{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

Rigtig træls udlån, nu syg hest {{forumTopicSubject}}

Ja, den pony jeg har part på har været lånt ud i omkring en uge.
De var ude og kigge på ham, men han var ikké helt rengående. han haltede ikke, men indimellem lavede han en tekfejl på venstre forben.
Nå men de var ude nogle flere dage for at se om det blev bedre men det gjorde det ikke. Men da de var faldet for ham sagde de at de gerne ville låne ham og så ville de få deres egen dyrelæge og smed til at kigge på ham.
Fair nok, vi besluttede at vi gerne ville betale halvdelen af udgifterne.
Men så bliver vi kontaktet i lørdags hvor de siger at det ikke er blevet bedre og at de ikke er interesseret alligevel. Det er jo iorden, men det viser sig så at de ikke har haft nogen til at kigge på ham, så det de havde lovet for at de kunne se hvad det var har de ikke gjort? Så de giver ham ikke en chance, er det bare mig eller låner man en hest selvom man ikke er 100% indforstået med eventuelle opgaver, eller at man ikke er helt vildt interesseret.
Nå men det er jo hvad det er, fint nok, bare surt for dem, for datteren var virkelig blevet glad for ham.
MEN! De har så valgt at putte et tykkere dækken på ham, på trods af deres stald var ihvertfald 5-7 grader varmere end vores, han stod før med regndækken, var ude fra kvart over 6 om morgene til 6 om aftenen, plus stalden ikke er varm. Så låner de ham, hvor han skal stå i en varmere stald og ikke være nær så meget ude. Hvad tænker de på, det er da ikke fair hesten nu skal stå med et mindre varmt dækken og han er begyndt at fælde? Vi er derfor muligvis nødt til at investere i et tykkere dækken grundet deres ikke tilstedeværende tankegang, de havde ikke engang kontaktet os for at sikre sig det var okay.
Hmm..
Men han har heller ej været fodret med hø eller wrap som lovet og de aner ikke om han er blevet fodret med det foder vi havde givet dem med. De aner ikke hvad deres hest på prøve har fået at spise. Jamen for f'nden.
Det har så resulteret i at han ikke vil spise noger foder, de har ikke set han har haft halvanden måltid mad liggende i kryppen som ikke er blevet rørt. han kom hjem i tirsdags og vil stadig ikke spise. Han spiser hø, hans mave er i gang og den anden ende fungerer som den skal. Og han er ikke sløj, men det er logisk nok det ikke er optimalt at kræet nu ikke spiser. Gulerødder ryger også ned og han har ikke problemer med at spise.
Dyrelægen bliver kontaktet på mandag med hensyn til manglende indtagelse af foder og hans trækken på benet.
Er jeg helt galt på den at disse ting ikke er optimale eller er det bare mig? Jeg syntes det er rigtig træls at få en hest hjem på den måde

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rigtig træls udlån, nu syg hest
  • #1   26. feb 2011 Ej, hvor må det bare være træls! Kan slet ikke forstå, at man gør sådan! Hvis man låner en hest skal man f'andme også passe den! Alt andet er fuldstændig uacceptabelt!

Kan godt forstå at du er sur, forarget og skuffet! Men synes desværre det sker for ofte, du er ikke den første, der har fået en anden hest tilbage end den de afleverede smiley

• #2   26. feb 2011 Puha, det var meget han havde været igennem. Som låner skal man være indforstået på at man ikke kan begynde på en helt anden form, for hestens velfærd. Det ville være noget andet vis de havde købt den!

Når men til noget andet, ihh, han er altså bare en flot dreng, virkelig lækker :----)

• #3   26. feb 2011 tænker, hvordan f--- vil de være det bekendt ? når man kan være så heldig og låne en hest, skal man da behandle den som blommen i et æg, altså jeg mener man skal da passe ligeså godt på den som det var ens egen, personerne burde have lagt deres navn på nettet, så andre kunne se at de ikke var okey personer og låne hest ud til !!! med rigtig god bedrig med din lille skønhed smiley

• #4   26. feb 2011 sku da ikke når de ved det på forhånd, og aftalen er at der skal komme dyrelæge !!!!!

• #5   26. feb 2011 Forstår ikke man ikke får hesten undersøgt inden udlån?

