{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.057 visninger | Oprettet:

Fortvivlet hesteejer - Hun spiser ikke {{forumTopicSubject}}

Det er det andet emne jeg opretter om emnet, og det ved jeg, men jeg er nu endnu mere bekymret for hende :o)
____
</b>Min pointe med dette indlæg var, at jeg er blevet rigtig bekymret for hende. Har lige modtaget en sms fra en anden opstalder, som spørger hvornår LL sidst har fået ordnet tænder. LL har nemlig endnu en gang ikke spist op (Hun spiser ikke op 4 ud af 7 dage om ugen), og var ikke engang interesseret i høet.

Lille Lyn havde dyrelæge lige omkring november, hvor hun fik et ordentligt handelstjek - Bøjeprøve, tandtjek, hjertetjek, hovtjek osv. osv. Meldingen var at hun var alt alt for fed, og skulle tabe sig øjeblikkeligt - ellers sund og rask.

Hvorfor vil hun ikke spise op?!

Hun blev flyttet til et nyt sted den 10. november, men er faldet SÅ godt til derude og er blevet en helt anden hest. Hun er simpelthen så afslappet og sød at træne med, og virker som om hun har det godt. <b>
____

Jeg har en blandingshoppe (Islænder og haflinger) på 128cm fra 2001

Dengang jeg startede med at lære hende at kende i 2007 var hun en lille dame, som da var lidt rund i det om sommeren, men intet voldsomt.

Sommeren 2008 så hun sådan her ud (Her desværre intet bedre billede):
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v1301/165/80/1274973994/n1274973994_209129_9223.jpg

Altså heller ikke særlig tyk.

Foråret 2009:
(link fjernet)

og

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs225.snc1/7231_1262762570573_1274973994_784826_7802679_n.jpg

Efteråret 2009 efter regelmæssig træning og ridning siden foråret:
(link fjernet)

Så stod hun stille fra starten af november til jeg købte hende den 23. oktober. Hun har stortset ikke været ude overhovedet. Har desuden stået i boks i løbet af vinteren.

Slut oktober 2010:
http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/5404665_l.jpg

November 2010:
http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/5502890_l.jpg

____

Hun har siden jeg købte hende gået fra 505kg til 464kg. Skal have hende målt igen imorgen..

___

Min pointe med dette indlæg var, at jeg er blevet rigtig bekymret for hende. Har lige modtaget en sms fra en anden opstalder, som spørger hvornår LL sidst har fået ordnet tænder. LL har nemlig endnu en gang ikke spist op (Hun spiser ikke op 4 ud af 7 dage om ugen), og var ikke engang interesseret i høet.

Lille Lyn havde dyrelæge lige omkring november, hvor hun fik et ordentligt handelstjek - Bøjeprøve, tandtjek, hjertetjek, hovtjek osv. osv. Meldingen var at hun var alt alt for fed, og skulle tabe sig øjeblikkeligt - ellers sund og rask.

Hvorfor vil hun ikke spise op?!

Hun blev flyttet til et nyt sted den 10. november, men er faldet SÅ godt til derude og er blevet en helt anden hest. Hun er simpelthen så afslappet og sød at træne med, og virker som om hun har det godt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortvivlet hesteejer - Hun spiser ikke
  • #1   13. jan 2011 Aaaarg den roder rigtig godt rundt i alt det med fed skrift, og kan ikke slette indlægget før imorgen.. Håber i kan finde rundt i det :o) Nederste tekst som også står øverst skulle selvfølgelig ikke stå to gange.

• #2   13. jan 2011 Hvad får hun at spise?
    Når den er så tromle, så er det vist rigeligt bare med hø, evt halm og/eller frægræs som en erstatning for en del af det, og vitaminer.

• #3   13. jan 2011 Min venindes hest ville heller ikke æde, den begyndte at få jerntilskud og gå på træpiller istedet for halm, så kom der gang i hende igen :O) Dyrlægerne kunne ikke finde ud af hvad der var galt med hende så nærmest alt blev prøvet og efter halmen blev taget fra hende og fandt ud af at hun havde jernmangel kom ud sig igen - men ved desværre ikke hvad det kan være med lille lyn, det er aldrig godt når de ikke har appetit - god bedring med hende ;O)

• #4   13. jan 2011 Heste kan jo være mætte. Og det er da kun positivt at den taber sig, hvis den er for fed.

Men jeg ville få tjekket tænder af en rigtig hestetandlæge - en dyrlæges tandtjek er ikke en skid værd.

