{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.512 visninger | Oprettet:

Erfaringer med salgsstalde? {{forumTopicSubject}}

Hvordan fungerer det?

Er der nogen forskel på salgsstalde fremfor private?
Jeg er helt grøn hvad det angår.
Er det sådan at der oftere ligger fx røntgen på dyret?
Jeg ved ikke om det er helt idiotisk spurgt, men er der nogen form for garanti når man køber hest hos en salgsstald? smiley

Generelt søger jeg andres erfaringer og oplevelser med køb af hest hos salgsstalde. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med salgsstalde?
  • #1   17. sep 2019 At købe hest fra en salgsstald foregår næsten ligesom hvis du køber fra privat, har aldrig hørt om at man kan få garanti i en salgsstald. De salgsstalde jeg har været i, var det meget forskelligt om der var røntgen på nogle af hestene.
    En salgsstald er en forretning, derfor "kender" de ikke hestene lige så godt som hvis du købte en hest ved en privat person. De har ikke tid til at bruge mange timer på hver hest.
    For dem er det bare en vare der skal sælges.
    Der er også mere "snyderi" i salgsstalde.

• #2   17. sep 2019 Sara A:

Når du siger snyderi. Hvordan skal det så forstås?
    Snakker vi om div. fejl og problemer hos hesten. smiley

• #3   17. sep 2019 Min erfaring er, at prisen ofte er lidt højere i salgsstalde end hos private. Simpelthen fordi det er deres yrke, så de er rigtig gode sælgere og ved præcis hvordan de skal gøre. Samt hvis det er kommisionssalgstalde, så ejes hestene af private, som bare har betalt en sælger, til at sælge den, hvor vedkommende vil tjene en procentdel af salgsprisen. Derfor er det attraktivt for sælgerne, at presse prisen op så meget som muligt.

Som en anden skriver, forekommer snyd også oftere i salgsstalde. Har selv erfaring med en halt hest som fik en overdosis smertestillende inden der kom en og prøvede, så hesten ikke var halt, heste som fik vægte (i form a bly) på benene skjult i klokker/gamacher/bandager for at manipulere hestens bevægelser, samt generelt lyves der rigtig ofte om hestens højde (hesten sælges som værende 5-10cm højere end den reelt er, og spørger man ind til det, har sælger altid en overbevisende historie om, at manken bare sidder ekstra højt på netop denne hest, og hvis man spørger om man selv må måle efter, så kan de ikke liiiiiiige huske hvor de har lagt deres stangmåler, bla bla bla).

• #4   17. sep 2019 Ja,
    Var faktisk i en del salgsstalde da jeg ledte efter hest, og der var kun en jeg synes var god.

En havde holdt det hemmeligt for os at hesten havde kissing spines, og vi havde spurgt hende inden vi kom om den havde røntgen fejl, og det sagde hun nej til. Vi vil så gerne købe hesten, og får sendt røntgen billederne til vores dyrlæge, han siger så til os at den havde kissing spines. Da vi så sagde det til hende som havde hesten, så kunne hun ligepludselig godt huske det. Så hun prøvede at sælge os en hest, som ikke ville kunne bruges som rideheste...

Der var også en som ville have halvdelen af hestens pris sort (det var noget mærkeligt noget)

• #5   17. sep 2019 Men den eneste gode salgsstald jeg var i, var ved Simone Hoppe, det var virkelig en positiv oplevelse. smiley

• #6   17. sep 2019 Lige med højden er jeg nu ikke så bekymret for. Jeg er ikke på jagt efter en høj hest og jeg har noget at sammenligne med. Så jeg vil ikke være i tvivl uanset hvad de så ville bilde mig ind.

Det lader til at røntgen nok er noget jeg må ofre lidt på.

• #7   17. sep 2019 Sara, hvilke andre salgsstalde har du været i? smiley

• #8   17. sep 2019 Var ellers i stald Mato (den er vist lukket nu) Hesselhøj, og så to andre jeg ikke kan huske navnet på smiley

• #9   17. sep 2019 Vil sige, at nogle positive ting ved salgsstalde er, at de formår at fremvise hesten i bedste forstand. Både måden den er klargjort inden og ridningen af den.
    Samt der er ikke så meget "bøvl" med hestene. De er redet godt, ud fra hvad de skal bruges til (en dressur salgstald rider hestene med dressur som fokus, springstalde med spring som fokus, turheste salgsstalde rider hestene op til at være gode turheste osv).

