Tilridningssadel? Tilridningssadel?
Hvorfor køber folk en gammel lorte sadel, når de skal tilride deres heste.? Den giver dem højst sandsynligt bare ondt iryggen... Hvorfor ikke købe en ordentlig en fra starten af.? ;-D
Voksepause..
Hvorfor er det egentlig at hesten skal have en vokse pause.? Jeg ser ingen mening i det, kun når de bliver redet til forkert..;-D *
-Line;-P<3
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.129
Så må man jo tilpasse den hen af vejen, når hesten ændrer bygning el. anskaffe sig en ny, hvis den ikke længere kan passe optimalt.
Mht. voksepause, så går mange igang inden hesten er færdigudviklet, hvis de f.eks skal til kåring el. andet.
Her syntes jeg det er fint at hesten får lidt ro efterfølgende af hensyn til knogler, muskler og led.
De der så er ventet med at gå igang, til hesten er færdigudviklet og klar kan efter min mening også godt holde en "vokse"pause - men med denne pause tænker jeg på hestens psykiske tilstand - at man skruer ned for den intensive træning i en periode og evt. skridter nogle ture.
Tror vokse pause kan forstås på mange måder - min dreng på 8 som jeg købte da han hele livet havde været vanrøgtet og mishandlet har fået flere af de såkaldte vokse pauser, men ikke for at vokse men for at skåne hans fysisk og psyke.
okt 2009
Følger: 50 Følgere: 112 Heste: 4 Svar: 1.811
Derudover kan en unghest godt finde på at rulle sig/smide sig med sadlen (hår dog ikke selv oplevet det, men det har min mor).
jeg holder ikke voksepause med mine, da jeg ikke mener at det gavner. Jeg vil hellere over et længere forløb træne "en smule" i forhold til at starte med "fuld knald" - holde pause - og fortsætte med "fuld knald"
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Så dyrt er det heller ikke at få en sadel omstoppet.
- Ikke ment at man skal købe en sadel til 15.000 kr til sin 3-års,
men sadlen skal være i forsvarlig stand.
Man ser så mange annoncer herinde med rigtig gamle sadler, som burde smides ud, hvor de derimod sælges som såkaldte tilridningssadler..
Mht. voksepause - så kan det både være nødvendigt fysisk og psykisk.
Nogle heste er måske ikke helt fysisk klar, når de tilrides som 3-4 års,
men psykisk klar - og så gøres de ryttervante og får ½-1 års pause til at vokse i.
Andre har brug for en 'tænkepause'
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
Den bliver dog udelukkened brugt indtil hesten har prøvet at skridte og trave med rytter et par gange, og vi ved den ikke smider sig eller lign. så får de en af de mere velegnede sadler på.
jun 2010
Følger: 73 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 56 Svar: 122
jun 2010
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.129
jun 2010
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.552
Jeg må da indrømme at mine sadler ikke er tilpasset 100% af en sadelmager til hver enkelt hest, for jeg bruger mine sadler på mange forskellige heste.
Men jeg tilrider altid med en sadel som ikke fejler noget, og som ligger godt på hesten ud fra min egen viden. Ofte starter jeg med en stofsadel, fordi den er lettere - og så venter jeg med at ligge min favoritsadel på til hesten er længere i uddannelsesforløbet
okt 2009
Breezer havde en "tilridningssadel" til han var redet i 2 måneder, og der var han egentligt færdigtilredet. Så fik han en ny, dyr sadel.
dec 2010
Følger: 93 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 451
okt 2009
Tilridningssadel?