• #5   13. jan 2011 Hvis den har adgang til mad næsten hele tiden er den måske bare ikke sulten? Nogle heste er og¨så mere kræsne end andre både med stråfoder og fuldfoder.

• #6   13. jan 2011 Jeg læste også dit sidste indlæg, og ville høre om du nu har skiftet til noget andet foder og gået ned i mængden? Jeg var nemlig helt forundret over så meget mad den lille hest fik proppet i sig. Hun har overhovedet ikke behov for så meget, så hvis ikke du er gået ned i mængden af foder, er det måske fordi hun er for mæt, at hun ikke spiser?
    Det er bare mit bud, men er jo ikke dyrlæge eller noget smiley

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #7   13. jan 2011 Hende jeg har part på spiser heller ikke altid sin mad op, hun er begyndt at lade være med det her efter det er blevet så glat at vi ikke kan motionere hende så meget

• #8   13. jan 2011 Hun for 200ml Equiguard blandet med en lille bitte håndfuld Lucerne, og så vitaminer, Lamigard (til hovene) og hvidløg som tilskud.

Derudover har de fri adgang til frøgræs i løsdriften, og så får de omkring 10kg hø per hest på folden. Dette har hun altså vist tydelige tegn på hun har det godt med, da maven så holdes i gang, så det er IKKE problemet ;o

<b> Det bør lige bemærkes, at hun det tidligere sted stod i boks, og der spiste hun aldrig op med det samme. Hun tog en mundfuld, og gik så ellers og nippede til det hele natten. Om morgenen havde hun spist det. Men problemet er, at når hun nu står i løsdrift så skal hun jo spise med det samme :o)</b>

• #9   13. jan 2011 SRB:

Mængden af stråfoder kan der ikke ændres på, da hun jo går i løsdrift smiley Hun får altså næsten ikke noget fuldfoder. Før fik hun 300ml + tilskud, og nu får hun 200ml.

Men jeg skal have set på at få købt nogle vitaminbrikse, og give dem istedet..

• #10   13. jan 2011 Hvad laver den af motion? For hvis den har stor pels og frøgræs og hø i temmelige mængder og ikke laver særlig meget, ja, så spiser den da heldigvis ikke det hele; så ville den jo blive syg.
    Hun kan have lav forbrænding; og kræver derfor ikke meget mad for at holde varmen. Især ikke hvis hun har tyk ponypels og ekstra fedtlag.

• #11   13. jan 2011 Vores lille Honey har heller aldrig travlt med at spise op men tilgengæld elsker hun olie og gulerødder så i de "sippede" tider får hun gulerødder og olie i. Wrap først når forretten er spist.
    mvh merete

• #12   13. jan 2011 Hun kan også være overfodret - små heste har ikke brug for overvældende mange vitaminer, og kan læse på alle de tilskudsting, du giver hende, at hun måske har fået for meget "af det gode" og derfor ikke trænger til andet end det stråfoder hun napser rundt i. Så vitaminbrikse ville jeg altså ikke anbefale.

• #13   13. jan 2011 Disturbia: Hun får cirka følgende mængder motion:
    Mandag:Gåtur på en time
    Onsdag: Gåtur på en time
    Fredag: Gåtur på en time
    Lørdag / Søndag: Gåtur på 3 timer

Det svinger naturligvis også, for nogen hverdage går vi halvanden time og andre hverdage kun en halv time. Men hun kommer ud 4 og bevæge sig 4 gange om ugen, og resten af dagene hygger vi bare. Hun har det bedst med ikke at komme ud hver dag, for så bliver hun sur og tvær og følger ikke længere glad med ..

• #14   13. jan 2011 <b>Er der nogen som kan anbefale en foderekspert at ringe til?</b>

• #15   13. jan 2011 Får hun nogensinde pulsen op? For en gåtur er jo bedre end ingenting; men ofte skal der mere til før nøjsomme ponyer brænder. Så jeg ville anbefale (hvis du kan, pga. vejret) at motionere hende, lade hende blive en anelse forpustet og sådan, og så se, om hun ikke spiser.
    Ellers er "foderdunkene" jo bare fyldt op - og eftersom at hun ikke brænder særlig meget, kun lidt på at gå og på at holde varmen, er det klart at den ikke bliver tømt. smiley

• #16   13. jan 2011 Du kan prøve Brogaarden, men ville ikke blive så bekymret at jeg ville få lagt et direkte skema.

• #17   13. jan 2011 Disturbia: Altså jeg prøver at løbe lidt med hende på ture, men det bliver ikke til meget når der er så glat..

• #18   13. jan 2011 Det var nu mest de 10 kg hø og den frie adgang til frøgræs jeg var lidt forundret over.. Men hvis hun går i løsdrift, så har du jo ret i, at det ikke kan ændres smiley
    Men tror nu også, at det ville hjælpe, hvis du skiftede til vitaminbrikse.. Så bliver det trods alt lidt mindre mængder smiley

• #19   13. jan 2011 Vejret gør det svært at aktivere vores heste - vores spiser heller ikke deres 4 kilo wrap på folden. Og det er meget store heste.

Tror simpelthen din hest får tilbudt for meget foder - og laver for lidt. De er jo inaktive om vinteren, og din lyder ikke til at skal bruge krudt på at holde varmen.

Selv vores ifolede hoppe fra Portugal spiser nogle dage mindre, simpelthen fordi hun er dækket ind, og i øvrigt ikke laver noget som helst hele dagen.

• #20   13. jan 2011 Og ja, 10 kg. til sådan en lille hest lyder af meget. Ville kun fodre med et par håndfulde vitaminer.

• #21   13. jan 2011 Med en så fed pony, og et forholdsvis hurtigt vægttab, ville jeg være meget obs på at hun ikke udvikler fedtlever. Det er en ond spiral, der blandt andet gør at de går fra foderet, hvilket jo yderligere forværrer tilstanden.

Men hvis den sag er i orden, ville jeg ikke bekymre mig over at hun ikke får ædt sit kraftfoder. Det kan være hun ikke har brug for den ekstra energisom der også bliver foreslået ovenfor.

Du skriver også at dyrlægen tjekkede tænder ved handelsundersøgelsen. Var dette med ilagt mundspærre? Hvis ikke, kunne det være en ide at få tænderne tjekket ordentligt, da dyrlægen ikke kan udføre en ordentlig mundhule undersøgelse uden mundspærre.

• #22   13. jan 2011 Okay - Hvis jeg skulle få hende tjekket igennem for diverse sygdomme, hvem kontakter jeg så?? Kan dyrelægen se det eller er det røntgen eller tandlæge eller???

• #23   13. jan 2011 slutter mig til de andre.. og så evt, så en hestetandlæge ud.. de kan meget mere end dyrlæger kan.. smiley

• #24   13. jan 2011 Hvorfor fuldtjekke sin hest for sygdomme, bare fordi den ikke spiser op?!
    Vi har da også dage, hvor vi ikke orker at spise op.
    Din hest er tyk og får for meget stråfoder og laver for lidt, i forhold til, hvad du forlanger, at den skal indtage, lyder det som om.

Men om ikke andet kan du da sagtens spørge dyrlægen om en blodprøve eller få en uddannet hestetandlæge ud.

• #25   13. jan 2011 Så løsningen er mere motion?

• #26   13. jan 2011 Jeg ville nok heller ikke begynde at tjekke for alt muligt bare fordi hun ikke spiser op. Men jeg ville holde godt øje med hende. Og hvis hun går helt fra foderet ville jeg være hurtig med at få dyrlægen ud, i tilfælde af at hun skulle stå med en fedtlever. Det kan nemlig meget hurtig gå meget galt.
    Men så længe hun går og spiser sit grovfoder, så skulle der ikke være nogle problemer.
    Og hvis du så yderligere mistænker tænderne kan du få dem tjekket af en hestetandlæge eller en dyrlæge der ilægger mundspærre. Men så længe hun er så godt i stand som hun er, kan jeg ikke tro at det er tandspidser eller lignende der pludselig får hende til at gå fra foderet. Så skulle det være en fraktureret tand, eller lignende.

• #27   13. jan 2011 Ja jeg ville da også prøve mere motion smiley

• #28   13. jan 2011 Men mere motion er noget svært når der er så meget is -.-

• #29   13. jan 2011 HVis hun er for tyk som du siger, så skal du helt tage kræft foderet fra, og evt giv hende et par gulerødder mens de andre spiser.

