{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.343 visninger | Oprettet:

Giraf-aflivning i kbh zoo *DEBAT* {{forumTopicSubject}}

Ja, debatten om giraf-aflivningen i kbh zoo raser verdenen over. Giraffen var eftersigende sund og rask, og ung! (lige ved at være kønsmoden), og pga. fare for indavl blev giraffen skudt, obduceret og indvoldene serveret for løverne.
Efterfølgende har hackere angrebet kbh zoo's hjemmeside, forstanderen er blevet sendt dødstrusler (bl.a. også til hans familie), og store nyhedscentraler fra amerika ringer til kbh zoo for at "få en forklaring".

Hvis du spørger mig synes jeg det er en voldsom reaktion fra verdenen. Jeg synes folk skal slappe lidt af, og bekymre sig om andre ting. Giraffen led jo ikke da inden skulle aflives (tænker på slagtedyr der rejser flere km. for at blive aflivet), og der er mange andre dyr (køer, grise, får, mm.) der aflives i en tidlig alder og som sunde og raske.
Og at folk bliver sure over at de fodrer løverne med den, synes jeg er vildt skørt? Ville de have at de skulle smide den ud, og lade andre dyr lade livet for at løverne skal fodres.

Hvad er jeres syn på sagen?

P.S. Kender I ikke til sagen, så skriv det på google. Der er helt 100 tusindvis af artikler om det! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Giraf-aflivning i kbh zoo *DEBAT*
  • #3   13. feb 2014 Nu var det jo frygten for indavl der også var med til at han skulle aflives. Man vidste ikke hvad der ville ske med ham i fremtiden, om der vil komme nogle komplikationer. - sådan som jeg har forstået det ihvertfald.

• #4   13. feb 2014 Jeg synes folk skal slappe fuldkommen af. Giraffen led på intet tidspunkt, og den er for pokker da død nu. Så lad den nu hvile i fred, jeg tror han trænger til det efterhånden. smiley
    Men det er ligeså snart de giver dyrene et navn. Havde den bare heddet Giraf120, så havde folk ikke hidset sig sådan op.

• #7   13. feb 2014 Jeg synes det er vanvittigt som folk reagere..
    Den har haft et godt liv, og den er jo blevet aflivet under gode omstændigheder.
    Jeg synes det vildt, at folk kan bliver så forarget over det, tænk på alle de grise, køer, høns og får, som bare bliver slagtet og overhovedet ikke har haft et godt liv, hvad med dem? Dem er vi 'ligeglade' med, men en giraf, den kan få den danske befolkning op at køre.. Latterligt efter min mening (:

• #8   13. feb 2014 Jeg syntes også det er utrolig voldsom reaktion! smiley

Jeg kan selv ikke rigtig finde ud af min holdning til det.
    På en måde syntes jeg det er synd,men på den anden måde, så dur indavl jo ikke rigtig.
    Det med løverne, har jeg intet imod. Løverne spiser jo også hestekød osv. smiley

• #10   13. feb 2014 Jeg synes det er latterligt at folk går helt amok over det.
    Er enig med dig TS.
    Men ja, jeg synes de burde have haft lidt mere styr på avlen i hvert fald. Hvis de havde haft det ville dette ikke vær sket smiley

• #11   13. feb 2014 Søde venner, ZOO smider jo netop ikke ansvaret fra sig! I stedet for at sende den videre til et sted der ikke opfylder deres krav, afliver de den. ZOOs dyr avler naturligt, og Marius var indavlet. Han kunne ikke bruges i avl. Jeg synes at alt det hysteri er skammeligt, og det er endnu værre, at folk sender trusler til direktøren for cph ZOO. Hvis det ikke var en giraf, var det nok en zebra.

• #12   13. feb 2014 Og havde været en gnu, havde alle været fuldstændig ligeglade.
    Det virker måske lidt voldsomt med en giraf, men det samme foregår med så mange andre dyrearter. Jeg syntes det var fint, den kunne ikke bruges til noget, det foregår jo dagligt eks. i hesteverden.

• #17   13. feb 2014 Ååååååh, så stop dog med at snakke om den giraf. Der sker værre ting i verden! Og det var det bedste for alle parter, har folk glemt, at zoo faktisk kontaktede andre zoo'er, men ingen kunne have den undtagen dem i sverige, hvor forholdene ikke er i orden?

• #18   13. feb 2014 Ja den skulle da have levet, så kunne de jo tage ned til netto og købe hakkekød til løverne i stedet for! (det kommer jo ikke fra dyr)
    For min skyld kunne de avle foder til løverne hele tiden, syntes da kun det er positivt, hvis de selv kan stå for det ... smiley
    Syntes det er gået fuldstændig over gevind, de typer du omtaler tror jo, at vi lever i en disney world verden, hvor ingen åbenbart må dø, for at andre bliver mætte smiley
    Vågn op siger jeg bare!

• #19   13. feb 2014 Valle:
    Jeg ved godt Dk er meget OBS på dyrvelfærd, men tænk alligevel på burhøns, grise og køer. De har haft det meget dårligere end denne giraf. Derfor synes jeg det er latterligt, at en giraf skal have så meget opmærksomhed, for der bliver slået en milion andre dyr ihjel hver dag. Som sagt har giraffen haft et godt liv.

• #21   13. feb 2014 Problemet var jo at ingen anden zoo kunne tage ham, selvom de har sagt de godt kunne.. Han har stået på listen over zoo dyr der søger nye hjem i en anden zoo i over et år og INGEN har henvendt sig.

Jo, det er da synd at han måtte lade livet, den lille fyr, men det ville være endnu mere synd for ham at leve et ensomt liv eller at få tæsk eller blive slået ihjel af den gamle han giraf, fordi han ikke vil acceptere end anden kønsmoden han i sin flok. Og det ville være endnu mere synd for de fremtidige giraffer at blive født med misdannelser pga. indavl.

Ja, han var zoo's ansvar og det synes jeg nu de har gjort ganske ok, for de ville ikke sælge ham til private eller zoos der ikke har samme standarter og regler som de zoos i EAZA og det kan jeg godt forstå, for der er han ikke sikret en ordenlig fremtid, som han ville være i en EAZA zoo..

Desuden synes jeg folk er ulækkert dobbeltmoralske. De vil skide på alle de svin, køer og høns/kyllinger der lever under dårlige forhold, men så snart en giraf som har levet et kongeliv i forhold til de dyr, bliver aflivet, SÅ skal du bare se løjer, forargelsen vil INGEN ende tage og folk kæfter op om den stakkels søde giraf, mens de drysser salt på deres buræg.

De lader dyrene avle, fordi det er den del af deres naturlige adfærd og det vil de ikke tage fra dem, nu de har taget dem ud af den vilde natur. Prævention til dyrene kan give grimme bivirkninger, ligesom det kan med mennesker og at kastrere en giraf er ikke bare sådan liiiiige noget man gør.

• #22   13. feb 2014 -og mine heste ryger selv ind til løverne, når den tid engang kommer ..
    Det er der sku mere værdighed over, end at blive smidt i en DAKA vogn smiley

• #23   13. feb 2014 Jeg er fuldstændig enig med dig, det samme skete i 2011 mener jeg, der aflivede Aalborg zoo også en ung giraf som var sund og rask, tror grunden til at "nyheden" har spredt sig så meget er fordi den er mere offentlig end den lignende situation i 2011. Syntes folk burde tage og slappe lidt af, og komme tilbage til det virkelige liv igen. smiley smiley

• #24   13. feb 2014 Jeg syntes det er meget morsomt at alle får et anfald fordi det er en lille sød giraf. Men hvis det er en ko eller gris, som tilmed har haft et frygteligt liv inden, så det ligemeget. Det jo bare en ko og gris.

Selvfølgelig er det tankevækkende at avle når man ved der ikke er plads. Men omvendt er giraffen ikke mere eller mindre værd end en ko.

• #26   13. feb 2014 Af hvad jeg har forstået var han jo også selv indavl, og det var derfor han ikke kunne komme til en anden zoo. Men ja der er må snart være kogt nok suppe af den høne. Der sker flere forfærdelige ting i verden, end at nogle løver får en giraf til middag, som de sikkert har værdsat meget. Sys det mere der skal fokus på alle de uskyldige hunde som bliver aflivet alene pga af racen uden at have gjort noget. Men de jo farlige og en giraf er modsat nuttet, derfor løber den med opmærksomheden

• #27   13. feb 2014 Det ved at der ikke var styr på avlen, det har de jo netop også forklaret.

De vil rigtig gerne have at deres giraffer lever så naturligt som overhovedet muligt, og derfor opdeler de dem ikke. Det kan jo netop ikke undgåes, at der så bliver udøvet lidt hanky panky når hanner og hunner går sammen. Men hvorfor skille dem af? Det er jo mest naturligt at de er sammen.

• #28   13. feb 2014 Valle <3: Hvad er det der er forkert? smiley Har du evt. et forslag til et andet alternativ nu, hvor ingen anden zoo kunne tage ham? smiley

• #30   13. feb 2014 Fatter ikk den giraf stadig kan lave debat.. altså kom dog vidre..

• #34   13. feb 2014 kan kun ryste på hovedet af kbh zoo
    først giver de folk muligheden for at få følelser for at dyr, ved at give dyrene i zoo navne og sælge merchandise der ligner dyrene. ret fint til reklame osv. bagefter afliver de dyrene, det er da klart debatten går så vidt!

jeg synes langt fra det er okay at kaste ansvaret fra sig af de dyr man avler og bare afliver dem, fordi man ikke har plads til dem. ja, det skal jo være naturligt, men hvor naturligt er det for dyr at leve bag beton? at spise døde dyr, som dyrene ikke selv har jagtet og slået ihjel først (tænker løver, tiger osv)

når de nu alligevel skulle aflive den, så er det fair nok at give kødet til løverne

• #36   13. feb 2014 Sarah Emilie
    De tager jo netop ansvar! Det er en del af naturen at dyr er føde for andre dyr!
    Den eneste forskel her er bare, at de bliver aflivet humant, og ikke bliver jagtet i flere dage af løver.
    -hvor naturligt er det at have hest så?

