1.512 visninger
|
Oprettet:
Erfaringer med salgsstalde? {{forumTopicSubject}}
Hvordan fungerer det?
Er der nogen forskel på salgsstalde fremfor private?
Jeg er helt grøn hvad det angår.
Er det sådan at der oftere ligger fx røntgen på dyret?
Jeg ved ikke om det er helt idiotisk spurgt, men er der nogen form for garanti når man køber hest hos en salgsstald?
Generelt søger jeg andres erfaringer og oplevelser med køb af hest hos salgsstalde.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 443
En salgsstald er en forretning, derfor "kender" de ikke hestene lige så godt som hvis du købte en hest ved en privat person. De har ikke tid til at bruge mange timer på hver hest.
For dem er det bare en vare der skal sælges.
Der er også mere "snyderi" i salgsstalde.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Når du siger snyderi. Hvordan skal det så forstås?
Snakker vi om div. fejl og problemer hos hesten.
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Som en anden skriver, forekommer snyd også oftere i salgsstalde. Har selv erfaring med en halt hest som fik en overdosis smertestillende inden der kom en og prøvede, så hesten ikke var halt, heste som fik vægte (i form a bly) på benene skjult i klokker/gamacher/bandager for at manipulere hestens bevægelser, samt generelt lyves der rigtig ofte om hestens højde (hesten sælges som værende 5-10cm højere end den reelt er, og spørger man ind til det, har sælger altid en overbevisende historie om, at manken bare sidder ekstra højt på netop denne hest, og hvis man spørger om man selv må måle efter, så kan de ikke liiiiiiige huske hvor de har lagt deres stangmåler, bla bla bla).
jun 2016
Var faktisk i en del salgsstalde da jeg ledte efter hest, og der var kun en jeg synes var god.
En havde holdt det hemmeligt for os at hesten havde kissing spines, og vi havde spurgt hende inden vi kom om den havde røntgen fejl, og det sagde hun nej til. Vi vil så gerne købe hesten, og får sendt røntgen billederne til vores dyrlæge, han siger så til os at den havde kissing spines. Da vi så sagde det til hende som havde hesten, så kunne hun ligepludselig godt huske det. Så hun prøvede at sælge os en hest, som ikke ville kunne bruges som rideheste...
Der var også en som ville have halvdelen af hestens pris sort (det var noget mærkeligt noget)
jun 2016
aug 2007
Det lader til at røntgen nok er noget jeg må ofre lidt på.
aug 2007
jun 2016
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Samt der er ikke så meget "bøvl" med hestene. De er redet godt, ud fra hvad de skal bruges til (en dressur salgstald rider hestene med dressur som fokus, springstalde med spring som fokus, turheste salgsstalde rider hestene op til at være gode turheste osv).
Synes også, at det føles langt mere trygt at prøve heste hos salgsstalde, fordi man ved de har en viden om pasningen og ridningen af hestene, så alt er ofte som det skal være og dårlige vaner hos hesten er der allerede lagt arbejde i. Derudover er det normal kutyme at sælger fremviser hesten først.
Med andre ord, du er ret sikker på, at du ikke ender på ryggen af en bombe eller en hest som på anden vis reagerer meget uhensigtsmæssigt, hvilket meget oftere er tilfældet hos private sælgere.
Du kan stole på, at hvis en sælger i en salgsstald viser dig en hest og sætter dig op på den, så er det også fordi du kan ride den.
Hvor ved en privat sælger, er det altid smart at være lidt mere opmærksom på hvad fanden man egentligt er ved at sætte sig op på - især hvis den private sælger af en årsag ikke har tænkt sig at fremvise hesten selv.
jun 2016
Jeg vil selv foretrække at købe hest fra en privat, for dem er det ikke bare en vare der skal sælges, det er en hest de holder af, og som oftest ønsker det bedste for og gør sig umage med at fine en god ejer.
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Og så er der forskellen at det er erhvervssalg, det ændre lidt i forhold til de gældende regler ved køb/reklamation.
dec 2010
Følger: 128 Følgere: 143 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 1.531
Dog kommer det an på hvilken en salgstald men langt de fleste ønsker jo selv et godt ry, så jeg føler mig generelt mere tryg ved at handle med dem end private.
Det er lidt forskellig fra sted til sted om det ligger undersøgelser, røntgen osv.
aug 2007
En ting jeg stødte på da jeg kontaktede en salgsstald vedr. en hest,
var at den oplyste pris var uden moms.
Deraf var hesten jo pludselig noget dyrere end ellers først antaget.
Dette var en af de lidt større salgsstalde.
Er det noget man også ser hos de mindre steder?
aug 2007
Eller har de været meget faste i prisen.
Rosa:
Det kan tænkes at jeg misforstod det der blev sagt.
Det virker underligt at momsen ikke var inkluderet
aug 2007
Tak for tippet med kørslen! Den tror jeg da lige jeg vil prøve at gøre brug af.
Noget afslag er bedre end intet afslag. Men de ved vel ofte godt hvad de kan få solgt deres heste til.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Mht garanti, så er det ikke noget der findes, andet end det er aftalt, derimod er der 2 års reklamationsret ved køb hos erhvervsdrivende og det er der måske også ved køb hos private, med mindre andet er aftalt (som jeg husker det, men jeg er ikke jura-professor) Komissions-salg ved jeg ikke om man automatisk har reklamationsret ved, da ejeren jo er privat.
Reklamationsret og garanti er 2 helt helt forskellige ting Ved reklamationsret er det i de første 6 mdr sælger, der skal bevise at manglen ikke var tilstede ved købet og de sidste 18 mdr er det køber, der skal bevise at manglen var tilstede ved købstidspunktet. Garanti dækker i den periode den tilbydes ihht. det der er skrevet med småt
Ellers ved jeg faktisk ikke om der er forskel. Jeg har købt ved stutteri 2 gange, af private 3 gange og ingen af gangene har jeg været uheldig. Salgsstald har jeg ikke prøvet, men der findes vel både gode og dårlige
aug 2007
Tak for udpenslingen!
Erfaringer med salgsstalde?