{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

" erfaring kræves " {{forumTopicSubject}}

Støder tit på parts annoncer, udlåns annoncer og såmend også salgs annoncer hvor kravet er " erfaring med ungheste kræves "

Men.. Hvis man er en person uden erfaring med ungheste, hvordan kan man så nogensinde få den erfaring, når ingen nu vil lade en prøve? Man skal vel starte et sted?

En anden ting; ungheste frarådes at købes af unge eller første gangskøbere, ligemeget hvor meget de har redet/haft med heste og gøre.
Igen, man aner vel ikke hvad det vil sige og have en unghest, før man har prøvet det?

Eller hvordan skal man få den erfaring, hvis man ikke må prøve en unghest/bør ikke købe en?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  " erfaring kræves "
  • #1   24. jun 2011 Parter kommer ikke nødvendigvis lige fra rideskolen - det var da en underlig generalisering.

• #2   24. jun 2011
    Udover det så KAN man jo spørge ind til hvad folk har af erfaring smiley

• #3   24. jun 2011
    På rideskoler lære man ofte mindre heste venlige ting - klap hesten en i måsen hvis den er dum, træk og slip for at få den ned med hovedet og spark til den for at få den dum.

Jeg kom fra rideskole da jeg fik part på Maja, anede ikke hvad en halv parade var og hvordan man lavede et galop spring rigtigt - var vant til man bare lagde benet tilbage også skete det af sig selv, ellers så klappede man den i måsen.

Derfor kan det være en ulempe :o)

• #4   24. jun 2011 Det er jo ikke alle mennesker i verden der har den der "erfaring kræves"-holdning, der er jo nogle der bare tager folk under deres vinger og giver dem den erfaring smiley

• #5   24. jun 2011
    Hvordan defineres det iøvrigt hvad niveau man rider på?

Jeg har aldrig startet højere end LX på en rideskole ( dvs. selv opfundet program ) men vil da mene at jeg kan til LA - minus versader...

Så er det stævner eller egen vudering?

• #6   24. jun 2011 Altså jeg kan godt forstå det med parter... at man gerne vil have en erfaren part.

Hvis jeg skulle have en part til min hest, skulle det ikke være en fru-hvem-som-helst. Alt det arbejde jeg har lagt i ham, skal ikke bare skylles ud, fordi der kommer en uerfaren rytter på ham. Han er utrolig nem at tænde, men rigtig svær at slukke igen - og det er noget vi arbejder meget på konstant, og hvis der kommer en op, som ikke ved hvad hun skal stille op, så kan jeg starte forfra... Og det har jeg ikke lyst til - især ikke når jeg ved man kan finde en erfaren part et andet sted. Og det sku ikke for at lyde hårdt, men sådan har jeg det altså.

Altså jeg har ikke noget imod at en part kommer direkte fra rideskole - for der er man jo også dygtig... Bare der er en vis erfaring med i pakken. Mest af alt fordi jeg heller ikke vil give andre mennesker en dårlig oplevelse, fordi min godt kan være lidt speciel engang imellem...

Men det rigtig nok, man får aldrig erfaring hvis man ikke får lov. Men igen, mange ejere ligger en del arbejde i sine heste, og hvis der kommer en som ikke har forstand på det, og gør noget forkert, så kan man starte fra ny. Med mindre man selvfølgelig har tid og lyst til at stå og kigge en over skulderen de første mange gange man er ude og træne..

Altså ja, tror faktisk jeg er lidt splittet her... Forstår godt hvad du mener, men forstår også godt alle dem som ikke vil have alle og enhver op på ryggen af sin hest...

• #7   24. jun 2011
    Christina H - Nu vælger man jo heller ikke en part der ikke passer til sin hest, så nej man vælger ikke hvem som helst :o)

Kunne ikke særligt meget da jeg fik part på Maja, men ejeren syntes jeg vidste god omgang med hesten alligevel og lærte mig hvor knapperne sidder.

• #8   24. jun 2011 <b>Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .</b>
    Vil sige ens niveau dømmes ud fra de øvelser man kan smiley

• #11   24. jun 2011
    » brunsgaard, hestene betyder alt . - Det er jo så det folk fraråder, man skal ikke købe en unghest, heller ikke med en på sidelinjen...

