{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
814 visninger | Oprettet:

Kristine M
Kristine M
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

aflivning? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg står med en hest som jeg har haft i snart 15 år, han er 23 år og er en shetlandspony, jeg håber ikke at der er nogen som misforstår dette indlæg og forventer heller ikke forståelse men søger bare lidt vejledning.
Jeg er desværre kommet i den situation at jeg ikke har råd til at have ham mere, men tanken om at han skal sælges til nogen som selskabshest og blive dårlig behandlet eller solgt videre kan jeg ikke have, men at aflive en ham gør mig også rigtig ked af det, han er udadtil sund og rask men har tendens til at blive forfangen og har astma. men han er lige kommet til at gå alene og jeg har ikke råd til en han kan gå med. Dette er ikke salgsannonce men blot et håb om vejledning. altså det korte og det lange er.
Han er gammel og synes ikke han skal kastes rundt til alle mulige, og jeg kan hellere ikke få mig selv til at aflive ham når han ikke dødsens syg.
Og jeg ville ønske at jeg havde råd til at beholde ham, men pengene er desværre bare ikke til det. og nej man skal ikke anskaffe sig et dyr hvis ikke man har råd og tid til det, men jeg var 8 år da jeg fik ham, så det tænkte jeg ikke lige på dengang.
Hvad ville i gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aflivning?
  • #1   1. maj 2013 Aflive smiley Selvom det er hårdt, så tror jeg det er bedre for ponyen

• #2   1. maj 2013 Efter min mening er der selvskabsponyer nok på markedet. Og hvis den er gammel, ''syg'' og ikke kan rides er det så godt som umuligt at komme af med hesten desværre.
    Så hvis du vil sørge for at han ikke bliver kastebold, ikke får den pleje og pasning han har behov for og evt bliver redet på så bør du nok aflive. Det havde jeg gjort hvis det havde været mit valg smiley

• #3   1. maj 2013 Jeg ville sige han har haft en langt og godt liv og aflive. Sys personligt ikk man sælger et dyr videre Der er så højt oppe i alderen.

• #4   1. maj 2013 Jeg ville aflive,så ved du han kommer godt herfra
    Der er mange heste på market,mange gode heste og dem ser man også være kastebold

• Kristine M
    Kristine M Tilmeldt:
    maj 2013

#5   1. maj 2013 Ja, jeg tænker os aflivning ville være bedst for ham, det er bare en svær tanke når han ikke ligger for døden hvis i forstår hvad jeg mener. smiley og han har virkelig haft en godt og langt liv. Men det er altid svært at sige farvel, men om det bliver nu eller om 5-10 år, det bliver aldrig nemmere. smiley

Barløse© - Nej, synes heller ikke han skal sælges når han er så gammel.

• Kristine M
    Kristine M Tilmeldt:
    maj 2013

#6   1. maj 2013 Ja, jeg ved jo hvor han kommer hen, og jeg skal ikke gå med tanken om hvor henne i verden han er, om han ligger på spisebordet som middag eller om han bliver mishandlet på det groveste. det ville jeg ikke kunne bære.

• #7   1. maj 2013 Synes helt klart du skal aflive ham og ja det er hårdt,men det er en beslutning der er hård for dig,ikke for ham. Du ved han har levet et godt liv og får en værdig afslutning på et langt pony liv og så synes jeg du skal være stolt af din beslutning som sørger for at han ikke ender sit liv som kastebold,forsømt,forfangen osv,men at han stille og roligt ender sine dage i sit hjem. Mvh Stine

• #8   1. maj 2013 Jeg tror desværre, det kommer til at give sig selv - for du kommer nok ikke af med en så gammel pony med de skavanker, han har.....

• #9   1. maj 2013 Jeg synes slet ikke du skal tale dig til dårlig samvittighed blot fordi du ikke har råd. Vi køber vel alle sammen ting når man har råd, men en eller anden dag kan det jo ske man ikke længere har råd.

Jeg ville nok, selv hvis han var yngre, aflive af frygt for at han bliver kastet rundt.

• Kristine M
    Kristine M Tilmeldt:
    maj 2013

#10   1. maj 2013 Ja, det er en hård beslutning som menneske at skulle "afgøre" liv eller død. Årh hvor jeg dog hader beslutninger som denne, og jeg kan ikke lade være med at få dårlig smag i munden og dårlig samvittighed.. smiley men han skal jo over på den anden side på et eller andet tidspunkt.

• #11   1. maj 2013 Når min bliver gammel gammel, og jeg måske ikke selv har råd til ham, finder jeg nogen som kender nogen, som vil have ham gående som selskabshest. Altså så han stadig er min, men udgifterne er minimale smiley

Kan jeg ikke få det til at gå op til den tid, må jeg sige pænt farvel.. Han skal ikke ende som kastebold, det skylder jeg ham smiley

• Kristine M
    Kristine M Tilmeldt:
    maj 2013

#12   1. maj 2013 Det havde jeg også tænkt på, men kender bare ikke nogen som har hverken råd eller plads til at have ham gående. desværre smiley

• #13   1. maj 2013 Tror du vil få mere dårlig samvittighed,hvis du så ham blive kastebold eller ikke får et optimalt sted,folk nu om dage har ikke rigtig råd til og ha en hyggehest gående,som før i tiden

• #14   1. maj 2013 aflive, det gør ikke ondt at være død, og du har passet ham godt, han haft et godt liv, det bedste du kan gøre for ham er at sikre en værdig afslutning, så ja af kærlighed til dyret havde jeg valgt at aflive.

