{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.558 visninger | Oprettet:

Bomløse sadler - hvorfor er din den bedste ;)? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften sjovt nok hentyder til, så er det bomløse sadler.
Jeg har altid godt kunne lide ideen om bomløse sadler, har dog aldrig selv ejet én. Men det kommer da helt sikkert til at ændre sig.
Den klassiske 'jeg har hørt' at man ikke kan 'stige op normalt' da den bomløse sadel vil glide rundt? Er dette blot en vandre historie, eller er den delvis sand?

Hvorfor valgte du en bomløs sadel? Var det bare det nemmeste i den store sadel jungle? Eller var der en helt bestemt mening med det? Er de decideret bedre til noget i forhold til andet?

Nu har vi alle nok set en Kentaur Elektra med deres enorme knæstøtter, ingen tvivl om at det er lækkert, hvis man er til det, hvad hvis man ønsker en sådan støtte i en bomløs sadel, findes det?

Er der bomløse sadler til en hver lejlighed? Altså, til tur, til dressur, til spring, military måske også?

Jeg er virkelig nysgerrig omkring al viden på disse all-fitting sadler, som jeg personligt synes er et fantastisk koncept, men er det så fantastisk for rytteren som det er for hesten?
Har hesten mere ryg frihed med en bomløs sadel?

Hvad har du og hvorfor er det jeg gerne vil vide. Og hvad er du eventuelt gået fra? Har du haft en 'normal' dressur/spring/kombi sadel før du fik din bomløs? Og hvad fik dig til at skifte til den bomløse?

Har du oplevet problemer med din bomløse? Og hvordan opstod de?

Hit me up - med nogle fantastiske uddybende svar, og lad os få en debat i gang om evt for og imod bomløse sadler smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bomløse sadler - hvorfor er din den bedste ;)?
  • #1   10. sep 2017 Jeg har en utrolig kort pony - og en lidt for stor mås smiley

Jeg har haft en HDR Paris, der efter et styrt blev skæv i bommen. Den er et par cm for lang i anlægsfladen, men hesten har gået med den i 3-4 år uden problemer i ryggen (bliver tjekket ca hver 3. mdr af massør/fysioterapeut) uden anmærkninger ifht sadel.

Sadelmager snakker specialsyet sadel (20.000 +), en HDR Paris igen (møg svære at opdrive). Ellers er hun blank.

Har en veninde der har Contact Supreme (bomløs) til hendes korte brede heste - så den får jeg lov at prøve af, både på hendes og på min egen. Har siddet i den 3 gange, så selvfølgelig ikke meget.

Jeg kan overhovedet ikke sidde i den. Nøj hvor var det forfærdeligt. Den låser mig i sædet, tipper mig forover og kan ikke ride letridning i den fordi knæstøtten skærer mig ind i lårerne. Min egen hest brød sig absolut ikke om den, og virkede meget flad i gangen (mere end han er normalt smiley )

Så tak - men nej tak smiley

Var heldig at opstøve en HDR Paris brugt igen - men det var ikke nemt smiley

• #3   10. sep 2017 Jeg har redet i almindelig dressursadler indtil for ca 5 år siden.
    Min gamle hoppe blev tilredet i bomsadler, og det var en virkelig bekostelig affære. Hun nåede op på seks forskellige sadler inden hun var færdig udvokset.

Da jeg skulle i gang med den næste, valgte jeg bomløs, så sadlen kunne følge med hestens udvikling. Valget faldt på en Baloun kombi dressur, da det var den der lignede en almindelig sadel mest og hvor jeg sad godt. Prøvede også andre modeller, men de var meget brede at sidde i, så det var ikke noget for mig.

Selvom sadlen var købt til min unghest, begyndte jeg ret hurtigt også at ride i den på den gamle, fordi hun brugte sig så meget bedre i den bomløse.

