Allerede gammeldags?!? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen, dette er ikke en diskussion om rigtigt eller forkert, eller har ret og ikke ret. Dette er et spørgsmål vedrørende trends og synspunkter, omkring omgang med vores allesammens højtelskede heste. Jeg er efter 8 års pause vendt tilbage til hesteverdenen igen, og gud hvor er det skønt:) Men det første jeg er blevet opmærksom på er den nye, meget bløde tilgang til hestene. Bidløs, Bomløs, Oceaner af tid på (almindelig og grundlæggende) opdragelse, (og som jeg ser det) utrolig mange "problemheste" som i bund og grund ikke har problemer. Og inden nogen begynder at kritisere mig for evt. uenigheder i holdninger, vil jeg gerne fortælle lidt om mig selv. Jeg har arbejdet med alt imellem Shettere, Is, Fjord, 2'ere. 1'ere, blandinger, renracede, Olden, Trav, Gallop. Gamle, Unge, Midt imellem. Hingste, Hopper og Vallakker. Redet med diverse mellem Hacka til Pelham. Og jeg har ALTID opnået gode resultater med mine trænings og opdragelsesmetoder. Minus én vallak, som ganske enkelt hadede at være ridehest, og det måtte jeg jo repektere;) Jeg var ung rytter da Monty Roberts virkelig blev IN, og der troppede den ene hestehvisker op efter den anden. Samt fokus på adfærd og psykologi. Nå, det bidragede selvfølgelig til at præge min omgang med hestene, brug af kropssprog, mere træning fra jorden, osv. Sammen med en eminent ridelære som lærte mig virkelig at ride med kroppen og kun bruge tøjlerne som sytråde, syntes jeg selv min basis er solid;) Og ved træning af div. heste er der altid blevet fokuseret på den enkeltes personlighed og behov. Svagheder og begrænsninger. Nogle skulle tages meget blidt, og andre skulle ganske enkelt bare have et rap i røven for at komme på plads. OG NU kommer vi til det. Som jeg opfatter manges meninger er det direkte dyreplageri at sætte sin hest på plads, på den ene eller anden måde? Det virker som om dyrene er blevet gjort til porcelæn som kan gå i stykker. Horsemanship er lavet om til, NUL røre putte, du skal have hesten til at forstå. Men du må ikke sætte den på plads! Og hms, består jo blandt andet i at man tager føreheste rollen og bestemmer.
Jeg har stor respekt for at man gerne vil gøre sit ypperste for sin hests velbefindene!! MEN, er det mig som er totalt gammeldags i mine principper, på trods af at de altid har fungeret godt, også til hestenes fordel. ELLER er omgang og synspunkter blevet gjort fuldstændig hysteriske og misforståede for en stor del (undskyld mig) nye og yngre hestefolk?
Dette blev måske lidt kludret, håber I forstår min hentydning med spørgsmålet:)
Hvad mener I? Og begrund gerne hvorfor og hvordan i har jeres synspunkter..
jun 2009
Følger: 69 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 277 Svar: 1.697
Men ja ridningen hovedsageligt forandre sig fra dag til dag og der er desværre ikke noget at gøre Men må følge med strømmen eller lade værre hehe
feb 2007
Følger: 182 Følgere: 279 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.725
mange har den holdning at mennesker og heste er venner... kan kan slet ikke lade sig gøre, da mange opfatter dem som menneske-venner. En hest vil aldrig kunne være ven med et menneske, på mennesket præmiser.
