871 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Tilridningssadel? Tilridningssadel?

Hvorfor køber folk en gammel lorte sadel, når de skal tilride deres heste.? Den giver dem højst sandsynligt bare ondt iryggen... Hvorfor ikke købe en ordentlig en fra starten af.? ;-D

Voksepause..
Hvorfor er det egentlig at hesten skal have en vokse pause.? Jeg ser ingen mening i det, kun når de bliver redet til forkert..;-D *

-Line;-P<3

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridningssadel?
  • #1   14. jul 2011 Jeg forstår heller ikke hvorfor man ikke investere i en ordentlig tilpasset sadel fra starten, så hesten finder det mere behageligt.
    Så må man jo tilpasse den hen af vejen, når hesten ændrer bygning el. anskaffe sig en ny, hvis den ikke længere kan passe optimalt.

Mht. voksepause, så går mange igang inden hesten er færdigudviklet, hvis de f.eks skal til kåring el. andet.
    Her syntes jeg det er fint at hesten får lidt ro efterfølgende af hensyn til knogler, muskler og led.

De der så er ventet med at gå igang, til hesten er færdigudviklet og klar kan efter min mening også godt holde en "vokse"pause - men med denne pause tænker jeg på hestens psykiske tilstand - at man skruer ned for den intensive træning i en periode og evt. skridter nogle ture.

Tror vokse pause kan forstås på mange måder - min dreng på 8 som jeg købte da han hele livet havde været vanrøgtet og mishandlet har fået flere af de såkaldte vokse pauser, men ikke for at vokse men for at skåne hans fysisk og psyke.

• #2   14. jul 2011 man bruger en tilridningssadel, fordi hesten under tilridningen ændrer rygformen MEGET og man vil jo ikke købe 5 dyre sadler... selv hvis man køber en der passer lige inden man begynder tilridning, så vil den ikke passe når hesten er færdigtilredet.

Derudover kan en unghest godt finde på at rulle sig/smide sig med sadlen (hår dog ikke selv oplevet det, men det har min mor).

jeg holder ikke voksepause med mine, da jeg ikke mener at det gavner. Jeg vil hellere over et længere forløb træne "en smule" i forhold til at starte med "fuld knald" - holde pause - og fortsætte med "fuld knald"

• #3   14. jul 2011 Jeg bliver forarget når folk køber en lortesadel til 3-400 kr, som knap nok hænger sammen og så bruger den som 'tilridningssadel'.

Så dyrt er det heller ikke at få en sadel omstoppet.
    - Ikke ment at man skal købe en sadel til 15.000 kr til sin 3-års,
    men sadlen skal være i forsvarlig stand.

Man ser så mange annoncer herinde med rigtig gamle sadler, som burde smides ud, hvor de derimod sælges som såkaldte tilridningssadler..

Mht. voksepause - så kan det både være nødvendigt fysisk og psykisk.
    Nogle heste er måske ikke helt fysisk klar, når de tilrides som 3-4 års,
    men psykisk klar - og så gøres de ryttervante og får ½-1 års pause til at vokse i.
    Andre har brug for en 'tænkepause' smiley

• #4   14. jul 2011 Vi bruger en tilridningssadel, da vi ikke vil have vores dyre sadler ødelagt. Sadlen er ikke i stykker i bom eller lign. men er bare ikke god for os ryttere at ride i, så derfor bliver den brugt til tilridningen, da vi ikke ville savne den.
    Den bliver dog udelukkened brugt indtil hesten har prøvet at skridte og trave med rytter et par gange, og vi ved den ikke smider sig eller lign. så får de en af de mere velegnede sadler på.

• #7   14. jul 2011 Til jer ang. "tilridningsadlen" ... Hesten vil jo ALDRIG smide jer af, hvis den får den rigtige start... I min verden er den rigtige start jo en masse forarbejde.;-) Og de fleste grunde til at hesten starter med at bukke el. lign. det er jo fordi der enten eer noget som trykker, strammer eller bare gør ondt.. ;-D

• #8   14. jul 2011 Hvad hvis sadel trykker Line P..? Det vil i ikke gøre noget ved, fordi det er for dyrt. "Vi skal jo bare tilride den.." ???

• #10   14. jul 2011 Den kan da ikke kaste sadlen af - jo hvis gjorden ikke er på.. .

• #11   14. jul 2011 Kløve.. Hvad har det med tilridnings sadel at gøre..?

• #13   14. jul 2011 Tillid, Respekt & Forståelse! smiley ) - Nu kan man jo ikke altid forudsige om hesten bliver forskrækket, uanset hvor meget forarbejde man laver - så jo, der er da en risiko for at sadlen går i stykker.

Jeg må da indrømme at mine sadler ikke er tilpasset 100% af en sadelmager til hver enkelt hest, for jeg bruger mine sadler på mange forskellige heste.

Men jeg tilrider altid med en sadel som ikke fejler noget, og som ligger godt på hesten ud fra min egen viden. Ofte starter jeg med en stofsadel, fordi den er lettere - og så venter jeg med at ligge min favoritsadel på til hesten er længere i uddannelsesforløbet smiley

• #14   14. jul 2011 helt enig med ~Kathrine Lundqvist Olesen ~

Breezer havde en "tilridningssadel" til han var redet i 2 måneder, og der var han egentligt færdigtilredet. Så fik han en ny, dyr sadel.

• #16   22. sep 2011 Folk rider jo ikke med "lortesadlernne" de bliver blot brugt til tilvænning. Så hvis nu hesten skulle vælte, rulle sig, brage ind i barrieren eller andet træls så kan man bare smide sadlen ud.

• #17   22. sep 2011 man rider også lidt i tilridningssadlen, men kun i starten...

Kommentér på:
Tilridningssadel?

Annonce