{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.210 visninger | Oprettet:

Hvorfor al den unødvendige avl.. {{forumTopicSubject}}

Sidder og kigger marked igennem og falder over en masse uheldige heste som man nok ikke kan komme af med ret hurtigt.

Her tænker jeg især på shetlændere eller kat 3 ponyer...
Man får smidt shetlændere i hovedet for 500-3000kr og her imellem er alt fra føl, hopper, hopper i fol, plage, hingste og vallakker..

Hvorfor avler man alle de heste? Hvorfor sætte dem i verden når der ikke er marked til det?
Mange af ponyerne har ingen tavle og kan ikke rigtigt noget. Det er få der er "godt" tilredet. De fleste har bare fået en stor rytter på der kunne tumle dem, men når en 5årig så kommer op som ikke har så mange kræfter, så er den ikke så tilredet.

En anden ting er hingste - dem har man ikke nogen chance for at komme af med, slet ikke uden tavle.
Heller ikke selvom man skriver " man kan ikke mærke han er hingst " for ingen vil købe en hingst som børnepony, de er også tit besværlige at få opstaldet.

Men i det hele taget er der utroligt mange heste/ponyer til salg som der intet marked er for.
De er heller ikke avlet med særlig stor omtanke men tit fordi det da kunne være hyggeligt med en lille en eller så havde hoppen jo noget at lave.
Men det er ikke så hyggeligt mere når denne lille skabning begynder at koste penge, træning og at man ikke har tid til den.

Er ikke en der mener at alt skal være med tavle - da jeg mener at der skal være heste til de der ikke giver over 10.000kr eller 20.0000 for en fordi man sagtens kan finde fornuftige ponyer/heste til under.
Men dem man avler, bør man bare overveje om der er marked for - for føl/plage uden tavle er der bare ikke uanvittigt marked for.

Øv øv, det er ret sørgeligt...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor al den unødvendige avl..
  • #1   20. sep 2010 Jeg kan ikke sige meget andet end at jeg er enig.. !

• #2   20. sep 2010 Kunne ikke være mere enig med dig...

Syntes det er sørgeligt at folk bare avler for at avle uden at tænke over hvad der skal blive af det føl der kommer ud af det.

• #3   20. sep 2010 jeg er også fuldstændig enig med dig..

• #4   20. sep 2010 jeg mener også man skal tænke lidt mere.

jeg har fks. en fuldstændig fantastisk smuk hest uden tavle!

• #5   20. sep 2010 meget enig!
    det er super synd for de stakkels dyr. det er jo ikke deres valg at blive sat til verdenen ;s

• #6   20. sep 2010 Det er så rigtigt. Folk burde tænke lidt længere frem end bare at det er hyggeligt at have et lille føl. Føllet bliver stort engang, og så har man ikke tid til at træne og passe det. Og vi ved jo alle hvor svært det er at sælge en utrænet unghest, især fordi små pony tit bliver brugt til børneponyer. Hvem gider have en halvfarlig hest til sine små børn?

Men det er da også sjovt at det oftest er de små pony det går ud over? Det er sjældent man ser en mærkelig hesteblanding. Som om folk tænker mere over det når man snakker store ponyer og heste.

• #7   20. sep 2010 helt enig..

ville ikke kunne slå mig på pony avl.. kun hvis vi snakker meget specielle racer som fell, dartmore eller russet..

vi har da snakket lidt om at sætte vores den latterlige i fol når hun er gammel nok, men det for at vi skal ha en afløser klar smiley .. madamen er en ældre dame, og vil gerne at en ny fik lært lidt af hende..
    så det er kun til "eget brug" så at sige..
    men at avle bare for at avle, nej tak..
    man har ingen styr på hvad det sker med den lille ponse når den først er solgt..

• #8   20. sep 2010 Fuldstændig enig.

"Dyr er ikke bare dyr, de er en sjæl, de har føelser."

• #9   20. sep 2010
    Ang. chip og pas tænker jeg bare lidt... Så kan sælger jo bare lade være også er det købers hovedpine...

Hvis det nu er et føl/plag man sælger.

