{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

valg af pony/hest {{forumTopicSubject}}

da vi skal til at kigge efter ny pony/hest til min mor søger jeg noget inspiration til hvilke race vi skal kigge efter?

min mor er 160 og kraftig i bygning

vi tænker den skal ligge mellem 140-155 hvilke racer skal vi kigge efter?

Vi tænker selv
Fjordhest
Haflinger
Fell pony
Islænder
Tinker

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af pony/hest
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   4. apr 2017 hvad sksl hesten bruges til? smiley

og når du siger kraftigt bygget, hvsd indebærer det så? snakker vi 60 kg eller 90 kg? det er også ret relevant.

• #2   4. apr 2017 I forhold til at din mor er kraftigt bygget - og i så har tænkt at i skal have en kraftig hest, så skal i være meget opmærksomme på, at nogle af de racer i nævner kan have svage og/eller korte rygge - så det er lige så vigtigt at den hest i vælger, har plads til en stor nok sadel (:

• #3   4. apr 2017 I skal måske ikke tænke så meget i race, men mere i type.

Hvilken type hest har I brug for, hvad vil din mor bruge den til? Hvor meget forventer I at den vil blive redt?

Når jeg læser de racer du har skrevet, så tænker jeg at I er på udkig efter en sød, stille og rolig hest/pony, til lidt hyggeridning et par gange om ugen.

Fjordhesten er et godt bud, men de fåes i forskelliger typer, så der skal i nok går efter en lidt gammeldavsmodel.

Der er helt sikkert også andre heste som ville kunne bruges. Måske et oldenborg kryds som ikke er blevet så stort.

Men igen find ud af helt præcist hvad i ønsker jer hos en hest/pony, og så kig ud fra det.

Held og lykke smiley

• #4   4. apr 2017 den skal bruges til en skovtur og lidt hyggeridning lidt spring lidt dressur alt på hyggebasis , vi snakker 70kg og vi tænker hesten skal rides med bomløs sadel da min mor har dårlige knæ og derfor ikke kan have knæpuder smiley

• #5   4. apr 2017 En forvokset welsh pony?
    Dem jeg har mødt er ihvertfald rolige i temperament smiley

• #6   4. apr 2017 Jeg kan varmt anbefale haflingeren smiley Det er en skøn race, der vil passe perfekt til det behov din mor har.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #7   4. apr 2017 hvis der ikke er forventninger om skue mm. så kig efter temperament, str. og evne istedet for race.

hvis i udelukkende går efter en race, så indskrænker i jeres muligheder enormt.
    desuden er markedet fyldt med blandinger som matcher jeres kriterier rimeligt godt smiley

• #8   4. apr 2017 Mange af de tungere racer har en ret kort ryg og derfor er der ikke altid mulighed for, at få et særlig stort sæde i sadlen - og afhængig af hvor stor en bagdel din mor har, skal I også tænkte på, at sadlen skal passe til hende. Der skal som hovedregel gerne kunne være en hånd bag bagdelen og sadlens sæde. Jeg tror desuden det vil være en fordel, at I rykker op i et højere stangmål, måske 160 og så evt. ser på en kraftigt bygget og gammel type Oldenborg eller Frederiksborg. En pony race tror jeg simpelthen ikke vil kunne fungere, da det vil skabe problemer med at finde en sadel der passer både hest og rytter, den bliver måske også for lille til at kunne bære din mor og være en harmonisk equipage.
    Og så vil jeg kigge mere på den individuelle hest, end jeg vil kigge på racen. Find en rolig og stabil hest, der har nogle år op bagen og er miljøtrænet, så den ikke lige pludselig fare op fordi den bliver bange for et eller andet.

• #9   4. apr 2017 hesten må maks være 155 da hun ikke ønsker en høj hest hun kan snildt være i min 16,5" sadel hesten må gerne være livlig da hun ikk gider have endnu en hest der nærmest er "død" smiley

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #10   4. apr 2017 Jeg læser det somom mor ikke skal ride i alm sadel men bomløs sadel så det er ikke et issue, 70 kg er altså ikke voldsomt, det vejer mange ryttere smiley det kan godt være at BMI tallet ikke er helt der hvor de kloge siger normal men 70 kg er 70 kg så ingen fare der.

Hvis mor har dårlige knæ ville jeg ikke gå efter en for bred model, tror jeg ville finde en lille hest racen underordnet den skal være sød og rar, det i skal bruge kan de fleste heste honorere

God jagt smiley

• #12   4. apr 2017 jeg vil også gå mere efter den rette personlighed end race. jeg rider en rolig araber og vejer 75 kg. Men det passer alligevel grundet hendes gode uddannelse og miljøtræning. mht bomløs sadel kam jeg kun anbefale en ghost sadel. der sidder knæstøtten ved låret og ikke ved knæet. hvilket giver god sikkerhed uden an give problemer med knæene. held og lykke med detB)

• #13   4. apr 2017 Hvad med en Welsh Cob? Kender absolut ingen som har haft problemer med dem

• #14   4. apr 2017 Der er masser af heste i den gruppe, og det er svært at komme med en specifik race smiley I ved det, når I ser den smiley

Jeg har selv køb pinto denne gang, og hvor er jeg glad for ham smiley Et stk. stjerne-mule m. rødt pas, nu 4 år gammel og så flotte muller smiley Han er 1.65 ca høj, men fylder godt i landskabet smiley Han har et fantastisk temperament, og de fås jo i mange forskellige "blandinger", så der er lidt til enhver smag både mht. højde, drøjde og temperament smiley

Elles er det nogle gode racer, I har overvejet, og det er ofte typer, der er kendt for at være lidt kraftige og med et godt temperament. Så det kan jeg godt forstå. Ville bare lige slå et slag for pintoerne smiley

Held og lykke smiley

profilbillede
Kommentér på:
valg af pony/hest

Annonce