{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.308 visninger | Oprettet:

Når man bare har lyst til at give op... {{forumTopicSubject}}

Min hest er begyndt at te sig.. -.-
i dag i ridehuset "stak" hun af 3 gange.. var ved at torpodere porten/lågen ud til stalden og væltede en stol..

jeg forstår det simpelthen ikke, inden hun fik 2-3 mdrs pause efter endt tilridning.. der var INTET! hun kunne nemt gå på en 60*20 bane.. der var ingen slinger i valsen.. nu kan hun ikke en gang trave på en 20*40 volte.. :S hun LØBER, hvor det passer hende.. hun har lige haft kiropraktor, så ved hun er i orden. hun får udover det massør hver 4. uge.

Jeg forstår det ikke!!! sadlen er tjekket.. hesten er tjekket og hun skrider.. i dag.. ignorerede hun ALLE hjælpere.. tøjler, ben og stemme. normalt skal jeg bare sige "pruuuuh" og så står hun fandme nærmest helt stille..
det er dog første gang det har været så slemt.. men hvad nu hvis, det fortsætter? der er INTET i skridt.. der går hun rigtig flot frem og ned.. der er bare den skide trav... føler mig så inkompetent som rytter lige nu.. smiley har virkelig bare lyst til at kaste håndklædet i ringen og bare sige.. THAT'S IT!! (gir meget let op)

jeg har en underviser, inden det råd også kommer på banen, og vi får undervisning 2 gange om ugen.. en gang til mig og en gang til parten.. og hun laver de samme numre med parten..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man bare har lyst til at give op...
  • #2   25. dec 2013 Den har lige haft pause og er så startet op igen = hårdt arbejde. En unghest skal rides 3-4 gange om ugen maks 15 minutter seriøs mere kan de ikke klare... smiley

• #4   25. dec 2013 Hvor tit bliver den redet? I hvor lang tid? Og hvad bliver der krævet også gangarter? Hvor lang tid siden er det den havde pause?
    Har stort set lige været i gennem det samme smiley

• #5   25. dec 2013 Anita: hun blir redet ca. hver anden dag.. i 20 min.. smiley og Medina viser ingen tegn på at hun har et problem med parten..

Limserne: problemet har stået på ca. 4 uger.. og blev startet MEGET roligt op..

• #7   25. dec 2013 http://www.youtube.com/watch?v=8EGWEUf9Xr8 lidt motivation til sjælen smiley

• #8   25. dec 2013 Rikke. hun har stået stille siden sep. er dog blevet redet på tur og lavet lidt små ting imellem. kan læses i min profil smiley og er så startet op her i slut november.
    hun blir redet 2-4 gange om ugen.. ellers blir hun trænet fra jorden.. laver andre ting.. går ture, for at øge trafiksikkerhed.. smiley
    Løsspring er sat lidt på standby, da hun lige har været låst i bagparten..

• #9   25. dec 2013 Teenage alderen - behøver jeg sige mere? smiley

• #10   25. dec 2013 Hoppedullen: har du bare givet ham fri?
    er LYKKELIG lige nu for at jeg ikke er den eneste, der har det problem!
    TUDET så hat og briller fløj af, da vi var færdige med at ride i dag.. det var bare en laaaaaaang magtkamp i traven.. og til sidst besluttede jeg mig for at trave hende 4 skridt, stoppe hende.. så jeg havde vundet.. og IGEN hørte hun ikke efter.. men fik stoppet hende uden at skulle bruge de store krafter.. dog gik der 10 skridt i stedet for de planlagte 4, men vi fik en "god" og kontrolleret afslutning.

• #11   25. dec 2013 Nikoline: jo jo.. Teenageralderen er jeg godt klar over at vi er nået til.. men sys det her er lidt ekstremt..

• #13   25. dec 2013 Tænder?

• #14   25. dec 2013 Hoppedullen: kender det.. -.- og alt er bare tjekket.. var sekunder fra at klappe min hest sådan en.. men beherskede mig og tog en MEGET dyb indåndning.. Så kiggede jeg lidt ind i mig selv og prøvede at finde ud af, hvad jeg skulle.. og besluttede at tage de 4 skridt i trav, som blev til lidt mere, og så ellers bare arbejde i skridt i resten af tiden.. for der går hun super fint.. fint og afslappet, dog lidt interesseret i maden på den anden side af barrieren.. men for at finde den ene positive ting, der var i dag frem.. var at jeg fik hende til at koncentrer sig om ikke at kigge over barrieren..

men ja.. det er virkelig bare frustrerende.

• #15   25. dec 2013 Jeanette: hun fik ordnet tænder i oktober..