Jeg elsker min sadel, fordi den er super fleksibel men stadig fast nok til at jeg har fornemmelsen af smal talje og et sæder der støtter uden at låse mig fast. Den har ikke kæmpe dybt sæde som moderne dressursadler, men det er for mig en fordel, da de meget dybe sæder ikke er ret gode sammen med min kropsbygning. Knæstøtten er sat på med velcro, så jeg kan regulere både størrelse og placering efter hvad jeg har brug for.
    Eneste anke er at de er blevet voldsomt dyre, så min næste sadel bliver kun en Baloun, hvis jeg kan finde en brugt.

• #4   10. sep 2017 det er en fejl at tro at en bomløs passer alle heste. dog er de mere fleksible (Som dem m læderbom) en en klassisk bomsaddel. Jeg har prøvet både sensation, contact og barefoot samt tilpasset bomsadel på min araber og det eneste hun accepterer og der ikke glider frem er en Ghost sadel(bomløs) Zenobia passede også men den kunne jeg ikke lide at ride i.

• #5   10. sep 2017 Min veninde har en contact suprême til hendes araber. Hun valgte den fordi den som den første ud af alle de sadler hun prøvede til ham, lå godt. Han har haft den i mange år nu, den følger i pasformen så fint. smiley Den ligner en dressur sadel, så det er endnu en fordel.
    Jeg rider ham også, og vi synes begge den er god at sidde i - lidt mere knæstøtte kunne ønskes, men derudover synes jeg den er god. smiley Når jeg selv en dag skal have hest, ville jeg også gerne have den sadel. smiley

• #6   10. sep 2017 Contact har også en spring sadel, men den har jeg ikke erfaring med. smiley
    Contact suprême glider ikke rundt når vi skal op, men min veninde købte også gjorden der passer til, ved ikke om det spiller en rolle..
    https://www.contact-saddle.com/shop/contact-advance-springsadel-1492p.html

• #7   10. sep 2017 Jeg har bestilt en Ghost sadel (model Firenze). Før havde jeg en Barefoot Cheyenne, men den støttede slet ikke og med en hest der får lidt sjove idéer, selvom han burde have lært det efter 20 år, duede det ikke. Har så prøvet en ghost på ham et par gange og der sidder jeg fast! (uden at være låst).
    I min Cheyenne steg jeg tit op uden skammel uden problemer :).

• #8   10. sep 2017 som en anden også skriver så hænger pris og kvalitet sammen inden for bomløse og de gode er IKKE billige. du skal næsten over 10.000 for at få en god en fra ny.

i den billige ende har vi Barefoot som nok er den mest kendte, og så alle kopierne af Barefoot som nærmest bare er pap sadler.
    jeg har selv haft Barefoot og har lige p.t også sådan en kopi pap Sadel, som jeg bruger til at vende min 2 års til Sadel.

barefoots sadler er meget brede og mange får ondt af at sidde i dem, men de er super gode til tur hvis man kan sidde i dem.

jeg havde også en masterback på et tidspunkt. ikke en dyr sadel, men den var super fin og havde flytbare paneler så man selv kunne tilpasse efter hesten, den sad man ok i smiley

jeg valgte bomløs fordi jeg syntes det var smartere at den kunne følge hesten som den udviklede sig og jeg på det tidspunkt også havde en unghest. jeg havde desuden også lagt mærke til at mange heste ømmede sig når de blev striglet i saddellejet, så jeg var meget opmærksom på at det skulle min hest altså ikke gøre.

men man skal passe på med at sige at bomløs kan ligge på alle for det kan DE ikke. det gælder om at vælge den model der passer til den pågældende hests facon.

man kan få både bomløse i dressur, spring, kombineret, distance, western osv. så der er til alle smiley

mit foretrukne mærke er startrekk, det er kvalitet og du kan ikke se at den er bomløs. smiley

• #9   10. sep 2017 Min kostede 5100 og synes absolut ikke den er dårlig kvalitet. Den har flytbare paneler og bliver håndsyet i Italien. Derudover kan du gratis selv vælge farver og materialer, hvis du vil.

• #10   10. sep 2017
    Bomløse er lige så forskellige som bomsadeler og man skal stadig være opmærksom på at sadelen skal passe hesten - dvs. ikke fylde ud på lænden af hesten.

