{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

Kan frosten give dårlige ben? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Jeg har lige fået en 5års ifolet lusitanohoppe hjem fra Portugal. Hvor der er 17 grader. Hér er der, hvad, -17. smiley

Hun har ikke ladet sig mærke synderligt, da hun kom, for hun kom til de dage, hvor der kom voldsomt meget sne. Men efter et kraftigt regnvejr, er der nu frost overalt og jorden er virkelig stenhård og knoldet. Hun går på vores ridebane, hvor der er græs i kanterne, i øvrigt, da vi ikke vil lukke hende ud til de andre heste i sådan et vejr.

Men - Amêndoa trængte i den grad til smed, hvilket hun efter 4 dages bentræning (hun er så skide sej) så fik!
Han sagde, at hun godt kunne hæve lidt op, fordi at benene jo fik en helt anden stilling - og det gjorde hun.

Nu er det snart halvanden uge siden, og nu, hvor frosten er blevet endnu værre, og hun går lidt flere timer uden, virker hun altså øm, især i forbenene. Hendes ene forhov var varm de første par dage - det er den ikke mere, og hun er heller ikke hævet.

Faktisk går hun bare som om at hun er helt stivfrossen, og hendes ben er da også meget kolde, når hun kommer ind.

Kan frosten give hende smerter i benene, fordi hun ikke er vant til det? Hun er ikke halt, går bare meget langsomt og forsigtigt, og giver sig lidt i det ene forben.

Skal vi være nervøse, eller kan det stadig være den nye benstilling, der oven i den knoldede jord driller?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan frosten give dårlige ben?
  • #2   16. dec 2010 Det er nok en kombination af det hele.
    Min gamle Nuser bliver nemt halt hvis hans ben skrider for meget.Og kulden er nok ikke det bedste. Tror mange heste vil få gigt af denne "skal ud" tendens.
    Jeg undgår de er mere end 2 som er vant til hinanden så der ikke bliver jaget rundt med nogen.
    mvh merete

• #3   16. dec 2010 Synes da, at du skal høre smeden.. Og hvis det fortsætter så kontakt dyrlægen. Hvis det fortsætter, vil jeg jo mene, at smeden har lavet for meget om på én gang.
    En lidt anden historie. Vi havde ikke rigtig kunnet få en smed ud og hestens hove var blevet lige lange nok (ikke overdrevent lange eller noget). Vi fik så fat i en. Han tog meget af og hesten havde helt normale hove. Det så godt ud. Men så fik hesten hovbyld hele vejen rundt i kanten af hoven. Dyrlægen kunne næsten hælde en deciliter væske ud. Han så sjældent så meget, sagde han. Og normalt ville en hest slet ikke bevæge sig med så meget hovbyld, men Neisti gik "fint". Haltede og havde lidt svært ved at komme igang, men nægtede ikke at gå. Det skal lige siges at han i starten kun haltede meget lidt og lige pludselig (efter få dage) blev det slemt. Bare så I ikke tror, at jeg bare lod stå til smiley
    Men ja, det var jo fordi smeden havde taget for meget af på en gang. Det havde i dette tilfælde været bedre at få rettet det op over et par gange med kortere mellemrum.

• #4   16. dec 2010 Det var meget nødvendigt med smeden, og han overrettede ikke hoven, vil jeg lige sige - hun skal nemlig have smed igen om ikke så længe. smiley

• #5   16. dec 2010 Okay smiley Men jeg ville nu nok høre smeden om det er normalt, at hun er hævet, varm og stivbenet 1½ uge efter smiley

• #6   16. dec 2010 Hun er hverken hævet eller varm smiley

• #7   16. dec 2010
    Vil tro at det er en blanding af at hun trængte til smed også frosten hvor jorden jo er hård og knoldet = 1 stk ømtået hest :o)

• #8   16. dec 2010 Ja, så det er hovene, og ikke selve benene, den er gal med, ikke?

• #9   16. dec 2010
    Ja, det vil jeg mene :o)

• #10   16. dec 2010
    Kan du vel egentligt også let finde ud af ved at se om hun er stivbenet på blødt underlag :o)

• #11   16. dec 2010 Min hoppe kan godt være ømfusset i dette vejr. Hun har bukhov på det ene forben og kan ikke rettes mere op, ind hvad vi har gjordt. Men det er den hårde jord der gør det. Normalt går min med sko på men i dette vejr har jeg taget dem af og ladet hende blive "lidt" lang og det har hjulpet.

• #12   16. dec 2010 Vi har intet blødt underlag - kun inde i boksen, og der kan man ikke se særlig meget. :s

• #13   16. dec 2010 mange heste, hvis de har haft ondt i et stykke tid, har de svært ved at de lige pluslig ikke har ondt længer og det kan tage et stykke tid for dem at indse at de ikke har det. fik det ad vide a min smed engang da han skulle rette op på en hest som der var en anden smed have lavet noget lort på og den have ondt og der sagde han at på det pundt var heste dumme til at indse når de ikke har ondt længer, han sagde også at det ville være godt for hesten at komme i en ( blød ) bund så de kunne komme til at indse at de ikke have ondt, men ville mene efter ca 14 dage lige og få snakke med din smed så det ikke er ander ting der kunne være galt såsom skoene, hvis den har nogle på, det kan så være at den ikke kan gå uden sko men det ved din smed meget beder

• #14   16. dec 2010 Trådstarter: okay, så havde jeg misforstået det. Troede du skrev at hun stadig var hævet, hoven var varm, og at hun var blevet "stivbenet" smiley
    Men vil stadig mene, at smeden bedre kan vurdere, hvad det kan være, og hvad du bør / ikke bør gøre smiley
    Hvordan går hun på staldgulvet (hård fladt og ikke glat underlag?)

Kommentér på:
Kan frosten give dårlige ben?

Annonce