Husker ikke om der er nogen straf for ikke at give det, med mindre til stævner, dyrlæge osv. - men hvis hesten er solgt, så er det jo købers hovedpine.

• #10   20. sep 2010 Så må man jo være klog nok til ikke at købe en hest uden chip og pas. smiley

• #11   20. sep 2010
    Jeps det er jo det man må, men alligevel er der stadig folk der ikke ved noget om ordningen m. pas og chip...

Fx. kan det være nogle der ikke har haft hest før eller mennesker der ikke kommer på diverse fora...

• #12   20. sep 2010 kunne ikke være mere enig!

Det er SÅ sørgeligt at se alle de små ponyer som bliver kastebold mellem mange mennesker gennem hele deres liv smiley

Håber også at forskellige mennesker på et tidspunkt forstår at der ikke er brug for SÅ mange små unge/ hingste/ utilredet ponyer.

Håber at der bliver lavet lidt om på det nu her når det bliver krav at man SKAL have lavet hestepas på alle heste....så får folk forhåbentlig lidt for mange udgifter i forhold til at det kan betale sig. smiley

• #13   20. sep 2010 Det gælder også papir-avl. Selvom der ikke er meget marked for heste pt., fortsætter folk med at avle på alle deres avls-hopper. Det forstår jeg ikke. De kan jo ikke komme af med dem, og mangler så ofte plads her i efteråret (bokse), og må så sælge ud under prisen, det har kostet at lave føllet/hesten.
    Det virker , som om markedet er mættet.

• #15   20. sep 2010 Chip og pas skal ordnes af avler inden salg. Ellers kan føllet/hesten ikke ejerskiftes som også er ved lovkrav ifølge de nye regler.
    Udover det må heste ikke transporteres nogle steder uden pas, så hvis ikke sælger har sørget for pas, må køber ikke transportere dem fra sælger og hjem smiley

• #16   20. sep 2010 Man kan INTET med hesten, uden at have pas - hverken dyrlægebehandlinger, slagtning, salg eller noget andet. Det er simpelthen 'afgangsbevis' for en helt masse ting - og som de andre siger vil det stoppe rigtig mange useriøse 'avlere'.

• #18   20. sep 2010 Er fuldstændig enig! smiley

Men det der med pas osv., hvornår er det gældende fra? og hvordan får man det gjort? Har kun hørt lidt om det herinde..

• #19   20. sep 2010 Det er et problem, som altid har været - men grunden til markedet netop nu, er jo en kombination af mange shetlændere, små ponyer og en krise, som gør at man ikke længere har økonomien til den slags.

Sjovt nok, er der faktisk utrolig mange af dem, der har udtrykt en "Absolut enighed" dem, som også har blandinger (tilfældige om man må have lov).

Jeg synes, det er lidt ambivalent med al den chippen, men det kan ikke betale sig at diskutere det - vedtaget er vedtaget smiley

En mere målrettet avl vil formentlig komme helt af sig selv eftersom efterspørgselen er så ekstremt langt under udbuddet - dette gælder dog langtfra kun e små ponyer, men alle grene af heste-avlen.

I år har jeg sat mine to hopper ifol - den ene renstammet (shire), og ifol med superkåret hingst. Den anden også renstammet, (dartmoor) ifol med en ponyhingst. Jeg har måtte sande, at jeg har fået second thoughts omkring min ponys drægtighed - ene og alene pga. markedet.

Måske man bare skulle slagte og altså spise alle de overflødige heste. Der ville således være et formål, og intet ville gå til spilde.

/Louise

• #20   20. sep 2010 Louise - Jeg har også en blanding, af oldenorg og noget andet. Men det gør hende jo ikke værre end alle andre. smiley Jeg mener ikke at blandinger generelt er et problem, men det er et problem når folk kun avler for hyggens skyld. Der findes mange blandinger rundt omkring, og det er jo ikke dem der ødelægger det for andre. Det er de mennesker der avler uden grund, og baefor at have en lille pony i et par år. De glemmer bare at der ikke er noget salg i heste for tiden, så de kan ikke få det solgt videre. Der er jo rigtig mange der avler blandinger, men tager så ordentligt af dem - og de er jo slet ikke lige så svære at komme af med, som dem der ikke bliver trænet og passet. smiley

Og selvom min hest er en blanding, så har hun af en eller anden grund brændmærke, men sælger havde ingen papirer på hende - så de er nok gået tabt engang. Derfor har hun nok heller ikke været et resultat af ligegyldig avl. smiley

• #21   20. sep 2010 CTS : En hest med brændmærke er skam ingen garanti for kvalitet. Og en hest med brændmærke uden papirer - er det ikke dumt?