• #16   25. dec 2013 Min blev tilredet i starten af året. Fik 2 måneders sommerferie, og blev så startet roligt op igen. Hver 2-3 uge siden august har hun stået stille en uge, grundet skader. I slutningen af november gik ridningen helt galt, da hun havde fået sko af og søgte flokkens tryghed i stalden - så hun stak af og var altid helt ustyrlig. Hun har så lige fået en måneds pause (grundet skade, haha) men det har virkelig hjulpet på hende! I næste uge starter vi op igen, selvom jeg var oppe på hende i mandags. Så lærer vi dreje, stop, frem, bakke og galop anspringet også regner jeg med at hun skal have et par ugers pause igen.
    Jeg regner med at hun skal have en tænke pause mindst en gang hvert halve år derefter, da det hele jo nemt kan blive for meget for sådan nogen små baby'er.

• #17   25. dec 2013 Rikke: sys selv jeg er god til at give Medina tid. hun står for det meste fra tirsdag aften til fredag formiddag og er "fold-bums" og så blir hun redet om søndagen. smiley det er såen "normalen"..
    Det kan ske at jeg torsdag laver tricks med hende eller longere lidt.. så sys egentlig hun har ret meget tænke tid!

skema:
    Mandag foldbums
    Tirsdag undervisning 25-30 min (meget af det er i skridt)
    Onsdag foldbums
    Torsdag skridt, eller træning fra jorden
    Fredag undervisning 25-30 min
    Lørdag foldbums
    Søndag evt. ridning eller træning fra jorden af.

min underviser mener at hun burde rides hver anden dag, men ja når hun ter sig.. er det sku ikke lysten, der driver værket! og prøver at lave lidt forskelligt.. så hun ikke går død..

• #18   25. dec 2013 Ja, det ved jeg nu ikke. Jeg synes bestemt ikke det lyder særlig ekstremt, men sådan er vi jo så forskellige smiley

Da min kom i teenagealderen kløede jeg bare på, og kom ud i naturen og skridtede en masse ture. Man skal huske på at den mørke tid og timerne i ridehus ikke kun påvirker os, men også hestene smiley

• #20   25. dec 2013 hun kommer jo også på tur 1-2 gange pr måned. prøver så vidt muligt at gøre det hver søndag, men det kræver parten er med.. hun er ikke helt trafiksikker endnu.. eller det er hun.. men kommer der en cykel, så er hun skredet.. kommer der en traktor stiller hun sig og æder.. :S og når hun ter sig som hun gør.. så stoler jeg absolut ikke på hende!

• #21   25. dec 2013 Hoppedullen: tror lidt hun mangler at blive krudtet af.. såen virkelig krudtet af.. komme ud og springe nogle spring.. i oktober sprang hun (løst) 115cm og det gjorde vi gerne en gang om ugen.. hvor vi startede med 30cm og arbejdede os op.. vi lavede også nogle små tempo spring..
    men det nye ridehus er jo dobbelt så stort som det gamle.. så frygter lidt at hun bare tuller rundt.. :S

• #22   26. dec 2013 Jeg skriver dig en lang besked også går min telefon ud.. Typisk! Så nu får du bare den korte version smiley på denne måned har min hest lært 3 tricks. I slutningen af sidste uge begyndte vi at træne lidt jordtræning på maks 10 min. Og vaske ben. I mandags fik hun rytter på, men de næste par uger fortsætter vi med at vaske ben og jordtræning. Ingen andet seriøs træning, også har vi hygget en masse. Det har gjort underværker! Og om et par måneder får hun endnu en pause total pause på et par uger. Hvis jeg var dig ville jeg nok give hende totalt fri i lidt tid, og ikke bare et par dage om ugen smiley

• #23   26. dec 2013 Der kan være mange forskellige grunde til, hesten gør som den gør. Det kan enten være, fordi den er forvirret, bliver forlangt for meget af, eller har smerter. Selv om den er tjekket af kiropraktor, kan der jo godt være noget et sted, som kun kan ses på røntgen. Jeg forstår godt din frustration, det er hamrende demotiverende, når det går så skidt med ridningen smiley

• #24   26. dec 2013 Jeanne: jeg vil mene at hun også ville te sig i skridt, hvis det var pga smerter.. det kan ikke passe at det KUN er i trav at det gør ondt.. smiley
    Min underviser har selv redet sine to heste til, og rider til dagligt heste til/op.. så stoler på, når hun siger at, der ikke blir forlangt for meget af hende. de ting som vi laver er: 10 min skridt, hvor der blir øvet frem og ned på begge volter. Så er der ca. 5min trav med skridt indimellem, hvor der også blir øvet frem og ned.. og i dag, så baaaaaare frem.. grrr...
    Så øver vi forparts og bagparts vending, stille på udvendige og indvendige side, versader og hvad der ellers findes af løsgørende, men sjov dressur. smiley
    de dage, hvor hun virker til at ha en off dag, men det er en undervisningsdag, så foregår ALT i skridt.. så tuller vi bare lidt rundt.. men hvor hun stadig skal lave lidt dressur. smiley

• #25   26. dec 2013
    Altså, hesten kan nu godt kun have noget i de andre gangarter - min har pt. noget med bagbenet, men det er kun tydeligt i galop :o).