Jeg har haft en Barefoot London fordi da jeg fik min pony havde jeg ikke råd til omstopning og køb af ny sadel, da jeg vidste hun de næste par år ville udvikle sig en del. Den var super fin til mit behov på daværende tidspunkt men da jeg kom op og red LA klasserne, så duede det ikke længere, der var ikke nok støtte i.

jeg kunne ikke hoppe op fra jorden, så gled den rundt. Jeg havde dog et blødt kopjern i. Samt den kunne glide i spring hvis hesten smuttede til højre skarpt og jeg trådte kraftigt til venstre for at udligne.

De bomløse sadeler er meget forskellige generelt. Contact har fx ikke paneler og derfor kan nogen ikke få dem til at fungere med markerede heste. Barefoots sadeler samt Contact er ret lange, så de kræver også en hest med noget ryg.

Baloun er ikke heeeelt bomløs, de er med læder i. Men de er vanvittige dyre og folk er ind imellem skuffede over kvaliteten af læderet.

Så er der Heather Morfett sadelerne - dem er der lige kommet en dansk forhandler af, de har både spring og dressur model og mange er glade for dem.

Sensation er der også, men igen kræver de hesten har noget ryg og at man er glad for sadelens udseende.

• #11   10. sep 2017 Da jeg købte min pony fik jeg den sadel han havde med. Det var en ældre 17" Hubertus kombisadel som var slidt, den havde et mindre hævepad under. Da jeg nu havde fået privatpony skulle jeg selvfølgelig ud og have en dressursadel med enorme støtter for det var ligesom tendens at det var et must så det troede jeg også det var for mig. Jeg fik prøvet mig igennem nogle stykker, spurgt min ridelærers til råds, som selv sagde hun ikke var ekspert og jeg burde spørge berideren på stedet, men det fik jeg aldrig gjort. Jeg fik fat i en 17" Hubertus dressursadel som med en stor acavallo-kile skulle kunne bruges ud fra hvad jeg kunne finde ud af og fik fortalt. Jeg sad egentlig rigtig dårligt i den men det tog noget tid før det gik op for mig at det ikke bare var vane og jeg følte slet slet ikke at jeg havde kontant til min pony. Jeg skridtede varm i den og så gad jeg ikke mere og red resten af tiden uden sadel smiley Det kunne jeg så efterhånden godt se ikke rigtig var optimalt og jeg solgte sadlen. Jeg købte en anden dressursadel som føltes for lille selvom den var noget af det der på det tidspunkt havde ligget bedst (dog ikke optimalt) på ponyen, og jeg solgte den igen. Imens sprang jeg og red tur i den kombi som var fulgt med ponyen, jeg sad så godt i den og der var aldrig nogen der fortalte min teenagerhjerne at den nok ikke passede så godt specielt ikke når et hævepad var nødvendigt. Jeg fandt tilfældigt en ukendt læderbomssadel på nettet og købte den. Den var egentlig ok men selvom den skulle være 17" så føltes den mindre og jeg sad ikke godt i den, den byttede jeg til en Hidalgo Valencia I mener jeg den hed, som var super tæt på at passe ponyen, den var vidst 16-16,5" men sædet var åbent så jeg sad fint, den havde en lille 1 cm hævepad fortil. Samme sadel blev også kort brugt til min mindste pony før vi købte hende da jeg hjalp en pige med at ride hende og ejer havde intet andet end en grime til ponyen. Jeg solgte min elskede kombi da jeg endelig indså at den ikke passede. Jeg begyndte at drømme om en bomløs, nu havde jeg redet så meget uden sadel og synes det var skønt, og så var den nemmere at tilpasse. Jeg fik fingre i drømmesadlen, en Barefoot Stella Limited Edition str 1. Jeg solgte min Hildalgo, den duede ikke til min nye bette pony og den store af dem kom ikke til at springe eller gå dressur igen så jeg så ingen grund til at have mere end en sadel. Jeg købte en 15" kombi til min bette pony men det duede heller ikke. Hun endte med en Barefoot Cheyenne Drytex str 0 som var super, jeg så dog mit snit til at opgradere og købte en Stella i str 0 til hende, og solgte Cheyenne sadlen.
    Det tog mig vildt lang tid at indse hvordan en sadel skulle ligge, men også fordi ingen sagde noget til mig. Da interessen så også opstod så lærte jeg også mere og mere smiley
    Jeg elsker bomløse fordi jeg føler større frihed til mig og hyppen, samt større tilpasningsmuligheder. Min store pony har kun 42 cm at gøre med til en sadel og min bette pony har 36 cm, det gør det heller ikke nemmere. Det kan godt være jeg har en str 1 til min vallak, men min str 42 numse kan også være i str 0 smiley En bomløse kan godt glide når man stiger op, men som med alle andre sadler bør man bruge en skammel. Jeg har dog steget op fra jorden flere gange uden problemer, man skal bare ikke stå og smøle og lægge vægt i stigbøjlen længe. Jeg spænder ikke min gjord på min vallak så meget som jeg lærte i sin tid da jeg så kan mærke det på hans skridt med forbenene, selvom min gjord kan se lidt løs ud så bliver alting hvor det skal være smiley
    Bomløse passer ikke alle heste og der er mange forskellige modeller bomløse. Jeg synes dog det er meget nemmere at finde den rigtige bomløse end bomsadel og jeg føler man er langt mere sikker på at den bliver ved med at passe når hesten ændrer form. Jeg synes der findes lidt af hvert af bomløse, lidt for alle smiley Der er modeller med stor støtte og nogle nærmest uden. Jeg selv har efterhånden fundet ud af at jeg slet ikke kan blive venner med store knæpuder. Jeg ved ikke om det er min højde/bygning men de forhindrer mig i at sidde ordenligt, skal jeg havde støtter så skal det være ved mit lår over knæet så mit knæ er frit smiley
    Jeg sidder perfekt i Barefoot og eeeelsker min sadel, jeg kan ikke genkende at de skulle være meget brede, og min pony er også glad smiley Om man kan bruge en bomløs og hvilken tror jeg ligesom med bomsadeler kommer an på ens kropsbygning, og selvfølgelig ens hests kropsbygning. Jeg er aldrig færdig med at kigge på bomløse, også bare fordi jeg er nysgerrig smiley

