657 visninger
|
Oprettet:
tøjlehalt {{forumTopicSubject}}
hjælp min pony er tøjlehalt de første 5-10 minutter jeg traver på hende hun er ren i røngten og fejler intet men hva kan jeg gøre for at forhindre det håber at der er nogen af jer kloge mennesker her inde på hg der kan hjælpe mig
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Stiv og forholdt hest :o)
nov 2008
Følger: 140 Følgere: 141 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 441
hun er 8 år men har ikke rigtig lavet noget de sidste 2 år så er blevet sat stille og roligt igang bliver skridtet ca 20 minutter inden vi sætter frem i trav
feb 2007
Følger: 67 Følgere: 69 Heste: 9 Emner: 31 Svar: 515
Det kan være din bane der er for tung.
Bagparten mangler at blive aktiveret
At den mangler balance.
Lav noget longe arbejde med indspændinger, så din hest får flere muskler i ryggen. Tjek op på om din bane er for dårlig/ tung.
Hvor er det den er tøjlehalt? På samme sted på banen? Er det momentvis tøjlehalt Hvor tit er den osv?
Du er nødt til at analysere dig frem til hvor og hvornår det er galt.
Min var tøjlehalt pga af en alt alt for dårlig bane. Det tog det meste af et år med super undervisning, at ride ham ud af det. Og min var hverken stiv eller forholdt.
Det kræver en masse arbejde og en god undeviser der ved hvad han/hun gør.
sep 2007
De tilfælde af tøjlehalt hest jeg har mødt har været pga. ridningen, at tøjlerne er blevet brugt til at få hesten ned med og at hesten så dermed har været spændt igennem hele kroppen, hvilket har forårsaget at den var halt - men hun når man have fat i tøjlen.
Hvis hesten er stiv, så kan tøjlehalthed vel også frembringes af en forholdt holdning i en holdning den ikke har muskler til
nov 2008
Følger: 140 Følgere: 141 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 441
sep 2007
Ikke for at grave i det... Men kiggede billeder på profilen - og tøjlerne er nu ikke særlig løse :o)
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Er hun når i rider uden sadel? har du prøvet bare at tage en tur i grimen, osv osv.
Det aldrig nemt at analysere. jeg undres lidt over hvordan du kan nå frem hesten ikke er halt efter 10 min for er min halt rider jeg ikke i 10min
Men ja i har jo nok prøvet en del. har i evt. fået kiropraktor ud? det hjalp min og saddel, som er tilpasset. tænderne kan drille, hvis de ikke er blevet ordnet.
efter 10 min kan man også sige hesten så har vænnet sig til smerten, og derfor ikke viser den. men det behøver ikke at betyde, at den ikke har ondt længere.
Noget rigtig ærgeligt noget at stå med, men jeg ville ikke ride den, i trav overhoved, hvis den viser halt der. så vil jeg sige kun longe. og er den så halt i longe så må man smerte dække indtil man præcis ved hvor den har ondt.
Held og lykke med den, håber det bedste.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Hun blev tøjlehalt af en sadel der klemte skulder og ryg - så hun var øm og ikke kunne bruge ryggen optimalt. Idag er hun heldigvis løsnet op igen. Så tjek sadlen også.
Men en hård hånd kan give tøjlehalthed, det kan en ustabil tøjle dog også.
tøjlehalt