{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.671 visninger | Oprettet:

aflivning af sund og rask pony? {{forumTopicSubject}}

jeg har for næsten 2 år siden givet min gamle dressurpony Rozza til en lille pige på den gang 5 år, i de to år der snart er gået har Rozza fået noget bygenedene gigt - dette afhjælper de med noget han få i hans foder. men nu er gider Rozza ikke at ride mere det vil sige han er omkring 20 år og han synes ikke det er sjovt mere - han kan godt lide en tur i skove en gang i mellem men dressur gider han ikke. så nu skal han på pension! det de vil er at de vil sætte ham i løsdrift i 4-5 måneeder sammen med en meget syg pony og når den skal aflives vi de også aflive ham selv om han intet fejler! Jeg ville super gerne betale de 3000 kr om måneden og så tage ham over på det center hvor jeg stå med min hest, men jeg ved jeg ikke får tid til ham og han bare vil stå i en boks! så mit spørgsmål er nu. hvad ville i gøre? ville i tage ponyen hjem selv om jeg ved jeg ikke har tid til ham - det skal siges at Rozza er en pony der kræver noget opmærksomhed ellers bliver han sur og ked af det. ville i af live den, eller vi i gave ham til en anden som vil tage sig af ham! ( synes måske også det er synds hvis han skal gives vider til alle mulige? HJÆLP HVAD VILLE I GØRE!!"

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aflivning af sund og rask pony?
  • #1   27. jan 2011 Ville lade den leve.
    Kan absolut ikke se nogen grund til at aflive en pony der ellers har det godt :). Vi afliver jo heller ikke mennesker bare fordi vi keder os eller har en "bule på knæet" smiley

Jeg ville finde et godt hjem til ham hvor han kunne gå som selvskabs pony.

• #2   27. jan 2011 Jeg synes hans nuværende familie har taget den rigtige beslutning.

• #3   27. jan 2011 Den er jo ikke sund og rask hvis den har gigt?

Jeg synes ærligt det virker til at være en fin deal med at give den 4-5md med en kammart og nye livet, når kammeraten så bliver aflivet jeg så afliver man også ham så han ikke bliver ked af det pga. savn osv.
    Han er en gammel pony og har gigt, som kan blive emget smerte fuldt, hvorfor ikke aflive ponyen inden den begynder at få smerter?

Du kan jo heller ikke tage noget tilbage du har givet væk.

• #4   27. jan 2011 DDer må jeg så også give Shella ret smiley

• #5   27. jan 2011 shella .

jo jeg har fået buddet om at få ham tilbag ( det skal siges at vi har kontrakt på ham og jeg stadig har hans papir og stå registreret som ejer.

han har kun begyndende gigt og kun i et ben.

jeg ved ikke had der er bedst for ham. synes bare han fortjener det bedste og det kan jeg ikke blive enig med mig selv om hvad er smiley

• #6   27. jan 2011 Synes også at den burde aflives.. det er selvfølgelig ikke sjovt at tænke på at hesten skal aflives, men det er den bedste beslutning i mange tilfælde..

Jeg står selv med en hest der ikke kan rides mere pga. halthed - lidt tur i ny og næ kan han godt, men han er gammel konkurrence hest, og ligner efterhånden noget der er løgn fordi han ingen muskler har mere.. så jeg har taget den beslutning at få ham aflivet til sommer, selvom han nok ville kunne gå et par år endnu på en fold.. men hellere stoppe mens legen er god, og ikke først når hesten står og ikke kan gå pga. smerter eller sådan noget..

• #7   27. jan 2011 den er jo ikke rask hvis den har gigt.
    Jeg ville aflive ponyen. Den har hafr 20 gode år og døde heste lider altså ikke.
    Så nu må du stoppe med din egoisme og gøre hvad der reelt set er bedst for ponyen.

• #8   27. jan 2011 Jeg syntes også det er den rigtige beslutning de nye ejer har taget.. Den er jo ikke sund og rask når den har gigt.. 20 år er skam en rigtig flot alder.. der er mange ponyer og heste der aldrig når den alder.. Det er både dyrt og måske ikke humant at holde en hest i live med gigt.. Min vallak joy havde ringfod.. Noget lignede gigt.. Bare på et år blev han dårligere.. jeg valgte til sidst at aflive ham.. Han blev kun 15.. Man skal IKKE holde dyr i live for vores egen skyld.. Det er egoistisk.. Hesten eller for den sags skyld, hunden.. mærker ingen ting..