• #12   10. sep 2017 Har Sensation dressur til begge mine heste. I dem har jeg god støtte til min ryg og med store knæstøtter. Årsag: begge manglede skulderfrihed i alm. sadler og jeg har prøvet rigtig mange forskellige. Min store hest`s bryder sig ikke om rygpuderne i alm sadler. Den store er meget markeret fortil, men Sensation passer begge perfekt. Så slut med skulder og rygproblemer. Mit barnebarn har barefoot med indvendige knæstøtter som senstion når hun rider vores pony.

profilbillede
  • #13   10. sep 2017 Den lille

profilbillede
  • #14   12. sep 2017 Jeg er vanvittig glad for mine bomløse.
    Har prøvet lidt forskelligt, og kan da komme med mine personlige holdninger til dem.

Først barefoot, mener det var en cheynne.
    Det er en rigtig hyggelig sadel at ride tur i, men det er også hvad jeg har at sige om pæne ting om den. Kvaliteten er ok, men ikke mere, og så er den alt for bred i sædet til mig i hvert fald.

Christ lammesadl
    Hvis man da kan kalde den en sadel og ikke bare et pad. Jeg bruger den til ture, hvor den er rigtig hyggelig og dejlig blød. Brugte den en overgang til seriøs ridning, da jeg en periode stod uden sadel, og det er den knap så god til.
    Men står valget mellem barefoot og lammesadel til turen, vælger jeg lammet smiley

Contact.
    Contact sadlerne er super fleksible. Jeg er dog ikke begejstret for at den er uden paneler. Så Skal man bruge pads under, men jeg tror på, jo minde mellem dig og hest, jo bedre.
    Jeg havde selv en gang primery modellen, men den er aalt for bred i sædet til mig, kunne ikke være i den. Har kort prøvet supreme, men den var jeg låst i. Ja også er kunne jeg ikke forene mig med at den skulle ligge på mankestykket.

