{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.520 visninger | Oprettet:

Unghest og Smed {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Jeg købte en rå unghest på 2 år her d.26/6, vi øver med at løfte ben og forbenene kan jeg nu rense, men ikke bagbenene, de 2 første gange jeg tager fat sparker han sådan ud til siden, ikke for at ramme mig, men nok fordi at der er noget der rører hans ben, de næste par gange kan jeg lige nå at løfte inden han prøver at sætte det ned eller "sparker" ud til siden, jeg kan ikke have det oppe mere en 3-5 sek af gangen.. Selvfølgelig øver jeg det og det skal jo nok komme, men problemet er at han trænger gevaldigt til smed så de skal jo ordnes ret hurtigt, men smeden vil ikke kunne beskære bagbenene, hvad gør man så lige??

Mvh Malene..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest og Smed
  • #1   24. aug 2010 hvis den trænger rigtig meget til smed vil jeg vælge og bedøve ham indtil han kan løfte bene 100 % men når du øver så stil den op af en mur da den måske mangler balance når den står på 3 ben

• #2   24. aug 2010 Ja han står også op af en mur, men når han så får benet ned så "springer" han sådan over i mig.. smiley

Bedøvelse, er det noget man kan gøre selv uden at dyrlægen skal ud? Mener at have hørt om noget der hedder Plegacil eller sådan noget..

• #4   24. aug 2010 Hejsa Randi..

Nej det er til GariBadi, har desværre ikke min Irish mere..
    Det lyder som en god ide med det gel der, men vil dyrlægen godt bare skrive en recept skal han ikke tilse hesten?
    Det er kun den ene gang her jeg vil bedøve ham under smed, så han netop ikke får en dårlig oplevelse, og så har jeg jo en 2-3 måneder til at træne med ham inden næste gang og der skal han kunne.. *S*
    Jeg vil dog lige få en veninde til at prøve at hjælpe mig med at løfte hans bagben først for at se om det bare er mig der er lidt "bange" for at han får mig sparket..Hun har meget mere erfaring med ungheste end jeg har, så ser vi hvad hun synes.. *S*

• #5   24. aug 2010 det jeg gjorde ved min, da den også havde brug for en smed ret hastigt, det var at tage et reb, træktov ect. og tage det rundt om benet for derefter at løfte benet op.
    fordelene er:
    1. det er sikkert, da du kan stå i en afstand hvor du ikke kan blive ramt.
    2. du ødelægger ikke ryggen på dig selv ved at stå og bøvle.
    3. hesten lærer det super hurtigt ..

Når benet er stille slipper du trykket og roser rigitg godt. min lærte det på ingen tid og har været 'dygtig' lige siden smiley

• #6   24. aug 2010 Pas på med at bedøve hesten, en hest der er bedøvet er også mere uforudsigelig. Min smed vil ikke have noget med bedøvede heste at gøre af denne årsag...

Kommentér på:
Unghest og Smed

Annonce