Jeg kunne sagtens finde på at købe en unghest, fordi jeg mener at jeg ved nok om heste/indlæring osv. til dette.
    At jeg så ikke har bevist det med erfaring er noget andet.

• #14   24. jun 2011
    Jeg har ikke startet stævner de sidste 4år og kommer nok heller ikke til før om.. 4år, eller mere - har heller ingen underviser.

Så.. Jeg er på "LX" niveau? Selvom jeg godt kan ride øvelser højre mm. så skal man kun tælle stævne med?

• #17   24. jun 2011
    Men det er som skrevet lidt svært når man ikke har stævner eller underviser smiley

• #18   24. jun 2011 Jeg tror bare nogle mennesker ikke har lyst til at sende deres plag ud til en pige, som kun må få sin egen pony hvis hun selv betaler, og derfor vælger et plag som hun selv vil tilride, da det er billiger, og måske slet ikke har en anelse om hvad hun laver.

• #20   24. jun 2011
    Det er lidt at sætte ikke mange penge = ikke særlig meget forstand på heste, eller hvordan skal det forstås?

Kan sagtens se meningen med det, men nu er det bare svært at få erfaring med noget, når ingen til lade en få erfaring.

Kunne godt finde på at købe en plag/føl eller unghest selv, har ingen erfaring andet end jeg har omgang med dem og trækken til og fra fold.

Men blev jeg i tvivl eller fik problemer jeg ikke kunne løse - så ville jeg nok søge hjælp.

• #21   24. jun 2011
    » brunsgaard, hestene betyder alt . - Jeg er ikke for god til undervisning, har bare ikke behov for det :o) Dyret bryder sig ikke om banen eller har kondi til dressur. Trods hun kan alle ponyøvelser.

Vil ikke noget med min ridning, eller rettere sagt - stævner siger mig ikke det store, har ikke et konkurrence gen.

Øvelserne har jeg fået lært af partens ejer der har undervist mig og efter at have læst en masse, så lære man også en masse.

• #22   24. jun 2011 Det er slet ikke sådan det skal forstås :b
    Jeg kan da bare selv huske at jeg tænkte at jeg havde nok til at købe en unghest og selv ville kunne tilride den, da jeg ikke var særlig gammel. Det eneste jeg drømte om var at få min egen hest at ride på. Jeg havde heldigvis nogle forældre der var der til at sige nej. Men det har jeg oplevet andre der ikke har haft forældre til at fortælle dem det.

Og hvor man kunne få erfaring fra?
    Min nabo købte vores gamle plag, hvor hun var i træning fra dag 1. Hun har haft en pige fra rideskolen til at komme og hjælpe, hvilket man jo kunne lære rigtig meget af.

• #23   24. jun 2011
    Det er bare ikke alle der har den mulighed smiley
    Føl/plage søges der sjældent part til og ungheste ( især dem der skal tilriedes/lige er tilredet ) skal man ha' erfaring til.

Hjalp med at tilride en hest da jeg var 12år vel - men kan jeg da ikke huske noget af.. Jeg var bare rytter.

• #24   24. jun 2011 Hmmm..mine parter har aldrig været nogle som lige var udklækket fra rideskolen, men tværtimod nogle damer med en del års erfarring på bagen. Jeg har stillet krav, hvis en unghest, at de skulle have kendskab til træning af unghest, da jeg ikke vil bruge mine heste til prøveklud for andre...desværrre.
    Der har kun været en som ikke kunne indfri det med erfarring, men har ellers altid været heldig med super gode parter.

DON og line zederkof:
    Det med at rideskolerne ikke lære eleverene noget fordi ridelæren sidder og snakker i mobil syntes jeg ikke man kan generalisere alle...der findes super gode og dygtige steder...så hold lige den for dig selv :o)

• #25   24. jun 2011 Ja, det er desværre ikke mange muligheder af smiley

• #26   24. jun 2011 Nu har jeg haft flere parter til min hest og flere forskellige ude for at prøve ham og INGEN af dem kom fra rideskole. Jeg husker heller ikke, at jeg fik henvendelser fra nogen, som kom fra rideskole.
    De har redet i mange år og er dygtige.

