{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.471 visninger | Oprettet:

erfaringer med køb af plag {{forumTopicSubject}}

hej alle.

Jeg leger lidt med tanken om at købe en fuldblods araber plag. Jeg går pt. i 3.g og næste år regner jeg med at starte på medicin studiet, så en plag, der ikke skulle rides, men primært trænes fra jorden, ville ikke være lige så tidskrævende, samt ikke en lige så stor økonomisk udgift hver måned.

Jeg har set på opstaldningssteder i Lyngby og på Amager, som alle er gode bud til at have en plag opstaldet.

Det jeg godt kunne tænke mig at høre jer om, er om det kræver meget erfaring at købe en plag og træne og tilride (kommer helt sikkert til at få proff. hjælp, når den tid kommer) den selv, eller er det noget som er overkommeligt?

selv har jeg kun haft heste som på forhånd har været tilredet, men jeg har flere gange været med til at ride dem op (eksempelvis min gamle pony Hercules, som I kan se på min profil).

Derudover er det jo også en fuldblods araber jeg ville købe, og denne race har jo ry for at være en del temperamentsfuld - det har jeg dog erfaring med, bare ikke med plage.

Ja, alt i alt, leder jeg egentlig efter nogle gode råd og erfaringer mht. køb af fuldblodsaraber plage.

Tak for jeres tid :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erfaringer med køb af plag
  • #2   6. sep 2010 Jeg købte Breezer u tilredet, godt nok som 3 r og derfor ikke en plag, men han havde stortset ikke været i hænder, og var/er på mange måder stadig plag-agtig smiley

I starten var det bare ned af bakke, da hesten hverken kunen det ene elelr andet og kontant stak af.. Sp der tænkte jeg "Hvad hulen er det for noget skrammel jeg har købt"

Nu er han til at være i nærheden af, og jeg kan arbejde med ham som ejg lyster, han skal tilrides i næste måned smiley

Nu har jeg ikke fortrudt det, men i starten syntes jeg det var en dårlig beslutning smiley

• #4   6. sep 2010 Det er en fed oplevelse at have en hest fra plag af ingen tivivl om det, men det er hårdt arbejde og for mig tgaer det lige så lang tid dagligt som en der skal rides, for her skal du træne alle hverdags tingene som vi tager som en selvfølge med rideheste, du skal gå ture, træne den i trafikken osv... Jeg synes det er et kæmpe arbjede, men helt klart det hver.. Har gjordt det 3 gange selv, men ville nok ikke gøre det igen idag.

• #5   6. sep 2010 det med hård hånd og så videre.. pjat pjat pjat.. - en fuldblod kræver ikke mere fast eller hård hånd end alle andre.. - men det med billig i drift.. aaarh, den ska bruge det samme foder + leje af boks - og formentlig samme dyrlægebrug som en tilredet hest.

Men tidsforbrug bestemmer du jo sådan set selv, jo mere tid du bruger, jo nemmere hest..

Laudino´s tidsforbrug:

0 - 3 måneder: 1 time HVER dag
    3 - 6 måneder: ½ - 1 time 6 - 7 dage om ugen
    6 - 12 måneder: ½ - 1 time 5 - 7 dage om ugen
    12 - 18 måneder: minimalt, udelukkende vedligeholdende træning, og hygge

• #6   7. sep 2010 Min 1-års er DYRERE end min hoppe i foder. Og mere besværlig, fordi hun skal trænes så meget. Vi var to der var ude at gå med plage i dag, og de stak af, da de blev bange.

Det ville min 12-års hoppe aldrig gøre, hun er jo erfaren. Bare for at sige, at man skal vide, hvad man går ind til.

De reagerer jo på instinkterne, indtil de er lidt ældre og mere erfarne.

Jeg går en tur med hende hver dag, da det skal være en rutine, ellers går det tilbage i træningen, og hun bliver nervøs.

De koster det samme i smed, opstaldning.

Da min var 8-9 måneder havde hun kostet mig 17.000. Kun 3.000 var selve bedækning. Chip, pas, vacc. etc.

• #7   7. sep 2010 Ved at købe en plag får du mulighed for at få et utrolig tæt bånd mellem dig og din hest. En fuldblodsaraber er absolut ikke specielt vanskelig at opdrage på, og du må under ingen omstændigheder være for hård ved den, for det tåler den ikke. En blid og konsekvent opdragelse er det bedste.

Hvis du vælger at købe en araberplag, så kan det anbefales, at du finder et sted at have den stående, hvor den kan gå i en flok med andre heste og gerne arabere, da det giver hesten en god opvækst med leg og det de andre heste i flokken kan lære den om dens plads i hirakiet, det er absolut guld værd.

Så til sidst vil jeg sige, en gang araber, altid araber smiley De går under huden på en, man bliver så facineret og betaget af dem, at man aldrig kan undvære dem igen smiley

Held og lykke til dig og din kommende hest.

De bedste hilsener

Lone

• #8   7. sep 2010 Interessant sammenligning Oli smiley

Men jeg har så heller ingen fordomme omkring muskelhunde, da de mange muskelhunde, jeg har mødt i mit arbejde, har været skønne hunde smiley

• #9   8. sep 2010 Mange tak for alle svarene, de har været meget brugbare! :o)

Kommentér på:
erfaringer med køb af plag

Annonce