{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.139 visninger | Oprettet:

Hvordan? "vild" pony med hjem? {{forumTopicSubject}}

Vi står og skal have en hest hjem på 6 år, som har gået som frilandspony siden den var føl. Den har gået på den samme mark hele sit liv, og vi skal nu købe den.
Vi har fået grime på den. Den vil ikke trækkes med, men man kan lokke den hen mod en. Den er ikke bange for mennesker.
Men da han hurtigt skal af med den, er vi nødt til at hente den i denne eller næste uge. Problemet er bare, at den skal i trailer. Det har den jo aldrig prøvet før.
Hvad gør vi? Håber i har nogle gode ideer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan? "vild" pony med hjem?
  • #1   21. mar 2011 Måske noget beroligende i fodret så den ikke panikker i traileren!
    Ellers en proff. til at hente.
    mvh merete

• #2   21. mar 2011 Hmm jeg ville nok også bede dyrlægen om at give heste noget beroligende.

• #3   21. mar 2011 stille og rolig lokke den op med foder eller god bider, lægge hø i traileren og halm, også bare have masser af tid.

det med beroligende kan være god og dårlig ide, det kommer helt anpå hvordan hesten tager det, nogen bliver mere tosset og andre falder mere ned.

synes du skal bare have masser af tid og masser af godbider og foder osv.

• #4   21. mar 2011 Den skal have noget bedøvene, så den ikke kommer til skade i traileren

• #6   21. mar 2011 Jeg synes det er MEGET forkert at give den beroligende, for den forstår stadig hvad der foregår, og så får I den slet ikke med ud at køre næste gang..

Tag jer tid, stille og rolig.. masser af lækker mad i traileren hø og gulerødder..

• #7   21. mar 2011 har ejer mulighed for at stille en trailer med foder inde i ind på folden ? så er det nemlig en chance for at den når at blive tryk ved traileren og derfor gerne vil op..

Men ellers jamen brug tid på den, masser af foder, hø i traileren så meget som over hovedet muligt, og ellers bar være afslappet, ingen slåen, skubben, riven, eller snorer bag røven, et lille bitte tryk ind i mellem sker der intet ved men ellers bar giv jer tid, lad den få en god oplevelse med det..

• #8   21. mar 2011 Sæt en hel dag af til det. - Har du hele dage tager det 10 minutter, men har du 10 minutter tager det hele dagen.

Held og lykke.

• #10   21. mar 2011 Jeg synes bestemt også i skal få dyrlægen ud og bedøve den..
    Jeg synes det ville være helt hul i hovedet at begynde og læsse sådan en pony og køre med den.
    Hvis det skal gå så hurtigt har i jo ikke tid til at lære den at blive læsset og kørt med.. Og hvis i forhaster det, så risikerer i bare at det ender rigtig grimt.
    At den skulle forstå det hele mens den er bedøvet og dermed ikke ville kunne læsses igen tror jeg ikke.

• #11   21. mar 2011 - Pernica Fofo -

Jeg synes det er så etiks forkert.. Det er lige som at give hunde beroligende nyråts aften.. Men de kan altså stadig høre og se hvad der forgår, deres hjerte hamre stadig af sted og bliver endnu mere angst..

Hvem siger at hesten ikke vil gå op i traileren?
    Hvis man ellers har om ordentlig trailer og ikke sådan en lille skrammel kasse kan men læsse en hver hest og køre.. Tålmodighed er en dyd..!

• #13   21. mar 2011 mette kødæder og pelsbedårer

jeg har oplevet en hest der er blevet bedøvet, og den var slet ikke til og læsse alligevel, og når vi så havde fået den op i langt om længe, hængte den sig selv i traileren, for den gik helt amok.
    og jeg har også været med til og læsse en anden som også var bedøvet, første gang den skulle i trailer, efter noget tid skulle vi prøve igen, men der gik to mdr inden vi fik den til bare og gå hen til rampen, så tro heste ved godt hvad der forgår selvom de er bedøvet.

• #14   21. mar 2011 Få hesten bedøvet, hesten forstår ikke hvad der forgår bedøvet eller ej, når den aldrig har været håndtere, så er den bare lettere og håndtere og får en bedre oplevelse ud af det når i ikke også skal til at kæmpe med den hvis den bliver bedøvet.

• #15   21. mar 2011 Vi kan da starte med at spørge Marie, hvad det er for en hest hun har med at gøre?

Jeg har altid kunne gå lige direkte i traileren med de heste jeg har skulle læsse, og ikke alle var mine egne. Bare fordi hesten har fået på den marke hele sig liv betyder det ikke den vil te sig vild og tosset når den kommer i en trailer..

Derfor siger jeg det er vigtigt at det er en ordentlig trailer, luk skille væggen over til højre, så den går op i venstre side af traileren. Åben lågen foran, så den kan se ud..

Jeg vil ikke mene at dyd er naivt. Jeg er et meget tålmodigt menneske, og ville aldrig byde min nye hest en sprøjte og så bare af sted..

• #17   21. mar 2011 Jeg synes stadig du kan få den bedøvet. En ting er jo at få den op i traileren, noget andet er at den jo også skal stå stille deroppe. Der er flere heste som først panikker, når bilen kører, så her vil det være fint hvis den er beroliget. Og en dygtig dyrlæge ved altså ca hvor meget bedøvelse hesten skal have, så den er rolig, men ikke sejler rundt.

Desuden vil jeg anbefale at I lejer en lastbil med kamera, hvis I har pengene til det. Heste er som regel meget nemmere at læsse i lastbil og tror et kamera vil være godt i dette tilfælde. Du kan jo også ringe til Falck og høre om de kan hjælpe, de har jo hestelastbiler.

• #18   21. mar 2011 Vestergaard .
    Hesten kan ikke trækkes, den skal ligesom hen til tralieren på en eller anden måde.
    Jeg ville uden tvivl bedøve den får at undgå for meget stress.

• #19   21. mar 2011 Hejsa alle.
    Tak for jeres svar.
    Jamen hun er nu meget rolig og omgængelig.. Hun kender jo bare ikke grimesignalerne. Men man kan stå og holde om hendes hoved og kramme hende. Hun står helt roligt i grime. Prøver ikke at flygte. Bliver hun forskrækket så flytter hun sig, men er nysgerrig så kommer også tilbage igen.

Håber ikke at jeg behøver at forsvare hvorfor jeg vil købe sådan en pony, for det har jeg valgt og det vil jeg.

Hvor kan man leje sådan en lastbil? Og hvad koster det ca?
    Og tror du falck ville hjælpe med det?

- tror ikke jeg vil foretrække bedøvelse, da hesten aldrig har fået sprøjte eller mødt en dyrlæge før, så det vil måske skræmme den yderligere.

• #20   21. mar 2011 Altså jeg har falck abonnement, hvor de kører min hest, hver gang den skal´til dyrlæge. Jeg tror ikke man normalt kan bruge dem til bare at flytte en hest, men det er jo lidt en særlig situation. Så jeg ville ringe til dem og spørge. (link fjernet)
    Du kan jo højst få et nej.

Og du kan google det andet. http://www.google.dk/#sclient=psy&hl=da&q=hestetransport&aq=f&aqi=g5&aql=&oq=&pbx=1&fp=ffafcc8913ea2e94
    De fleste proff kører med lastbil.

Kommentér på:
Hvordan? "vild" pony med hjem?

Annonce