Butterfly.
    Den har jeg nu i model Mary, og er rigtig glad for den. Den er smal i taljen, og man er ikke låst. Den har fleksibelt kopjern som følge hesten. Selvfølgelig til en hvis grænse.
    Hesten og jeg selv trives rigtig fint med den sadel.

Baloun.
    Jeg har lige fået en baloun G3 til min über brede hest! Butterfly'en duede ikke der.
    Jeg er vanvittig glad for den. I modsætning til min butterfly, er den let og blød at side i.
    Ved den har ry for svingende læder kvalitet, min er dog så ny, så det kan jeg ikke udtale mig om endnu. Jeg har dog valgt den i glat læder, og synes den virker fornuftig.

Jeg kommer aldrig tilbage til bomsadel igen. Hestens ryg bevæger sig meget under ridning, og jeg kan godt lide tanken om sadlen ikke ligger som er stift bræt oven på i mens, men følger med. Hestene trives ved det, og min pengepung trives med at undgå sadeltilpasninger 1 eller flere gange om året smiley

• #15   12. sep 2017 Jeg har indtil videre kun haft to bomløse, og begge nogle "lortesadler" smiley
    Den første var en billig kopi af en FreeMax (tror jeg - den ligner i hvertfald!) som jeg købte brugt, dog næsten ny. Sadlen var rigtig lækker af sidde i, men den var slet ikke fast. Alt efter hvad man skal bruge den til er det jo både godt og skidt smiley Men den var nok mest som en lammeskindssadel på det punkt. Gjordstropperne blev enormt hurtigt slidt og hullerne blev trukket længere, og spænderne på gjorden rustede rigtig hurtigt.
    Jeg var glad for den til små ture og let dressur, men ikke en jeg vil anbefale.

Min anden og nuværende er en Barefoot Cheyenne som jeg generelt er rigtig tilfreds med - den har absolut ingen støtte og det tog mig enormt lang tid at vænne mig til det, især når det kom til dressurridning, men nu har jeg haft den i knap 3 år og kan faktisk godt ride "ordentligt" i den smiley Har man en god balance, er det heller intet problem at springe og ride tur i den.
    Kvaliteten på læderet er ikke vildt god, men den er også billig så andet kan ikke forventes.
    Fælles for de to er at man (jeg) ikke kan stige op uden en skammel - helst bruger jeg slet ikke bøjlerne til at komme op med, men står på noget som er tilpas højt til at jeg bare kan svinge benet op smiley Det afhænger selvfølgelig af hestens størrelse.

Jeg skiftede til en bomløs fordi jeg gerne ville have en sadel som ikke vejer noget, fordi jeg i forvejen er lige på grænsen vægtmæssigt til min hest, og jeg ville gerne undgå yderligere vægt med en 10 kilos bomsadel. Derudover er han også ekstremt sart når det kommer til bomsadlerne - ligger de bare en halv centimeter for langt fremme eller tilbage kan han dårligt gå, og det er kun et spørgsmål om tid før han eksploderer i bukkespring. Det problem har jeg SLET ikke med en bomløs!

Jeg har *kun* hørt godt om Ghost-sadlerne, så det er også mit næste projekt smiley
    Derudover kan jeg anbefale at se nærmere på BUA-sadlerne. Det er en forholdsvis ny sadel som dog har fast bom, men virker meget flexibel.

• #16   12. sep 2017 Jeg vil gerne takke jer alle, for så fantastisk uddybende svar!
    Det er helt overvældende med alle de forskellige typer, og beviser blot, jeg vidste kun en brøkdel af hvad der fandtes og forskellige typer af bomløse sadler.

Det med at bomløse ikke passer alle, giver jo super god mening, og bestemt noget jeg slet slet slet ikke tænkte over, så tusind tak for de indvendinger.

Man lærer jo hele livet smiley

Glæder mig til at lære endnu mere smiley

Kommentér på:
Bomløse sadler - hvorfor er din den bedste ;)?

Annonce