Synes også, at det føles langt mere trygt at prøve heste hos salgsstalde, fordi man ved de har en viden om pasningen og ridningen af hestene, så alt er ofte som det skal være og dårlige vaner hos hesten er der allerede lagt arbejde i. Derudover er det normal kutyme at sælger fremviser hesten først.
    Med andre ord, du er ret sikker på, at du ikke ender på ryggen af en bombe eller en hest som på anden vis reagerer meget uhensigtsmæssigt, hvilket meget oftere er tilfældet hos private sælgere.

Du kan stole på, at hvis en sælger i en salgsstald viser dig en hest og sætter dig op på den, så er det også fordi du kan ride den.
    Hvor ved en privat sælger, er det altid smart at være lidt mere opmærksom på hvad fanden man egentligt er ved at sætte sig op på - især hvis den private sælger af en årsag ikke har tænkt sig at fremvise hesten selv.

• #11   17. sep 2019 I nogle af de stalde jeg var i, var der faktisk overraskende mange heste som var krybbebidere. Det fik mig virkelig også til at tænke på, er hesten stresset, understimuleret eller keder den sig bare. De tager sig bare ikke lige så god tid til den enkelte hest som en privat gør.
    Jeg vil selv foretrække at købe hest fra en privat, for dem er det ikke bare en vare der skal sælges, det er en hest de holder af, og som oftest ønsker det bedste for og gør sig umage med at fine en god ejer. smiley

• #13   19. sep 2019 Jeg har købt hest hos JM Horses, der forelå allerede røntgen af ben. Og ved de sidenhen er begyndt at tage af overlinjen i stedet. Det er vidst ikke alle heste de allerede har billeder på, men dengang havde de på en del simpelthen for at gøre salgsprocessen kortere og de vidste præcis hvad de havde i stalden og med passende priser.

Og så er der forskellen at det er erhvervssalg, det ændre lidt i forhold til de gældende regler ved køb/reklamation.

• #14   20. sep 2019 Jeg ville klart helst købe hest fra en salgsstald. De er professionelle og ved hvad de har med at gøre. Private forlanger ofte højere priser for hestene (synes jeg) end deres rigtige værdi.
    Dog kommer det an på hvilken en salgstald smiley men langt de fleste ønsker jo selv et godt ry, så jeg føler mig generelt mere tryg ved at handle med dem end private.
    Det er lidt forskellig fra sted til sted om det ligger undersøgelser, røntgen osv.

• #15   23. sep 2019 Tak for jeres mange svar smiley

En ting jeg stødte på da jeg kontaktede en salgsstald vedr. en hest,
    var at den oplyste pris var uden moms.
    Deraf var hesten jo pludselig noget dyrere end ellers først antaget.

Dette var en af de lidt større salgsstalde.
    Er det noget man også ser hos de mindre steder? smiley

• #17   23. sep 2019 Har jer som har købt fra salgsstalde oplevet at det var muligt at forhandle prisen?
    Eller har de været meget faste i prisen.

Rosa:
    Det kan tænkes at jeg misforstod det der blev sagt.
    Det virker underligt at momsen ikke var inkluderet smiley

• #20   23. sep 2019 Rosa:
    Tak for tippet med kørslen! Den tror jeg da lige jeg vil prøve at gøre brug af. smiley
    Noget afslag er bedre end intet afslag. Men de ved vel ofte godt hvad de kan få solgt deres heste til. smiley

• #22   23. sep 2019 Mht til moms, så mener jeg faktisk ikke at man må oplyse priser på nettet eks moms, hvis man sælger til private.

Mht garanti, så er det ikke noget der findes, andet end det er aftalt, derimod er der 2 års reklamationsret ved køb hos erhvervsdrivende og det er der måske også ved køb hos private, med mindre andet er aftalt (som jeg husker det, men jeg er ikke jura-professor) Komissions-salg ved jeg ikke om man automatisk har reklamationsret ved, da ejeren jo er privat.

Reklamationsret og garanti er 2 helt helt forskellige ting smiley Ved reklamationsret er det i de første 6 mdr sælger, der skal bevise at manglen ikke var tilstede ved købet og de sidste 18 mdr er det køber, der skal bevise at manglen var tilstede ved købstidspunktet. Garanti dækker i den periode den tilbydes ihht. det der er skrevet med småt smiley

Ellers ved jeg faktisk ikke om der er forskel. Jeg har købt ved stutteri 2 gange, af private 3 gange og ingen af gangene har jeg været uheldig. Salgsstald har jeg ikke prøvet, men der findes vel både gode og dårlige smiley

• #23   24. sep 2019 Karan H:
    Tak for udpenslingen! smiley

Kommentér på:
Erfaringer med salgsstalde?

Annonce