Hvad er ligegyldig avl? Definér og uddyb smiley

• #22   20. sep 2010 Louise - Jeg siger heller ikke det er garanti for kvalitet. Jeg siger bare at man oftest ikke brændemærker en hest man er mere eller mindre ligeglad med. smiley Om det er dumt med en brændemærket hest uden papirer - jo, måske. Men der er ikke noget vi kan gøre. Hun står ikke registreret i DK, så hun er nok udenlandsk. Vi ved jo ikke hvor hun kommer fra, og sælger havde ingen papirer. Vi så dog først brændemærket et halvt år efter køb, og sælger vidste åbenbart intet (hvertfald hvad hun siger), så vi besluttede at lade det ligge.

Min mening er at ligegyldig avl er som krikken beskriver det - nogle der får et føl fordi det da kan være hyggeligt, eller fordi hoppen bare skal have noget at lave. Når så føllet bliver større og begynder at koste penge, så er det ikke så sødt mere og man vil sælge - men da har man ikke tænkt på at træne føllet, så det er nærmest usælgeligt.

• #23   21. sep 2010 Krikken;
    Jeg er dybt enig med dig. Og jeg kan heller ikke forstå hvorfor der bliver købt heste med det ene og andet problem, især hvis der er rigtig mange af dem.
    Var det en af mine der havde de problemer, blev de aflivet med det samme. Der er jo mange udgifter forbundet med de heste, og hvis man ikke har den forsikret, så står man jo en i en situation hvor du har smidt pengene ud af vinduet.
    Samt er der jo en masse frustrationer med i det også.

Min ældre hoppe har jeg sat på en forløblig pension mhs til avl.
    Ganske enkelt, jeg gider simpelthen ikke at smide næsten kr. 10.000 på bordet for bedækning efter en godt kåret hingst der har gode resultater på dressur banerne eller hvad det nu er. Jeg har det, som en kalder det målrettet avl.
    Og man ikke engang kan få kr. 20.000 for det afkom der kommer efterfølgende, som er sund og rask fejler ikke en dyt.
    De 2 jeg har til salg nu, tjener jeg ikke en pind på.

Jeg mener, uanset om man har en med stamtavle eller ej, koster de det samme i udgifter. Men har du en stamtavle, har du lidt mere kendskab til evt. familien har bedrevet, samt ved man måske også hvis der heste med skavanker man skal undgå.
    Det gør man altså ikke rigtig med en uden stamtavle, der ved man ikke ingenting. Kun hvis den er født ved sælger eller sælger ved en masse om hesten.

Når jeg avler, så går jeg efter at få avlet en sund og rask uden skavanker. En der kan holde til ridning, som den er avlet til.
    Og så går jeg højt op i den fodring den drægtig hoppe skal have, for det er virkelig vigtigt at hun bliver tildelt det hun skal under sin drægtighed.
    At hun får de rette vitaminer og mineraler osv.

Men udover at mange vælger ukåret heste eller heste efter ukåret forældre, tror jeg også hænger sammen med at, opstaldningstederne der er rundt omkring i landet, bliver dyrer og dyrer i forbindelse med at kraftfoderet i mange tilfælde er steget pågrund af krisen. Og der kan være år hvor landmændene har været uheldige med vejret og afgrøderne ikke er blevet som ønsket, så vælger man at få en billigere hest.

Angående pas på ukåret heste, skal Alle have pas nu. Uanset om lille Musse er 13 år eller 20. Der står mere inde på hestepas. dk.

