{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.313 visninger | Oprettet:

Aflivning af giraf {{forumTopicSubject}}

Så lige denne artikel på EB, om en sund og rask giraf, som nu skal aflives fordi der simpelthen er for mange, og det ikke er muligt at flytte den, grundet indavl..
Hvad syntes i om det?:-)
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2210931.ece

Min mening er, at det er fint... Altså hellere det, end at der kommer indavl osv. Syntes også det ville være spændende at se den blive obduceret. Og ja, mon ikke den bliver til foder, til de andre dyr smiley -Og ja, den opdager jo ikke selv at den er død smiley

Men kom med jeres mening, og evt. hvad i syntes man burde gøre i stedet for smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af giraf
  • #2   5. feb 2014 Når nu den er her, så ja så er det det rigtige at gøre..
    MEN! måske burde den ikke have været avlet??

• #3   5. feb 2014 Bimse med sovs
    Syntes bare det er mærkeligt, når man ser de kommentarer er er på EB, er mange forarvede og nærmest rasende over det.. Men alle andre dyr er det fint nok at aflive ?:-) Det ''sjovt'' at nogle racer/arter er fredede bare fordi de er flotte/søde smiley

• #4   5. feb 2014 Døde dyr lider ikke, som man jo siger smiley

• #6   5. feb 2014 Katt:
    Det vel ligesom folks forargelse hvis man afliver hunde til at spise herhjemme.

• #7   5. feb 2014 Syntes ærlig talt at det er noget svineri..

og jeg bider specielt mærke i at "Københavns Zoo afliver hvert år mellem 20 og 30 såkaldte overskudsdyr, herunder løver, tigere, bjørne og zebraer."

Tænk at man alver og afliver sunde, raske og endda truede dyr!?
    Syntes det er dybt godnat at der ikke kan laves en overdrags orden til de mindre zoo'er så de kan tage disse "overskudsdyr" og give dem muligheden for at leve deres tid ud efter de nu har "tjent deres pligt i avlen"

Der ud over lyder det også at det er fordi den ikke kan enes med en af de andre giraffer?

Men uanset om det er af den ene eller anden grund syntes jeg det er forkert.

• #9   5. feb 2014 lad være at avle dem når de er i overskud eller indavl

• #13   5. feb 2014 Fjordaraberen & shetlandsponyerne
    Man bytter også dyr rundt i de forskellige zoo, men som skrevet er der ikke ''plads'' til alle pga. farer for indavl smiley

• #15   5. feb 2014 Jeg melder mig da gerne på banen til at overtage den! smiley

• #16   5. feb 2014 Nu ved jeg tilfældigvis at Odsherreds zoo (som ligger i mit område) har undersøgt om de kunne få lov at tage den. De er netop sådan en zoo som har reddet nogle vilde dyr som der ikke var plads til eller blev brugt som forsøgsdyr.
    Men kan jo så læse mig frem til at det ikke kan lade sig gøre grundet nogle strikse regler. dybt godnat i min verden. om ikke andet kan man da kastrere dyret hvis der ikke må avles mere på det... der burde i så falde kunne findes en bedre løsning, når vi nu er blevet så dygtige til alt ting. Der står trods alt 2014 i kalenderen for pokker.

• #17   5. feb 2014 Må gøre mig enig med Fjordaraberen:

Man skal ikke avle på dyrene, hvis man ikke har plads til dem, eller hvis de ikke havde nogle til, at overtage dyrene når de er gamle nok - det er så forkert at avle på dyrene så.
    Og min opfattelse er da, at Københavns zoo i forvejen ikke har meget plads, at give dyrene, så er det da endnu mere forkert, at sætte flere dyr til verden smiley

• #19   5. feb 2014 Jeg synes generelt ikke Københavns Zoos avlsprogram er i orden. Der er mange Zoos i udlandet, som har kritiseret KBH Zoo for ikke at kontrollere avlen. I KBH Zoo parrer dyrene sig så tosset som de vil, og de dyr der er i overskud, de bliver så aflivet.

Det ville klæde dem bedre, at have et mere bæredygtigt avlsprogram. Deres begrundelse for ikke at forhindre dyrene i at parre sig som de vil, er at det er naturligt for hun-dyrene at få unger, og derfor er unaturligt at forhindre dem i det. Men hvor herre til hest, det er da mindst - hvis ikke mere - så unaturligt for dyrene, at bo i en Zoo. Det er da det mest kunstige miljø de kan komme i nærheden af. Så at have en mere bæredygtig avl, ville klæde dem.

• #20   5. feb 2014 jeg er pænt ligeglad om det er en ko, kat, gris eller giraf.. man afliver ikke bare et dyr, fordi man ikke har plads mere.. så må man tænke i alternativ? jeg bliver rigtig trist når jeg læser at zoo simpelthen har overskudsdyr som de afliver? burde de ikke have styr på hvor mange de avler?

• #21   5. feb 2014 Elliot:

men kan jo undre sig over, at de har den holdning og de så vælger at aflive et dyr - for det er heller ikke naturligt.

• #22   5. feb 2014 CALLA: Nej præcis. Har i forbindelse med studie været til foredrag i Zoo med deres ansvarlige for avl, og må indrømme der var meget der ikke gav mening i forhold til deres "naturligheds" princip.

• #23   5. feb 2014 Elliot

Lige præcis! og når de nu kan have elefanterne adskilt, hvorfor så ikke også de øvrige dyr?

• #24   5. feb 2014 Tja hvis tænk hvis vi aflivede alle overskudsdyr inklusiv mennesker?
    Hvorfor er det ok at aflive en rask giraf frem for en rask hest? For lets Face it havde det været en hest havde der været rama skrig.

Jeg kan se problemet og syntes løsningen er ok men måske skulle man prøve at forhindre problemet i at opstå? Det er der jeg syntes den er gal...

Kommentér på:
Aflivning af giraf

Annonce