Kan frosten give dårlige ben? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har lige fået en 5års ifolet lusitanohoppe hjem fra Portugal. Hvor der er 17 grader. Hér er der, hvad, -17.
Hun har ikke ladet sig mærke synderligt, da hun kom, for hun kom til de dage, hvor der kom voldsomt meget sne. Men efter et kraftigt regnvejr, er der nu frost overalt og jorden er virkelig stenhård og knoldet. Hun går på vores ridebane, hvor der er græs i kanterne, i øvrigt, da vi ikke vil lukke hende ud til de andre heste i sådan et vejr.
Men - Amêndoa trængte i den grad til smed, hvilket hun efter 4 dages bentræning (hun er så skide sej) så fik!
Han sagde, at hun godt kunne hæve lidt op, fordi at benene jo fik en helt anden stilling - og det gjorde hun.
Nu er det snart halvanden uge siden, og nu, hvor frosten er blevet endnu værre, og hun går lidt flere timer uden, virker hun altså øm, især i forbenene. Hendes ene forhov var varm de første par dage - det er den ikke mere, og hun er heller ikke hævet.
Faktisk går hun bare som om at hun er helt stivfrossen, og hendes ben er da også meget kolde, når hun kommer ind.
Kan frosten give hende smerter i benene, fordi hun ikke er vant til det? Hun er ikke halt, går bare meget langsomt og forsigtigt, og giver sig lidt i det ene forben.
Skal vi være nervøse, eller kan det stadig være den nye benstilling, der oven i den knoldede jord driller?
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
Min gamle Nuser bliver nemt halt hvis hans ben skrider for meget.Og kulden er nok ikke det bedste. Tror mange heste vil få gigt af denne "skal ud" tendens.
Jeg undgår de er mere end 2 som er vant til hinanden så der ikke bliver jaget rundt med nogen.
mvh merete
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 949
En lidt anden historie. Vi havde ikke rigtig kunnet få en smed ud og hestens hove var blevet lige lange nok (ikke overdrevent lange eller noget). Vi fik så fat i en. Han tog meget af og hesten havde helt normale hove. Det så godt ud. Men så fik hesten hovbyld hele vejen rundt i kanten af hoven. Dyrlægen kunne næsten hælde en deciliter væske ud. Han så sjældent så meget, sagde han. Og normalt ville en hest slet ikke bevæge sig med så meget hovbyld, men Neisti gik "fint". Haltede og havde lidt svært ved at komme igang, men nægtede ikke at gå. Det skal lige siges at han i starten kun haltede meget lidt og lige pludselig (efter få dage) blev det slemt. Bare så I ikke tror, at jeg bare lod stå til
Men ja, det var jo fordi smeden havde taget for meget af på en gang. Det havde i dette tilfælde været bedre at få rettet det op over et par gange med kortere mellemrum.
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
feb 2004
jun 2005
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Vil tro at det er en blanding af at hun trængte til smed også frosten hvor jorden jo er hård og knoldet = 1 stk ømtået hest :o)
jun 2005
sep 2007
Ja, det vil jeg mene :o)
sep 2007
Kan du vel egentligt også let finde ud af ved at se om hun er stivbenet på blødt underlag :o)
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 926
jun 2005
sep 2007
Følger: 49 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 43
feb 2004
Men vil stadig mene, at smeden bedre kan vurdere, hvad det kan være, og hvad du bør / ikke bør gøre
Hvordan går hun på staldgulvet (hård fladt og ikke glat underlag?)
Kan frosten give dårlige ben?