• #40   13. feb 2014 Sarah Emilie og Valle: Skal de så sætte levende dyr ind til løverne, så løverne selv skal nedlægge dem? smiley

• #41   13. feb 2014 valle
    Nej det er at tage ansvar, at sørge for dyret ikke ender et træls sted...
    Dyret opdager slet ikke den dør.. den får en rugbrød og bum.. så det det

• #43   13. feb 2014 Valle, hvilken fejl har de lavet? De har haft begge køn til at gå sammen, så deres hverdag er så naturlig som muligt. Det vil jeg ikke betegne som en fejl.

• #44   13. feb 2014 Valle <3: Du lader sådan set selv debatten tage den drejning. Jeg stiller blot spørgsmålstegn ved det du skriver. smiley

• #46   13. feb 2014 De smider jo IKKE ansvaret fra sig!!! Hvad skal en indavlet giraf gøre godt for? smiley

• #48   13. feb 2014 Katt - ja, det er naturligt selv at jagte deres føde og jeg kan sagtens forstå at det ikke er en mulighed, men jeg synes da ikke man kan sige at man forsøger sig på at lade dyrene leve naturligt ved at lade dem formere sig, når det de spiser er dødt inden de overhovedet får det ind til sig.

jeg mener ikke det er ansvarligt at lade dyr avle til at starte med hvis man ikke har plads til dem.

Pipfugl - nu har jeg læst en del i den debat, netop fordi jeg gerne vil have flere synsvinkler på, men jeg mindes ikke at have læst noget om Marius er et uofficielt navn. link gerne, hvor du har læst det.

det er sjovt at alle folk spørger om det. ja, jeg er veganer.

• #50   13. feb 2014 Jeg kan ikke se forskellen på at aflive en giraf og en ko? For så at fodre den til løverne/andre dyr. Der er vel i realiteten ikke nogen forskel? Og han har haft det godt, og er ikke blevet transporteret store afstande for at blive slagtet, og han har ikke lidt på nogen måde. Jeg syntes klart at det er blæst fuldstændigt ud af propertioner:)

• #53   13. feb 2014 katt - jeg har heller ikke sagt det er naturligt at have hest, men jeg har hellere ikke sagt at min hest skal leve naturligt, for det ved jeg jo ikke er en mulighed så længe jeg vil holde den som ridehest smiley

• #54   13. feb 2014 Grunden til at de lader dem avle er, at så lever dyrene så "naturligt" som muligt. Det er mere unaturligt for dyrene ikke at formere sig. Og på den måde vil der jo kunne komme "overskudsdyr"

• #55   13. feb 2014 Valle <3: I lige måde smiley

• #57   13. feb 2014 Jeg har ikke læst alle svar!

Jeg synes at det er voldsomt at der bliver sendt dødstrusler o.lign. Men modsat en del andre, så synes jeg at det var forkert at aflive giraffen, især når der var andre der tilbød den et hjem. Så blev der argumenteret med ''det ville have stresset dyret hvis det skulle flyttes'' Korrekt, men vi gør det da med heste alligevel. Hvad er forskellen? Hvis en 1½ årig hest var blevet aflivet fordi at man ikke ville sende den til et nyt hjem fordi man mente at en flytning var stresset, så er jeg ret sikker på at flere havde været oppe i det røde felt. Det samme hvis vi havde snakket hundehvalpe.
    Dyret fejlede ingenting.

Jeg synes det er fint at man i zoo gør hvad man kan for at gøre det så naturligt for dyrene, som muligt. Men jeg finder det forkert at man lader dyrene parre sig som de vil, og så blot afliver de afkom man ikke kan bruge til noget. Hvis man går så meget op i det avlsprogram, så kan man da ligeså godt sørge for at aflive sunde dyr i det antal man finder nødvendigt. At man avler unødvendige dyr eller ''forkerte dyr'' (her tænker jeg indavl), tager vel også kun tid fra de ''rigtige'' dyr man kunne have sat i verden.

Jeg forstår det ikke, og jeg er meget enig med de spørgsmålstegn udlandet stiller overfor alt det her. Jeg synes det er forkert.

• #58   13. feb 2014 Valle

Du er da selvfølgelig en veganer ikke?

• #60   13. feb 2014 pip - og jeg er helt enig. det er da lidt dobbeltmoralsk at himle op over en giraf, når man selv spiser dyr/produkter derfra smiley

tak, jeg vil lige se klippet senere smiley

• #61   13. feb 2014 Jeg kan altså ikke se forskel på om man avler, en ko eller en giraf, til at ende som løveføde. Det er vel fuldstændigt det samme?