• #27   24. jun 2011 Og jeg har været på flere forskellige rideskoler og ingen af stederne har ridelærerne siddet i det ene hjørne og snakket i mobil, men stået på midten og undervist og faktisk en god undervisning.

• #28   24. jun 2011
    LISELUND . - Men hvor vil du så mene man skal få erfaring, hvis ingen har lyst til at "ligge hest til"? :o)

• #30   24. jun 2011
    » brunsgaard, hestene betyder alt . - Jeg har ikke behov for det da jeg ikke rider dressur sagt på en anden måde :o)
    Har ingen interesse i at forbedre mig lige pt. nej og hesten er heller ikek en der giver kæmpe mulighed for det pga. den ikke er glad for banen - jeg nyder bare hesten og rideturene istedet for. Ha rintet behov for stævner heller.

Ja, jeg har fået undervisning, får ikke mere.

• #32   24. jun 2011
    Ville også gerne have undervisnig og er ikke bare hyggerytter, HVIS hesten er en der godt kan lide banen samt har energien og kondien.
    Og ku være lækkert hvis det var muligt med stævner - bare noget klub halløj.

• #33   24. jun 2011 Hmm personligt ville jeg heller ikke sætte en urutineret pige/dreng, op på min unghest, både fordi en rytter som ikke ved hvad hun/han laver, kan hurtigt komme til at lave nogle dumme fejl på hesten. Det kan også gå hen og blive halv farligt både for hest og rytter, hvis rytteren ikke ved hvad hun skal gøre, hvis hesten pludselig går amok.. Det kan jo være svært selv for den bedste at klare sådan en hest..

Jeg kan godt forstå at man skriver erfaringer ønskes.. Det kan jo netop være fordi at hesten måske ikke lige er hel til.. Og som måske kan være en mundfuld at arbejde med.. Og det er jo bare ikke alle der har erfaringen nok til det..

Man må jo gå udfra, at dem som feks har redet 10 år, meget gerne skulle have oplevet noget i sin "ridekarrier" og må også have dannet sig en masse erfaringer ikke kun på heste ryg med også fra jorden af.. Der er jo mange ting der spiller ind, når man har med heste at gøre..

Erfaringen syntes jeg selv, kommer efterhånden.. Men selvfølgelig skal man have chancen for at lære.. Men det er nok bare ikke lige på alle ungheste at det skal være.. smiley

• #34   24. jun 2011
    Team Damgård.. Stine..:) . - Ja man skal have chancen, men hvor fra når ingen vil lade en prøve ?:)

• #36   24. jun 2011
    Catharina H - Spørgsmålet her til tråden er egentligt ikke fordi jeg gerne ville en unghest, men fordi jeg undre mig over hvor man skal få erfaringen fra når ingen vil lade en få den.

Kender ingen hestemennesker nej - eller jo 2 men de har ingen ungheste i tilridningsalder.

Hvis jeg gerne ville kunne jeg godt finde på at spørge herinde, men har ikke interesse i det lige pt ;).

• #37   24. jun 2011 Så må man jo finde de heste, hvor kravet ikke er så højt. Det er jo ikke alle der har det krav, det kommer jo meget an på hvilken type hest man har med at gøre. Har man en ekstrem følsom hest, som kunne finde på at rejse sig, hvornår det skulle være.. Sådan en hest, skulle en urutineret rytter nok ikke lige i nærheden af. Der er jo meget forskel på hvordan en unghest er at arbejde med. Nogen er rolige, og kold overfor alt, hvor andre bare reagere på alt.

Men var jeg første gangs køber til en unghest, så skulle det hel klart være på den betingelse at have en underviser med på sidelinjen, til at guide og hjælp både hest og rytter godt påvej. Man kan som rytter lyn hurtigt få dårlige vaner, det får vi jo alle..

Jeg fik bla som 13 årig en unghest, til min konfirmation. Jeg var ret sikker på at det kunne jeg sagtens klar, på trods af at jeg havde min underviser ved min side hver eneste dag.. Men han var faktisk en alt for stor mundfuld for mig.. Det kan jeg sagtens se den dag idag. Men jeg var stædig, selvom jeg også var 100 rej for ham, Jeg blev kylt af MEGET tit. Men ja pludselig vendte det. og alting gik meget bedre. Jeg havde ham da i 11 år.