og ja, hvis du heller ikke har tiden til den.. Så syntes jeg slet ikke der er nogen grund til at tage en syg pony tilbage.. som også kræver opmærksomhed og pleje ligesom enhver anden hest. smiley

• #9   27. jan 2011 jeg ville tage den hjem.
    man slår ikke en ven ihjel uden grund, hvis den kan have nogle gode år endnu, burde den få lov til det smiley

• #10   27. jan 2011 Jeg tror også at det er svært for de ældre heste/ponyer med omvæltninger som f.eks. flytning-nye foldvenner og mennesker.
    Det er jo omstændigt at have heste efter loven så dèn med selskabshest er der nok ikke mange der har råd til.
    Hesten mærker og ved jo ikke det er en aflivning-Vi må leve med at nyde vores heste mens de er friske og vælge for dem når tid er!
    mvh merete

• #11   27. jan 2011 team christiansen : Okey.. Men selvom det kun er begyndene gigt kommer til jo til at give smerter på et tidspunkt, jeg ville vælge at give ham fred INDEN har får ondt smiley

• #12   27. jan 2011 Det er en svær beslutning ingen tvivl om det !! Men du skal føle i dit hjerte hvad du har det bedst med ; )) 20 år er en flot alder ingen tvivl om det men hvorfor skal en hest først aflives, når den har ondt eller er meget syg ? hvorfor ikke afslutte på en værdig måde både for hestens og din skyld, mens muligheden er der ? Personligt vil jeg ikke finde et nyt hjem men hvis du kan have den og have noget tid til den plus en sød pige der gider nusse og gå en tur er det fantastisk !! ellers syntes jeg du skal lade ham få fred ! Det gør ondt ja men lyt til dit hjerte

• #13   27. jan 2011 hvis du allerede nu ved du ikke har tiden til den var det så ikke bedst at den fik fred ?
    Jeg syntes det er en god tanke ny ejer har gjort sig omkring ponyen ved at lade den og dens kammerat gå sammen noget tid, og så lade dem aflive sammen...
    det er synd for en gammel "syg" pony at den skal holdes i live for menneskets egen egoistiske natur, syntes det bedste du kan gøre er at lade ham få fred sammen med sin kammerat. . .

• #14   27. jan 2011 Synes da det er en super beslutning de nye ejere har taget.
    Hellere at hans liv afsluttes mens han stadig har det godt, end at de sidste måneder af hans liv skal være fulde af smerte, fordi man ikke kan få sig selv til at sige farvel.

Det er aldrig synd for hesten at den bliver aflivet, Den ved ikke den skal dø, og netop derfor kan man jo ALDRIG sammenligne det med at aflive et menneske.

Man skal lade være med at menneskeliggøre hesten... Synes helt sikkert at det er en meget voksen og fornuftig beslutning de har taget. Og at den får lov at gå de sidste 4-5 mdr og hygge med sin ven, for derefter at forlade denne verden uden smerter, det synes jeg da må være noget nær det optimale. kke mange heste er så heldige.
    Og ja endnu flere mennesker må ligge og lide de sidste måneder af deres liv, netop fordi aktiv dødshjælp ikke er tilladt smiley

• #15   27. jan 2011 Enig med Anna F og mange af jer andre.
    Syntes også det må være bedst at aflive hesten inden den får for mange smerter pga sin gigt. D

Du skriver det ikke er så slemt endnu, men heste skjuler jo deres smerte og det at han ikke gider dressur længere kan jo netop være fordi han har mere ondt end man lige regner med.

• #16   27. jan 2011 aww.. lille rozza :')..
    -jeg synes at du skal tage ham hjem, det havde jeg gjort med mine ponyer hvis jeg havde råd (-:

• #17   27. jan 2011 Efter tyve gode år ville jeg klart vælge at lade den aflive hjemme i ro og fred. Den har haft et langt og værdigt liv, og det ville jeg slutte, så længe den stadig har det godt. Ingen tvivl om det....

• #18   27. jan 2011 Der findes 100 vis af såkaldte selskabsponyer og hestepå markedet. Bare tag et kig på hestegalleri, har lige for mindre end 5 min siden set et blivet givet gratis væk. Så tag dog ansvar og få hesten aflivet, i stedet for bare at give den væk. Det er lige så dyrt at have en selskabshest som en hest der kan rides. Og i disse tider gider folk ikke have selskabsheste.

Så jeg synes du skal lade nuværende ejer, aflive ham. Hvis der ikke venter noget godt eller sjovt liv forude, hvorfor så leve ??