Heste har slet ikke den tankegang
udover det er mange virkelig blevet bange for at hesten ikke kan lide dem eller direkte hader dem hvis de gør noget forkert - hvilket er fuldkommen absurt da hesten slet ikke kan tænke i de baner
Jeg mener at når man har med heste at gøre må man sørge for sin egen sikkerhed, men hvis man ikke kan holde styr på hesten på anden måde end at slå og være voldsom så skal man ikke have hest
Tror der er kommet mere fokus på problemet med voldsom træning, fordi konsekvenserne af hård træning nu også er kommet frem. Der er kommet mere viden og folk begynder nu at indse deres fejl
Jeg mener ikke man kan sætte en hest på plads, da dens tankegang slet ikke er udviklet til sådan en handling
du kan fremme og minske forskellige handlinger hos hesten ved at reagerer på samme måde hele tiden, men heste kan ikke lige som os mennesker se en konsekvens af deres handlinger
feb 2007
feb 2010
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 178
okt 2009
Følger: 118 Følgere: 104 Heste: 2 Emner: 170 Svar: 1.783
feb 2007
men den nye ridning hvor det hele gælder om at komme til top hurtigst muligt - ligemeget konsekvenserne - er jeg stært imod
LDR (low deep and round) er en metode som hurtigt får hesten til at se godt ud, men ved at få unghestens hals for hurtigt bøjet mister man ryggen og bagparten
hvis man ser de moderne rytter vil man se en meget effektiv forpart mens bagparten bare følger med
jan 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 296
dec 2006
Følger: 199 Følgere: 190 Heste: 14 Emner: 43 Svar: 668
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 402
generalt har folk glemt hvad ordet HSM betyder, og hvis folk gad sætte sig ordentlig ind i det idag tror jeg heller ikke vi ville have så mange "problem" heste.
Synes folk burde læse "at danse med heste" af Klaus Ferdinand Hempfling, han har en rigtig god måde at beskrive hestens væsen på. I en hesteflok er de mange individer siger han, som er nødvendig for hestens overlevelse, men i virkeligheden har hesten kun nære forhold med en maks to andre heste som ligner den af indre og ydre.
Han siger at hesten er en blandning mellem en hund og en kat, hunde har brug for en fører og en der altid dominere for at sikre overlevelse (ligesom os og heste) og katten skal man kæle for vinde dens tillid (ligesom vi skal blive den ene hesten føler som "ven")
Det er en hårdfin balance mellem det, og som han siger kan opdragelsen af en harmonisk hest ikke finde sted uden en form for dominans, fordi andet vil gøre hesten skrup forvirret og skabe en hest som ikke gider os, da vi sender for mange misvissende/forvirrende signaler til den, som vi ikke selv er klar over.
feb 2010
Men hvorfor er Hms blevet så misforstået? De "nye" metoder gør efter mit hovede mere skade end gavn. Kom nu I som er uenige med de "gamle" principper. Fortæl jeres synspunkter:)
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 402
Det er blevet så in at kunne kalder sin hest HSM trænet, selvom folk ikke har fået undervisninger og indforståelse med at det ikke er øvelserne der er det væsentlige, men de signaler vi sender som "leder" men også som "personlig ven".
Folk tror efterhånden at horsemanship kommer med en rebgrime og nogle tricks. Enhver hest kan lære dette ud fra mange forsøg, men jeg tør vædde med at mange heste har lært sig til det ved at gætte, og ikke læse hvad den skal ud fra kropssproget.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Satte jeg sådan en til at passe og træne Blanca i bare en uge, ville det gå helt galt allerede første dag, hun ville starte med at tage røven på dem, og når de så siger fy, ville hun (hvis hun kunne tale), glo på dem, og sige, "luk da røven, du bestemmer sgu ikke over mig!"
Bruger man det er nusse-pusse/heste-er-lavet-af-porcelæn, på hende, ville hun tilsidst gå hen og blive farlig for den der nu arbejdede med hende. Hun er en hest der kræver en hård og bestemt hånd!
Så hvad det angår er jeg også meget gammeldags.. xD
feb 2010
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Og jeg syntes så at folk har for travlt med at skælde dem ud der bryder normerne og ikke følger med mængder og klapper resten på ryggen, men stopper op og siger fra, at det ikke er okay.
