1.560 visninger
|
Oprettet:
Næseblod ? {{forumTopicSubject}}
igår, nytårsdag, da jeg tog min hyp ind fra fold, omkring kl. 3, blødt hun en del ud af næsen. der var blod pletter i sneen, og det dryppede stadig en smule, da jeg fik hende ind. jeg rensede det og tjekkede med en lommelygte, og blodet kom oppe fra, altså inde i næsen. er det frosten der kan have gjort det?
jeg ved hun har leget lidt med en såkaldt murerspand, men der skal da nået af et slag til for at give næseblod, ikk?
hva kunne det ellers være kommet af?
kram
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 19 Emner: 138 Svar: 2.412
dec 2004
Følger: 128 Følgere: 125 Heste: 4 Emner: 191 Svar: 1.832
sep 2005
Følger: 53 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 18
men kan det virkelig godt komme a prusten?
jun 2005
Følger: 61 Følgere: 50 Heste: 6 Emner: 64 Svar: 478
sep 2005
Følger: 53 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 8 Svar: 18
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 179 Svar: 561
Næseblod kan optræde fra et eller begge næsebor. Det er i de fleste tilfælde en lidelse, som optræder lokalt i næsebor, næsehule, lunger, hjerne eller i et område mellem svælg og næsehule.
Der kan være forskellige årsager til næseblod. Det mest almindelige er fremmedlegemer, indtrængende fremmedlegemer, slagskader, faldskader, svulster og infektioner.
Næseblod kan ses i forbindelse med en kraftig belastning, f.eks under konkurrence,væddeløb, ridestævner og lignende. Overanstrengelse kan medføre, at blodkar i lungerne eller i de øvre luftveje brister, hvorved der kommer næseblod.
Herudover kan der være en række sygdomme, f.eks. bakterie eller svampeinfektioner samt svulster, som kan være lokaliseret i næsegang, næsehule, bihule og hjerne. En manglende evne til at blodet størkner kan også medføre næseblødning.
Når man konstaterer næseblødning, er det i reglen generende både for hesten og ejeren, dels fordi hesten er irriteret (nyser, puster), dels fordi der kommer bloddryp i hestens omgivelser.
For at finde ud af hvorfra næseblødningen kommer, kan det i mange tilfælde være nødvendigt at foretage forskellige undersøgelser.
HVAD KAN DU GØRE?
Man skal bevare roen, når hesten bløder fra et eller begge næsebor.
Hvis hesten har næseblod fra begge næsebor efter, skal man straks rette henvendelse til dyrlæge. Hvis blødningen er voldsom, kan man forsøge at udtamponere næsehulen. Dette er ofte vanskeligt, fordi hesten vil nyse og pruste. Derfor vil det i mange tilfælde være nødvendigt at berolige/bedøve hesten, før det kan lade sig gøre.
Hvis næseblødningen kommer fra et næsebor, kan der være flere årsager, hvorfor ejeren bør være indstillet på, at yderlig undersøgelse kan være nødvendig.
En "kikkert" undersøgelse vil i mange tilfælde kunne påvise, hvor blødningen kommer fra.
Hvis man ser blod, bloddryp fra begge næsebor kan det være et tegn på blødning fra lungerne, hvilket bør undersøges.
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 350
For sidste vinter da jeg var ude og ride med en af mine venner , fik Bella også næseblod . Dog var det heldivis ikk så slemt !
nov 2005
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 3 Emner: 152 Svar: 1.077
min hest har også fået det på en ridetur.- men det var fordi det var en rytter det var for hård..- så skulle bare skritte..! min venindes hest har fået det men der var fordi hun fik byghø.. ( det kunne hun ikke tåle)..-
bare rolige det er ikke noget slemt..! men det er ikke rart at se på..- men vendt os se om det kommer igen.. ( forså er der noget galt)
hel og lykke i 2006
Næseblod ?