1.302 visninger
|
Oprettet:
tøjlehalt {{forumTopicSubject}}
synes min hest på 3 år er begyndt at vise lidt tegn på tøjlehalt, det er ikke sådan at hun gør det i hele tiden men engang imellem i hjørnerne kun på den ene volte, forstår ikke helt hvorfor hun er begyndt at gøre det, eftersom jeg ikke har særlig meget fat i munden på hende, og jeg rider hende ikke mere end omkring 4 gange i ugen. men hun er jo nok begyndt at blivetøjlehalt fordi jeg redet hende for hårdt selvom jeg også skridter en masse på hende :s
men mit spørgsmål, er hvad man kan gøre for at det måske kan gå væk igen hvis det er tøjlehalt hun er? jeg havde selv tænkt at hun nok ikke skulle rides den næste stykke tid
maj 2009
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 201
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Det nytter jo ikke noget at give den fri, hvis det ikke afhjælper hesten.
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
Hvis det er tøjlehalt, er det vel fordi den er kørt træt i ridning. sørg for også at lave andet end dressur, især longe er også vigtigt. og så husk på at hesten kun er 3
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
aug 2005
Følger: 75 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 143 Svar: 688
har selv overvejet at prøve at kontakte en dyrlæge for at finde ud af hvad det kan være, men jeg arbejder også at sted for der er en som har rigtig meget forstand på heste så hende vil jeg lige prøve at spørge senere idag hvad det kan være inden jeg kontakter dyrlægen.
ved godt at det ikke nytter noget at bare give hesten fri, men så længe jeg heller ikke ved hvad der er med hende tør jeg ikke rigtig andet, for vil selvfølgelig ikke have at det skal blive værre. men longering kunne måske være godt for hende eftersom hun er 100% rengående der
aug 2005
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Men ja kiropraktor, og find en der dygtig og har forstand på at kigge udstyr efter.
Og ja 3 år så trænger den nok til en god pause. De kan ikke rumme ret meget oppe i hoved.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Det kan være en låsning i hesten - få underviser, dyrlæge, kiropraktor, massør tandlæge og smed til at tjekke din hyp - hvis du ikke selv har en ide om hvorfor
Men det vigtig at gøre noget da det ellers forværres - problemet kan sagtens løses og hesten blive rengående igen.
aug 2005
Team Hjortkjær Hjortvald .
er glad for at du lige siger at den godt kan blive helt normalt igen hvis man ellers finder ud af hvad det er, har nemlig haft en rigtig dårlig smag i munden og været ret nervøs over hvad fanden det er eftersom det jo er min kommende ridehest
dec 2008
Følger: 46 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 61 Svar: 345
Løsningen var at jeg kunne trave ham 2-3 omgange i fri fremadgående trav (med helt løse tøjler) og så fik han løsnet op og vi kunne fortsætte uden problemer.
Det blev en vane simpelthen at ride de frie omgange når vi var færdig med opvarmning og efter det var der aldrig problemer igen.
aug 2005
det lyder faktisk som en rigtig god ide og helt klart noget jeg nok ville overveje at prøve ved min
aug 2007
Følger: 196 Følgere: 193 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 405
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Troede min sadel var fin - men i løbet af 14 dage 1 måned haltede min hyp under ridning.
Til et kursus med min underviser sagde hun til mig at det var helt galt med den sadel og derfor et stk. tøjlehalt hest, havde intet med ridningen at gøre - købte en bomløs til vi fandt den perfekte sadel og efter 1 mdr. med løsgørende øvelser ar der intet
aug 2005
det kunne selvfølgelig godt have noget med balancen at gøre, men tror jeg bare ikke fordi så burde den have gjort det fra starten og det har hun ikke gjort
Team Hjortkjær Hjortvald .
vil have svært ved at tro at det er sadlen, men selvfølgelig alle muligheder bør jeg hvertfald tjekke
tøjlehalt