{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.302 visninger | Oprettet:

tøjlehalt {{forumTopicSubject}}

synes min hest på 3 år er begyndt at vise lidt tegn på tøjlehalt, det er ikke sådan at hun gør det i hele tiden men engang imellem i hjørnerne kun på den ene volte, forstår ikke helt hvorfor hun er begyndt at gøre det, eftersom jeg ikke har særlig meget fat i munden på hende, og jeg rider hende ikke mere end omkring 4 gange i ugen. men hun er jo nok begyndt at blivetøjlehalt fordi jeg redet hende for hårdt selvom jeg også skridter en masse på hende :s
men mit spørgsmål, er hvad man kan gøre for at det måske kan gå væk igen hvis det er tøjlehalt hun er? jeg havde selv tænkt at hun nok ikke skulle rides den næste stykke tid

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tøjlehalt
  • #1   10. jun 2011 Undskyld jeg spørger, men hvad er tøjlehalt? smiley

• #2   10. jun 2011 Ville da helt klart få en dyrlæge ud evt. en kiropraktor., så du kan finde grunden. Den kan selvf. være tøjlehalt, men det kan ligeså godt være en låsning i en skulder. Du siger jo selv, at du ikke har hårdt fat i den.

Det nytter jo ikke noget at give den fri, hvis det ikke afhjælper hesten.

• #3   10. jun 2011 Som anna siger.

Hvis det er tøjlehalt, er det vel fordi den er kørt træt i ridning. sørg for også at lave andet end dressur, især longe er også vigtigt. og så husk på at hesten kun er 3

• #4   10. jun 2011 Jeg synes du skal få en kiropraktor til at kigge på den, det kan sagten være at der sidder noget i klemme

• #5   10. jun 2011 hvad med dens hove, er den ømtået?

• #6   10. jun 2011 tøjlehalt er når hesten halter underridningen når den går tilbidet men ellers kan være rengående med hovedet oppe (:

har selv overvejet at prøve at kontakte en dyrlæge for at finde ud af hvad det kan være, men jeg arbejder også at sted for der er en som har rigtig meget forstand på heste så hende vil jeg lige prøve at spørge senere idag hvad det kan være inden jeg kontakter dyrlægen.

ved godt at det ikke nytter noget at bare give hesten fri, men så længe jeg heller ikke ved hvad der er med hende tør jeg ikke rigtig andet, for vil selvfølgelig ikke have at det skal blive værre. men longering kunne måske være godt for hende eftersom hun er 100% rengående der

• #7   10. jun 2011 der ser overhovedet ikke ud til at være noget i hovene og hun løber også helt vildt meget ude på marken hvor hun også er rengående pg det er pgså det jeg synes virker mærkelig

• #8   10. jun 2011 Min blev det pga forkert sadel, hvis den trykker bare det mindste eller vipper, især hvis du siger hjørner hvor den skal dreje og bruge ryggen!

Men ja kiropraktor, og find en der dygtig og har forstand på at kigge udstyr efter.

Og ja 3 år så trænger den nok til en god pause. De kan ikke rumme ret meget oppe i hoved.

• #9   10. jun 2011 Der kan være mange årsager til tøjlehalthed, for hård kontakt med tøjlen, for urolig kontakt, men det kan jo også skyldes andre ting, f.eks udstyret der generer den. En sadel der trykker.
    Det kan være en låsning i hesten - få underviser, dyrlæge, kiropraktor, massør tandlæge og smed til at tjekke din hyp - hvis du ikke selv har en ide om hvorfor smiley

Men det vigtig at gøre noget da det ellers forværres - problemet kan sagtens løses og hesten blive rengående igen.

• #10   10. jun 2011 tror ikke det har noget med sadlen at gøre eftersom jeg lige har købt en ny sadel som ligger rigtig godt på hende så tror ikke det er sadlen der er noget med eftersom vi også fik hjælp til at vælge den sadel den gang og vi afprøvede den også inden vi købte den

Team Hjortkjær Hjortvald .
    er glad for at du lige siger at den godt kan blive helt normalt igen hvis man ellers finder ud af hvad det er, har nemlig haft en rigtig dårlig smag i munden og været ret nervøs over hvad fanden det er eftersom det jo er min kommende ridehest

• #11   10. jun 2011 jeg havde en pony engang som til tider var tøjlehalt, han fik den helt store tur og til sidst fandt vi ud af at det var når han blev anspændt så kom det.
    Løsningen var at jeg kunne trave ham 2-3 omgange i fri fremadgående trav (med helt løse tøjler) og så fik han løsnet op og vi kunne fortsætte uden problemer.

Det blev en vane simpelthen at ride de frie omgange når vi var færdig med opvarmning og efter det var der aldrig problemer igen.

• #12   10. jun 2011 Sandie P
    det lyder faktisk som en rigtig god ide og helt klart noget jeg nok ville overveje at prøve ved min

• #13   10. jun 2011 Det er ikke bare fordi dens balance ikke er helt i top, og den derved takter engang imellem? smiley

• #14   10. jun 2011 Jeg havde fået hjælp til at finde min sadel af en der kaldte sig sadelmager - men det var hun ikke!
    Troede min sadel var fin - men i løbet af 14 dage 1 måned haltede min hyp under ridning.
    Til et kursus med min underviser sagde hun til mig at det var helt galt med den sadel og derfor et stk. tøjlehalt hest, havde intet med ridningen at gøre - købte en bomløs til vi fandt den perfekte sadel og efter 1 mdr. med løsgørende øvelser ar der intet smiley

• #15   10. jun 2011 Kathrine Bruun - klubmester 2011 !
    det kunne selvfølgelig godt have noget med balancen at gøre, men tror jeg bare ikke fordi så burde den have gjort det fra starten og det har hun ikke gjort

Team Hjortkjær Hjortvald .
    vil have svært ved at tro at det er sadlen, men selvfølgelig alle muligheder bør jeg hvertfald tjekke

Kommentér på:
tøjlehalt

Annonce