{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Shetlændere om sommeren
  • #1   11. jul 2011 og det er mht til hvor meget mad de skal have smiley

• #2   11. jul 2011 Kan anbefale TM MiniVit Sommer, som et tilskud, da der er alle de nødvendige vitaminer og mineraler i, så de er dækket ind.

• #3   11. jul 2011 dem har jeg smiley det er nu mere over PB jeg lige vil have en lille samtale smiley

• #4   11. jul 2011 Du er velkommen til at skrive til mig... har 6 shettere i forskellige aldre, og kender maaange shetlænder avlere.

• #5   11. jul 2011 Hvis den er på græs og får vitaminer, skal den ikke have mere.

• #6   12. jul 2011 det kommer jo an på så meget- måske skal de have en pause fra græsset ind imellem, hvis det er godt og der er rigeligt af det, mange af de små kræ kan jo nærmest leve af luft, og stadig tage på... så lidt hø at tygge på og nogen timer på jordfold eller i kølig fluefri stald er tit godt til de små tyksakker ;D

• #7   12. jul 2011 Ny forskning viser faktisk, at hvis man "kun" giver adgang til græs i begrænset timer, når de at indtage en hel dagsration på meget kort tid, hvilket får sukkerindholdet i blodet til at stige eksplosivt.

• #8   13. jul 2011 Trnums: forstår ikke helt ??? smiley

• #9   14. jul 2011 Hvis man lukker heste på sommergræs i begrænset tid, feks. i 4 timer dagligt, og reste af tiden går på jordfold eller i boks, vil de på de 4 timer råæde så meget at det sukker de normalt ville få i løbet af 24 timer, indtar de på 4 timer i stedet. derved kan insulinet i blodet ikke følge med, og deres blodsukker stiger derfor eksplosivt......

Jeg ser lige om jeg ikke kan finde det på nettet igen.

Det bedtyder sådanset bare, at det ikke nødvendighvis er en god ide at begrænse din pony`s græstid.

• #10   14. jul 2011 Fra epona tv:

17-3-2011 Ponyer, der kun får lov at græsse nogle timer om dagen, lærer hurtigt at øge deres græsindtag.
    For at forebygge forfangenhed og overvægt vælger mange ponyejere efterhånden at begrænse ponyens græsindtag ved kun at lukke den på græs nogle få timer om dagen. Men metoden er måske knap så effektiv som antaget, viser forskning fra Aberystwyth University i Wales.
    Forskerne sammenlignede to grupper på fire ponyer for at finde ud af, hvad der egentlig sker, når deres græsindtag begrænses tidsmæssigt. Gruppe A gik på græs i 24 timer, mens gruppe B fik tre timer på græs og resten i en stald med fri adgang til hø.
    Græsindtaget over de tre timer blev estimeret ved at veje ponyerne. Det viste sig, at efter seks uger havde ponyerne med tre timers græsningstid øget deres indtag fra 25 % til 40 % af det daglige behov for tørstof i den tid de gik på græs. Ponyerne havde altså med tiden lært, at det var om at spise hurtigt, mens chancen var der.
    Kilde: horsetalk.co.nz

• #11   14. jul 2011 Også taget fra samme artikkel, hvor man taler om tykke ponyer med for meget insulin i blodet:

Katie Asplins råd er at lade være med at lade hesten spise græs. Ikke engang et par timer om dagen. Forskning har vist, at ponyer kan lære at spise hurtigere, hvis de ved, at de ikke får så lang tid på marken. Ikke mindre end 40% af det daglige tørstofbehov kan en pony sætte tillivs på tre korte timer, hvis den har lært, at resten af døgnet står på smalkost. En nedbidt mark er noget skidt, fordi stresset græs indeholder mere sukker, så hø med lavt sukkerindhold og en stor, tør jordfold med kammerater og noget at bide i lader til at være den ultimativt hestevenlige.

• #12   14. jul 2011 min plan var at lukke dem derind flere gange om dagen..

Kommentér på:
Shetlændere om sommeren

Annonce