• #6   26. feb 2011 Det var jo også meningen, men da de gerne selv ville have deres egen smed og dyrelæge til det, sagde vi god for det. De kunne bare have sagt nej og bedt os om det. Men de ville have deres egen. Og når de havde set den flere gange, så kan man da godt sige nej tak. Men de var jo intra i at give den en chance

• #7   26. feb 2011 Og der er jo ingen grund til at få ham undersøgt to gange, det ville være spild af penge hvis han var blevet tjekket af vores egen og de ikke syntes det var godt nok. Så hellere spare de pange og lade en tjekke det. Så kunne man der efter tage tanken til revidering om han skulle tjekkes af en anden for at se hvad den dyrelæge mente. Pengene hænger ikke altid på træerne til et dyrelæge besøg der alligevel ikke er godt nok for eventuelle købere

• #8   26. feb 2011 Jeg er fuldstændigt enig med Maja Dina. Du burde som ejer få undersøgt hesten INDEN udlån, når du nu vidste at den ikke var rentgående. Også selvom låneren tilbød at gøre det - du skulle have sagt nej, for man låner bare ikke en hest ud, når man ved, at der er noget galt. Jeg ville ihvertfald ikke have samvittighed til at gøre det mod mine heste.

• #9   26. feb 2011 det der med at udlåne hest er jungle.

i bund og grund er det ejerens ansvar at det man aflevere er i ok stand, eller i hvert fald, med en klar aftale om hvad hesten kan og må bruges til.

når den så er aflevet til låner, så er det deres ansvar at tage sg af dyret, og sørge for de specielle behov, ejer har oplyst at dyret har.

men når man først har aflevet dyret ham man ikke rettigheder til at bestemme over hvad låner fodre med, giver på af dækken osv.... med mindre end det er aftalt i kontrakten.

jeg har min Cha-cha udlånt og det er da langt fra alt hvad låner gør, som jeg ville gøre hvis den var i min varetægt, den er ikke lige så nem ridelig mere, den er ikke soigneret som jeg ville have den var, men jeg kan ikke blande mig i det, låner har den som sin egen. og hun passer, rider og træner den efter bedste formåen, og hun er meget glad for den. og så skal jeg ikke blande mig. og da slet ikke når den passes efter dyreværnslovens forskrifter.
    jeg er dog så heldig stille at låner faktisk spørger mig om lov til ændringer i forhold til hesten, om hun må tage den med på skole, ferie, flytte den osv..... Hesten står stadig i samme stald så jeg ser den hver dag, og ser låner være sammen med den, og alligevel blander jeg mig ikke. hun overholder de regler og særlige behov der for min hest, og ja så kommer det ikke mig ved hvor længe den er ude, om den går med dækken om manen er lang eller hvad pokker der nu kan være.
    min cha-cha er ikke lige så let ridelig som da låner overtog den, og den render rundt med meget lang man, hvilket jeg syntes er grimt. men det kan jeg ikke bestemme. min hest har det godt med sin låner trods det at hun gør nogle ting som jeg ikke ville gøre.

at din hest fælder nu er altså ganske naturligt, da dagene er blevet længere, alle fælder mere eller mindre, da din hest stod ved dig satte den pels efter, jeres forhold, og dvs at den har pels nok til at klarer at komme tilbage til sine vante omgivelser, med det dækken den plejer at gå med. der går mere end en uge før den tager skade af ikke at komme ud, før den tager skade af temperatur skiftene....

så lad være at bekymre dig om at den fælder.
    jeg ville nu heller ikke bekymre mig så voldsomt over at den ikke spiser sit foder, når bare der ryger hø og andet ned. den er lige blevet flyttet et par gange på meget kort tid, det giver stress og det tager tid før den falder til ro.

• #10   26. feb 2011 Synes nu ikke lånerne er galt på den.

• #11   26. feb 2011 Han var jo kun på prøve, for at se om de skulle købe den. så jo vi må gerne bestemme hvilket dækken og hvad han skal fodres med.

• #12   26. feb 2011 så må du sørme undskylde at vi misforstod hvad du mente når du skrev låner....

Kommentér på:
Rigtig træls udlån, nu syg hest

Annonce