Mvh. Lotte

• #24   26. nov 2010 jeg kan godt se det med de små ponyer der intet kan koste når de skal sælges, og der ikke er marked for dem, men nu avler jeg selv pirat avl, dog på oldenborg og dv, og jeg har fået mine føl solgt med stor interesse i år, så jeg har haft et vellykket år med salget, så hvad mine angik syntes jeg ikke det var noget problem og sælge.

jeg havde en større fortjeneste på mine piratføl som en veninde havde på hendes fine papirføl, og det er da pga markedet pt, folk vil ikke give ret meget for føl, hvad enten der er papirer eller ej?
    så mit overskud var større end hendes, hun måtte nærmeste forære dem væk til hvad udgifterne i forbindelse med ifoling kostede.

så min mening kommer an på hvad man avler og om man forstår og lave noget godt selvom det er uden papirer.

• #25   28. nov 2010 Stald Vestergaard - det er jo et lidt snævertsynet perspektiv. Det er da lækkert at du har overskud på dine føl, ingen tvivl om det, men der skal jo gerne ligge en vis kvalitet bag føllene.

En sådan kvalitet er jo netop det man forsøger at opnå gennem godkendelser og kåringer. Piratavl er jo egentlig avl med heste, som ikke har været gode nok til at kunne blive anbefalet i avlen.

Jeg siger ikke at papirløse føl nødvendigvis er dårlige, men man blir nødt til at være realistisk og indser, at der bag ren og fuldstammede heste altså ligger et stort og hårdt avlsarbejde bag.

Jeg har også avlet uden papirer, (og venter endnu et - og måske nok mit sidste - i hvert fald for en stund), men jeg er da ikke blind for hvad der ligger bag henholdsvis papirløs og papir-avl.

Man kan sagtens lave supergode føl på begge måder, ingen tvivl om det.

• #26   28. nov 2010 det er jo ikke udelukkende avl med dyr der ikke er gode nok!! det er da netop også en dum konklusion på det, det er bare ikke alle der har minimum 50.000kr til og stille sin hingst til kåring, men dermed er det jo ikke sagt den ikke er god nok, fordi ejeren ikke er millinonær??? det kan hesten jo ikke gøre for.

selvom man har to fint kårede forældre, dermed ikke sagt at afkommet bliver lige så perfekt, det kan ligeså vel blive en dårlig kombination som piratavl, hvis ikke man forstår og sammensætte de rigtige kombinationer, så om jeg er snævert synet, det er jo som man ser på det, og hvem man vil opnå salg til??

Jeg syntes selv jeg har fået nogle heldige kombinationer ud af det jeg har lavet, nogle bedre end andre, men ikke noget helt skidt, og det har jo nok været af en rimelig kvalitet siden de blev solgt uden problemer, så jeg opnåede mit mål med og nå ud til de købere der ikke nødvendigvis skal give en masse penge for og få et fint stykke papir og ride på.

selvfølgelig skal man ikke bare vælge en hingst fordi den er billig, men kan den levere det hoppen mangler, så kan jeg ikke se problemet i og vælge en der ikke er fint kåret.

vi har hver vores meninger, og dem skal der også være plads til her i livet, det er et frit land vi lever i:-)

• #27   29. nov 2010 Selvfälgelig - det er jo det en debat er tíl for smiley

Jeg mener blot, at avl ikke skal dreje sig om "heldige udfald", men gennemtaenkt avlsarbejde.

Jeg mener stadig at man boer vaere tilstraekklig realistisk og objektiv at man kan gennemskue hvor meget arbejde der rent faktisk ligger bag rigtig mange racer.

Jeg maa nok ytre at langt de faerreste pirathingste kan gennemgaa en avlsgodkendelse. Har man fx en god DV-hingst, saa har man i langt de fleste tilfáelde investeret rigtig mange penge i saadan en hingst - det er jo ikke en kvalitetshest som man erhverver sig til smaapenge. Et potentelt hingsteemne indenfor DV er ikke noget man kommer til for smaapenge.

Eksempelvis siger jeg ikke at hin hingst er daarlig, men langtfra god nok til en egentlig avlsgodkendelse. Saalönge man er bevidst om saadanne fakta, er det jo helt legalt (i mine oejne) at benytte sin hingst i avlen.