Det kan være både godt og skidt at få en unghest, uden erfaring. Jeg elsker dog idag, en hest med udfordringer, sikkert fordi jeg har været vant til det. Bare hesten er til at kontrollere.

• #38   24. jun 2011 Krikken kan godt se det bliver svært at få erfarring når alle skriver de vil have en med :o) Man kunne måske tilbyde sin hjælp på de steder hvor der er mange heste, kan være private eller ridelejere for finder de ud af man kan og tør at ta unghestene så får man også muligheden :o)
    Vi har haft nogle piger på 13 til at komme og ride de stabile heste og når jeg så har skulle tilride har jeg spurgt om de har villet være med og på den måde lære de fra mig...men kan god se det fra en anden side :o)

• #39   24. jun 2011
    Team Damgård.. Stine..:) . - Ja der er nogen, også skal man bare lige kombinere det med at de er et sted i nærheden af en og dage man kan.
    Så bliver udvalget det meget mindre smiley

Følsomme heste siger mig ikke rigtigt noget, gider ikke skulle være på vagt konstant. Vil gerne kunne slippe tøjlerne uden at være bange for at hesten springer til side pga. en fugl.
    Derfor vil jeg aldrig søge på en sådan hest eller anskaffe mig en.

LISELUND . - Kunne man også ja smiley

• #41   24. jun 2011
    Alle heste skal opdrages og det skal holdes ved lige - ellers opnår man unoder, siger lidt sig selv for mig ihvertfald :o)

• #45   24. jun 2011
    » brunsgaard, hestene betyder alt . - Nu behøves ungheste slet slet ikke være følsomme heste man skal være opmærksom på 24/7.
    Har mødt helt nede på jorden ungheste der var helt rolige og havde plantet benene på jorden smiley

Så sådan en kunne godt være noget for mig smiley

• #47   24. jun 2011
    Så sagt på en anden måde smiley

Gider ikke en hest der springer til side fordi der ligger en sten der ikke lå igår. Og jo, der findes ungheste der er rolige af temperement, lige fra føl ben har været voldsomt ligeglade med ting og sager og er blevet vænnet til en masse lyde og ting.

Og derfor nu som unghest, ikke vender 180grader hjem i galop fordi der flyver forbi den. Nej jeg ville slf. ikke kaste tøjlerne fra mig lige med det samme, men jeg vil ikke sidde og være på vagt konstant og bange for at hesten går i panik om lidt.

• #49   25. jun 2011 Ham af min sælges kun til erfarene hestefolk.. Dvs. At fe skal ha kenskab til hvordan man lige griber en unghest som os er hingst an.. Da det kræver sin del.. Men man hår sine forskellige meninger med det..:-)

• #50   25. jun 2011 Jeg synes erfaring med ungheste skal komme gradvist. Min første erfaring med ungheste er fra de føl der har været i de stalde jeg har kommet i som barn, som de voksne i stalden, vel at mærke, tog sig af..børn og ungheste er ikke en ret god kombination, men hvis man har redet siden man var lille får man tit (det gjorde jeg i al fald) tilbud om at hjælpe med ved tilridning, fordi man er lille og let, som teenager.... det giver så noget mere erfaring, men der er en "instruktør" som styrer slagets gang, og man bare gøre som der bliver sagt.

Næste omgang erfaring er som selskabsrytter til en erfaren ungheste-rytter, hvor den hest man selv ridder er ældre og skal være med til at vise den unge til rette... her er man ofte selv blevet ældre, og ser og lærer af hvad den erfarne gør for at uddanne sin unge hest.

- og så er man ved at være der, men det tager noget tid, og det er ikke alle der er så priviligerede at de har haft den mulighed.

den anden måde er vel at købe sig en unghest, læse bøger, få undervisning og prøve sig frem.... det er jo ikke forbudt, men en langt større udfordring end at starte med at hjælpe til med andres ungheste...- en udfordring som det ikke altid lige lykkes at udføre i første forsøg...

Kommentér på:
" erfaring kræves "

Annonce