• #15   1. maj 2013 Men her til sommer han han vel gå på lidt græs, det gør det vel nemmere, til der måske er en du kender som kender en der har lyst til at have ham gående, det er jo begrænset hvad sådan en lille mand koster smiley

• Kristine M
    Kristine M Tilmeldt:
    maj 2013

#16   1. maj 2013 Ja, han skal have en værdig afslutning. så det bliver desværre nok en aflivning. smiley Jeg har heldigvis et familie medlem som vil være der når aflivningen står på, jeg ville ønske jeg havde nerverne til at kunne være der, men jeg kan ikke forholde mig til døden, og kommer nok aldrig til det. smiley

• Kristine M
    Kristine M Tilmeldt:
    maj 2013

#17   1. maj 2013 Vinnie Madsen - Vil rigtig gerne have ham gående og græsse, men jeg ved han bliver forfangen for det gør han hvert år, uanset hvad jeg gør, sidste år måtte jeg "spærre" ham inde i hans læ hus og lukke ham ud 1 times tid om dagen 4 gange. men den lille lort ville fandme ikke være derinde så han brød bare ud smiley og jeg synes næsten heller ikke han skal være "syg" hans sidste tid smiley

• #18   2. maj 2013 Hej. Da min datters hest skulle aflives , valgte hun selv hvad vej den skulle, og hun gav den til odense zoo, hvor den skulle gives til de vilde dyr, Hun ville ikke have at den skulle videre til andre mennesker, da den havde været rigeligt så mange steder inden hun blev ejer af den.Så vores dyrlæge kom dagen før og undersøgte den og lavede en slagteattest ( men hesten må ikke været fyldt med noget, den skal være doping fri ). Næste dag skulle vi selv komme ud med den , her tog vi den ud af traileren , og så var deres dyrlæge der og så blev den skudt ned, Min datter så ikke på da de aflivede den , men ville med ud og aflevere den . Det er nu 2 år siden og hun har det godt med det, hun ønskede at få noget af hans halehår med hjem, det hænger hjemme på hendes værelse. du skal følge dit hjerte og gør hvad der er bedst for din hest.

• #19   2. maj 2013 du skal lade den gamle pony få fred.... Så ved du hvordan hans liv slutter og det har han fortjent..

Det er ikke noget at have dårlig samvittighed over og naturligvis bliver du ked af det... Sådan er det jo at have dyr....

Jeg kan også se at det er hvad andre synes så jeg håber du føler nu, at det er det rigtige for både dig og din pony..

kh Linda

• #20   2. maj 2013 Som så mange andre, mener jeg også at du skal aflive ham. Der er så mange små ponyer i omløb og de bliver ikke alle behandlet lige pænt. Så du skylder din ven en værdig afsked.

Men du skriver du ikke kan forholde dig til døden og derfor får en anden til at være der.... Hmm... Her syntes jeg, ligeså meget for din egen skyld, at du skal "mande dig op" og være der for din ven til det sidste. Han er din ven, dit ansvar, så hjælp ham trygt afsted smiley

At sige farvel til sit dyr, sin ven er en af de hårde ting når man anskaffer sig et dyr, men det er ens ansvar. smiley

• #21   2. maj 2013 Du har givet ham et godt liv. Han er en ældre dreng og har nu små skavanker der skal passes. Lad ham sove ind og hav fred med, at du har givet ham det bedste og mest værdige. Det er ikke en skam. Det er et voksent og modigt ansvar at tage. Alt for mange skyder det fra sig.

I min stald har en pige også lige taget den konsekvens. Hesten var her kun 10 år. Men den var ikke helt rask. Dog kunne dyrlægerne ikke finde ud af hvad den fejlede. Hun havde heller ikke råd længere. Den fik også fred, selv om den var sød flink og rar. Der er for mange heste og for få der har råd p.t. Det er ærgeligt, men jeg har fuld respekt for det hun gjorde.

Knus til dig og ponse.

• #22   2. maj 2013 23 år og med skavanker, der hurtigt kan være invaliderende og smertefuldt for ham med forkert pleje - nej, du bliver simpelthen nødt til at tage den hårde beslutning og aflive ham, hvis du vil ham det bedste - og også dig selv. Du vil ALDRIG tilgive dig selv, hvis han ender det forkerte sted og får en sørgelig afslutning på et ellers godt liv.

Husk at det kun er dig, det er synd for, når han bliver aflivet - og min erfaring siger mig, at det kun er tiden indtil aflivningen, der er svær - når han først er væk, så vil du mærke en form for lettelse og ikke gå og være bekymret for hvordan han har/får det. Men øv er det, for køber man et dyr, så køber man en sorg.

Kommentér på:
aflivning?

Annonce