{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.899 visninger | Oprettet:

Køber første hest - Hvad behøves? {{forumTopicSubject}}

Jeg sad lige og tænkte..

Hvis man står og skal købe sin først hest, hvad mener i så man skal ud og købe af ting?

Altså hvad mener i er "must haves" i stalden?

Her tænker jeg på alt fra tæpper og gamacher til hovpleje eller hvad i ellers mener er nødvendigt.

Skyd løs! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køber første hest - Hvad behøves?
  • #1   6. okt 2010 Hovedtøj, Sadel, min 2 underlag, gemacher, fleece tæppe, uldtæppe, regndækken, overgangsdækken, vinterdækken, striglekasse m. div strigler, nødhjælpstaske.

• #2   6. okt 2010 jamen, alt hvad du kan tænke dig til (o:
    ville gerne selv have en førstehjælpskasse, for sådan en er vel altid god at have (må få købt en!)
    jeg har altid hovpleje, tjære, spray (insekter), bandager, bandageunderlag - hvis hesten bliver syg (har sådan nogle syge bandager), har dækner - i alle former, så når hesten kommer ind med et vådt dækken, så skal det da skiftes, til et varmt tørt et. hehe (o: men alt hvad du kan tænke dig til.

• #3   6. okt 2010 Gemasher
    klokker ( hvis det behøves)
    Dækkener
    skridttæppe
    sadel
    hovedetøj
    underlag
    blue hors skinhealer
    strigler

Puha der er meget!

• #4   6. okt 2010 også selvfølgelig, trense, sadle, underlag, gamacher, klokker, striglere, longeringsudstyr, dækner i alle former.

• #5   6. okt 2010 Hvad indeholder en førstehjælpskasse? smiley

• #6   6. okt 2010 Sadel (start med kombisadel)
    Trense
    Gamacher
    Klokker
    Striglekasse m strigler, saks, nødhjælpsudstyr (plaster, kølingscreme, bandage m.m)
    Regndækken (nok også vinterdækken her om vinteren)
    Skridttæppe
    2-3 underlag
    2 grimer + træktov

• #7   6. okt 2010 Hov ja:
    Hovfedt el. olie
    Hovkniv (til at rette det værste, inden smeden kommer)
    Mug- og sårsalve

• #9   6. okt 2010 Cool! smiley

Min egen liste indtil videre.
    Men jeg har dog skrevet den ud fra, at det er en løsdrift hest smiley

Strigler
    Træktove
    Grimer
    Skridttæppe (Til kolde dage osv.)
    Regndækken
    Underlag + skridtgjord
    Hovpleje
    Tjære
    Insektspray
    Bandager
    Sårsalve
    Mugsalve
    Termometer

NØDHJÆLPSKASSE:
    Saks
    Plaster
    Kølingscreme
    Bandager

• #10   6. okt 2010 Hold da op MariA! smiley

Er de ting virkelig nødvendige?

• #11   6. okt 2010 ØJ!

Har helt glemt refleksting!

• #12   6. okt 2010 det lyder som en god liste du har dig der.
    du er bidløs, men ellers mangler du sådan noget som sadle, måske ikke lige hovedtøj.. men hvad ud nu ellers rider med :D.

• #13   6. okt 2010 det er jo aldrig til at sige, om de er nødvendige, men det er træls at stå uden dem, hvis de bliver nødvendige?

• #14   6. okt 2010 Ja, i så fald i hvert fald en refleksvest! det har jeg også i mit skab.

• #15   6. okt 2010 Det var faktisk bare sådan en generel liste smiley

Men ja, hvis jeg skulle have hest så ville en saddel nok også skulle købes smiley

• #16   6. okt 2010 skal du have hest nu her, eller? smiley bare af ren nysgerrighed. nu kender jeg jo lidt til din historie, og har fulgt lidt med på din side.