Ville slet ikke begynde på versader og for og bagpartsvendinger på en unghest - det stemmer netop ikke rigtigt overens med frem og ned ( ihvertfald ikke i den sammehæng jeg tænker frem og ned ).

Måske i bare skal have nogle gode ture uden og tænke i dressur, at der absolut skal være undervisning to gange om ugen. Men istedet skridte en tur, skridte lidt i ridehuset, løsspringe - tage fokus lidt fra dressuren en periode og genoptage den når der er faldet "ro" over det hele.

Nogen gange hjælper det for begge parter, ofte rytteren at træde lidt tilbage så og sige og få lidt andre tanker og komme ud af det dårlige mønster.

• #26   26. dec 2013 Krikken.. måske du har ret.. smiley men versaden er prøvet én gang.. men gider ikke undlade noget.. kan lige så godt bare smide kortene på bordet.. for det er sku ud fra det man får de bedste svar! smiley

Jeg ved ikke om du har set mit skema længere oppe? jeg prøver så vidt muligt at få lagt en tur ind en gang om ugen.. men da jeg lige pt ikke stoler på hende.. vil jeg ha en med.. og det er ikke lige alle, der gider at gå en tur på et par kilometer i det her vejr.. -.-
    jeg er i og for sig ligeglad om jeg sidder på hesten på turen eller om jeg er den, der går... smiley
    har også gået ture med hende uden rytter..

undrer mig bare virkelig over denne adfærd.. inden hun var rigtig tilredet, kunne jeg ride i grime og træk tov på tur ALENE endda.. :S (ved godt at det var liiiiiidt modigt) måske er hun bare en sommer hest?? smiley

• #27   26. dec 2013
    Kommer hun mindre på fold om vinteren? Får noget andet foder? Nogle ting du har ændret? Klippet hesten, ikke klippet hesten osv.?
    Hvad er ændret fra tidligere?

• #28   26. dec 2013 hun er blevet flyttet i november pga STORE uoverensstemmelser med det tidligere sted. hun kommer ca. 2 timer mindre på fold det nye sted. det eneste hun ikke får i sin foder nu er ekstra lucerne.. ellers er alt som det var. smiley
    foder mæssigt får hun mindre wrap end før. ca. 4kg, men er kommet på halmboks (byg) så der er altid noget at gumle på.
    hun er ikke klippet..

• #29   26. dec 2013 må give de andre ret tror en tænkepause ille være godt for hende smiley har jo snakket med dig og tror hun måske hun reagere som hun gør netop pga flytningen osv :- giv hende 14 dages ferie og start stille op igen.

• #30   26. dec 2013 hun fik 2-3 uger til at komme sig oven på flytningen.. og så blev hun starte op med 2 gange ridning i ugen.. og så er den sat op til 3 gange i sidste uge. sys virkelig jeg har prøvet at tilgode se hende, og gøre alt meget stille og roligt for hende..

• #32   26. dec 2013 Limserne: glæder mig allerede til at hun er 3.. der er kun 2½ år til.. så burde det meste ung hest være ude af hende.. -.-

• #34   26. dec 2013 Haha, du mener vel 6? smiley

• #35   26. dec 2013 ja, mener 6 smiley tastefejl..
    rider IKKE på en hest på 6mdr smiley
    men på 3½år smiley

• #37   26. dec 2013 det var så lige aftens tastefejl.. smiley de forekommer.. smiley er sku ved at være gooooodt træt.. men orker ikke lige at sove.. (jeg ved godt at jeg er sær)

• #39   26. dec 2013 Hun har haft ro en måned og derefter har hun drillet i en måned. Og det ca 2 måneder siden i flyttede hende. Hun var låst i krydset bagpart? Som jo måske har været smertefuldt med rytter når der skulle traves?

En flytning er rigtig. Hård ved nogle heste. 2 måneder er desværre ikke meget. Jeg brugte over et år på min gamle før han faldt ned faldt til, og blev rolig. Han var ikke en hest der. Kunne rumme man flyttede ham. Så måske ikke ridningen der. Fylder hesten mentalt, men reelt det at stedet er nyt, hestene er nogle den stadig ikke. Rigtig kender osv. Anden ting er den måske har. Haft ondt. Pga låsningerne sadlen der. Har bombet på øm ryg. De husker smerter meget længe selv om du har fjernet smerten, og. Derfor tid og tolmodighed. Hvordan er hun i longe i trav uden sadel? Med sadel med sadel og rytter? Hvis muligt ville jeg nok droppe undervisning en måned eller 3 til hun finder sig selv det. Nye sted. Og i igen kan finde glæden frem. Når hesten løber fra dig under ridning, er den mentalt helt væk, og jo også. Synd for den. Og så få trænet ikke at. Løbe men altid stoppe når i møder ting... Så den lærer ikke at stikke blot fordi der kommer en cykel. God træning.

Kommentér på:
Når man bare har lyst til at give op...

Annonce