tilridningssadel?? tilridningssadel??
Jeg ser tit en "tilridningssadel" til salg... Og undrer mig lidt over begrebet.
Altid er det en gammel, og ret ofte en meget gammel og i mine øjne ubrugelig sadel.... I hvert fald som tilridningssadel.....?
For mig at se skal den første sadel min hest får på, være behagelig, blød og ligge supergodt.
Jeg vil vælge en sadel som nærmest ligger perfekt på hesten, for at den får et fornuftigt førstehåndsindtryk af det at skulle være ridehest...
Intet der klemmer, skaver, gnaver eller irriterer....
For mig er det i starten af tilridningen at alt nærmest bliver grundlagt.... Og hesten skal have det bedst muligt, så det dermed også bliver nemmest muligt for mig at arbejde videre.
Er jeg forkert på den?
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Men ja, når man skal op på hesten er det meget vigtig at have en god sadel.
mar 2009
Følger: 171 Følgere: 152 Heste: 4 Emner: 218 Svar: 2.752
er helt ENIG!!(:
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2131 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.490
Men jeg forstår heller ikke pointen i at bruge total smadrede sadler til tilridning, det er jo ikke ligefrem en selvfølge at hesten ruller sig rundt med sadlen på..
sep 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 515
Tror ofte der menes "tilvænningssadel" - altså en sadel, som vænner hesten til sadel uden rytter - skulle hesten smadre den gamle sadel gør det ikke så meget.
Jeg ved nu heller ikke med de gamle "lig" man ofte ser - tror mere jeg ville være tilbøjelig til en let og ikke alt for dyr stofsadel eller lign.
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.028
Helt enig!
okt 2007
Følger: 221 Følgere: 178 Heste: 11 Emner: 80 Svar: 546
feb 2006
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 56 Svar: 1.388
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 45 Heste: 17 Emner: 9 Svar: 311
Selvfølig skal sadlen passe men og gå ud og få tilpasset en sadel for at venne hesten til den, arh
Man ved ikke hvordan hesten vil reagere, og når man har set/hørt om en hest der har kastet sig ned fordi den ikke kunne lide sadlen så det ikke din fine nye dyre sadel du ønsker at ofre på det.
I det øjeblik hesten er fortrólig med sadlen kommer der selvfølig en anden på som ligger perfekt, men så længe det forgår i longe så en ældre sadel som selvfølig ikke skal fejle noget og ikke ligger og trykker lægger forkert press, men som man siger nå det var ærvligt, men det går nok.
Og slippe hesten læs med sadlen på for første gang har jeg dog aldrig forstået, det er da at opfordre den til at blive forskrækket og smide sig ned.
MVH Tiana
jun 2008
Følger: 61 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 101
okt 2007
Følger: 221 Følgere: 178 Heste: 11 Emner: 80 Svar: 546
og maxam sadlen koster hva 1000 kr af ny, men mange sælger dem til 500 og mindre brugte:)
tilridningssadel??