• #17   6. okt 2010 Det ved jeg ikke smiley

Jeg sad som sagt bare og tænkte på det smiley

• #18   6. okt 2010 self. kun gamacher og bandager hvis hesten har brug for det. jeg har også altid mindst to grimer på gården, et ekstra par klokker.
    og to håndklæder så jeg kan tørre min hest i koderne.

nu ved jeg ikke hvor meget du vil have, men jeg har også vat, sæbespåner til sår, en ren spand, longe (til tjek ved halthed - longerer normalt meget sjældent), fed creme til mulen, solcreme, og sådan noget buster mod sur stråle. derudover har jeg et skilt på Rødes boks hvor der står mit nummer, min fars og min dyrlæges.

• #19   6. okt 2010 altså udover alt det som er tilføjet af andre ^^

• #20   6. okt 2010 De ting er lige tilføjet Okkels xD Tak smiley

• #21   6. okt 2010 så lidt.

• #22   7. okt 2010 Tønde eller lign. Til opbevaring af foder. Mål eller skovl til foder. Hønet, spande til vand, foder, og vask af hest. Et målebånd så du kan se om du fodrer som ønsket. Salt eller mineralsten. Greb eller skovl der passer til strøelse. Evt.Trillebørog Vægt til hø... Ekstra hegn og pæle, en kost og en kalender til alt med hesten...kasse reol eller skab til alt dit grej. Hobbykniv eller saks til at åbne sække og wrap mm. Gamle håndklæder. Læderhultang. Knib tang hammer og skruetrækkere. Klippemaskine? hesteStøvsuger ? Alm. Sæbe til egne hænder og nescafé krus samt elkedel er også rart. Ja det var så den kedelige liste...

• #23   7. okt 2010 Og en forsikring.... Nu vi er ved alt det lækre tilbehør... Og en lygte er forresten også rar at have, det er jo ved at være vintermørkt snart. Pande lygter er ikke kønne men meget praktiske fx. Hvis man muger ud om aftenen og der ikke er lys på vejen til møddingen.

• #24   7. okt 2010 Man kan i hvert fald aldrig få for mange træktov. De bliver bare altid væk sådan nogle..

• #25   7. okt 2010 hold da fest hvor er i udstyrs fikseret......

gamacher,klokker dækken og hvad har vi, lad dog dyret været dyr, og hold op med at pakke det sådan ind.....

no wonder it a snob sport

• #26   7. okt 2010 Rikke Blume:

Personligt så mener jeg heller ikke, at al den slags udstyr er nødvendigt, men jeg mener dog det er vigtigt at have et regndækken og tæppe i tilfælde af, at vi får en ligeså slem vinter som sidste år smiley

• #27   7. okt 2010
    Jeg havde nu ikke valgt at købe gamacher, klokker og dækken i første omgang - jo, ev.t et fleece hvis hesten var gennemblødt.

Men ellers bare trense, grime, tov - en sadel kan man jo egentligt leve uden, gjorde Majas ejer i et stykke tid - hendes første sadel var en ponypude, fordi hun skulle ha' en til undervisning. En striglekasse og en nødhjælpskasse.

Mere vil jeg ikke mene man behøver, men man finder hen af det ud af vejen smiley

• #28   7. okt 2010 Da jeg startede med min første hest havde jeg næsten ingen penge - har jeg stadig ikke, men her er hvad jeg kunne klare mig med i næsten alle situationer:

Sadel
    2 x underlag
    trense
    ekstratøjler
    hjelm
    leggins

Muderstrigle (hundestrigle)
    hovrenser
    hårbørste
    blød strigle

Hovkniv
    kopattesalve
    Mugsalve
    Jodspray
    insektspray
    madolie til hovene, til blank pels og ekstra foderenheder.
    sterilt vat
    selvsiddende elastikbandager

gammelt uldtætte
    elastikgjord
    gamle håndklæder

For mig var det her det allermest nødvendige. Alt derudover kan man købe når man får råd. En refleksvest og de lovpligtige lygter kan også være godt, men er ikke strengt nødvendigt hvis man ikke tager på tur om aftenen.

Starter man helt fra bunden med egen stald, så desuden:

greb
    hobbykniv
    trillebør
    foderspande
    kost
    skovl
    mange spande!