Og den fejeler jo noget, den er jo ikke sund og rask. ? Den har gigt som er smertefuldt. Meget smertefuldt endda. Måtte selv få aflivet min hest på 9 år, som følge af gigt. Det havde været let bare at kaste den videre som selskabshest, men til hvilken nytte ??

Så selvom det er rigtig rigtig svært, forstår jeg virkelig godt, så er det bedste jo for alle at hesten bliver aflivet og kommer til de evige græsmarker. Prøv evt at læs min profiltekst, har selv skrevet digtet, det er sådan jeg tænker, og det har hjulpet mig meget, men kan stadig græde over savnet og tabet af mine to heste som måtte herfra alt alt for tidligt.

• #19   27. jan 2011 Er det for hestens eget bedste at tage den hjem til et liv i kedsomhed?
    Du skriver selv at du ikke har tid til ham, men at han kræver opmærksomhed, så det er nok mere for din egen skyld hvis du tager ham hjem igen smiley

• #20   27. jan 2011 Jeg synes os det er den rigtige beslutning at lade ham få fred, som de andre siger har han jo haft 20 gode år, hvorfor ikke slutte nu mens han stadig har et værdigt liv..
    selvom det selvfølgelig er hårdt for dig..
    min gamle pony blev kun 10år, han fik kronisk bronkitis og første omgang sagde dyrlægen han bare var uanvendelig, men sagtens kunne gå og hygge sig, men efter kun to måneder havde han fuldstændig mistet livsglæden og valgte at give ham fred, det var sindsyg hårdt, men det bedste for ham ..

• #21   27. jan 2011 En svær beslutning, har selv aflivet min med gigt i begge forben. og med min historik, må jeg sige du bliver ikke glad et øjeblik for at få ham hjem. du vil konstant være i tvivl. hvornår har han ondt. har han ondt nu, du har ikke tiden og det heller ikke billigt at købe gigt medicin og dyre særlige sko for at afhælpe gigten mest muligt.
    Har hesten gigt, ja så kan man holde det nede, men det er lånt tid. Frem for at skulle flytte ham, og finde nye passere osv. ville jeg også sige tak for tiden sammen og give ham en værdig afslutning. syntes det god og voksen beslutning.
    Selv om det naturligvis er trist.

• #22   27. jan 2011 Hvis det var min pony, blev den aflivet. En død pony har ikke ondt. Den er jo heller ikke sund og rask.
    Nej lad den gå og hygge sig og så lad den sove ind i fred og ro i trygge omgivelser.

• #23   27. jan 2011 Hvis den bliver sur mv ved ikke at lave noget, hvis det er det du frygter at den bare kommer til at stå samt at den har begyndende gigt så går det kun en vej.. Jeg personligt ville overveje med mig selv om jeg vil holde den i live for min egen skyld eller for hestens bedste..

Jeg ville nok vælge at give den fred.. Jeg har fx en ældre hest hjemme pt som jeg har ladet mig forærre som har røgten forandringer på forbenene og jeg regner med at lade ham få fred inden næste vinter, for han fortjener ikke at bare at gå.. Han er en hest som vil lave noget og jeg kan se på ham at han til tider ikke synes livet er værd at leve..

Det er en svær beslutning altid, men man kan ikke altid regne med at den ikke har ondt bare fordi den ikke giver udtryk her for.. Det er også tit mange penge man kommer til at bruge på noget som man evt. kunne have brugt på en ny/yngre hest som man både kunne få noget ud af samt ny gælde og samværd..

• #24   27. jan 2011 Få den dog aflivet!

Det kan umuligt være så svært et valg! Dens nye familie har efter min mening helt klar valgt det helt rigtige for den! med 20 år på bagen, og påbegyndende gigt vare det ikke lang tid før den går i smerter, er det virkelig noget du vil byde en ven??

Det ville jo være mere synd at den bare skulle stå i en boks og kede sig indtil den begynder at få ondt pga gigt, og så skal den aflives alligevel..

• #25   27. jan 2011 synes ejerne har gjort den rigtige beslutning. Han vil forlade denne jord som en glad hest, og ikke en der har smerter hele tiden. Vil sige det er en god afslutning på et langt godt liv. smiley

• #26   28. jan 2011 Tak til alle smiley

• #27   28. jan 2011 gir de andre ret, ejerne har taget den helt rigtige beslutning, han kan lige pludselig få rigtig ondt.. så heller aflive ham før det sker smiley

Kommentér på:
aflivning af sund og rask pony?

Annonce