• #62   13. feb 2014 Køer, grise o.lign bliver avlet med henblik på at fungere som føde. ¨
    Det gjorde den her giraf altså ikke. Den blev til føde fordi den pludselig var i overskud. Der er altså ikke styr på avlen - efter min mening. Der er mere kontrol over avlen af køer og grise, fordi man ved hvad de skal bruges til. Der synes jeg forskellen er. Jeg synes ikke at jeg er dobbeltmoralsk fordi at jeg spiser kød, men på samme tid synes det er forkert at aflive en giraf som zoo selv har avlet, men så er i overskud.

• #64   13. feb 2014 Pip: nu har der heller aldrig været snakket om at flytte den rundt som man vil. Der har kun været tale om at flytte den til ET nyt hjem. Jeg kunne se hvis man var ude i at snakke midlertidige hjem og flere flytninger. Men det er ikke umuligt at flytte en giraf, langt fra.

• #65   13. feb 2014 synes det er mega synd for de tre løveunger der blev aflivet i Odense Zoo ugen for inden... de har slet ikke fået den fornødne omtale... bare fordi man kommer fra en mindre Zoo så er man ikke lige så meget værd... eller hvad..?

Spøg til side...

Et dyr mærker ikke at det er dødt og et dødt dyr er et glad dyr...

Kom nu videre med jeres liv og slip debatten

• #66   13. feb 2014 Hmm undre mig bare lidt at folk synes det er synd for en giraf.
    Hvad så med alle se grise der bliver slagtet hver dag

• #68   13. feb 2014 Smut

Så fordi de bliver avlet mhb på menneske føde, så gør det deres liv mindre værd? Så so what at de skal lide inden og så aflives sunde og raske for at vi kan æde det?
    Hvad gør en giraf mere værd, bare fordi det avlet med henblik på at blive overgloet på? Her fik løverne glæde af giraffen. Jer ser ikke forskellen.

• #69   13. feb 2014 Valle, forstå nu at de lader dyrene leve så naturligt som overhovedet muligt! Det er jo ikke planlagt og ikke noget de selv havde ønsket! Men sket er sket, og det vil det gøre - det vil det nok også ha' gjort ude i naturen. Men hvorfor beholde en indavlet giraf, som måske senere hen kommer til at fejle noget, og skal aflives alligevel?

Nu får de en giraf de kan undersøge og samle informationer fra, og samtidig får løverne det lækreste af det lækreste.

• #70   13. feb 2014 Jeg kom egentlig kun herinde for at tilkendegive min mening. Jeg er ikke rigtig interesseret i den store debat omkring min mening, da jeg er fuldstændig afklaret med hvad jeg mener, og har undgået at deltage i emner om sagen, før at jeg var det. Så egentlig, er det ikke meget at debattere.

• #73   13. feb 2014 Pip: jeg har argumenteret for det jeg havde lyst til at argumentere for. Om jeg skal begå mig på et forum skal ikke komme an på om jeg kan opfylde dine behov for argumentation eller ej, og du skal egentlig slet ikke blande dig i hvorvidt jeg skal være her eller ej. Lad være med at henvend dig til mig en anden gang, hvis du ikke bliver tilfredsstillet af mine svar. Jeg er ikke en pleaser, og har da bestemt ikke tænkt mig at lave om det på, for din skyld.

• #74   13. feb 2014 Haha, jeg er i USA lige nu, har ikke hørt noget om DK i nyhederne indtil den dag vi dræber en giraf og fodrer den til løverne.. Må indrømme at jeg fandt det bare en lille smule komisk!

• #75   13. feb 2014 Smut, den var jo ikke kun i overskud. Det var indavl? Hvem siger den ikke have fejlet noget om 6 måneder alligevel.

• #76   13. feb 2014 Pip - Det er netop det, de kunne have risikeret, hvis de havde sendt den afsted. Hvad er det de risikere?

• #77   13. feb 2014 Mille k, haha kunne lige forstille mig det smiley Største "nyhed" i DK lige pt!

• #78   13. feb 2014 Nøj hvor er jeg bare træt af at høre om den giraf.
    Og hvis det skulle give anledning til dødstrusler, vil jeg lige informere om at jeg ikke er hjemme imorgen. smiley

• #79   13. feb 2014 Hvis I ikke har set den http://www.youtube.com/watch?v=vuxgAC0dWK4 så se den endelig Bengt Holst er totalt nede på jorden og forklarende overfor en journalist.

• #80   13. feb 2014 Kristina: Hvis du læser alt hvad jeg skriver, vil du også se at jeg skriver noget omkring min mening omkring avlen og indavlen af giraffer.

• #81   13. feb 2014 Synes folk skulle tag og slappe lidt af. Burhøns lider og går døden imøde med et negativt syn på livet, men folk er lige glade, men når ja, den har jo heller ikke pels og store brune øjne...

• #83   13. feb 2014 Synes nogle gange man skal sætte tingene i perspektiv.

Mange tusind mennesker sulter hver dag og børn dør. Men de nyheder er ikke interessante for os i vesten - for det er jo langt væk.
    - Nej, aflivning af en sund og glad giraf (der ikke er en truet dyreart) der har haft et godt liv - det er vigtigere det kan jeg godt se..

