ville rart at have hesten med, men jeg kan selvfølgelig også lærer noget uden ham.
apr 2008
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 319
Det ER virkelig fantastisk. Skynd dig afsted
Blevet bange for at ride :(