Jeg har selv tanker om at benytte en af mine hingste (maaske begge) til foraaret, men jeg er da saa realistisk at jeg godt ved at de ikke er gode nok til en godkendelse i deres forbund. smiley

Jeg haaber, du forstaar min pointe smiley

• #28   29. nov 2010 mange gange i dv kan det jo slet ikke betale sig og stille en hingst op, hvis ikke de har et fint navn som blue hors eller andet, så har man ikke en chance.

og hver mands øjne ser vidt forskellige på hvad en god hest er, og alt efter hvordan hesten bliver brugt får den jo også form efter, jeg ved f.eks indenfor dv der har været meget snak om der bedømmes efter hestens uddseende med muskler osv, så hvis man skal have en chance, så skal man også sørge for hesten bliver redet meget korrekt for og få den største chance, og jeg har da også kunne se på min egen hvor meget træningen betyder for hans udssende, hvis man ser på før og efter billeder så kan de ændre sig så meget at de næsten ikke er til og kende...

Jeg er blevet foreslået af både avler og udefra kommende at jeg skulle stille min hingst op indenfor oldenborger, men da jeg ikke har pengene til og satse 50.000kr på en godkendelse, ridning osv, som man kan risikere ikke går igennem, så vælger jeg også og lade ham gå som pirat da jeg ikke kan sige mig sikker på han kan klare opgaven, og jeg ikke selv ville kunne ride ham godt nok op til sådan en kåring.

og ikke to forbund går efter de samme ting, og jeg ved indenfor oldenborger kan det være svært og vide hvad de går efter fra år til år.

desuden er dv ved og være så opreklameret det er til og brække sig over til tider efter min mening.

men altså alle hingste kan jo heller ikke blive godkendte, så var der jo ingen pointe med det, men der skal bare være hingste til enhver hoppe og pengepung efter min mening.

havde jeg en hoppe uden papirer, så ville jeg ikke ofre minimum 10.000kr på og få et afkom efter hende, det kan efter min mening ikke svare sig på en papirløs hoppe og bruge en dyr hingst.

men det er jo også sådan at så længe der er masse af hoppeejere der vil komme til bedækning her hos min hingst, så stopper jeg da ikke med og have ham til udhold.
    hele sommeren her fra april til august har han været konstant bugget op, så så længe der er købere, så er der også sælgere.

desuden syntes jeg også det er ok og avle så længe det er noget der kan bruges, men med de små ponyer der bare bliver smidt rundt eftersom folk bliver trætte af dem, dem ville jeg aldrig selv sætte til verden.
    der findes trods alt fine rideheste uden papirer.

sad faktisk og kiggede hn´s salgsside for heste her en dag i forrige uge, den dyreste hest der overhovedet var til salg var en papirløs, det sad jeg lidt og smilede af bagefter, for de kan også blive til noget bare den rigtige sammensætning vælges.

men når alt kommer til alt så er vi jo ikke helt uenige , men lidt delte meninger skal der jo også være:-)

• #29   29. nov 2010 Ja - lidt enighed er der da bestemt smiley

Kravene til kåringerne ændrer sig - heldigvis! Man skulle jo gerne forbedre avlen, og det gør man jo kun ændringer.

Man kan jo ikke gå efter den dyreste hest på HN - det er jo ikke særlig svært at sætte en høj pris smiley Kvaliteten bag skal jo gerne være på sin plads. Der er ingen tvivl at langt de bedste heste indenfor stortset alle discipliner, er heste med et stort avlsarbejde bag.

Hvis man "bare" skal have en middelmådig hest uden alt for store forventninger, så er det da sikkert et fint valg. Hvis man derimod ønsker "lidt mere" - så ville jeg bestemt ikke gå efter et mix mellem to vidt forskellige racer eller heste, som man ikke aner hvilke aner der ligger bag.

Som sagt - din hingst ser godt ud, ingen tvivl om det, men jeg tror ikke på dne ville få en godkendelse. OG en godkendelse er altså et bevis på at hingsten har gennemgået en hel del først.

smiley

Kommentér på:
Hvorfor al den unødvendige avl..

Annonce