Valg af hest, hvem skal det mon værre? {{forumTopicSubject}}
Hmm jeg er nu havnet i en situation der gør at jeg er nødt til at indrømme at jeg ikke har den tid til heste som jeg engang havde, samtidig står jeg i den situation at jeg stadig gerne vil ride, men min dejlige hoppe Creamy er desværre gået hen har fået en skade, derfor vil jeg gerne til at ride en anden hest, og her kommer problemet så. For jeg er så heldig at jeg har en aftale med en ældre herre om at jeg passer hans 4 heste og han så betaler for dem, hestene skal jeg passe som var det mine egne og jeg har altid det sidste ord at skulle have sagt.... Men jeg ved ikke hvilken en af hans heste jeg vil til at ride, valget står dog kun mellem Nisse og Preben men jeg kan bare ikke vælge hvilken, derfor har jeg spurgt manden hvilken han helst ville have at jeg skulle ride men han er lige glad så der var jo ingen hjælp at hente...
LIDT OM PREBEN: Preben er en hoppe med stort H specielt når hun er hingste gal, hun skulle efter sigende både stejle og bukke når man rider hende. Men samtidig også være en hest der vil gå gennem ild og vand for sin rytter. Hun har ikke været redet i over et halvt år, hun måler omkring 170 cm og er 9 år gammel. (Hun har været redet i 5 år med jævne pauser)
NISSE: nisse er efter Preben og Weltjunge, hun er 4 år og har aldrig haft rytter på ryggen eller noget andet, hun er om man så må sige helt rå. Men hun er en hest med hjertet på det rette sted og lige fra hun var føl har hun været den hest der kommer løbende vrinskede hen til en og som man stort set ikke kan slippe væk fra hvis hun først har fundet ud af at man vil kæle for hende.
To rigtig dejlige heste som begge sagtens kunne bruge en kærlig hånd, men jeg ved bare ikke hvilken jeg skal vælge så håber i kan hjælpe mig og evt. skrive hvad i ville gøre i min situation (:
<b> Undskyld det blev så langt men havde bare brug for at komme af med det :S
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
må jeg spørge hvorfor du mener at Nisse er bedre end Preben ? jeg spørg udelukkende fordi jeg selv er så meget i tvivl, ja Preben laver nogle hop engang i mellem, men Nisse er jo ikke tilredet end nu så det kan jo være at hun gør det samme :S
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 78 Heste: 3 Emner: 170 Svar: 1.060
apr 2008
Men det er jo dig der skal vælge:-)
mar 2006
Følger: 218 Følgere: 212 Heste: 6 Emner: 599 Svar: 2.050
men vil give de andre ret Nisse, havde nok også været mit valg!
men det kommer an på om du mener du har tid og mod til at tilride?
ellers havde jeg valgt Preben
apr 2008
ja det er Cille der har redet hende før i tiden og de dannede jo et rigtig fint par(:
Hvad angår tilridning så har jeg gjort det rigtig mange gange og syntes det er meget sjovt hihi altså man får jo lov til at forme hesten som man vil (:
mar 2006
Så kender jeg den jo godt xD
har sadlet den op et par gange for Cille
og skridtet den af til et stævne i Nordthy men det er nu et par år siden efterhånden!
Lækker hest!
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 68
Mht. Nisse. Så er det ikke altid en nem sag at tilride en hest. Heste er lige så forskellige som os mennesker og ligeledes er deres reaktionsmønster. Så Nisse kan sagtens være super sød fra jorden, men så kan der opstå problemer under ridningen. Med en unghest er det vigtigt at man ved hvad man foretager sig, således man ikke for frustreret det uerfarne dyr og derved givet det en dårlig oplevelse (jeg siger ikke at det vil være tilfældet her) Så syntes da det er et projekt man skal overveje nøje....
Så tror at du skal gøre lidt mere op med dig selv, hvad det er du vil med din ridning, hvor meget tid/energi skal der ligges i det etc.
Håber du kunne bruge overstående
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 22 Svar: 409
mar 2006
Lækker hest som kan bruges til lidt af værd!
og Cille har jo aldrig haft de store problemer med hende,
man skal bare lærer at tackle hende når hun er hingste gal
apr 2008
Hehe nice, jamen så ved du jo lidt om hesten hihi, desværre har hun bare ikke rigtig været i seriøs ridning siden Cille red stævner på hende :S men ja det er en super dejlig hest (:
Rikke Kirstine S
Du har helt ret og kan ikke være andet end enig (: men har igennem alle mine ride år også tilredet omkring 15 heste og har haft mere end 10 mishandlede heste i hænder så ved rigtig meget om personlighed (: Jeg vil gerne bruge min ridning til træning til stævner og jeg regner med at komme til at ride ca 5 gange i ugen (: Men syntes det er rart at du nævner det med rytter fejl for som du også skriver så er det 90% af gangene rytterens egen fejl, men jeg ved ikke hvad det har været denne gang for jeg har hørt så meget forskelligt om den gamle rytteres ride stil så ved ikke om det var hende der selv var skyld i det eller om det var hesten der var for varm i hovedet til hende (:
Annika H
Ja det er self. rigtig nok at man altid kan lærer noget nyt ved at tilride (:
mar 2006
men synes stadig Preben er en lækker hest!
Som har et ENORMT potentiale...
Nu læste jeg lige din kommentar til Rikke, Preben er jo lidt varm ja..
og skal rides med ufattelige små hjælper, fordi hun er lidt varm ja
Og det skulle Cille ikke just med den anden hun havde
Men synes nu alligevel de blev et SUPER team til sidst
Noget andet er at jeg ved faktisk hvem du er Heidi xD
apr 2008
Jamen jeg er da enig med dig i at de blev et rigtig godt team efter hvad jeg kan huske men kan bare desværre ikke huske at jeg har set hende ride Preben ret mange gange hvorfor ved jeg ikke. Men i i hvert fald har jeg spurgt mig lidt rundt om hvordan Preben var dengang....
Lidt skræmmende at du ved hvem jeg er for jeg ved ikke hvem du er !
(:
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Senere hen kan du jo så evt vælge hvilken en du svinger bedst med.. at Preben har bukket og stejlet er som en nævner jo sandsynligvis rytterfejl, da heste jo ikke gør de ting for sjov.. eller evt at den har ondt.. så vidt jeg forstår er det omkring brunst, kan det tænkes den suger luft ind bagtil i den periode, det skulle gøre hammer ondt på dem og gøre dem varme og umulige..
apr 2008
og derfor blev varm ved brunst.
Hun blev syet, og problemet var væk.
Nemt og hurtigt.
apr 2008
ja det er self rigtig men har bare ikke tiden til det (:
Valg af hest, hvem skal det mon værre?