• #84   13. feb 2014 pipfuglen: Du skriver jo sådan set direkte at jeg ikke bør begå mig på et debatforum, fordi jeg ikke argumentere for min holdning (ihvertfald ikke i det omfang du åbenbart ønsker) Det er det du skriver når du skriver ''Ja, så må man lade være med at deltage i et debatforum, hvis man ikke vil argumentere for sine holdninger''

At du nu skriver at du bare finder det mærkeligt, er jo noget helt andet. Det er fair nok at du finder det mærkeligt, men jeg synes ikke det er fair at du mener at jeg ikke bør deltage i debatten.

• #85   13. feb 2014 Hold nu op med den giraf dér! Jeg er ret så sikker på, at det emne er uddiskuteret, især her på hestegalleri!

Jo, det er da trist at en sund og rask giraf skulle aflives, men den har altså undgået meget værre skæbner? Og den blev jo oveni brugt til gode ting, så jeg kan virkelig ikke se hvad det store problem er. Vi mennesker spiser jo kød hver dag, som søde køer og grise er døde for, hvor er opmærksomheden henne til dem?!

Jeg har IKKE læst hele tråden, for helt ærligt.. Stop det nu bare?

• #86   13. feb 2014 I vælger at diskutere om en giraf, når EU er ved at diskutere hvorvidt aktiv dødshjælp skal være en mulighed for børn. Det er da 100 gange mere relevant end om det er okay at aflive en indavlet giraf og derefter fodre løverne med den. Helt ærligt. De avler jo også ponyer derinde til foder.

• #87   14. feb 2014 Jeg synes den der giraf ting er noget af det dummeste jeg har hørt om.
    det er for fanden da en giraf, man kan da sige sig selv at den zoologiske have vil klare sig dårligere efter al den negative omtale den for hele verden rundt, så hvis han havde en mulighed for at beholde eller afsætte giraffen havde han sgu nok gjort det. Iøvrigt er der jo ryttere hele verden rundt som afliver deres sunde heste af selviske grunde ikke, så det er måske lidt i overkanten at sende dødstrusler.
    i øvrigt synes jeg man skulle tage at fokusere på det rigtige problemer i verden i stedet for at sidde og hyle over en død giraf imens man selv smæsker sig i burhøns...

• #88   14. feb 2014 Nu har jeg ikke læst hele debatten.
    Og jeg orker faktisk ikke engang at forklare, hvorfor jeg mener, det var helt i orden at aflive ham.

Men synes lige I skulle have glæde af at høre den her også:
    https://www.facebook.com/photo.php?v=716748191689749

Den er altså ret genial, lol.

• #90   17. feb 2014 Jeg tænker mest lidt hvis dte var en gris eller ko var folk ligeglade??

• #92   17. feb 2014 Man kan ikke sammenligne en gris og giraf, det er forkert.

Måske København skulle have gået med stille døre omkring aflivningen af den søde Marius. Jeg syntes at det var forkert.

• #93   17. feb 2014 Line - hvorfor kan de to ting ikke sammenlignes? De er begge dyr.

• #94   17. feb 2014 Nu har jeg ikke læst hele tråden her, men for pokker, hvor jeg synes folk kører meget i det!
    Zoo handler ikke kun om at ét eller to enkelte dyr skal overleve. Det handler om at få arter til at overleve. Marius er resultatet af en naturlig parring - Zoo sætter ikke dyrene sammen, men lader dem yngle på naturlig vis. Moren har så brugt en stor del af sit liv på ynglepleje, der er en stor del af den naturlige adfærd, og er med til at berige hende.
    Zoo er en del af et stort avlssamarbejde og Marius' gener var velrepræsenteret i den pulje. Så vidt jeg har forstået, så opfyldte den svenske zoo, der tilbød at tage ham ikke de krav om velfærd og trivsel som Københavns Zoo krævede, fordi de ikke var med i et bestemt samarbejde, og den Zoo i England der tilbød at tage ham, jamen der passede hans genotype ikke ind.
    Dyrene skal jo heller ikke holdes i live for enhver pris!

Noget jeg synes er endnu mere hul i hovedet, er at folk farer sådan op over, at der blev holdt en offentlig dissektion, og at resterne derefter blev fodret til løverne. At folk raser over, at børn kunne se en giraf blive skåret i stykker. Amen hør nu her, livet er ikke en Disney-film, og jeg kan ikke se, hvordan det kan skade, at lære børn, hvor kødet kommer fra, og at rovdyr som løver altså også skal have kød - og det er ikke bare hakkebøffer fra supermarkedet som de selv får.
    At nogle folk, så giver Københavns Zoo skylden for, at de dissekerer en giraf overfor små børn... Nej altså... KBH Zoo har ikke tvunget nogen til at komme og se dissektionen - børn som voksne. Det er forældrene til børnene, der bestemmer hvorvidt deres børn skal se det.
    Havde jeg haft børn havde jeg taget derind, givet dem mulighed for at se det, og hvis de ikke ville, så var det fint. Men de skulle være klar over, at livet som sagt ikke er en Disney-film.

