1.332 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

tilridningssadel?? tilridningssadel??

Jeg ser tit en "tilridningssadel" til salg... Og undrer mig lidt over begrebet.
Altid er det en gammel, og ret ofte en meget gammel og i mine øjne ubrugelig sadel.... I hvert fald som tilridningssadel.....?

For mig at se skal den første sadel min hest får på, være behagelig, blød og ligge supergodt.
Jeg vil vælge en sadel som nærmest ligger perfekt på hesten, for at den får et fornuftigt førstehåndsindtryk af det at skulle være ridehest...
Intet der klemmer, skaver, gnaver eller irriterer....

For mig er det i starten af tilridningen at alt nærmest bliver grundlagt.... Og hesten skal have det bedst muligt, så det dermed også bliver nemmest muligt for mig at arbejde videre.

Er jeg forkert på den?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tilridningssadel??
  • #1   11. maj 2010 Det menes nok at det er en god sadel at slippe hesten løs med, for det gør ikke noget hvis sadlen går i stykker hvis hesten nu flipper, eller løber op mod barrieren.
    Men ja, når man skal op på hesten er det meget vigtig at have en god sadel.

• #2   11. maj 2010 nej overhovdet ikke !!
    er helt ENIG!!(:

• #3   11. maj 2010 Derude hvor jeg rider har de en stübben springsadel de bruger, fordi den ligger okay på de fleste heste, samt rytteren næsten umuligt kan falde af i den sadel.. smiley Når hestene så er lidt mere vant til at have rytter på, så får de en sadel der passer dem bedre..

Men jeg forstår heller ikke pointen i at bruge total smadrede sadler til tilridning, det er jo ikke ligefrem en selvfølge at hesten ruller sig rundt med sadlen på..

• #4   11. maj 2010 Kan godt se hvad du mener smiley
    Tror ofte der menes "tilvænningssadel" - altså en sadel, som vænner hesten til sadel uden rytter - skulle hesten smadre den gamle sadel gør det ikke så meget.

Jeg ved nu heller ikke med de gamle "lig" man ofte ser - tror mere jeg ville være tilbøjelig til en let og ikke alt for dyr stofsadel eller lign.

• #5   11. maj 2010 Jeg ville ikke bruge en gammel sadel, min får en lammeskindssadel på som den første.

Helt enig!

• #6   11. maj 2010 Jeg har en dejlig brugt meget grim maxam stof sadel som jeg bruger inden jeg skal op:P den er kanon god til det og er en billig sadel så det gør ikk så meget sådan en går i stykker eller får ridser:P

• #7   12. maj 2010 jeg brugte en tæske gammel sadel, som tilvænning til min... Og kunne aldrig finde på at bruge en nyere sadel, til tilridning, da en del af min måde at tilride på også er at ligge sadlen løst (så den falder af) og lade hesten vænne sig til at "man" kan falde af og den ikke skal flippe over det..... ligger den bare på ovenpå hesten og fortsætter træning som jeg plejer, det plejer at resultere i at den ryger under maven, ryger ned på røven osv... og det er altså ret trist med en sadel til 5000+

• #8   12. maj 2010 Hej.

Selvfølig skal sadlen passe men og gå ud og få tilpasset en sadel for at venne hesten til den, arh
    Man ved ikke hvordan hesten vil reagere, og når man har set/hørt om en hest der har kastet sig ned fordi den ikke kunne lide sadlen så det ikke din fine nye dyre sadel du ønsker at ofre på det.
    I det øjeblik hesten er fortrólig med sadlen kommer der selvfølig en anden på som ligger perfekt, men så længe det forgår i longe så en ældre sadel som selvfølig ikke skal fejle noget og ikke ligger og trykker lægger forkert press, men som man siger nå det var ærvligt, men det går nok.

Og slippe hesten læs med sadlen på for første gang har jeg dog aldrig forstået, det er da at opfordre den til at blive forskrækket og smide sig ned.

MVH Tiana

• #9   12. maj 2010 Når man tilrider hesten har den jo ikke så mange muskler, så hvis man køber en sadel der passer perfekt til den, inden den får muskler, er det ikke sikkert den passer når den har fået muskler. smiley

• #10   12. maj 2010 gør det samme som Natacha Fabricius .
    og maxam sadlen koster hva 1000 kr af ny, men mange sælger dem til 500 og mindre brugte:)

Kommentér på:
tilridningssadel??

Annonce