Herudover alt hvad der kan gøre livet lidt lettere for en kold og våd rytter så som stole, varme, radio, elkedel med nescafé og kakao som tidligere foreslået smiley

• #29   7. okt 2010 synes ikke personligt at man behøves alt mulig udstyr, det kan komme når man har haft hesten lidt tid og føler det er noget man gider og bruge sine penge på den -det jeg synes man har brug for er: sadel
    hovedtøj
    og et par dækkener.
    for der er jo ingen grund til at bruge pege på det, og til man ser hvad man synes man har brug for.. og hvis du har noget udstyr kan du jo også bruge den på det indtil du får noget nyt, selvom det måske ikke lige er den farve man kunne ønske sig

• #30   7. okt 2010 nøj en indkøbs liste smiley

men har vi ikke glemt det vigtigste? smiley
    godbider smiley .. spurgte lige madam og hun er enig.. det er et must i et hvert heste hjem smiley .. *GGG*

nej spøg til side..
    sys en første gangs heste køber skal nøjes med de mest vigtige, så som første hjælps kassen, grund læggende udstyr ( sadel, hovedtøj), refleks udstyr og ellers se hvordan det udvikler sig smiley ..

• #31   7. okt 2010 Altid godt at have noget imod lopper, sur stråle osv..=)

• #32   7. okt 2010 Inden du køber dig fattig i alt muligt, så tænk på om du får brug for det i længden.
    Hovolie og mugsalve har jeg aldrig haft brug for, i de mange år vi har haft heste.
    Dækkener har jeg i massevis og hestene har aldrig brugt dem.
    Sådan kan man blive ved.
    Et par grimer og træktov skulle klare den.
    Hvorfor købe en masse udstyr før man har hesten? Det er jo langt fra sikkert den du bestemmer dig for kan passe det købte.
    Det er da surt at skal købe hest efter hvad udstyr der ligger hjemme.

Meget af det folk remser op har jeg ikke haft de sidste 10 år. Det er bare ikke noget man bruger.
    Mine heste er ikke påklædningsdukker.

• #33   7. okt 2010 Bettina S:

Enig med dig delvist, men nogen ting er jo vigtige at have smiley Såsom termometer osv.

Men enig i, at man ikke bør købe udstyr i størrelse, før man har hesten smiley

• #34   7. okt 2010 Ingenting er must haves....

For det første følger der tit sadel og hovedtøj med når du køber den...alt andet kan du købe efterhånden...man kan ikke købe sadel og hovedtøj på forhånd for så passer det med garanti ikke...

En hest behøves ikke gamacher og bandager og dækkener kan du altid tage stilling til om du overhovedet vil bruge ;O))

Måske en lille strigletaske indtil du ved hvad du kommer til at bruge mest...

• #35   7. okt 2010 Når alt kommer til alt kommer det an på hvor meget rytter og hest skal. Hvis det er en som vil ride en tur i skoven 2 gange om ugen behøver personen sikkert hverken dækkener (udover måske et fleece el. uld) har kun brug for et enkelt underlag, bruger hverken bandager eller klokker..

Det er jo hvad man gør det til.

• #36   7. okt 2010 rikke, alle er forskellige og det skal der være plads til.
    så syntes du skal holde det for dig selv, at nogle er nogle snobber, for på andre punkter du det nok også selv.

• #37   7. okt 2010 Lad være med at købe helt vildt ind, der er ikke noget federe end at skulle i hesteforretninger og lede efter det helt rigtige til sin hest.
    Da jeg fik min havde jeg ikke andet en det mest nødvendige striglekasse, tov og så noget til at smøre på sår, det er tit en god ide´da der jo kan ske lidt de første dage på folden.
    Får hesten muk køber du muksalve, og alt mulig andet når der opstår behov..
    Dækken skal du jo lige finde ud af om din nye hest skal have, min går ikke med dækken så det ville have været spild af penge.
    Der ligger gode forretninger allevegne og netbutikker leverer hurtigt.
    Det var mit bud smiley