Marius har beriget sin mor med naturlig ynglepleje og er et resultat af naturlig adfærd hos giraffer. Efter sin død bidrog han til videnskaben. Dele af kroppen er sendt til forskellige forskningssteder, og resten er brugt som løvefoder. Løverne skulle jo alligevel have mad.

Jeg bliver træt i kroppen (Og sindet) over folk, der ikke kan acceptere det faktum, at Zoo ikke har gjort noget galt. At de ikke kan se videnskabeligt på det. Det irriterer mig.

• #95   17. feb 2014 Tror rigtig mange ville have godt af en tur på landet. Og få lov at aflive plukke og spise en høne. Folk er blevet meget virkligheds fjerne fra døden. Hold nu op det vigtigste er vel at vi har det godt når vi er i live og vi kommer godt herfra. Om vi så er 3 måneder eller 50 år. Når vi væk er vi og dyrene væk. Og det er kun de efterladte der vil savne os. Og er i ikke søde at stoppe med jeres indavlet giraf. Han var ikke indavl men kunne ikke blive da der er en han gigraf og ja det så ville blive indavl. Og ja når man har dyr i fangeskab som giraffer og kun har et par håndfulde zoo er rundt om man kan bytte dyr med, så vil man jo ende ud i indavl på et tidspunkt. Og må jo derfor gøre alt man kan for at holde det på et minimum.

Jeg syntes debatten omkring at avle dyrene uden mening er fin nok.
    Men jeg syntes som tingene er og er forgået ikke at der kan sættes en finger på noget zoo har gjort forkert.

Skal dyrene pludselig til at holdes i live for enhver pris! Ikke hvis det op til mig. Men de skal have det så godt som muligt, mens de er her. Og de skal herfra på så en human måde som muligt. Der aflives millioner af dyr, tænk at en giraf kan skabe så meget debat medierne kan virkelig skabe røre når det passer dem.

• #96   17. feb 2014 Prøv lige at tænke på at der ude på savannen bliver dræbt masser af giraffer af løver og det er jo helt naturligt men fordi den kommer fra en zoo er det pludselig helt forfærdeligt?? smiley

• #99   18. feb 2014 jeg tænker bare, hvad med alle de tusindner af fx svin som bliver slagtet hver dag - de er også sunde og raske, forskellen på dem er bare at de har levet et forfærdeligt liv og det har giraffen ikke.

• #100   19. feb 2014 HVAD ER DET DER SKER HER I LILLE DANMARK. NEJ DET ER SKU IKKE SJOVT NÅR DYR BLIVER AFLIVET, MEN SÅ LÆNGE VI HAR ZOO I DANMARK OG BESØGER DYRENE ER VI NØD TIL AT ACCEPTERET AT FEKS. giraffen Marius blev aflivet. ZOO ER NØD TIL AT LADE HUNNER OG HANNER GÅ SAMMEN FOR AT DET ER SÅ NATURLIG SOM MULIG. HVIS DE IKKE KAN KOMME AF MED ET DYR TIL EN ANDEN ZOO SKER TING SOM DETTE FOR AT DET IKKE SKAL BLIVE FOR INDAVLET . HVAD MED ALLE DE DYR DER GÅR I PRIVATE HJEM DER ENTEN BLIVER VANDRYGTET ELLER MISHANDLETHER. HER LIDT BILLEDER HVAD DER FOREGÅR I DANSKE HJEM MED DYR OG DET ER SLET IKKE OK. AT FÅ REGERING OG MEDIEREN TIL AT VÅGNE OP OG FÅ LAVET EN ANDEN LOVGIVNING VAR BEDRE . RÅB HØJT OG DEL DETTE TIL HINANDEN, SÅ DER KAN SKE NOGET PÅ DET PUNKT.
    STØT NORDJYSK DYREREDNING HER https://www.facebook.com/SysserNJ

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10202353309026945&set=a.1811172131934.2098373.1618939952&type=1

• #101   19. feb 2014 Jeg er helt og fuldkommen enig med dig!
    - Syntes det er værre med dem, som hopper rundt på døde hvaler, og der er der ingen der brokker sig.
    Hvad med alle de hundhvalpe, kattekillinger, kaninunger osv. der bliver dræbt eller smidt væk hvert år fordi folk avler for sjov, eller ikke passer på?
    Som zoo selv siger, ville det være forkert at stoppe girafferne i at yngle, da det ligger meget i deres natur.
    Hvad med alle de børn der hopper rundt på døde hvaler, der er ingen dødstrusler, men at de ser en giraf blive parteret og fodret til en løve som er lærerigt og naturligt er farligt.
    Jeg fatter til tider ikke Lille Danmark.
    Gud skæbne, hvor burde nogen folk nogen gange åbne øjnene og tænke praktisk istedet for følelsemæssigt ! Det gør ondt på mig med alt det drama fra Danmarks side, omkring en ganske almindelig løve fodring.
    - Denne gang var det bare en nuttet giraf unge.
    Havde det været endu en "grim" ged var der ingen der var plusset sådan op.

