Har hun slinger? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg ved selvfølgelig godt at det ikke er noget i kan svare mig på, men ville gerne have nogle mennesker med lidt forstand herom på banen.
Der var en der sagde til mig at det godt kunne lyde som om at Kiara havde slinger (wobblers syndrome) og det ville også give utrolig meget mening for mig hvis hun fik den diagnose, da hun har nogle særheder som jeg aldrig før har set hos andre heste.
Jeg kan ikke få hende testet før sneen er væk, da vi intet ridehus har, kun marker og et løsdriftskur. Og jeg kan ikke lade være at gå og spekulere nu.
Jeg ville gerne høre jer om I også synes hun lyder som en slingerhest, kom gerne med noget fakta, da jeg ikke ved såå forfærdeligt meget om det.
Hun er snart 8 år. alle har altid sagt at det virker som om hun er hjerneskadet eller har en skrue løs, og det kan jeg jo kun give dem ret i.
Hun forstår ikke så godt hestesprog. Fx kan hun løfte sit ben og sige pruttelyde med mulen når hun vil have guf, men hun forstår ikke at det kun er mennesker der giver hende, nogle gange stiller hun sig ud til de andre heste og prutter med mulen eller står og løfter sine forben.
Forleden dag stod jeg og min part og nussede hende lidt, da så en af islænderne kommer og stiller sig bag os. Kiara står foran os, og der er ca 3 meter imellem hende og islænderen.Hun blev sur over at den kom og ville have den væk, men istedet for at gå hen og jage den væk, tager hun to skridt skråt væk fra min part og jeg (og islænderen) og sparker ud med det bagben der er længst væk fra islænderen.
Det sker ofte at hun sparker ud efter andre heste der kan stå op til 10 meter fra hende, og det er som om at hun ikke rigtig har kontrol over sin koordination og afstandbedømmelse.
Hun kan en del tricks, og hun elsker at udføre dem. Men så har hun enkelte dage hvor hun bare ikke reagerer på hvad jeg siger til hende, som om hun er lidt i sin egen lille verden.
Nogle gange kan hun ikke engang løfte hovene når de skal renses. Dette er blevet ret slemt det sidste år, selvom jeg sørger for ofte at genopfriske det. Hun har poterne solidt plantet i jorden og der er ingenting at gøre.
Hun kan ikke galopere. Hun kunne lidt da jeg fik hende da hun lige var fyld 4, men det er meget svært for hende idag. Når hestene fx løber rundt på folden og hun forsøger at sætte i galop, bliver det sådan noget klodset halvt trav, halvt galop og man kan tydeligt se hvor meget hun skal koncentere sig og hvordan hun har svært ved at overskue sådanne situationer. Hele hendes kropssprog udstråler at hun ingen kontrol har over sin krop.
Da jeg købte hende og et år frem ville jeg gerne ride dressur. Jeg fik undervisning, men det var som om hun slet ikke rykkede sig eller lærte noget.
Hun er begyndt på, når vi rider tur, at stoppe op hele tiden og kan simpelthen ikke få hende frem. Hun elsker at gøre hvad jeg siger fordi hun ved at hun får ros (rider for stemmen) men det er som om at hun er helt væk og der ingen kontakt er overhovedet.
Hun falder og snubler også over sine egne ben ret ofte, både på tur og på folden.
Jeg synes at hun det sidste år ligner en der er blevet meget mere usikker på sine ben end hun ellers har været før. Men hun er en god pige med et hjerte af guld, en enmandshest, men når man har hendes tillid er man et team og vi forstår og stoler på hinanden i alle situationer. Hun er tryghedsnarkoman, og finder utrolig meget tryghed i mig. Hvis hun er stresset skal jeg bare sige hendes navn i en rolig tone og så er det som om hun ånder lettet op og kommer hen til mig for at søge beskyttelse.
Ved godt at det blev lidt langt, men her er beskrevet de ting (som jeg lige kan huske) som hun gør, som de fleste andre heste ikke gør, og som jeg har læst mig frem til kan være tegn på slinger..
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
En hest med slinger ligner mest af alt en hest der har drukket for meget brændevin. Altså den har svært ved at rejse sig og går til tider som en fuld mand.
Det er korrekt at det ofte findes i handyr, men hunner kan nu også godt få det, det er bare mere sjældent.
dec 2003
Følger: 51 Følgere: 37 Heste: 10 Emner: 87 Svar: 537
Jeg følger lige lidt med her, og er spændt på hvad folk svarer dig.
Håber det bedste for din pige.
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
så derfor vil jeg sige til dig at du lige så godt kan få hende rønken fotograferet til at starte med i stedet for at få hende tjekkt hjemme syntes ikke det lyder helt som det er slinger men hun kan selvfølgelig have det i en mindre grad en min hest for han kunne slet ikke løbe eller rides hvis han var gammel nok men hun kan jo selvfølgelig have vendet sig til sin sygdom da hun nok har haft den i mange år da man siger de får det som plage
grunden til hun er mærkelig over for andre heste kan være (hvis hun altså har slinger) at hun ikke er i stand til at forsvare sig rigtig hun kan ikke løbe væk min dreng næsten lagde sig ned for at vise han intet ondt ville de andre... håber virkelig ikke for dig det er det for det er jo desværre uheldredelig
jun 2008
Følger: 37 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 242
Jeg havde en unghest som var slinger og halt på 2 ben, dytlægen sagde der ikke var noget galt i halsen eller ryggen han fik smertestllende nogen dage, min hest blev mere og mere indadvendt og slukket, han havde det rigtig skit:(
Jeg tog kontakt til Le som gav ham en osteaterpeutisk behandling, hun kansaterede 3 nakkehvivler og den store lændehvivl i klemme, hun fiksede det og vupti var han rengående og glad uden slinger:)
Du kan google navn så får du nr:)
jun 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 9
Vil også anbefale en kiropraktor. Rikke Andersen - ryet.dk er Mctimmothy kiropraktor - vist den eneste i DK, og super dygtig!
Min hest er i gang med behandling hos hende, og har indtil videre fået to behandlinger... Han er rettet en del, og er blevet mere vågen og frisk.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
har I overvejet om den kan have nedsat syn?
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Kiara har også dage hvor hun går lidt "sjovt", altså hvor hendes bagparti slingrer fra side til side, nogle dage voldsommere end andre. Sådan synes jeg egentlig altid at hun har gået i ny og næ, så har aldrig stilt spørgsmålstegn ved det.
Altså det at slinger kun påvirker nerverne og ikke sindet, er sikkert meget rigtigt. Men jeg tror at det automatisk kommer til at virke som om at hesten også mentalt er mærkelig. Det jeg skrev med at hun somme tider er i sin egen lille verden, kan jo være fordi at hendes krop ikke er i stand til at respondere for mine signaler. Det virker lidt sådan.
Sanne: Mange tak for de søde ord, hun er også bare en dejlig og helt igennem unik hest
Pernica: Ja jeg synes nemlig også at Kiara og jeres hoppe lyder ret ens.
Og det du skrev med Ally Cat fungerede fint nogle dage er også det samme med Kiara. Sommetider er hun den "bedst gående" hest på folden og andre dage kan hun slet ikke følge med
Har hun slinger?