• #39   7. okt 2010 Det var bare for at få et generelt overblik smiley

• #40   8. okt 2010 se nu var jeg ikke personlig i min betragtning i at heste sporten er en snob sport, og jeg er da skrækkelig ked af det, hvis nogle af jer følte jer, ramt af den kommentar.
    men et direkte personligt angreb på mig er vel unødvendigt, jeg har fuldt ud lige så meget ret til min mening og at udtrykke den, som alle andre har.
    det er så tilfældet at min mening i hvor meget udstyr der er nødvendigt, ikke er den samme som andres.

og nej det siger ikke ret mig meget om mig som person Michella.. for jeg har lige om du startet i det små, med få ting, jeg har lige som du efterhånden købt en masse. og JA jeg har tonsvis af udstyr. men jeg er stadig af den overbevisning at langt over halvdelen af mit udstyr er unødvendigt og der med frås.

• #42   8. okt 2010 Hold da op nogen lange lister .S.

Jeg har lige fået min første hest for næsten 2 mdr siden.

Til hende var der sadel og underlag, trense samt en kasse med et par få strigler og 3 forskellige dækner .S.

Jeg har da købt en del ting efter men slet ikke alt det der står på alle de lister her .S. (forskellige behov for hesten) bla alt nyt i strigler nyt underlag samt trense.

Jeg ventede og så tiden an jeg mangler stadig mange ting jeg gerne vil ha men på den anden side er der også mange ting jeg kun ville få brugt en gang. Man behøver jo ikke mange ting for at komme i gang.

Min lille dame blir brugt til hygge og har ikke brug for dækken normalt ved jeg fra tidligere ejer. Så bare jeg har sadel trense strigler og div pleje og self foder så behøver jeg ikke mere pt .S. Men skal da nok få samlet noget mere med tiden er jeg helt sikker på smiley

• #43   9. okt 2010 Jeg ved godt min liste er lang og det er de kedelige ting der er på, men det er for at få en stald til at fungere. Skridt tæpper og glansspray kan man altid købe senere, hvis man synes det er værd at bruge penge på... Jeg fik en hest i fødselsdagsgave af min mand, og så købte jeg en billig trense og en stick ugen efter så jeg kunne begynde at ridetræne den og ellers lånte jeg resten af udstyret fra min mands heste, først flere måneder senere købte jeg så en brugt sadel og et nyt trykfordelene underlag og en gjord... Året efter fik jeg nye stigbøjler og købte en fluemaske og i år købte jeg en sidepull... Så man kan klare sig fint med kun en trense, hvis man kan låne alt det andet af andre i stalden... Jeg købte i øvrigt en pony for snart et år siden. Den har fået et nyt bid, grime og underlag og en brugt monteret sadel, vogn og stavsele, og så en flue hætte og noget fluespray og det var så det udstyr jeg har købt til hestene siden jeg har fået dem....- og så fik jeg en lille tøsetrillebør sidste jul, fordi den gamle er så enorm og jeg altid får skovlet mere op end jeg kan køre med...

• #44   24. okt 2010 Ansvarsforsikring(det ER lovpligtigt)
    Sygeforsikring
    Livsforsikring evt.
    Første hjælps kasse til både hest og mig.
    3 grimer.
    Et bidløst hovedtøj.
    Stalddækken/fleecedækken.
    Regndækken.
    Reflekser.
    Striglekasse med strigler i(som jeg nok ALDRIG ville bruge xD Whitey er nu ikke blevet striglet i 2 år .. klamme dyr xD)
    Kapsun.
    3 trækketove.
    2 longerings tove.

• Anne-Cathrine H
    Anne-Cathrine H Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #45   9. maj 2017 Jeg tænkte mest bare:
    Blue hirse skinhealer (til hvis de lige har fået en skramme)
    Grimer
    Dækner(regndækken, flecce, sommer, flue osv.)
    Træktove
    Sadel
    Hovedtøj
    Godbidder??
    Foder
    Fluespray?
    ;)???? helbog lukke med ponyen/hesten??

Kommentér på:
Køber første hest - Hvad behøves?

Annonce