Smerter eller opførsel? {{forumTopicSubject}}
Hej HG håber i kan hjælpe mig for står i lidt af et dilemma.
For tre år sidden blev jeg ejer af den skønneste islænder hoppe, som jeg fik af min farfar. Derfor prøvede jeg hende ikke mere end en gang før valget faldt på hende.
Gennem årene har hun altid været en meget bestemt hest, som har vidst hvad hun vil, men gennem HSM har det aldrig udviklet sig til et generelt problem. Vi har haft stor gavn af det og vi har lært meget
For et års tid siden begyndte hun at true med at bide når vi striglede hende under maven og sad op på hende. Min HSM træner mente på daværende tidspunkt at hun ikke var i smerter men at det var hendes adfærd grundet jeg ikke satte klare linier.
Det gjorde jeg så og for en periode stoppede det, men nu er det kommet tilbage i sådan grad så hun er farlig. hun bider disideret ud efter os når di spænder hendes dækken, når vi stigler mave og ryg bliver hun også sur bider ud og kan finde på at løfte bagbenene. Selv når man går med hende vil hun bide ud efter armen hvis man sætter grænser.
På folden når jeg skal hente hende ind kan hun finde på at vende røven til mig og true med at sparke ved at bakke hen mod mig. Dette sker dog ikke med min søster når hun tager hende.
Den anden dag bed hun min kæreste fordi han hjalp mig op på hende. og nu kan jeg ikke mere. Jeg er rådvild, fordi opførslen tydeligvis ikke ud fra hvad jeg kan se skyldes smerter, men ren og skær frækhed for at komme op i heraki. Jeg er led og ked af at have haft så rolig en hest, som har forvandlet sig til en bølle man skal have øjne på hele tiden. Og hver gang jeg sætter grænsen virker det som om det preller af på hende.
Spørgsmålet er nu og i har prøvet noget lignene før? og i så fald hvad gjorde i? kan jeg overhovedet ændre den adfærd? kan hun fejle noget? for vil bare have min stille pige tilbage igen.
Undskyld længden men er desperat for en løsning inden hun bliver livsfarlig at omgås.
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 447 Svar: 1.934
Jeg plejer at sige NEJ med dyb tone samt svinge mine arme til siden - ikke op i luften men til siden og træde et skridt frem.
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 402
feb 2010
Følger: 66 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 304
feb 2008
feb 2010
feb 2008
feb 2008
har også overvejet mit kropssprog, men i de opstående situationer synes jeg bare altid vi alle har været meget rolig, men selvfølgelig er jeg mere opmærksom på hvor hendes tænder er du end jeg var før, så måske forstærker det hendes adfærd
feb 2010
feb 2008
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
jul 2008
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 159
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Smerter eller opførsel?