• #102   20. feb 2014 smiley

• #103   20. feb 2014 Støtter 100% op om Kbh Zoo's beslutning og gerning. Når der avles seriøst - også i hesteverdnen - bliver udfaldet nogen gange uhensigtsmæssigt enten pga. køn, risiko for indavl, eksteriørfejl og andet. Marius stod på "folden" og blev fodret af sin vante dyrepasser med rugbrød - slik for giraffer - da han blev skudt! Han opdagede intet, og fik dermed den død/aflivning, som man kunne håbe, at alle slagtedyr, det være sig kvæg, heste, grise, får, høns osv., i Dk kunne få! Omverdnens råb om "mordet på giraffen" er hysterisk og grinagtigt. Og selvfølgelig skulle Zoo's rovdyr fodres med Marius - mere naturligt blev det vist ikke smiley

• #105   20. feb 2014 Jeg syntes personligt aldrig! Man afliver et sundt og raskt dyr! Man kunne sælge den eller lade vær med at avle over hoved!

Dog der det en latterlig ting at true folk og deres familier! Men kan enlig godt forstå folk vil have en forklaring

• #107   20. feb 2014 Mange herinde undrer sig over, hvorfor skulle Marius overhovedet til verden, hvis han alligevel har været på overskudslisten fra starten af. Det er faktisk meget simpelt. Det er en del af EAZAs "politik", at dyrene skal have en så normal adfærd som muligt, derfor skal dyrene i zoologiskehaver have lov til at avle. Hvis dyrene ikke fik lov til at avle, er det jo også at tage en KÆMPE del af dyrenes naturlige livscyklus fra dem. Der er også mange der undrer sig over, hvorfor Marius først bliver slagtet nu. Marius bliver først slagtet nu, fordi de har ventet på at hans mor ikke ville passe på ham længere. Det ville ikke have været naturligt at fjerne Marius, før hans mor og hans bånd var blevet brudt.
    Jeg har faktisk oplevet, at rigtig mange er blevet stødt, over at man har lavet et "show" ud af det. Jeg vil så starte med at sige, jeg synes overhovedet ikke, det har haft noget med et show at gøre. Det har været ren formidling, og 100 % friviligt om man ville se det eller ej, man skal jo betale for at komme ind i zoo, så der er vidst INGEN, der har følt sig tvunget til at se det. Det har ovenikøbet forgået "bag kulisserne". Værten i det engelske tv-program sagde flere gange, det var ondskabsfuldt, men som Bengt Holst siger "It's not cruel, It's natural".

Vi gider vel heller ikke være et land, hvor dyrene i det zoologiske haver, de får serveret blændet mad, fordi vi ikke vil have, børn skal se døde dyr. Jeg er sikker på alle de børn, der har set obduktionen synes det var virkelig fedt at se!

Og alle de zoologiske haver der siger, de havde forslået at overtage Marius, de har enten ikke været en del af EAZA, og hvis en zoologisk have ikke er en del af EAZA, så kan de altså IKKE forhandle med haver der er medlem. Jeg vil ikke til at forklare alt om EAZA, hvis i vil vide mere, så kan i nok finde noget på google. Hvis der har været en zoo, der har været medlem af EAZA, så har de fået afslag, fordi deres gener i deres giraf flok ikke har passet med Marius, som så ville have resulteret i indavl. Marius var heller ikke blevet aflivet før de to år, for hvis en han giraf med hans gener i en anden zoo havde mistet livet, før han fyldte de to år, så var han selvfølgelig sendt dertil, med det var det altså ikke! Undskyld den her besked blev lidt for lang, men jeg skulle altså ud med det.
    Hvis i tænker jeg bare er en uvidende torsk, så vil jeg lige fortælle, jeg er ungarbejder i Aalborg zoo og begge mine forældre er dyrepassere, så jeg har altså fulgt hele den her giraf sag på nært hold. Ved ikke om jeg mangler noget, men ellers så kommer det nok.

• #108   20. feb 2014 Jeg synes at danskerne er dobbeltmoralske med det her..
    Går i panik og får raserianfald over giraffen.. Men samtidig kravler der børn rundt på en strandet hval ved Vedtjyllands kyst og folk tager billeder af den, mens en anden hval kæmper for livet ude på revet,, men ingen gør noget ved det.. Så skal man ikke gå sådan amok over aflivningen af en giraf, hvis man kan more sig over et andet dyrs død!!

• #109   20. feb 2014 Det var ingen gang zoo'en der gav marius et navn det var medierne!!! Og alle zoo'er foder med girafer hele tiden ej ikke hele tiden men nogle gange!!

