{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.471 visninger | Oprettet:

Roepiller hvor meget ? {{forumTopicSubject}}

hej
jeg vil gerne begynde at fodre med roepiller men er i tvivl ang mængde ....
det er til min traver som vejer ca 500 kg , hun skal tage på da hun har gået og tabt sig meget pga orm , som burde være væk nu ....før har hun fået 3-4 kg foder : havre , valset byg , poppet majs , hvidløg , biotin , olie , og salvana vit/ mineral. der er altid hø inde og ude .... " hun går i løsdrift" uden græs. men kommer på græs ca 1 maj. ca hver 2 dag går vi over på græsset i ca et kvarter... vil gerne give lidt korn men helst ik mere end 1 kg om dagen. så måske 5oog havre og 500g valset byg , og så self , biotin/hvidlød/maja/olie .
hvor mange gram roepiller i tør form bør jeg så give hende ? det skal gives 2 gange dagligt . så fx 250g havre , 250 g byg , x g roepiller før de blir blødt op ?

håber ik det lyder helt tosset.
håber i kan hjælpe mig lidt .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Roepiller hvor meget ?
  • #1   14. apr 2011 mine de store har fået 400 gr pr hest om dagen, fordelt på to måltider.

Husk at roepiller ikke feder, det er kun fylde i maven. Men jeg har nu haft gode erfaringer med at roepillerne holder godt huld. Fodre altid med dem om vinteren, for at hestene ikke føler sult når der ikke er græs på folden. De har selvfølgelig stråfoder.

• #2   14. apr 2011 drop byg og alm havre og brug hellere 1 kg sort havre, det feder også meget mere.

mange siger at roepiller må giver i tør stand i små mængder ca 1 dl, da jeg foderet med dem fik min Rowan 3 dl opblødt i 6 dl vand, men hvis det er for at fede hende op duer roepille ikke, jeg skiftede til sort havre og hesteplus fra møllerens da jeg skulle fede Rowan op og der skete fremskridt hurtigt

• #3   14. apr 2011 Hvorfor skal den have korm ? Hvorfor ikke nøjes med roepiller og vitamin/olie/biotin, når det klart er sundest for dens mave ? Der er meget stivelse i korn. De kan ikke nedbryde alt den stivelse.. smiley Desuden er det meget billigere ! Min får kun 500g roepiller (3 gange daglig) + vitamin+ lucerne. Den har aldrig været gladere.

• #4   14. apr 2011 bruger også sort havre til at fede op med, og det kan anbefales. Plus at det giver god pels og hud.
    Kan kun støtte op om det Rikke T siger.

• #5   14. apr 2011 nemli sort havre er super,hestene har nemt ved at omsætte dens stivelse og det indholder ikke så meget stivelse som andre kornsorter, og så bliver hestene heller ikke varme i hovdet af det, er simpelhent blevet så glad for det, fik fedet Rowan op på rekort tid, og alle mine er glade og flotte i pelsen, at det andet er billigede... nej..... jeg spare 400 kr om måneden efter jeg er gået over på sort havre og kraft foder (hesteplus) før brugte jeg roepiller og travo e

• #7   15. apr 2011 tak for alle jeres svar.
    må ud til bonden og se om han har sort havre .
    til tina c : ja hun fik ormekur sidst i januar , og dyrelægen var her mandag og give en ormekur mere , og der var orm igen kunne man se!!!
    hvor lang tid ska der gå før jeg kan tage en gødningsprøve for at se om hun er kommet af med dem ?

• #8   15. apr 2011 Forstår altså ikke at nogen skriver her inde at man ikke kan fede ne haet op på roepiller, jeg er foder konsulent og har selv fodret 5 heste op på roepiller.
    Roepiller er letoptagelie fibre og det er det hestens mave tarmsystem er bygget til at fordøje.

Jeg vil foreslå at du fjerner alt havre fra din foderplan og kun bruger 250g valset byg, sammen ved 4-500g roepiller i tørvægt, og gerne et par håndfulde lucerne, om dagen og selvfølgelig vitamin og mineraler.
    Du kan evt tilsætte 1 dl olie også.

• #9   15. apr 2011 tak vibeke

ja det er ik let når der er så mange meninger , for har læst og læst for at få lidt bedre viden , men hva ska man tro på , vil prøve det du siger da hun er meget glad for hendes byg.
    hun havde tabt sig meget her i vinter , så hun fik en ormekur i januar , men blev ved med at tabe sig , så kom lægen ud og så hesten på afstand og sagde : det ligner mavesår !!! så hun mente vi sku komme over til dem med heste, så den kunne blive kikkert-undersøgt, og så fik hun en ny ormekur så hun ik havde orm når hun kom der over , for så var det jo ik det der var galt sagde hun.... hmm
    hendes affald var fyldt med små røde orm , og allerede dagen efter spiste hun helt op og spiste hø resten af dagen , for en uge siden var hun svær at få til at spise , hun nippede lidt i det og spiste måske det halve, det er slet ik et problem nu , hun er glad for roepillerne og spiser løs . så jeg vil lige ringe til lægen mandag og høre om vi ik lige sku give hende 14 dage mere , for hvis det var pga orm , er der jo ingen grund til at bruge 4000 kr på at hun ska stå hos lægen i 24 timer for at få kigget maven ,

• #10   16. apr 2011 jeg vil altså også tilslutte mig dem som siger man sagtens kan holde perfekt huld, OG fede langsomt (sparsomt) op med roepiller....

Jeg har en fjordvallak som får ca 3 kg opblødt roepiller, fordelt på 2 måltider.. plus lidt lucerne og vitaminer.. og selvfølgelig god wrap, og han står på halm..... Han har aldrig været flottere....

og JO.. han har absolut masser af muskler, er ikke muskelfattig, slap og kedelig... PÅtrods af han IKKE bliver redet.... så jeg vil modsætte mig det som bliver sagt.... en hest behøver absolut ikke tabe muskelmasse, bare fordi den fodres med roepiller....

• #11   16. apr 2011 lyder dejligt Maria n..
    hun fik en ny ormekur i mandags , og har siden spist rigtigt godt , lyder åndsvagt men syntes allerede hun har taget en lille smule på , ik meget men lidt , når hun nu ik slap af med sine orm efter kuren i januar , vil jeg jo gerne være 100 % sikker på hun ik har flere . kan jeg allerede i næste uge tage en gødningsprøve ? eller ska der gå længere tid før man tager ny gødningsprøve?

• #12   16. apr 2011 jeg vil mene du sagtens kan tage en om en uges tid.. så burde hun være sluppet helt af med dem hun har smiley og gødningsprøven ville ku vise et negativt eller positivt resultat

Kommentér på:
Roepiller hvor meget ?

Annonce