Min hest var overvægtig, og havde gigt er nu aflivet pga, gigt.
    Så overvægt skal man være meget obs på, kan hesten ikke røres, har du kun at mindste adgangen til foderet. på folden får de stråfoder, det skal den også have til sin mave, men de 200g den får ville jeg klart tage fra.
    Det for hestens eget bedste. Ville nok også tjekke tænder du kan selv tage dens temperatur, hvis den ikke er for høj, ville jeg nok vente med at ringe efter en dyrlæge. dog naturligvis ville jeg være obs på om den taber mere notere ned. Og være obs.
    Hvis hesten er rykket ud, bruger den mere energi end i en boks, kan være derfor den taber sig. som du siger, den har ikke hele aftenen til at spise sit hø altså får den meget mindre mad her også.

Så forklaringen har du muligvis selv givet der. Og super godt, hvis den blir slank igen. så kan du altid til den tid, fylde foder på den.
    Hvis den ikke vil spise skal den måske ud af flokken og stå med sin mad. måske den ikke kan lide maden. eller har tand problemer.

Held og lykke med den.

• #30   13. jan 2011 HVis hun er for tyk som du siger, så skal du helt tage kræft foderet fra, og evt giv hende et par gulerødder mens de andre spiser.

Min hest var overvægtig, og havde gigt er nu aflivet pga, gigt.
    Så overvægt skal man være meget obs på, kan hesten ikke røres, har du kun at mindste adgangen til foderet. på folden får de stråfoder, det skal den også have til sin mave, men de 200g den får ville jeg klart tage fra.
    Det for hestens eget bedste. Ville nok også tjekke tænder du kan selv tage dens temperatur, hvis den ikke er for høj, ville jeg nok vente med at ringe efter en dyrlæge. dog naturligvis ville jeg være obs på om den taber mere notere ned. Og være obs.
    Hvis hesten er rykket ud, bruger den mere energi end i en boks, kan være derfor den taber sig. som du siger, den har ikke hele aftenen til at spise sit hø altså får den meget mindre mad her også.

Så forklaringen har du muligvis selv givet der. Og super godt, hvis den blir slank igen. så kan du altid til den tid, fylde foder på den.
    Hvis den ikke vil spise skal den måske ud af flokken og stå med sin mad. måske den ikke kan lide maden. eller har tand problemer.

Held og lykke med den.

• #31   14. jan 2011 Det kan være fordi hun har spist sne at hun evt har ondt, det kan være fordi den har sand i tarmene, som kan give kolik. Giv den en halv deceliter i foder hun får, og gerne noget frisk presset hvidløg, prøv det tre uger smiley
    Også gerne lidt lucerne.
    Det kan være den ikke kan lide maden, og hvis det er foder piller så gik den noget anden da det er temmelig hård for maven at opløse og når det endelig er opløst så svulmer det op nede i maven på hesten.
    Håber du får løst dit problem, hvis der er mere så skriv en besked til min bruger og ikke dit forum smiley

• #32   14. jan 2011 Ifølge SundHest:

Hvis man bare taster hendes vægt ind og de 10 kg hø hun får, og går ud fra, at det er relativt godt hø - så får hun 172% tilført af, hvad hun har behov for!
    Frøgræs giver derudover et højere FE-tilskud, omend det er begrænset. Det samme gør kraftfoderet og lucernen.

Mere motion skal der til, selvom det selvfølgelig er svært i dette vejr. Og ellers synes jeg stadig, du må forsøge at få skåret lidt ned i høet og nøjes med at give hende vitaminer ved siden af.

Det ét en lille nøjsom pony du har. Så må man fodre efter det. Og ligesom ved mennesker, er det farligt for hestene at være overvægtige.

• #33   14. jan 2011 Jeg vil mene, at hesten får for meget hø. Hun får jo næsten lige så meget hø, som mine store ungheste får!! Og hø feder også! Derfor ville jeg vælge at skære ned på høet og skippe kraftfoderet, samt nøjes med en vitamin- og mineralblanding som supplement til grovfoderet.

Gulerødder er ikke en god idé, hvis hun skal tabe sig, da de har et højt indhold af sukker.

Ellers ville jeg nok, hvis du er bekymret, vælge at få hendes tænder tjekket efter af en uddannet hestetandlæge/-tandtekniker, som ofte kan se mere end dyrlægen, samt evt. få taget en blodprøve for at se, om der kan være noget, hun mangler.

Mit bedste bud er imidlertid overfodring. En hestemave kan kun indholde cirka 7 kg. ad gangen.

• #34   14. jan 2011 Tror hun får for meget hø smiley Min pony får 5 kilo om dagen eller sådan noget smiley

Kommentér på:
Fortvivlet hesteejer - Hun spiser ikke

Annonce