{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.211 visninger | Oprettet:

Skjulet smerter? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har en 15 årig araber/newforrest vallak med en hård fortid. Han er blevet redet MEGET forkert og har gået med forkerte sadler.

Han har altid haft tindels til at slå voldsomt med hovedet under ridning, det skal lige understreges at der ikke er noget i vejen med tænderne, de er tjekket af 2 dyrlæger. Jeg rider ham kun for løse tøjler i letridning og uden bid, og det er blevet meget bedre efter jeg begyndte på det, nu gør han det kun sjællendt.

Når han spiser/har spist laver han en meget underlig opførsel med munden/underkæben som ingen af de to dyrlæger kan forklare, de mener at det kan være en vane. Han har gjort det i lidt over et halvt år nu. Han vender hovedet på skrå, strækker halsen og vrider underkæben i cirkelbevægleser i mens han laver noget sært noget med tungen.

Han løber kun i nødstilfælde, når han er på fold og leger aldrig med andre heste.

Jeg er begyndt at tænke lidt over, at han måske kunne have nogle problemer i nakken eller ryggen pga. hans svære fortid? måske han går med nogle skjulte smerter eller spændinger? Er der nogle af jer som har nogle idé om hvad disse ting kan betyde? Jeg gør meget ud af at han bare skal slappe af og nyde det under ridning, hvilket han også gør nogenlunde, men undre mig stadig over de andre ting.
Regner med at få en kiopraktor ud, men derfor ville det da være rarat at høre hvis andre kender til det.

mvh. Nina

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skjulet smerter?
  • #1   13. mar 2010 Når du skriver at han har haft en hård fortid m forkert ridning, dårlige sadler osv, så ville det næsten være mærkeligt hvis han ikke havde fået mén af det.
    Tror det ville være en rigtig god idé at få en kiropraktor ud og evt en massør.
    Det er jo ikke en ung hest vi taler om, men en aldrende herre, hvor jeg går ud fra at det er mange år vi taler om m forkert ridning?
    Hans dårlige vaner kan skyldes fortiden, altså bare en vane, men man kan ikke udelukke skjult smerte når hesten ikke er undersøgt af fx kiropraktor, massør eller lignende.
    Hvad m dyrlægen? Hvor meget har du fået tjekket? Du skriver i din tråd, at tænderne er ok, men har dyrlægen set hesten i bevægelse, under rytter, tjekket op på din sadel osv osv??
    At han kun løber i nødstilfælde kan selvfølgelig være ren dovenskab smiley Men igen, man kan ikke udelukke at der er noget fysisk der kan være årsagen.
    Når du skriver han ikke leger m andre heste... Er det bare leg du tænker på eller vil han slet ikke have kontakt til de andre?

• #2   13. mar 2010 Dyrlægen har ikke set hans bevægelser under ridning, men den sadel han har er en jeg fik til ham for halvandet år siden, en specialsyget til 10.000 så den skulle gerne være i orden.

Han vil slet ingen kontakt have til andre heste, kun meget få og så mennesker.

Tak for svarene smiley regner med at få en fysioterpeut eller kiopraktor ud.

• #3   14. mar 2010 syntes det lyder mærkeligt dyrlægerne ikke selv har forslået dig en kiropraltor, for det kan sidde utroligt meget rundt omkring på hesten. Hvis jeg var dig, ville jeg få en ASP
    Dog ikke ring efter den første den bedste, for der rigtig mange fuskere i det fag. så undersøg det først.
    Jo ingen hjælp, at du betaler en formue, og hun så ikke finder fejlene.
    Håber i får det rettet og du ender med en glad hest, som gerne vil ind i flokken.

• #4   14. mar 2010 tak smiley

En APS, hvad er det?

Kommentér på:
Skjulet smerter?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce