erfaringer med køb af plag {{forumTopicSubject}}
hej alle.
Jeg leger lidt med tanken om at købe en fuldblods araber plag. Jeg går pt. i 3.g og næste år regner jeg med at starte på medicin studiet, så en plag, der ikke skulle rides, men primært trænes fra jorden, ville ikke være lige så tidskrævende, samt ikke en lige så stor økonomisk udgift hver måned.
Jeg har set på opstaldningssteder i Lyngby og på Amager, som alle er gode bud til at have en plag opstaldet.
Det jeg godt kunne tænke mig at høre jer om, er om det kræver meget erfaring at købe en plag og træne og tilride (kommer helt sikkert til at få proff. hjælp, når den tid kommer) den selv, eller er det noget som er overkommeligt?
selv har jeg kun haft heste som på forhånd har været tilredet, men jeg har flere gange været med til at ride dem op (eksempelvis min gamle pony Hercules, som I kan se på min profil).
Derudover er det jo også en fuldblods araber jeg ville købe, og denne race har jo ry for at være en del temperamentsfuld - det har jeg dog erfaring med, bare ikke med plage.
Ja, alt i alt, leder jeg egentlig efter nogle gode råd og erfaringer mht. køb af fuldblodsaraber plage.
Tak for jeres tid :o)
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
I starten var det bare ned af bakke, da hesten hverken kunen det ene elelr andet og kontant stak af.. Sp der tænkte jeg "Hvad hulen er det for noget skrammel jeg har købt"
Nu er han til at være i nærheden af, og jeg kan arbejde med ham som ejg lyster, han skal tilrides i næste måned
Nu har jeg ikke fortrudt det, men i starten syntes jeg det var en dårlig beslutning
feb 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 15
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.223
Men tidsforbrug bestemmer du jo sådan set selv, jo mere tid du bruger, jo nemmere hest..
Laudino´s tidsforbrug:
0 - 3 måneder: 1 time HVER dag
3 - 6 måneder: ½ - 1 time 6 - 7 dage om ugen
6 - 12 måneder: ½ - 1 time 5 - 7 dage om ugen
12 - 18 måneder: minimalt, udelukkende vedligeholdende træning, og hygge
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Det ville min 12-års hoppe aldrig gøre, hun er jo erfaren. Bare for at sige, at man skal vide, hvad man går ind til.
De reagerer jo på instinkterne, indtil de er lidt ældre og mere erfarne.
Jeg går en tur med hende hver dag, da det skal være en rutine, ellers går det tilbage i træningen, og hun bliver nervøs.
De koster det samme i smed, opstaldning.
Da min var 8-9 måneder havde hun kostet mig 17.000. Kun 3.000 var selve bedækning. Chip, pas, vacc. etc.
nov 2005
Følger: 79 Følgere: 75 Emner: 6 Svar: 11
Hvis du vælger at købe en araberplag, så kan det anbefales, at du finder et sted at have den stående, hvor den kan gå i en flok med andre heste og gerne arabere, da det giver hesten en god opvækst med leg og det de andre heste i flokken kan lære den om dens plads i hirakiet, det er absolut guld værd.
Så til sidst vil jeg sige, en gang araber, altid araber De går under huden på en, man bliver så facineret og betaget af dem, at man aldrig kan undvære dem igen
Held og lykke til dig og din kommende hest.
De bedste hilsener
Lone
nov 2005
Følger: 79 Følgere: 75 Emner: 6 Svar: 11
Men jeg har så heller ingen fordomme omkring muskelhunde, da de mange muskelhunde, jeg har mødt i mit arbejde, har været skønne hunde
maj 2006
Følger: 31 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 84 Svar: 578
erfaringer med køb af plag