• Peder
    Peder Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #111   20. feb 2014 Giraffen i Kbh. Zoo var IKKE INDAVL, men ville kun være kilden til indavl hvis den forblev i live, både i Kbh. og andre Zoo samarbejdspartnere. Kbh. Zoo ved godt hvad det drejer sig om når det kommer til holde bestanden sund og fri for genetiske problemer.
    Giraffen er ikke et menneske og når den kommer i overskud bliver den til gavn på en anden måde, ligesom ALLE ANDRE DYR der slagtes hver dag! Hvordan forestiller folk sig man ellers fodrer rovdyrene i Zoo, skal de alle til at spise havregryn hver morgen? I dette tilfælde var der rig mulighed for at lære noget fra en anden vinkel og folk der havde oplevelsen var på ingen måde overfølsomme, de deltog alle i diskussionen med gode spørgsmål!
    Vi slagter tusinder af køer, får, grise og kyllinger HVER DAG og behandler vi de dyr med den fornødne respekt, eller bliver de bare fabriksprodukter? Der er noget af en underlig lugt i hele den diskusion og alle de fortørnede meninger!

• Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #112   21. feb 2014 JEG SYNES FANME IKKE DET I ORDEN! MAN KAN DA IKKE BARE AFLIVE ET DYR BARE FORDI MAN IKKE KAN BRUGE DET. HVAD MED ALLE DE DYR MAN KAN BRUGE? DET ER SIMPELTHEN SÅ FORKERT DET HER. ALLE DYREPASSERE I KØBENHAVN ZOO ER NOGLE MORDERISKE SOCIOPATER, OG DE FORTJENER ALLE SELV AT PRØVE AT BLIVE AFLIVET FORDI AT DE IKKE KAN BRUGES! FØJ! #Marius

• #113   21. feb 2014 Cristian: Det er jo ikke dyrepassernes beslutning? smiley
    Det er Zoologisk haves direktør, som har besluttet det...

• #114   21. feb 2014 Nu har jeg læst en del af debatten, og jeg har lige noget at sige:

Zoo tager det tunge ansvar i denne situation og afliver giraffen, for den kan ikke gå sammen med flokken længere da den er kønsmoden og vil få tæsk af deres meget store han giraf, skabe indavl hvis han parrer sig, og blive stresset og 'ulykkelig' hvis han skal gå for sig selv. Ergo kan zoo ikke beholde ham ... så skal han videre til en anden zoo, problemet er bare at de zoo's som vil tage giraffen ikke lever op til de danske krav, hvor at 'Marius' ville komme til at gå med hunner han var beslægtet med, og dermed skabe indavl og svagt afkom, der på ingen måde kan gavne den ellers truede art. Rigtige zoo's er fuldstændig ligeglade med indavl, det handler om at avle sjældne dyr som de kan sælge, og det skader de zoo's som rent faktisk prøver at redde de truede arter.
    Godt nu er det slået fast (og jeg kan sagtens uddybe det mere).Vi kan ikke beholde giraffen, og vi kan ikke sende den et andet sted hen, hvad gør man så?
    Man erkender at der er ingen anden udvej, 'Marius' må aflives, også selvom han er sund og rask. Og det vælger zoo at gøre i fuld offentlighed foran gæsterne så de kan lære noget af det, ville man ikke se det, kunne man jo bare gå. Hvis man som forældre synes det er for voldsomt for ens børn at skulle bevidne ... SÅ GÅ ET ANDET STED HEN!
    Bagefter blev giraffen fodret til løverne, så den ikke skulle gå til spilde ... det er nok det mest naturlige mad løverne var fået i mange år. Og til jer der siger at løverne jo jager deres mad, så der er intet naturligt ved det ... NEJ, det er ikke rigtigt, i naturen er 70% af det løver spiser faktisk ådsler, og de jager kun når de ikke har andre muligheder.
    Jer der har så ondt i røven over at 'Marius' med de store sorte øjne er blevet aflivet, I har bare at købe frilandsæg og kød fra frilandsdyr (og det tror jeg ikke i alle gør). 'Marius' fik to gode år, det er mere end hvad man kan sige om vores mad.
    Det var det jeg havde at sige smiley

• #115   21. feb 2014 Kan kun grine over lille Danmark. Prøv at se hvor langt ude det her er.
    Jeg støtter KBH Zoo's beslutning fuldt ud. Og det er da bedre at de afliver en giraf, istedet for at skulle aflive en hel masse pga. indavl. De redder jo bare en masse andre giraffer. Og at børn kan komme ind og se den blive skåret i og få en hel masse fortalt om det, det er da fint. På min skole skal vi da også skære en gris op, det er jo det samme. Og at de giver kødet tik løverne er da bedre end at de skal dræbe et andet dyr også bare smide dens kød ud.

• #116   21. feb 2014 Det er til grin at folk hidser sig sådan op over det! Den ene dag er det så trist at en giraf er blevet aflivet uden nogen form for lidelser, og senere står danskerne og hopper ovenpå en halv død hval??? Meget dobbelt moralsk! Jeg tænker også lidt, giraffen fik en smertefri død, hvad med de dyr vi spiser? De lever under dårlige vilkår og sunde og raske dyr bliver slagtet hver dag? Giraffen havde sikkert et udemærket liv til dens dages ende, det har hvad vi spiser bestemt ikke!

• #117   21. feb 2014 Jeg er helt enig!

Kommentér på:
Giraf-aflivning i kbh zoo *DEBAT*

Annonce