For muligt nogle mener noget andet og at de der kritisere ikke har noget at ha' det i - men det giver jo ikke dem ret? Heller ikke selvom de har været i heste verdenen i mange år.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg har mødt mange hestetrænere på min vej, og mit indtryk er bestemt ikke at folk er overpylrede og at man nærmest ikke må røre hesten som du skriver. Men der har tværtimod været meget fokus på at være konsekvent i sin træning for at kunne træne hesten for lette signaler.
Selvfølgelig er der nogle heste hvor man nogengange må tage hårdt ved for at den lystrer, men det bør altid foregå på en sådan måde, at hesten kan se en mening med det man gør, at man f.ek.s igennem negativ forstærkning forstærker en mindre signal med et kraftigere for at få respons.
Man skal lade værre med at se hesten som et væsen med menneskelige egenskaber, og derfor nytter det ikke noget at straffe den sådan på må og få i, f.ek.s ved konflikadfærd, hvor hesten i øvrigt ofte bliver beskyldt for at "prøve rytteen af", "være fræk" eller "stædig" (hvilket i øvrigt er en meget gammeldags holdning). Her mener jeg jo, at man bør gå tilbage i sin træning og se hvad det er, der forudsager adfærden.
feb 2010
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
feb 2010
sep 2007
Man tænker anderledes pga. forskining
Man ved nu at hesten ikke kan multitarske, man ved at den ikke kan tænke rationelt og det vil sige den kan ikke være fræk, være stædig, ond, dum, se dig som leder eller andet med vilje.
Men man ved at heste handler ud fra instinkter, tillært adfærd og derefter kan der så også være smerter, frustration, signal forvirring/at hesten ikke forstår en.
Så derfor, nej jeg straffer ikke konsekvent hesten - vil hellere finde ud af hvorfor den gør som den gør og løse det.
feb 2010
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
hendes træning var langt fra hvad jeg havde lært i min tid som rytter, og det var en helt ny verden, væk fra slag og tvang. aldrig siden har jeg slået min hest, eller bundet den ind med,chambon,glidetøjler eller andet
jeg er nokk også gameldags men jeg vælger at bruge, de metoder jeg lærte den gang. og jeg vælger at bruge min træners overbevisning om at der ikke findes problem heste, men problem mennesker
antallet af "problem" heste er ikke steget og antallet var højt allerede den gang.
feb 2010
sep 2007
Horsemaniship er også blevet et misforstået begreb.
Da horsemaniship egentligt bare er ens omgang med hesten, at være omkring den osv. - dv.s man kan ikke træne decideret horsemaninship.
Så selv folk der siger de ikke træner horsemaniship - laver det jo i og med de omgår hesten, da horsemaniship bare handler om omgang med hesten.
Men begrebet er blevet lavet meget om til at hvis man træner jordtræning ( fx. de 7 lege ), andre ting fra jorden, fx. øve sig i ikke at være pange for plastic - så træner man horsemaniship.
Nej, egentligt ikke.
feb 2010
sep 2007
Syntes nu ikke det er en trend - der er bare blevet mange bidløse, dette fordi at det er kommet op, vi har internettet og deler viden og glæde også er der mange der har tænkt " Hey, det vil jeg da prøve! " og har så syntes om det.
Tror du generealisere meget og er meget " woooow, tag det lige roligt " fordi det hele er så nyt for dig. Så derfor syntes du det nye er meget dominerende, selvom de nye ting, ikke er så store endda hvis du kigger rundt på hestene - så er der skam mange tradiotionelle der ikke laver tricks og er bidløs.
Så syntes egentligt det er dig der er lidt gammeldags og lidt " Av, det er farligt, av, gå væk nye ting! " bare fordi at tingene har ændret sig og folk nu interessere sig for andre ting
feb 2010
sep 2007
Generaliseringen er det jeg tolker af det du skriver - tolker også at du syntes det " lidt for meget " med alt det nye noget, det er bare noget pjat!
Men jeg kan jo sikkert sagtens tolke forkert
feb 2010
feb 2010
Allerede gammeldags?!?